Gå til innhold

Svært kraftig menstruasjon. Hva gjør legen? Erfaringer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Les nederste avsnitt om du ikke orker å lese alt :) 

Jeg har slitt med mensen siden jeg fikk mensen da jeg var 12år. Nå er jeg 26år. 

Som ung hadde jeg veldig kraftig menstruasjon. Den varte også 8 dager. Og jeg hadde veldig uregelmessig mens frem til jeg var 16. Altså jeg hadde hyppig menstruasjon. Fikk den kanskje 1 gang hver 15-25 dag mellom samtidig som jeg spottet litt innimellom. Jeg brukte nattbind hele døgnet. Måtte skifte hver time. Kjente det rant. Det ødela mye av ungdommen min da jeg ikke kunne bli med på ulike aktiviteter fordi jeg måtte være i umiddelbar nærhet til wc. Da jeg var 14år forsøkte jeg tampong. Jeg måtte bruke grønn tampong i tillegg til bind da det raskt blødde gjennom (skiftet hver time på det verste, måtte dette ca 3 av dagene i menstruasjonen). Jeg hadde også mye menssmerter og det var f.eks vanskelig å konsentrere seg på skolen. Det kom også store klumper med blod. 

Da jeg var 16år fikk jeg resept på p-piller. Det ble en ny verden for meg. Jeg viste når jeg fikk mensen og hadde kontroll. Tidligere gikk jeg gjerne med små bind hele tiden fordi jeg aldri viste når mensen kom. Jeg kunne også forskyve mensen dersom jeg skulle på aktiviteter hvor det ikke var så lett med mensen. Men jeg hadde fremdeles samme blødningsmengde og mensen varte like lenge. Men det gikk greit siden jeg ble oppfordret av legen til å utsette mensen slik jeg hadde mensen annenhver måned i stedet. 

Da jeg var 18år fikk jeg en del mellomblødninger selv om jeg bruke p-piller. Sjekket meg for kjønnssykdommer med negativt resultat. Et par ganger fikk jeg også feber samtidig som jeg fikk mellomblødninger. Ble henvist gynekolog da legen ville utelukke muskelknuter og andre problemer. Det ble tatt innvendig UL og gyn kunne ikke finne noe unormalt. Jeg fikk resept på en annen p-pille, men forsøkte den aldri da dette var en av de med økt risiko for blodpropp. I senere tid så tror jeg at jeg fikk så ofte mellomblødninger fordi jeg forsøkte å utsette mer enn en gang. Da er det jo normalt at man kan få litt spotting. Gyn tok heller ikke blodprøver. 

Da jeg var 21år leste jeg om cyklokapron. Som reduserer blødningene. Jeg fikk resept og dette har fungert utmerket for meg. Men det er jo en viss risiko for økt fare for blodpropp. 

Men det jeg egentlig synes er rart er at jeg ikke har fått noe ordentlig utredning. Er det virkelig normalt å føle at blodet renner? Store koagler? Blø så mye at jeg må skifte så ofte? Burde jeg ikke tatt blodprøver? Kanskje jeg har for lave/høye verdier som kan påvirke at jeg har store blødninger? En lege foreslo også spiral, men jeg tørr ikke forsøke da jeg kan ende opp med mellomblødninger i stedet. Da vil jeg heller bruke p-piller og ha kontroll. I tillegg har vi tenkt å forsøke å få barn om ikke alt for lenge. 

Anonymkode: c0632...901

Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet

Synes du gjør lurt i å bestille ny time til gynekolog, og få henvisning til laparaskopi. Mulig det kan være endometriose.

Hvis du skulle trenge flere råd kan du spørre gynekolog Mette Moen på doktor.online. Hun svarer på alle henvendelser. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Synes du gjør lurt i å bestille ny time til gynekolog, og få henvisning til laparaskopi. Mulig det kan være endometriose.

Hvis du skulle trenge flere råd kan du spørre gynekolog Mette Moen på doktor.online. Hun svarer på alle henvendelser. 

Men har lest at de som har endometriose ofte har uteblitt og sjelden mens? Eller varierer dette veldig?

Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men har lest at de som har endometriose ofte har uteblitt og sjelden mens? Eller varierer dette veldig?

Jeg kan ikke så mye om sykdommen, men vet de ofte har mye smerter og kraftige blødninger. 

Skrevet

Du burde henvises til gynekolog. For å behandle plagene dine, må man forsøke å finne årsaken(adenomyose, muskelknuter og endometriose er tre muligheter jeg kommer på her og nå. Det kan selvsagt være andre forklaringer). Hormonprevensjon kan forsøkes. Det må ikke være spiral: østrogenholdig prevensjon(som p - piller)kan brukes om du er fornøyd med det. Gestagenholdig prevensjon(som hormonspiral og p - stav)kan forsøkes. Ikke alle får mellomblødninger. Dessuten kan fjerning av livmorslimhinnen, og i ytterste konsekvens, fjerning av livmoren, være muligheter.

AnonymBruker
Skrevet

Hei, . Jeg har slitt med mye av det samme. Som ungdom var mitt sosiale liv preget av om jeg skulle ha mens eller ikke. hyttetur etc var uaktuelt når jeg hadde mensen. Det ble bedre når jeg fikk 1. barn som midten av 30-årene. Etter 2. barn ( slutten av 30-årene) ble det værre igjen. Gynekologen har utelukket endometriose, men sier det ser ut som om slimhinnen ikke tømmer seg.. For å fungere sosialt, ikke være et monster mot barna når jeg har pms, eller bli blodfattig har jeg begynt på cerazette. Har ikke mens og kan ha et sosialt liv :).

Anonymkode: 274f4...848

Skrevet

Som de andre sier her, bestill time hos en gynekolog. Det at du blør så mye er ikke nødvendigvis så unormalt. Jeg blødde slik etter jeg fikk barn, og det var et reint helsike. Jeg bruke bleiene til minstejenta om natta, det holdt ikke med vanlige nattbind. Til slutt fikk jeg satt inn hormonspiral, og det ble et nytt liv for meg, nå blør jeg knapt i det hele tatt.

Avgjørelsen om hormonspiral ble tatt i samråd med gynekolog, så det starter altså der- bestill time i dag hos den beste privatpraktiserende som finnes der du bor!

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Hormonspiral er virkelig å anbefale. Det reduserer blødningene veldig, mange mister mensen helt.

AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Les nederste avsnitt om du ikke orker å lese alt :)

Jeg har slitt med mensen siden jeg fikk mensen da jeg var 12år. Nå er jeg 26år. 

Som ung hadde jeg veldig kraftig menstruasjon. Den varte også 8 dager. Og jeg hadde veldig uregelmessig mens frem til jeg var 16. Altså jeg hadde hyppig menstruasjon. Fikk den kanskje 1 gang hver 15-25 dag mellom samtidig som jeg spottet litt innimellom. Jeg brukte nattbind hele døgnet. Måtte skifte hver time. Kjente det rant. Det ødela mye av ungdommen min da jeg ikke kunne bli med på ulike aktiviteter fordi jeg måtte være i umiddelbar nærhet til wc. Da jeg var 14år forsøkte jeg tampong. Jeg måtte bruke grønn tampong i tillegg til bind da det raskt blødde gjennom (skiftet hver time på det verste, måtte dette ca 3 av dagene i menstruasjonen). Jeg hadde også mye menssmerter og det var f.eks vanskelig å konsentrere seg på skolen. Det kom også store klumper med blod. 

Da jeg var 16år fikk jeg resept på p-piller. Det ble en ny verden for meg. Jeg viste når jeg fikk mensen og hadde kontroll. Tidligere gikk jeg gjerne med små bind hele tiden fordi jeg aldri viste når mensen kom. Jeg kunne også forskyve mensen dersom jeg skulle på aktiviteter hvor det ikke var så lett med mensen. Men jeg hadde fremdeles samme blødningsmengde og mensen varte like lenge. Men det gikk greit siden jeg ble oppfordret av legen til å utsette mensen slik jeg hadde mensen annenhver måned i stedet. 

Da jeg var 18år fikk jeg en del mellomblødninger selv om jeg bruke p-piller. Sjekket meg for kjønnssykdommer med negativt resultat. Et par ganger fikk jeg også feber samtidig som jeg fikk mellomblødninger. Ble henvist gynekolog da legen ville utelukke muskelknuter og andre problemer. Det ble tatt innvendig UL og gyn kunne ikke finne noe unormalt. Jeg fikk resept på en annen p-pille, men forsøkte den aldri da dette var en av de med økt risiko for blodpropp. I senere tid så tror jeg at jeg fikk så ofte mellomblødninger fordi jeg forsøkte å utsette mer enn en gang. Da er det jo normalt at man kan få litt spotting. Gyn tok heller ikke blodprøver. 

Da jeg var 21år leste jeg om cyklokapron. Som reduserer blødningene. Jeg fikk resept og dette har fungert utmerket for meg. Men det er jo en viss risiko for økt fare for blodpropp. 

Men det jeg egentlig synes er rart er at jeg ikke har fått noe ordentlig utredning. Er det virkelig normalt å føle at blodet renner? Store koagler? Blø så mye at jeg må skifte så ofte? Burde jeg ikke tatt blodprøver? Kanskje jeg har for lave/høye verdier som kan påvirke at jeg har store blødninger? En lege foreslo også spiral, men jeg tørr ikke forsøke da jeg kan ende opp med mellomblødninger i stedet. Da vil jeg heller bruke p-piller og ha kontroll. I tillegg har vi tenkt å forsøke å få barn om ikke alt for lenge. 

Siden du har hatt rikelig med mens siden du fikk menstruasjon, så er ikke dette noe endring i mensmengden nå. Altså er her enten noe som har vært unormalt hele tiden eller så er dette "normalen" for nettopp deg. 

Men her tenker jeg adenomyose. En sykdom i samme gaten som endometriose. Forskjellen mellom disse to er at endometriose opptrer utenfor livmoren, mens adenomyose holder seg inne i livmoren, enkelt forklart. Adenomyose er enda mindre kjent og omtalt enn storesøsteren endometriose. Begge tar det lang tid å få atilt diagnose på, med mindre man er pågående og står på selv for å få hjelp med, eller har flaks og kommer til riktig gynekolog med en gang. 

Med så rikelig med blødninger så bør du regelmessig få undersøkt jernverdiene dine, da du mister mye jern med så rikelig blødning. En annen sak er at også stoffskiftesykdommer kan gi rikelig med blødning, men da får du stoffskiftesykdomssymptomer i tillegg. 

Kan du velge deg til Ullevål og gyn poliklinikk så anbefales det, men du må da ha henvisning fra fastlegen eller andre. 

Spiral, og her er det vel snakk om hormonspiral? Er like dårlig løsning som ppiller og annen hormonprevensjon når du har barneønske innen kort tid. 

Ville også prøvd menskopp og på den måten få målt opp hvor mye du blør i løpet av en menstruasjon. Da vil du muligens også bli tatt mer seriøst når du klager over rikelig mens. 

Anonymkode: 9e3de...478

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Endometriose har lite eller ingenting med menstruasjonblod mengden som kommer ut. 

Ustabil eller skjelden mens ved endometriose, hvor har du fått den feilinformasjonen fra? 

Anonymkode: 9e3de...478

AnonymBruker
Skrevet

En venninne hadde det på samme måten som det du beskriver.  Det viste de seg at hun hadde PCOS. 

Anonymkode: 313b5...233

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk for myomer! De gir ekstreme blødninger! 

Anonymkode: cc858...555

AnonymBruker
Skrevet

Adenomyose fører til kraftige blødninger.

Anonymkode: 8ba00...49e

Skrevet
3 timer siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Mette moen slutten sin virke på doktoronline 1.mars 2019.

Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet
2 minutter siden, Eleaelea skrev:

Mette moen slutten sin virke på doktoronline 1.mars 2019.

Det visste jeg ikke... så dumt

Skrevet
På ‎25‎.‎03‎.‎2019 den 15.41, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Det visste jeg ikke... så dumt

Ser nå at mette moen svarer på gynekologiske spørsmål på lommelegen sin side.. Hun har i hvertfall gjort det for 2 dager siden.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker som 40+ at jeg ville bedt om utredning hos gynekolog dersom jeg var ung, som du er. Jeg hadde også svært smertefulle menstruasjoner med blødning som du beskriver, men da jeg begynte på p-piller endret det seg til noe som virket mer normalt. Etter at jeg fikk barn ble det mindre smerter ved menstruasjon, og da jeg fikk hormonspiral forsvant menstruasjonen helt etter hvert. 

Anonymkode: 0b2f4...31a

AnonymBruker
Skrevet

Tenker at cyklokapron er et fint legemiddel, men som du beskriver, kan det ha svært uheldige bivirkninger - derfor synes jeg det er underlig at du ikke tidligere har blitt henvist til gyn for å kartlegge eventuelle årsaker til problemene.

• 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet
På 26.3.2019 den 22.00, AnonymBruker skrev:

Tenker at cyklokapron er et fint legemiddel, men som du beskriver, kan det ha svært uheldige bivirkninger - derfor synes jeg det er underlig at du ikke tidligere har blitt henvist til gyn for å kartlegge eventuelle årsaker til problemene.

Hvorfor kan dette ha uheldige bivirkninger? Slik jeg forsto hadde det nesten ikke bivirkinger, ifølge legen... ?

Ikke TS btw. Men jeg har samme problem, og jeg er så møkkalei! Kan vel ikke feire 17 mai tenker jeg da jeg kommer til å blø igjennom alt.

Anonymkode: 421da...9bc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...