AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #41 Skrevet 26. mars 2019 På 25.3.2019 den 11.26, Leo skrev: Folk tror åpenbart det er "bare å søke uføretrygd", men slik er det (heldigvis) ikke. Dersom NAV ikke har åpent for å søke om uføretrygd og man får riktig vedtak (14a-vedtak) først får man med 99% sikkerhet avslag. AAP-endringene har så langt vist seg å gi enorme negative konsekvenser for enkeltpersoner og det eneste TS har krav på i øyeblikket er supplerende sosialhjelp. Det går selvfølgelig an å klage, men det er svært få som får medhold fordi reglene er som de er og avslagene formelt sett gis på riktig grunnlag. (Om grunnlaget for avslagene er feil er en annen diskusjon). Karentstiden for ny AAP er 52 uker og da kan TS evt. søke på nytt. "Bare å søke om uføretrygd". Når AAP er makset, og legen mener at pasienten ikke er i stand til å jobbe mer enn 50%, kan pasienten søke uføretrygd. Da er det faglig vurdert fra lege at man ikke kan stå mer i 50% jobb, og arbeidsevnen er varig nedsatt. Denne pasienten har ingenting å gjøre på sosialhjelp eller arbeidsledighetstrygd, det blir faktisk helt feil. Pasienten er ikke i stand til å jobbe denne prosentandelen som da betegnes som "arbeidsledig". Uføretrygd er helt innenfor i dette tilfellet. Anonymkode: b8b02...470
Leo Skrevet 26. mars 2019 #42 Skrevet 26. mars 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Søk om uføretrygd 50%, og fortsett å jobb 50%. Å stå på AAP gir deg ingen fordeler. Du fikk avslag fordi du har maksa grensen for hva som er lov å gå på AAP. Ingen krise det. Søk da om uføretrygd. Gir deg samme utbetalinger, men er mindre mas. Dessuten med uføretrygd så kan du regulere om du ønsker å jobbe mer/mindre. Uføretrygd er heller ikke ENDELIG. Blir du uføretrygdet kan du når tid som helst "slutte å være uføretrygdet", da gå over til 100% jobb. Kjør på, og søk i dag. Behandlingstiden er 6 måneder! Anonymkode: b8b02...470 Det er jo ikke så rart at mange synes det er for enkelt å få uføretrygd hvis de oppriktig mener at det er bare å søke. Søker man slik du beskriver her får man 99% sikkert avslag. Før man i det hele tatt kan tenke på å søke om uføretrygd må man være ferdig avklart helsemessig og ha blitt anbefalt av NAV lokalt om å søke.
Leo Skrevet 26. mars 2019 #43 Skrevet 26. mars 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: "Bare å søke om uføretrygd". Når AAP er makset, og legen mener at pasienten ikke er i stand til å jobbe mer enn 50%, kan pasienten søke uføretrygd. Da er det faglig vurdert fra lege at man ikke kan stå mer i 50% jobb, og arbeidsevnen er varig nedsatt. Denne pasienten har ingenting å gjøre på sosialhjelp eller arbeidsledighetstrygd, det blir faktisk helt feil. Pasienten er ikke i stand til å jobbe denne prosentandelen som da betegnes som "arbeidsledig". Uføretrygd er helt innenfor i dette tilfellet. Anonymkode: b8b02...470 Det hadde vært fint hvis det var slik det fungerte. Det kan til og med hende at det er slik det er ment å fungere. Vi er med andre ord enige om at denne personen ikke er å betrakte verken som sosialhjelpsmottaker eller arbeidsledig, men å søke uføretrygd uten å ha helsevesenet og NAV med på laget er tilnærmet umulig. Det vil si; det er ikke noe problem å søke, men det er uhyre vanskelig å få det innvilget.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #44 Skrevet 26. mars 2019 5 minutter siden, Leo skrev: Det er jo ikke så rart at mange synes det er for enkelt å få uføretrygd hvis de oppriktig mener at det er bare å søke. Søker man slik du beskriver her får man 99% sikkert avslag. Før man i det hele tatt kan tenke på å søke om uføretrygd må man være ferdig avklart helsemessig og ha blitt anbefalt av NAV lokalt om å søke. Mulig jeg har misset vesentlig informasjon om tingenes tilstand, men slik jeg forstår det: Denne personen har vært på AAP i 4 år (og burde være ferdig avklart! Har ikke NAV ansvaret for dette?), og har en svak helsetilstand. Hvorfor rettferdiggjør ikke dette uføretrygd, når legen mener at vedkommende ikke kan jobbe mer enn 50%? NAV har avslått AAP pga maks lengde på AAP, som er 4 år. Det er umulig å få AAP mer enn 4 år. Sånn er det. Du nevner NAV lokalt må mene at pasient må søke. Dette er ikke korrekt. NAV lokalt har som oftest ingen formening om dette. Dette er en sak mellom pasient, lege og NAV-lege. Hvis lege mener at pasienten er uskikket til jobb, så søkes det uføretrygd, som må godkjennes av NAV-lege. Sistnevnte legen står bak innhenting av nødvendig informasjon i saken. At NAV kan gi avslag kan fort skje. Men det må være svært godt begrunnet. Det må også være på tvers av fastlegens anbefaling. Anonymkode: b8b02...470 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #45 Skrevet 26. mars 2019 Forresten. Nivået på diagnosen er avgjørende for innvilgelse av uføretrygd. Psykiske lidelser ligger ganske høyt oppe på denne skalaen, noe som igjen gjør det vanskelig for NAV å avslå en slik søknad. Diagnosens alvorlighetsgrad er også med på å definere hva som er mulig av arbeidsrettet tiltak. Ligger du høyt her også, minkes kravene til arbeidsrettet tiltak. Anonymkode: b8b02...470
Atania Skrevet 26. mars 2019 #46 Skrevet 26. mars 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mulig jeg har misset vesentlig informasjon om tingenes tilstand, men slik jeg forstår det: Denne personen har vært på AAP i 4 år (og burde være ferdig avklart! Har ikke NAV ansvaret for dette?), og har en svak helsetilstand. Hvorfor rettferdiggjør ikke dette uføretrygd, når legen mener at vedkommende ikke kan jobbe mer enn 50%? NAV har avslått AAP pga maks lengde på AAP, som er 4 år. Det er umulig å få AAP mer enn 4 år. Sånn er det. Du nevner NAV lokalt må mene at pasient må søke. Dette er ikke korrekt. NAV lokalt har som oftest ingen formening om dette. Dette er en sak mellom pasient, lege og NAV-lege. Hvis lege mener at pasienten er uskikket til jobb, så søkes det uføretrygd, som må godkjennes av NAV-lege. Sistnevnte legen står bak innhenting av nødvendig informasjon i saken. At NAV kan gi avslag kan fort skje. Men det må være svært godt begrunnet. Det må også være på tvers av fastlegens anbefaling. Anonymkode: b8b02...470 Jo, NAV lokalt må åpne for søknad. Søker man uten godkjenning fra lokalkontoret får man (nesten) garantert avslag. 2
Leo Skrevet 26. mars 2019 #47 Skrevet 26. mars 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mulig jeg har misset vesentlig informasjon om tingenes tilstand, men slik jeg forstår det: Denne personen har vært på AAP i 4 år (og burde være ferdig avklart! Har ikke NAV ansvaret for dette?), og har en svak helsetilstand. Hvorfor rettferdiggjør ikke dette uføretrygd, når legen mener at vedkommende ikke kan jobbe mer enn 50%? NAV har avslått AAP pga maks lengde på AAP, som er 4 år. Det er umulig å få AAP mer enn 4 år. Sånn er det. Du nevner NAV lokalt må mene at pasient må søke. Dette er ikke korrekt. NAV lokalt har som oftest ingen formening om dette. Dette er en sak mellom pasient, lege og NAV-lege. Hvis lege mener at pasienten er uskikket til jobb, så søkes det uføretrygd, som må godkjennes av NAV-lege. Sistnevnte legen står bak innhenting av nødvendig informasjon i saken. At NAV kan gi avslag kan fort skje. Men det må være svært godt begrunnet. Det må også være på tvers av fastlegens anbefaling. Anonymkode: b8b02...470 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Forresten. Nivået på diagnosen er avgjørende for innvilgelse av uføretrygd. Psykiske lidelser ligger ganske høyt oppe på denne skalaen, noe som igjen gjør det vanskelig for NAV å avslå en slik søknad. Diagnosens alvorlighetsgrad er også med på å definere hva som er mulig av arbeidsrettet tiltak. Ligger du høyt her også, minkes kravene til arbeidsrettet tiltak. Anonymkode: b8b02...470 Du har i hvert fall "misset" hvordan systemet fungerer, evt. ikke fungerer, p.t. og det er synd at du sprer feilinformasjon som kan bidra til å gi fortvilte mennesker falske forhåpninger. 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #48 Skrevet 26. mars 2019 3 minutter siden, Atania skrev: Jo, NAV lokalt må åpne for søknad. Søker man uten godkjenning fra lokalkontoret får man (nesten) garantert avslag. Erfaringsmessig, så kan du stå på AAP i 3 år - uten å høre et eneste ord fra NAV lokalt. Hvorav en søknad om uføretrygd kommer som et resultat av at tidsfristen nåes. Hvis det er slik at lokalkontoret MÅ godkjenne på forhånd, så er dette en ny ordning. Og da trekker jeg min påstand. 5 minutter siden, Leo skrev: Du har i hvert fall "misset" hvordan systemet fungerer, evt. ikke fungerer, p.t. og det er synd at du sprer feilinformasjon som kan bidra til å gi fortvilte mennesker falske forhåpninger. Jeg har vært igjennom systemet, og dette er informasjon og oppfatninger jeg sitter med. Ettersom du er så påståelig at jeg tar feil i dette tilfellet, så må det være noe informasjon i tråden om pasienten som jeg ikke har oversett. Jeg mener oppriktig at såfremt man har fastlegens godkjenning på at man ikke kan jobbe mer enn 50%, så kan man søke uføretrygd den delen. Dessuten, så nevnes det arbeidsrettet tiltak/arbeidsavklaring. Her er det mye som spiller inn! Medisinsk behandling, fysikalsk behandling, rehabiliteringsopphold, at man har vært delvis i jobb, studier, kurs, søkt andre jobber osv osv. Problemet er at mange pasienter har gjennomført mye av dette, men ikke varslet NAV om det. Anonymkode: b8b02...470
Atania Skrevet 26. mars 2019 #49 Skrevet 26. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Erfaringsmessig, så kan du stå på AAP i 3 år - uten å høre et eneste ord fra NAV lokalt. Hvorav en søknad om uføretrygd kommer som et resultat av at tidsfristen nåes. Hvis det er slik at lokalkontoret MÅ godkjenne på forhånd, så er dette en ny ordning. Og da trekker jeg min påstand. Jeg har vært igjennom systemet, og dette er informasjon og oppfatninger jeg sitter med. Ettersom du er så påståelig at jeg tar feil i dette tilfellet, så må det være noe informasjon i tråden om pasienten som jeg ikke har oversett. Jeg mener oppriktig at såfremt man har fastlegens godkjenning på at man ikke kan jobbe mer enn 50%, så kan man søke uføretrygd den delen. Dessuten, så nevnes det arbeidsrettet tiltak/arbeidsavklaring. Her er det mye som spiller inn! Medisinsk behandling, fysikalsk behandling, rehabiliteringsopphold, at man har vært delvis i jobb, studier, kurs, søkt andre jobber osv osv. Problemet er at mange pasienter har gjennomført mye av dette, men ikke varslet NAV om det. Anonymkode: b8b02...470 Nei, man kan ikke søke ufør bare fordi man har brukt opp sine år på AAP. Man må være ferdig avklart som uten arbeidsevne og ha en godkjent arbeidsevnevurdering av lokalkontoret. Bistandsbehovet må settes til ‘varig tilpasset innsats’ og en beslutter må godkjenne alle papirene før de sendes ved søknaden til NAV arbeid og ytelser som har vedtaksmyndighet. 1
Atania Skrevet 26. mars 2019 #50 Skrevet 26. mars 2019 (endret) .. og dette er ikke en ny ordning, eller ikke ny i betydning nå nylig. Det var kanskje andre regler for mange år siden. Endret 26. mars 2019 av Atania
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #51 Skrevet 26. mars 2019 4 minutter siden, Atania skrev: Nei, man kan ikke søke ufør bare fordi man har brukt opp sine år på AAP. Man må være ferdig avklart som uten arbeidsevne og ha en godkjent arbeidsevnevurdering av lokalkontoret. Bistandsbehovet må settes til ‘varig tilpasset innsats’ og en beslutter må godkjenne alle papirene før de sendes ved søknaden til NAV arbeid og ytelser som har vedtaksmyndighet. Pussig. Dette var aldri noe jeg var igjennom. Jeg oppsøkte lege for søknad om uføretrygd. Han sendte inn, gikk en drøss med måneder, og så var dette innvilget. Anonymkode: b8b02...470
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #52 Skrevet 27. mars 2019 På 26.3.2019 den 15.26, AnonymBruker skrev: Pussig. Dette var aldri noe jeg var igjennom. Jeg oppsøkte lege for søknad om uføretrygd. Han sendte inn, gikk en drøss med måneder, og så var dette innvilget. Anonymkode: b8b02...470 Hva er diagnosen? Det tror jeg har mye å si. Anonymkode: 40991...fcd
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #53 Skrevet 27. mars 2019 On 3/26/2019 at 3:26 PM, AnonymBruker said: Pussig. Dette var aldri noe jeg var igjennom. Jeg oppsøkte lege for søknad om uføretrygd. Han sendte inn, gikk en drøss med måneder, og så var dette innvilget. Anonymkode: b8b02...470 Når da? tror reglene rundt avklaring, utredning og praksis har blitt mye strengere. Selv ved sykdommer der majoriteten blir ufør må du ha vært gjennom flere praksiser for å få lov søke ufør. (Er noen unntak, selvsagt). Dersom man har vært 1 år i utredning hos lege, 1 år hos psykolog, samt skal søkes inn på kurs og andre opplegg på nav (som kan ta 2-6 mnd å komme inn på), så går det veldig raskt 4 år der man egentlig ikke har kommet så langt Anonymkode: 744c8...0b4
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #54 Skrevet 27. mars 2019 På 26.3.2019 den 15.26, AnonymBruker skrev: Pussig. Dette var aldri noe jeg var igjennom. Jeg oppsøkte lege for søknad om uføretrygd. Han sendte inn, gikk en drøss med måneder, og så var dette innvilget. Anonymkode: b8b02...470 Slik er det ikke nå. Med mindre man har en kurantsak/spesifiserte diagnoser. Heldigvis. Anonymkode: aa19d...313
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #55 Skrevet 27. mars 2019 På 25.3.2019 den 9.57, AnonymBruker skrev: Enig, det er hårreisende og et svik. Men ikke noe vi får gjort. Avmakt, frustrasjon og økte forskjeller vil gjøre dette landet til et mindre fredelig land etterhvert, men politikerne lukker øynene og tenker ikke fremover. Kriminaliteten vil øke fordi folk blir presset til å begå lovbrudd for å sikre seg penger til mat, bolig og andre nødvendigheter. Det koster flesk å kjøre rettssaker, men politikerne ønsker tydeligvis å bruke mer penger på kriminalitet enn på syke. Lever på 40% lønn selv, og hadde jeg ikke hatt samboer måtte jeg begynt å stjele og naske for å få råd til mat. Jeg føler meg sveket, forrådt og nedprioritert å egen regjering, men vet at mange føler direkte hat for situasjonen de er satt i. Norge er ikke det landet vi en gang var, urolige tider vil komme. De rike blir rikere, de fattige blir fattigere og nå er det mange som lever under fattigdomsgrensen i Norge. Det har blitt advart om slike tilstander og effekten det vil gi, fra flere eksperter, men politikerne vil "se an" hvordan denne nye ordningen slår ut først. Dette eksperimentet med syke mennesker er forkastelig og vanskelig å forsvare, men de gjør det uansett. Anonymkode: 40991...fcd Hadde slike som deg forstått at det rett og slett ikke finnes penger til dette snart, hadde det vært ok. Anonymkode: 31351...26e 2
Halldis Skrevet 27. mars 2019 #56 Skrevet 27. mars 2019 Mange meninger her ja. Jeg forstår at det ikke finnes noe fasitsvar. Og jeg forstår at man ikke kan gå på aap i evigheter. Men derfra, og til det å kutte all støtte er utrolig frustrerende og jeg blir veldig urolig og engstelig med tanke på fremtiden. Jeg er livredd for å havne i den kjelleren jeg var i for 4 år siden og jeg vet at om jeg går opp i full stilling så har jeg ikke noe liv utenom. Slik som saken min er nå, så har jeg ikke noe valg. Tusen takk for engasjementet. 😊 Jeg får prøve meg frem i livet på nytt og håpe på det beste 😉
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #57 Skrevet 27. mars 2019 Jeg har en fysisk diagnose og er nå på mitt 7. år med AAP (sammenhengende), var ferdig utredet etter to år så dukket det opp en ny sykdom som fortsatt ikke er ferdig utredet. Anonymkode: 3571b...f35
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå