AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #1 Skrevet 25. mars 2019 Jeg har gått på AAP i 4 år. Og vet at dette er maks. Søkte om forlengelse da jeg er langt fra frisk. Jeg har angst, depresjon og lavt stoffskifte som gjør at jeg ikke har energi. Jeg jobber 50% og har gjort dette i 4 år. Jeg er også alkoholiker, og var i behandling for dette for 4 år siden, og tiden før behandling var veldig turbulent. Var aldri helt sykemeldt, men 20 og 30% i året før jeg kom inn i behandling. Nav avslo min søknad om forlenget aap. Selv om både DPS og fastlegen min mener jeg ikke er klar for å gå ut full jobb på langt nær. Nytter det å klage? Jeg kjenner jeg har bare lyst til å gi opp. Klarer meg ikke på 50% inntekt, og er veldig redd for å havne i den kjelleren jeg var i for 4 år siden. Jeg får nesten ikke dagene til å gå rundt med arbeidsmengden jeg har nå. Hva gjør man? Beklager sutrete innlegg, er bare så fortvilet nå. Jeg må la dette synke inn, og så stake ut veien videre. Har time hos fastlegen på fredag, og dps i neste uke. Anonymkode: e8bfa...7f8
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #2 Skrevet 25. mars 2019 Tror neppe det nytter å klage. Nav har fått nye retningslinjer av politikerne å jobbe etetr. De praktiseres så stramt at det ikke er rom for å gå utenom reglene. Du er allerede på overtid. Du bør heller satse på å få en annen regjering om to år. Lavt stoffakifte gjør deg også angst og depresjon. Så stoffskiftet ditt bør optimaliseres med medisiner. Hva med å søke uføretrygd? Anonymkode: 1ea46...516 3
Halldis Skrevet 25. mars 2019 #3 Skrevet 25. mars 2019 (endret) 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror neppe det nytter å klage. Nav har fått nye retningslinjer av politikerne å jobbe etetr. De praktiseres så stramt at det ikke er rom for å gå utenom reglene. Du er allerede på overtid. Du bør heller satse på å få en annen regjering om to år. Lavt stoffakifte gjør deg også angst og depresjon. Så stoffskiftet ditt bør optimaliseres med medisiner. Hva med å søke uføretrygd? Anonymkode: 1ea46...516 . Stoffskifte er jo en vitenskap... Jeg prøver å stabilisere det, men det er ikke enkelt. Av og til når prøvene viser dårlige verdier så føler jeg meg bra, og vise verca. Jeg har hatt angst og depresjon og store søvnvansker siden 2001, men har klart å holde på jobben. Hadde en periode 2 jobber, til sammen 150%. Og i perioder gikk det veldig fint Men jeg kræsjet for alvor i 2013. Alt dette vet nav. Jeg har vært åpen med både dps og fastlege. Nytter det å søke uføretrygd hvis de ikke godtar forlengelse av aap? Endret 25. mars 2019 av Halldis 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #5 Skrevet 25. mars 2019 5 minutter siden, Halldis skrev: . Stoffskifte er jo en vitenskap... Jeg prøver å stabilisere det, men det er ikke enkelt. Av og til når prøvene viser dårlige verdier så føler jeg meg bra, og vise verca. Jeg har hatt angst og depresjon og store søvnvansker siden 2001, men har klart å holde på jobben. Hadde en periode 2 jobber, til sammen 150%. Og i perioder gikk det veldig fint Men jeg kræsjet for alvor i 2013. Alt dette vet nav. Jeg har vært åpen med både dps og fastlege. Nytter det å søke uføretrygd hvis de ikke godtar forlengelse av aap? Det er ingen sammenheng mellom forlengelse av AAP og uføretrygd. Rart, men sånn er det. Nå risikerer man å stå lenge uten trygd før man får uføretrygd innvilget. Du kan alltids søke, men ufør blir man bare om legene, og da egentlig bare NAVs egen overlege, mener at du har varig nedsatt inntektsevne. Anonymkode: 40991...fcd 3
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #6 Skrevet 25. mars 2019 Du kan klage, men husk å begrunne klagen saklig og vis til retningslinjer. Anonymkode: de197...dc9 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #7 Skrevet 25. mars 2019 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror neppe det nytter å klage. Nav har fått nye retningslinjer av politikerne å jobbe etetr. De praktiseres så stramt at det ikke er rom for å gå utenom reglene. Du er allerede på overtid. Du bør heller satse på å få en annen regjering om to år. Lavt stoffakifte gjør deg også angst og depresjon. Så stoffskiftet ditt bør optimaliseres med medisiner. Hva med å søke uføretrygd? Anonymkode: 1ea46...516 Den nye ordningen har kommet for å bli dessverre. Det har blitt desperate tider for veldig mange, men sånn har det blitt. Sykelønnen har bare bestått fordi fagforeningene jobber arbeidernes sak. Anonymkode: 40991...fcd 3
Halldis Skrevet 25. mars 2019 #8 Skrevet 25. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du kan alltids søke, men ufør blir man bare om legene, og da egentlig bare NAVs egen overlege, mener at du har varig nedsatt inntektsevne. Anonymkode: 40991...fcd Jeg forstår bare ikke hvordan en lege som jeg aldri har møtt kan avgjøre sånn. Jeg tenker at min fastlege og DPS kjenner meg jo, de har kjent meg i åresvis. Hvorfor hører ikke nav-legen på hva de har å si?
Halldis Skrevet 25. mars 2019 #9 Skrevet 25. mars 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan klage, men husk å begrunne klagen saklig og vis til retningslinjer. Anonymkode: de197...dc9 Ja. Jeg må tenke gjennom dette. Ordentlig. Hvis jeg går ut i 100% jobb nå, så har jeg vel ikke krav på sykepenger før det har gått 26 uker. Og jeg tror neppe jeg er oppgående om jeg skal jobb 100% i 26 uker.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #10 Skrevet 25. mars 2019 3 minutter siden, Halldis skrev: Jeg forstår bare ikke hvordan en lege som jeg aldri har møtt kan avgjøre sånn. Jeg tenker at min fastlege og DPS kjenner meg jo, de har kjent meg i åresvis. Hvorfor hører ikke nav-legen på hva de har å si? De hører på hva legene som kjenner deg har å si, men det er ikke de som avgjør. Det gjør NAV og overlegen der. Når du søker trygd, innhenter de opplysninger, eller du må legge ved opplysninger fra din fastelege og andre som er relevant for din søknad. Det er ikke som om de sitter der uten informasjon om deg og teller på knapper om du får trygd eller ikke. Anonymkode: 010ae...afd
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #11 Skrevet 25. mars 2019 1 minutt siden, Halldis skrev: Ja. Jeg må tenke gjennom dette. Ordentlig. Hvis jeg går ut i 100% jobb nå, så har jeg vel ikke krav på sykepenger før det har gått 26 uker. Og jeg tror neppe jeg er oppgående om jeg skal jobb 100% i 26 uker. Det stemmer. Men du kan være sykemeldt i arbeidsgiverperioden uten at det påvirker ny opptjening. Etter 52 uker kan du også søke helt ny runde aap. Anonymkode: aa19d...313 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #12 Skrevet 25. mars 2019 1 minutt siden, Halldis skrev: Jeg forstår bare ikke hvordan en lege som jeg aldri har møtt kan avgjøre sånn. Jeg tenker at min fastlege og DPS kjenner meg jo, de har kjent meg i åresvis. Hvorfor hører ikke nav-legen på hva de har å si? Enig, det er hårreisende og et svik. Men ikke noe vi får gjort. Avmakt, frustrasjon og økte forskjeller vil gjøre dette landet til et mindre fredelig land etterhvert, men politikerne lukker øynene og tenker ikke fremover. Kriminaliteten vil øke fordi folk blir presset til å begå lovbrudd for å sikre seg penger til mat, bolig og andre nødvendigheter. Det koster flesk å kjøre rettssaker, men politikerne ønsker tydeligvis å bruke mer penger på kriminalitet enn på syke. Lever på 40% lønn selv, og hadde jeg ikke hatt samboer måtte jeg begynt å stjele og naske for å få råd til mat. Jeg føler meg sveket, forrådt og nedprioritert å egen regjering, men vet at mange føler direkte hat for situasjonen de er satt i. Norge er ikke det landet vi en gang var, urolige tider vil komme. De rike blir rikere, de fattige blir fattigere og nå er det mange som lever under fattigdomsgrensen i Norge. Det har blitt advart om slike tilstander og effekten det vil gi, fra flere eksperter, men politikerne vil "se an" hvordan denne nye ordningen slår ut først. Dette eksperimentet med syke mennesker er forkastelig og vanskelig å forsvare, men de gjør det uansett. Anonymkode: 40991...fcd 5
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #13 Skrevet 25. mars 2019 Hadde hørt med Nav om muligheten for å søke uføretrygd 50%. I mellomtiden må du vel søke supplerende sosialstønad, så du har nok til å overleve. Anonymkode: 542aa...15c 4
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #14 Skrevet 25. mars 2019 Jeg tenker også at uføretrygd kan være det riktige. AAP er jo ment for utprøving og behandling, og om man fortsatt ikke er arbeidsdyktig etter så mange år, så er det jo begrenset hva man kan prøve videre. Du sier du har jobbet 50% hele perioden, og da ikke fått økt arbeidsevne i de årene du har gått til behandling til nå. For meg høres det riktig ut å ikke følge ett utprøvingsprogram/avklaringsprogram videre, men heller søke ufør. Om du får 50% ufør så er det jo fult mulig jobbe mer enn 50% etterhvert dersom du blir i form til det! Anonymkode: 856bc...d15 2
Halldis Skrevet 25. mars 2019 #15 Skrevet 25. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: De hører på hva legene som kjenner deg har å si, men det er ikke de som avgjør. Det gjør NAV og overlegen der. Når du søker trygd, innhenter de opplysninger, eller du må legge ved opplysninger fra din fastelege og andre som er relevant for din søknad. Det er ikke som om de sitter der uten informasjon om deg og teller på knapper om du får trygd eller ikke. Anonymkode: 010ae...afd Neida, jeg ser jo at de har lest erklæring fra både lege og dps da de referer til dette i avslaget. Men jeg forstår enda ikke at en overlege som jeg aldri har møtt kan overprøve 2 temmelig klare erklæringer.
Halldis Skrevet 25. mars 2019 #16 Skrevet 25. mars 2019 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker også at uføretrygd kan være det riktige. AAP er jo ment for utprøving og behandling, og om man fortsatt ikke er arbeidsdyktig etter så mange år, så er det jo begrenset hva man kan prøve videre. Du sier du har jobbet 50% hele perioden, og da ikke fått økt arbeidsevne i de årene du har gått til behandling til nå. For meg høres det riktig ut å ikke følge ett utprøvingsprogram/avklaringsprogram videre, men heller søke ufør. Om du får 50% ufør så er det jo fult mulig jobbe mer enn 50% etterhvert dersom du blir i form til det! Anonymkode: 856bc...d15 Ja jeg vet. Ufør har vært helt fjernt for meg, da jeg hele tiden har vært sikker på at jeg blir helt arbeidsfør igjen. Må kanskje begynne å tenke i andre baner.. 1
Halldis Skrevet 25. mars 2019 #17 Skrevet 25. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Enig, det er hårreisende og et svik. Men ikke noe vi får gjort. Avmakt, frustrasjon og økte forskjeller vil gjøre dette landet til et mindre fredelig land etterhvert, men politikerne lukker øynene og tenker ikke fremover. Kriminaliteten vil øke fordi folk blir presset til å begå lovbrudd for å sikre seg penger til mat, bolig og andre nødvendigheter. Det koster flesk å kjøre rettssaker, men politikerne ønsker tydeligvis å bruke mer penger på kriminalitet enn på syke. Lever på 40% lønn selv, og hadde jeg ikke hatt samboer måtte jeg begynt å stjele og naske for å få råd til mat. Jeg føler meg sveket, forrådt og nedprioritert å egen regjering, men vet at mange føler direkte hat for situasjonen de er satt i. Norge er ikke det landet vi en gang var, urolige tider vil komme. De rike blir rikere, de fattige blir fattigere og nå er det mange som lever under fattigdomsgrensen i Norge. Det har blitt advart om slike tilstander og effekten det vil gi, fra flere eksperter, men politikerne vil "se an" hvordan denne nye ordningen slår ut først. Dette eksperimentet med syke mennesker er forkastelig og vanskelig å forsvare, men de gjør det uansett. Anonymkode: 40991...fcd Jeg har også en samboer som nå faktisk må fø på meg. Og mine barn. Jeg blir helt kvalm med tanken, og for meg er det faktisk fryktelig trist å forholde meg til. 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #18 Skrevet 25. mars 2019 50% inntekt og supplerende sosialhjelp. Anonymkode: 17c65...aa0 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #19 Skrevet 25. mars 2019 1 minutt siden, Halldis said: Ja jeg vet. Ufør har vært helt fjernt for meg, da jeg hele tiden har vært sikker på at jeg blir helt arbeidsfør igjen. Må kanskje begynne å tenke i andre baner.. Selv om du får ufør betyr det jo ikke at du ikke kan øke arbeidsevne senere Det at fastlegen/behandler mener du er langt i fra det å kunne øke arbeidsmengden er jo ett signal om at videre arbeidsutprøving ikke er relevant for deg nå. Det kan jo hende at du blir helt arbeidsfør igjen, men at det per i dag ikke er noe mer utprøving å gjøre. Og det har litt med egen innstilling å gjøre også, om man ser på det å bli ufør som at det er like greit legge seg ned å gi helt opp, eller om man ser på det som at man kan fortsette behandling uten at nav stadig presser på for å finne på ny aktivitet. Anonymkode: 856bc...d15
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #20 Skrevet 25. mars 2019 Har ikke noen råd, men er i en lignende situasjon. AAP gikk ut, fikk avslag på ufør fordi de mente jeg skulle ha mer praksis (har allerede hatt flere runder med kurs, utdanning, arbeidspraksis over årene). Jeg er for syk til praksis, og jeg orker bare ikke mer navgreier. Har 40k på sparekontoen som jeg har spart over disse årene med aap (aap = 12 000 utbetalt i mnd, så da får dere kanskje et inntrykk av hvor lite jeg har brukt og hvordan jeg har levd for å spare 40 000 med det). Det er disse jeg lever på nå. Merker at jeg tenker flere tanker rundt "hvor vanskelig er det egentlig å naske på butikken uten å bli tatt" eller "hvor vanskelig er det å slippe unna med innbrudd nå til dags?". Har ikke begått noe lovbrudd og planlegger det ikke heller, bare merker at tankene har svømt litt i den retningen i det siste. På samme tid har jeg ikke fått langt nær nok støtte fra psykolog og lege, noe som sansynligvis er del av grunnen til at ufør ble avslått. Føler jeg har blitt behandlet som en hypokonder heller enn en person som har trengt hjelp, og noen av helseproblemene mine har ikke egentlig blitt utredet. For min del har jeg dårlige erfaringer med helsevesenet og nav sitt system, Selve saksbehandlerene har vært ok nok, men de har ikke hatt særlig mye de kan hjelpe meg med. Har fått en skikkelig vekker på hvordan det egentlig er å leve med lite i Norge. Den gang jeg var frisk og jobbet 120% tok jeg det alltid for gitt at leger og staten ville ha gode løsninger om jeg skulle bli syk. Men slik er det ikke. Det virker mer som tilfeldigheter og flaks om man møter en dyktig lege eller psykolog som faktisk hjelper og gir riktige diagnoser. Får du en fastlege som er skeptisk til deg, så kan det prege hele diagnoseløpet (eller mangel på) Anonymkode: 744c8...0b4 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå