Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir så utrolig forvirret av å lese meg opp på hudtyper. Jeg vet jeg bør dra til hudlege eller hudpleier og få vite dette, men jeg er student og har ikke råd til å unne meg slikt. Så jeg håper at noen har noen råd.

Jeg har veldig rød hud i kinnene, den er konstant ganske rød og blir enda mer rød når jeg f.eks. vasker ansiktet. Både når jeg skrubber og når jeg bare skyller den med vann. Blir også rød av å være kald og av å være varm, og når jeg drikker. Går ut fra at jeg har ganske sensitiv hud, virker veldig sånn på "symptomene" jeg finner på nett.

Nå på vinteren har jeg hatt så tørr hud at den flasser, spesielt i T-sonen (over og mellom øyenbryn, på nesen/rundt nesen og i kinnene).

Men når jeg tar på fuktighetskrem blir jeg med en gang kjempevåt i ansiktet, på akkurat de samme plassene som jeg blir tørr på. Jeg har også en del urenheter, får ofte ganske dype kviser i T-sonen, men spesielt på haka. Dette gjør at jeg tror jeg har fet hud/kombinert fet og normal, (har ingen utfordringer utenfor T-sonen) men siden huden blir synlig tørr i perioder/sesonger er jeg veldig i tvil!

Bruker produkter og hudsminke for kombinert fet hud, men er usikker på om det er rett. Sliter jo som sagt en del med urenheter så jeg er veldig usikker på om de produktene er rett for meg. Men ut fra det jeg har lest meg opp på har man som regel fet hud når man sliter med kviser og urenheter i T-sonen? Nå er jeg tom for de produktene jeg har brukt, og vil kjøpe noe nytt, men er usikker på hva jeg skal se etter.

Noen andre som har hudtyper som du ikke føler passer inn i kategoriene? Er det mulig å finne ut hvilken hudtype jeg har uten å gå til hudlege?

Anonymkode: 749b1...128

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dropp sminke, skrubber og kremer og la huden få hvile og luft. Drikk mye vann og spis sunt.

Anonymkode: 49d51...1c0

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dropp sminke, skrubber og kremer og la huden få hvile og luft. Drikk mye vann og spis sunt.

Jeg bruker ikke så veldig mye sminke, Bruker foundation kun ca. annenhver helg når jeg skal noe spesielt, av og til bb-cream i hverdagen for å jevne ut hudtonen. Vasker/"skrubber" huden med en klut med kun vann annenhver kveld (en slik Magic eraser fra makeupmekka), de andre kveldene bruker jeg bare Clinique liquid face soap når jeg dusjer. Bruker fuktighetskrem etter dusj.

Syns selv jeg drikker mye vann og spiser sunt ihvertfall.. 

Skrevet

Jeg kan ikke kommentere på rødheten, for det har ikke jeg problemer med selv, men ellers høres din hud helt lik min. Jeg har fuktfattig fet hud. Jeg trenger ekstremt mye fukt (får aldri nok!), men om det blir for fett, får jeg urenheter. Så for min hud er det lag på lag som funker. Bruker serum med hyaluronsyre, serum med niacinamide (som på ett eller annet vis hjelper å opprettholde en viss balanse, selv om den ikke er fuktgiver i seg selv), olje om det trengs, samt en fuktighetskrem som enten er beregnet for kombinert hud, eller for tørr hud. Det kommer veldig an på hvor fet den er. Produkter for uren hud er som oftest bare med på å forverre problemet, altså at de tørker ut huden og gjør deg enda mer blank.

The Ordinary er et merke med gode produkter som ikke koster skjorta. Jeg har deres Niacinamide-serum, samt fuktighetskremen Moisturizing Factors + HA. Jeg skal også prøve hyaluronsyre-serumet deres nå (de har et par ulike). De har også en hel haug med oljer, og var jeg deg ville jeg prøvd Squalane først. Det er det desidert mest fuktgivende produktet jeg har prøvd i hele mitt liv, og hjertet mitt brister når jeg tenker at jeg ikke tåler det ( = får kviser). I teorien skal det være et bra produkt for oss med denne typen hud, men jeg har bare skikkelig uflaks tenker jeg. Jeg bruker rose hip-oljen oftest. Olje funker forresten fint på fet hud også. ;) 

Min hud er forresten ekstremt avhengig av å bli skikkelig renset hver kveld. Hopper jeg over en kveld, så er det hallo kvise! dagen derpå. Jeg sverger til oljerens, og elsker Kose Softymo Deep Cleansing Oil (kjøpes på ebay til en billig penge). Jeg prøver dog å finne alternativer som kan kjøpes her hjemme for ting jeg føler jeg ikke MÅ ha, nå som moms-greiene kommer over nyttår, så jeg skal prøve å finne et annet alternativ her.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker ikke så veldig mye sminke, Bruker foundation kun ca. annenhver helg når jeg skal noe spesielt, av og til bb-cream i hverdagen for å jevne ut hudtonen. Vasker/"skrubber" huden med en klut med kun vann annenhver kveld (en slik Magic eraser fra makeupmekka), de andre kveldene bruker jeg bare Clinique liquid face soap når jeg dusjer. Bruker fuktighetskrem etter dusj.

Syns selv jeg drikker mye vann og spiser sunt ihvertfall.. 

Kan det være at du skrubber for mye siden du blir rød? Eller var du rød før du begynte å skrubbe? Jeg bruker aldri såpe i ansiktet, kun litt fuktighetskrem på vinteren hvis jeg er merkbart tørr. Det er ikke bra å styre for mye med huden. Hvis du absolutt trenger råd kan det være en idé å dra innom en sminkeforretning og spørre om råd der, kanskje de kan anbefale noe.

Skrevet (endret)

Slettet

Endret av WhiteSwan

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...