Leo Skrevet 25. mars 2019 #21 Skrevet 25. mars 2019 Folk tror åpenbart det er "bare å søke uføretrygd", men slik er det (heldigvis) ikke. Dersom NAV ikke har åpent for å søke om uføretrygd og man får riktig vedtak (14a-vedtak) først får man med 99% sikkerhet avslag. AAP-endringene har så langt vist seg å gi enorme negative konsekvenser for enkeltpersoner og det eneste TS har krav på i øyeblikket er supplerende sosialhjelp. Det går selvfølgelig an å klage, men det er svært få som får medhold fordi reglene er som de er og avslagene formelt sett gis på riktig grunnlag. (Om grunnlaget for avslagene er feil er en annen diskusjon). Karentstiden for ny AAP er 52 uker og da kan TS evt. søke på nytt. 2
Halldis Skrevet 25. mars 2019 #22 Skrevet 25. mars 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selv om du får ufør betyr det jo ikke at du ikke kan øke arbeidsevne senere Det at fastlegen/behandler mener du er langt i fra det å kunne øke arbeidsmengden er jo ett signal om at videre arbeidsutprøving ikke er relevant for deg nå. Det kan jo hende at du blir helt arbeidsfør igjen, men at det per i dag ikke er noe mer utprøving å gjøre. Og det har litt med egen innstilling å gjøre også, om man ser på det å bli ufør som at det er like greit legge seg ned å gi helt opp, eller om man ser på det som at man kan fortsette behandling uten at nav stadig presser på for å finne på ny aktivitet. Anonymkode: 856bc...d15 Nei selvfølgelig, jeg beklager at jeg er så negativ Kjenner at det hjalp faktisk å poste her, og få inn noen synspunkter. Det blir lett veldig ensporet i hodet mitt når jeg går på en smell Ser jo at alt er ikke håpløst, jeg må bare brette opp armene og bite tennene sammen. Jeg skal ta en skikkelig prat med legen på fredag og høre hva han tenker, og ta alt derfra
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #23 Skrevet 25. mars 2019 3 minutter siden, Leo said: Folk tror åpenbart det er "bare å søke uføretrygd", men slik er det (heldigvis) ikke. Dersom NAV ikke har åpent for å søke om uføretrygd og man får riktig vedtak (14a-vedtak) først får man med 99% sikkerhet avslag. AAP-endringene har så langt vist seg å gi enorme negative konsekvenser for enkeltpersoner og det eneste TS har krav på i øyeblikket er supplerende sosialhjelp. Det går selvfølgelig an å klage, men det er svært få som får medhold fordi reglene er som de er og avslagene formelt sett gis på riktig grunnlag. (Om grunnlaget for avslagene er feil er en annen diskusjon). Karentstiden for ny AAP er 52 uker og da kan TS evt. søke på nytt. Så dersom man har gått makstid på AAP, så kan man "begynne på nytt" med AAP ett år etter at det gikk ut? Da er jo det en mulig løsning for meg (ikke ts), holde ut 1 år og forsøke komme inn i AAP på nytt. Innen da har jeg sannsynligvis mye verre depresjonsproblemer igjen, så jeg vil nok kvalifisere for en ny psykologisk behandling for den... Anonymkode: 744c8...0b4
Halldis Skrevet 25. mars 2019 #24 Skrevet 25. mars 2019 5 minutter siden, Leo skrev: Folk tror åpenbart det er "bare å søke uføretrygd", men slik er det (heldigvis) ikke. Dersom NAV ikke har åpent for å søke om uføretrygd og man får riktig vedtak (14a-vedtak) først får man med 99% sikkerhet avslag. AAP-endringene har så langt vist seg å gi enorme negative konsekvenser for enkeltpersoner og det eneste TS har krav på i øyeblikket er supplerende sosialhjelp. Det går selvfølgelig an å klage, men det er svært få som får medhold fordi reglene er som de er og avslagene formelt sett gis på riktig grunnlag. (Om grunnlaget for avslagene er feil er en annen diskusjon). Karentstiden for ny AAP er 52 uker og da kan TS evt. søke på nytt. Hva er 14a vedtak?
Leo Skrevet 25. mars 2019 #25 Skrevet 25. mars 2019 11 minutter siden, Halldis skrev: Hva er 14a vedtak? Et vedtak fra NAV som beskriver hvilken bistand du kvalifiserer for å motta. For å kunne søke om ufør må NAV anse at du har behov for "varig tilpasset innsats". Her finner du mer om 14a-vedtak. 1
Leo Skrevet 25. mars 2019 #26 Skrevet 25. mars 2019 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så dersom man har gått makstid på AAP, så kan man "begynne på nytt" med AAP ett år etter at det gikk ut? Da er jo det en mulig løsning for meg (ikke ts), holde ut 1 år og forsøke komme inn i AAP på nytt. Innen da har jeg sannsynligvis mye verre depresjonsproblemer igjen, så jeg vil nok kvalifisere for en ny psykologisk behandling for den... Anonymkode: 744c8...0b4 Ja, etter 52 uker kan du søke om en ny periode på AAP, men det forutsetter jo da selvfølgelig at du fremdeles oppfyller kravene til å få AAP.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #27 Skrevet 25. mars 2019 1 minutt siden, Leo said: Ja, etter 52 uker kan du søke om en ny periode på AAP, men det forutsetter jo da selvfølgelig at du fremdeles oppfyller kravene til å få AAP. Ok, greit å vite. Takk for svar 👍 Anonymkode: 744c8...0b4
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #28 Skrevet 25. mars 2019 8 timer siden, Halldis skrev: Neida, jeg ser jo at de har lest erklæring fra både lege og dps da de referer til dette i avslaget. Men jeg forstår enda ikke at en overlege som jeg aldri har møtt kan overprøve 2 temmelig klare erklæringer. Nå har vi ikke et system hvor fastleger og andre som kjenner pasienten bestemmer hvem som får trygd eller ikke. Og det er en grunn til det. Jeg tror det hadde blitt veldig mange flere på trygd. Mange leger hadde blitt farget av hvor godt de kjenner pasienten. Og du kan vel også tenke det hvor mye merarbeid dette hadde medført for legene. Noe av poenget er jo nettopp at mennesker som vurderer søknadene helt objective og ikke kjenner deg. Men som sagt hva dine leger sier teller og er med i en helhetsvurdering. Anonymkode: 010ae...afd 5
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #29 Skrevet 25. mars 2019 27 minutter siden, AnonymBruker said: Nå har vi ikke et system hvor fastleger og andre som kjenner pasienten bestemmer hvem som får trygd eller ikke. Og det er en grunn til det. Jeg tror det hadde blitt veldig mange flere på trygd. Mange leger hadde blitt farget av hvor godt de kjenner pasienten. Og du kan vel også tenke det hvor mye merarbeid dette hadde medført for legene. Noe av poenget er jo nettopp at mennesker som vurderer søknadene helt objective og ikke kjenner deg. Men som sagt hva dine leger sier teller og er med i en helhetsvurdering. Anonymkode: 010ae...afd Det gir ingen mening at leger som ikke har detaljert innsikt i sykdommen skal vurdere. Å være objektiv betyr ikke at man har den riktige kunnskapen eller innsikten man trenger for å vurdere individet. En "objektiv" lege kan også være farget av hvilke inntrykk og meninger han har om sykdommen det gjelder. For eksempel om det er en lege som ikke tror på ME, eller mener at en pasient "burde" klare bedre med den sykdommen den har. Syke mennesker er ikke eksamensoppgaver som skal løses, de er komplekse sammensatte vesener som man burde ha god innsikt i for å vurdere. Anonymkode: 744c8...0b4 4
Halldis Skrevet 25. mars 2019 #30 Skrevet 25. mars 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå har vi ikke et system hvor fastleger og andre som kjenner pasienten bestemmer hvem som får trygd eller ikke. Og det er en grunn til det. Jeg tror det hadde blitt veldig mange flere på trygd. Mange leger hadde blitt farget av hvor godt de kjenner pasienten. Og du kan vel også tenke det hvor mye merarbeid dette hadde medført for legene. Noe av poenget er jo nettopp at mennesker som vurderer søknadene helt objective og ikke kjenner deg. Men som sagt hva dine leger sier teller og er med i en helhetsvurdering. Anonymkode: 010ae...afd Dette syns jeg er helt feil. At et menneske som aldri har møtt meg, skal lese seg til hva jeg klarer og ikke klarer er hårreisende etter mitt syn. Jeg prøver ikke å snylte på staten, og har heller ikke prøvd å farge verken legen min eller behandler dps. Jeg ønsker ikke å være syk, men jeg ønsker å ha et liv utenom jobb også. Å ha stoffskifteproblemer går bra for noen, mens noen klarer ikke å finne riktig medisinering. Med alle de følgende det har. 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #31 Skrevet 26. mars 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Det gir ingen mening at leger som ikke har detaljert innsikt i sykdommen skal vurdere. Å være objektiv betyr ikke at man har den riktige kunnskapen eller innsikten man trenger for å vurdere individet. En "objektiv" lege kan også være farget av hvilke inntrykk og meninger han har om sykdommen det gjelder. For eksempel om det er en lege som ikke tror på ME, eller mener at en pasient "burde" klare bedre med den sykdommen den har. Syke mennesker er ikke eksamensoppgaver som skal løses, de er komplekse sammensatte vesener som man burde ha god innsikt i for å vurdere. Anonymkode: 744c8...0b4 Det må nesten være sånn. Altfor mange som ønsker uføretrygd uten å oppfylle reglene. Egentlig burde fastlegene slippe den oppgaven i sin helhet. Og selvom noen kun har kapasitet til å jobbe 50% så betyr ikke det at de alltid burde kompenseres for de resterende 50%. Det skal alltid lønne seg å jobbe uansett. Selv om sykdom som regel er noe man ikke kan noe for, så kan det aldri gi likt utbytte som en som jobber 100%. Da hadde AS Norge gått under. Anonymkode: 6423f...f2d 2
Leo Skrevet 26. mars 2019 #32 Skrevet 26. mars 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det må nesten være sånn. Altfor mange som ønsker uføretrygd uten å oppfylle reglene. Egentlig burde fastlegene slippe den oppgaven i sin helhet. Og selvom noen kun har kapasitet til å jobbe 50% så betyr ikke det at de alltid burde kompenseres for de resterende 50%. Det skal alltid lønne seg å jobbe uansett. Selv om sykdom som regel er noe man ikke kan noe for, så kan det aldri gi likt utbytte som en som jobber 100%. Da hadde AS Norge gått under. Anonymkode: 6423f...f2d Og hvor har du det fra at det er mange som ønsker uføretrygd uten å oppfylle reglene? Kilde? Ellers så bør du kanskje sette deg inn i regelverket før du setter i gang med å utbrodere hva du tror og synes. Man blir ikke alltid kompensert for de siste prosentene man ikke kan jobbe. Hvordan man blir kompensert avhenger bl.a. av hvilket funksjonsnivå man har og hva man har tjent tidligere. Og det lønner seg alltid å jobbe. Som et utgangspunkt beregnes AAP og uføretrygd ut fra hva man har tjent de siste tre (AAP) og fem (Uføretrygd) årene før man ble syk og utgjør da ca. 2/3 forutsatt at man har tjent under 6G. 3
Halldis Skrevet 26. mars 2019 #33 Skrevet 26. mars 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det må nesten være sånn. Altfor mange som ønsker uføretrygd uten å oppfylle reglene. Egentlig burde fastlegene slippe den oppgaven i sin helhet. Og selvom noen kun har kapasitet til å jobbe 50% så betyr ikke det at de alltid burde kompenseres for de resterende 50%. Det skal alltid lønne seg å jobbe uansett. Selv om sykdom som regel er noe man ikke kan noe for, så kan det aldri gi likt utbytte som en som jobber 100%. Da hadde AS Norge gått under. Anonymkode: 6423f...f2d Om man har 50% aap eller 50% ufør, så kommer man aldri opp i 100% lønn slik man hadde da man var fult arbeidsfør. Jeg tenker det er ganske urettferdig når man har betalt skatt i hele sitt liv, at man da ikke skal ha rett på hjelp og kompensasjon når man blir syk. 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #34 Skrevet 26. mars 2019 Selvfølgelig kan det hjelpe å klage. Og det er ingen vits i å søke uføretrygd før helsevesen OG nav har gitt klarsignal om det, da får du bare avslag. Anonymkode: f45d0...b6f
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #35 Skrevet 26. mars 2019 23 hours ago, AnonymBruker said: Så dersom man har gått makstid på AAP, så kan man "begynne på nytt" med AAP ett år etter at det gikk ut? Da er jo det en mulig løsning for meg (ikke ts), holde ut 1 år og forsøke komme inn i AAP på nytt. Innen da har jeg sannsynligvis mye verre depresjonsproblemer igjen, så jeg vil nok kvalifisere for en ny psykologisk behandling for den... Anonymkode: 744c8...0b4 Men MÅ du ha AAP da? Hvis du er i tiltak kan du få tiltakspenger. Sosialstønad og bostøtte + lønn fra 50% jobb er også et alternativ. Evt kvalifiseringsprogrammet og kvalifiseringsstønad (ca lik ytelse som AAP). Det er mange muligheter og du virker unødvendig opphengt i dette med AAP. Anonymkode: f45d0...b6f
Leo Skrevet 26. mars 2019 #36 Skrevet 26. mars 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men MÅ du ha AAP da? Hvis du er i tiltak kan du få tiltakspenger. Sosialstønad og bostøtte + lønn fra 50% jobb er også et alternativ. Evt kvalifiseringsprogrammet og kvalifiseringsstønad (ca lik ytelse som AAP). Det er mange muligheter og du virker unødvendig opphengt i dette med AAP. Anonymkode: f45d0...b6f Uansett bør man ikke undervurdere den psykiske effekten det har å leve i en svært usikker økonomisk situasjon i tillegg til den/de sykdommen(e) man allerede har. Både sosialstønad og bostøtte er stønader som i all hovedsak er basert på vedtak som går fra måned til måned. Mange har nå også opplevd at AAP har blitt stoppet uten at de har fått noe forvarsel i form av for eksempel et vedtak fra NAV. (Og de fleste kan vel sette seg inn i den følelsen man får når man oppdager at lønnen ikke er på konto som forventet og ved en telefon til lønningskontoret så får man beskjed om at nei, de har sluttet å utbetale lønn de så det kommer ikke mer). De har med andre ord ikke hatt tid til å forberede seg ved å for eksempel kunne søke om sosialhjelp i forkant. Det er, som nevnt, altså ikke snakk om friske mennesker som kan jobbe hvis de vil. De er syke (NAV og helsevesenet har allerede gjerne vært enig i dette i flere år når AAP stoppes) og reglene virker til tider helt absurde. For eksempel at de har tilbakevirkende kraft slik at de som for eksempel har avtale om et fireårig utdanningsløp risikerer å miste AAP før de har fullført. Eller at utredning og behandling har tatt for lang tid til tross for at dette skyldes behandlingskøer i helsevesenet. 3
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #37 Skrevet 26. mars 2019 43 minutter siden, Leo said: Uansett bør man ikke undervurdere den psykiske effekten det har å leve i en svært usikker økonomisk situasjon i tillegg til den/de sykdommen(e) man allerede har. Både sosialstønad og bostøtte er stønader som i all hovedsak er basert på vedtak som går fra måned til måned. Mange har nå også opplevd at AAP har blitt stoppet uten at de har fått noe forvarsel i form av for eksempel et vedtak fra NAV. (Og de fleste kan vel sette seg inn i den følelsen man får når man oppdager at lønnen ikke er på konto som forventet og ved en telefon til lønningskontoret så får man beskjed om at nei, de har sluttet å utbetale lønn de så det kommer ikke mer). De har med andre ord ikke hatt tid til å forberede seg ved å for eksempel kunne søke om sosialhjelp i forkant. Det er, som nevnt, altså ikke snakk om friske mennesker som kan jobbe hvis de vil. De er syke (NAV og helsevesenet har allerede gjerne vært enig i dette i flere år når AAP stoppes) og reglene virker til tider helt absurde. For eksempel at de har tilbakevirkende kraft slik at de som for eksempel har avtale om et fireårig utdanningsløp risikerer å miste AAP før de har fullført. Eller at utredning og behandling har tatt for lang tid til tross for at dette skyldes behandlingskøer i helsevesenet. Jada. Men poenget mitt er at det finnes andre stønader om man ikke kan få AAP så det trenger ikke være så krise. Kanskje man kan få tiltakspenger eller kvp i stedet. Anonymkode: f45d0...b6f
Leo Skrevet 26. mars 2019 #38 Skrevet 26. mars 2019 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jada. Men poenget mitt er at det finnes andre stønader om man ikke kan få AAP så det trenger ikke være så krise. Kanskje man kan få tiltakspenger eller kvp i stedet. Anonymkode: f45d0...b6f Jeg ser absolutt poenget ditt og selvfølgelig må man prøve å gjøre det beste ut av det når man havner i denne situasjonen. Men alle, også myndighetene og NAV, ta høyde for at det er snakk om mennesker som allerede lever med fysiske og psykiske lidelser og at det derfor ofte ikke bare å "hive seg rundt" å finne en løsning. Det er også viktig å huske på at kapasiteten hos NAV er sprengt slik at det kan ta svært lang tid bare å få snakke med en saksbehandler på telefon og enda lenger tid å få behandlet søknader.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #39 Skrevet 26. mars 2019 På 25.3.2019 den 9.48, Halldis skrev: Jeg forstår bare ikke hvordan en lege som jeg aldri har møtt kan avgjøre sånn. Jeg tenker at min fastlege og DPS kjenner meg jo, de har kjent meg i åresvis. Hvorfor hører ikke nav-legen på hva de har å si? Nav legen er det vel ingen som har møtt. Det denne er mest interessert i er om du har prøvd alle mulige behandlinger for din sykdom. Anonymkode: cc825...a6c
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #40 Skrevet 26. mars 2019 På 25.3.2019 den 9.16, AnonymBruker skrev: Jeg har gått på AAP i 4 år. Og vet at dette er maks. Søkte om forlengelse da jeg er langt fra frisk. Jeg har angst, depresjon og lavt stoffskifte som gjør at jeg ikke har energi. Jeg jobber 50% og har gjort dette i 4 år. Jeg er også alkoholiker, og var i behandling for dette for 4 år siden, og tiden før behandling var veldig turbulent. Var aldri helt sykemeldt, men 20 og 30% i året før jeg kom inn i behandling. Nav avslo min søknad om forlenget aap. Selv om både DPS og fastlegen min mener jeg ikke er klar for å gå ut full jobb på langt nær. Nytter det å klage? Jeg kjenner jeg har bare lyst til å gi opp. Klarer meg ikke på 50% inntekt, og er veldig redd for å havne i den kjelleren jeg var i for 4 år siden. Jeg får nesten ikke dagene til å gå rundt med arbeidsmengden jeg har nå. Hva gjør man? Beklager sutrete innlegg, er bare så fortvilet nå. Jeg må la dette synke inn, og så stake ut veien videre. Har time hos fastlegen på fredag, og dps i neste uke. Anonymkode: e8bfa...7f8 Søk om uføretrygd 50%, og fortsett å jobb 50%. Å stå på AAP gir deg ingen fordeler. Du fikk avslag fordi du har maksa grensen for hva som er lov å gå på AAP. Ingen krise det. Søk da om uføretrygd. Gir deg samme utbetalinger, men er mindre mas. Dessuten med uføretrygd så kan du regulere om du ønsker å jobbe mer/mindre. Uføretrygd er heller ikke ENDELIG. Blir du uføretrygdet kan du når tid som helst "slutte å være uføretrygdet", da gå over til 100% jobb. Kjør på, og søk i dag. Behandlingstiden er 6 måneder! Anonymkode: b8b02...470 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå