AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #1 Skrevet 25. mars 2019 Hei. Jeg søkte for moro skyld på en stilling i en annen bransje enn den jeg jobber i nå og er utdannet til. Har nå fått tilbud om stillingen, og lønna er helt latterlig lav. Er fagarbeider med lang ansiennitet i den bransjen jeg er nå, og har en grunnlønn før tillegg på 205kr (ca 410.000,- i året) . Dette er da grunnlønna før tillegg, så min reelle lønn er mye høyere. Jeg nærmer meg snart 15 års ansiennitet så lønna vil stige ytterligere om et par år. I denne nye stillingen er jeg tilbudt en årslønn på «latterlige» 340.000 i året, med en estimert timelønn på 170 kr. Dette er før tillegg. Men tilleggene i denne bransjen er fryktelig mye lavere enn jeg er vant til. Stillingen i seg selv er jo spennende, og jeg søkte egentlig kun for moro skyld, men nå har altså jeg blitt tilbudt stillingen, og må bestemme meg innen fredag. Med den lønnen de tilbyr er det jo selvsagt HELT uaktuelt. Jeg må opp til minimum 205 kr pr time for i det hele tatt å tenke på saken. Grunnen til den lave lønna er at jeg ikke har fått godskrevet ansienniteten min iom at det er to ulike bransjer. Men hvordan skal jeg legge dette fram for lederne i den nye jobben uten å virke frekk? Burde jeg vente helt til fredag med å si at jeg takker ja, forutsett at de øker lønna til det jeg har idag? Og samtidig håpe på at de andre kandidatene ikke vil takke ja så sent? Vi er 3 som er innstilt til stillingen, da jeg har fått tilbudet først. Regner med de går til nestemann om jeg takker nei. Eller skal jeg kontakte dem allerede nå og si det som det er og håpe at de andre som er innstilt til stillingen uansett ville fått mer i lønn enn det jeg krever? Stillingen er som sagt spennende, men jeg MÅ IKKE ha jobben. Men denne jobben har litt gunstigere arbeidstider enn min nåværende jobb. Blandt annet ingen helg, ingen høytid og bare noen få kvelder iløpet av et år. Så kombinert med 2 barn i barnehage og småskole vil dette passe meg bedre. Men jeg TRENGER jo inntekten min. Hva ville dere gjort i min situasjon? Anonymkode: 46334...0e3
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #2 Skrevet 25. mars 2019 Jeg ville vært ærlig på det. Si at du er veldig interessert i stillingen, men at lønnen de har tilbudt per nå er for lav til at du kan takke ja til jobben. Du kan fint si hva slags lønn de må kunne tilby for at du kommer til å takke ja. Anonymkode: faea4...46f 4
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #3 Skrevet 25. mars 2019 Om du ikke må bytte jobb, så har man jo en bedre posisjon, da kan man jo være litt hardere på forutsetningene for å få ny jobb, så det er jo bare å nevne at du ikke har mulighet til å gå så mye ned i lønn og se hva ny potensiell arbeidsgiver sier. Om det er realistisk er jo vanskelig å si, det kan jo hende at lønna du har blitt forespeilet er ganske vanlig i den bransjen. Man kan heller ikke nødvendigvis kunne regne med å bruke erfaring fra sin egen bransje som ansiennitet, da man ofte begynner litt på scratch ved overgang til nytt fagfelt. Anonymkode: d35c1...bc8 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #4 Skrevet 25. mars 2019 Er deti kommunen og du mangler formell kompetanse og du havner i et kapittel med andre krav til utdanning så vil fu gå ned i lønn. Anonymkode: e869f...2a5
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #5 Skrevet 25. mars 2019 Det er jo bare å prøve seg! Som du sier, du har jo jobb, og må ikke ta denne nye. Jeg opplevde liknende da jeg søkte jobb, men det var innen samme fagfelt, men allikevel tilbydde de rundt 150 000 mindre enn hva jeg hadde. Var nok grunnet jeg var i oljenæringen og de i ordinært privat næringsliv. Jeg gjentok hva jeg tjente og sa at jeg forventet de matchet det om jeg skulle bytte til dem. De avslo og jeg hørte ikke fra dem igjen. Anonymkode: 521a0...138
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #6 Skrevet 25. mars 2019 Du må bare prøve deg. Jeg ville ikke ventet så lenge som mulig, men takket ja til stillingen under forutsetning av at dere blir enige med lønn med en gang. Det kommer ingen ting ut av å vente så lenge som mulig. Men først kan du vurdere å kontakte fagforeningen din og høre om ansiennitetsvurderingen som er gjort er feil. Hvis den er det, har du sterkere kort på hånden. Jeg tror nok de fleste arbeidsgivere har forståelse for at man ikke ønsker å gå ned i lønn (grunnlønn, vel og merke), men det er ikke nødvendigvis slik at de vil gi deg like mye eller mer som du har nå likevel. Du må bare forhandle om lønn og se hvor du havner. Du skriver at du får mye høyere tillegg i nåværende stilling enn i denne - du må regne på det i tillegg til grunnlønna. Det er jo totalen du betaler regningene med. Så får du vurdere hva det er verdt for deg med bedre arbeidstider hvis du må gå ned i bruttolønn pga tilleggene. Anonymkode: d1327...c90 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2019 #7 Skrevet 24. november 2019 Hva ble utfallet av dette? Anonymkode: 70b02...cec
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå