Gå til innhold

Stormannsgal stedatter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå begynner jeg å bli litt lei... 

Stedatter på 14 år som har blitt stormannsgal. Hun fikk være med tanten og onkelen sin til Thailand for noen måneder siden. Kjempefin ferie på første klasse.  Men hun hadde ikke før kommet hjem, før hun begynte å mase konstant, altså det var kun det som ble snakket om, om å få reise til New York i April. Denne uken har hun maset nonstop om en gjenstand til 4-5000kr og hvert eneste ledige øyeblikk har hun brukt til å vise faren bilder og priser. Og hun har mast og mast.  Hun avbryter søsknene når de har ordet og sitter plutselig på pappas fang igjen..

Denne jenta har som sagt andre søsken, som ikke maser om noe som helst, utenom småting om vi er i byen og sånt, og som er fornøyd med tilværelsen slik den er.  Vi sliter med å få stoppet dette maset og det lager ekstremt dårlig stemning.... Hun har blitt ett stort gnagsår som jeg lettet sender avgårde til sin mor annenhver søndag. 

Hva gjør man for å endre på holdningene her? Jeg ønsker å glede meg til stedatter kommer igjen.

Anonymkode: 2e4c5...612

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Faren må sette grenser

Anonymkode: fefc2...2c6

• Liker 6
Skrevet

Si til henne at nå skal dere ha 14 dagers pause fra det temaet, fordi det begynner å bli veldig slitsomt. Så avbryt henne hver gang hun tar det opp, dette har vi pause på, snakk om noe annet.

Etter 14 dager så har det forhåpentligvis sunket litt hos henne. Ellers får dere innføre en fast tid i uka hvor temaet kan diskuteres.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Stemorproblemer på kvinneguiden, ja, da har du har kommet til de riktige rådgiverne. 

Anonymkode: e6007...575

• Liker 10
Skrevet

Er ikke alle tenåringer kravstore og vil ha og ha da?

Skrevet

Det er jo bare å gi beskjed om at det er fullstendig uaktuelt og ikke noe å diskutere en gang.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å møte henne på dette temaet? Fortell av dere har forståelse for at hun ønsker seg disse gjenstandene eller opplevelsene, men at dette koster penger. Har hun noen form for ukepenger? Kanskje tiden er inne for en sommerjobb? Da kan dere fortelle at det er helt Okei å kjøpe seg disse tingene, men at da må man spare først, slik er det jo for dere som foresatte også 🙂 Lykke til! 

Anonymkode: 9c966...4a4

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags råd håper du å få? Støtte på at hun er spesielt ufordragelig og «stormannsgal»? Bare klage litt? Råd av typen «send henne på  best camp/tenåringsboss/jobbe i flyktningeleir» i stedet?

Slutt i hvertfall øyeblikkelig å sammenlign med «egne/felles/mye yngre barn». Hva hjelper det deg at andre ikke maser like mye?snakk med henne om at dette er uaktuelt i år, og forklar nøye hvorfor. Hun må forstå at det ikke er fordi det er HUN som spør, dere nekter henne fordi det er hennes høyeste ønske og dere ikke unner henne det, at det er et tåpelig ønske, «hun er stormannsgal»osv. Det er uaktuelt fordi pengene må brukes på andre ting, men dere forstår ønsket. Spør om hun ikke forstår deres nei? Alternativer, kompromisser, andre nyttigere, billigere ting som er aktuelle, hvorfor tror hun at å mase vil endre noe? Ikke anklagende, men oppriktig interessert i hvorfor dette er så viktig for henne og om hun kan la det ligge, siden der ER uaktuelt? Kan hun tenke seg andre muligheter til å oppnå det hun ønsker (senere, eller andre ting en annen gang), på en mer konstruktiv måte enn konstant masing, og skjønner hun at denne masingen virker mot sin hensikt? Osv osv. 

Anonymkode: 6d871...4de

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags råd håper du å få? Støtte på at hun er spesielt ufordragelig og «stormannsgal»? Bare klage litt? Råd av typen «send henne på  best camp/tenåringsboss/jobbe i flyktningeleir» i stedet?

Slutt i hvertfall øyeblikkelig å sammenlign med «egne/felles/mye yngre barn». Hva hjelper det deg at andre ikke maser like mye?snakk med henne om at dette er uaktuelt i år, og forklar nøye hvorfor. Hun må forstå at det ikke er fordi det er HUN som spør, dere nekter henne fordi det er hennes høyeste ønske og dere ikke unner henne det, at det er et tåpelig ønske, «hun er stormannsgal»osv. Det er uaktuelt fordi pengene må brukes på andre ting, men dere forstår ønsket. Spør om hun ikke forstår deres nei? Alternativer, kompromisser, andre nyttigere, billigere ting som er aktuelle, hvorfor tror hun at å mase vil endre noe? Ikke anklagende, men oppriktig interessert i hvorfor dette er så viktig for henne og om hun kan la det ligge, siden der ER uaktuelt? Kan hun tenke seg andre muligheter til å oppnå det hun ønsker (senere, eller andre ting en annen gang), på en mer konstruktiv måte enn konstant masing, og skjønner hun at denne masingen virker mot sin hensikt? Osv osv. 

Anonymkode: 6d871...4de

Takk for svar... 

AnonymBruker
Skrevet

Du gjorde et gedigent fel her TS.... ordet stedatter gir deg helt andre råd/meninger og synsinger enn om du kun brukt datter/ barn. 

Anonymkode: c0575...322

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, O.G. skrev:

Jo, det er mulig.. men jeg er ikke vant til denne type masing..  de fleste forstår hva nei betyr

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo, det er mulig.. men jeg er ikke vant til denne type masing..  de fleste forstår hva nei betyr

Haha... husker jeg var akkurat sånn selv. Det var som oftest ikke såå dyre ting jeg ville ha da. Men jeg visste godt hva nei betydde, og jeg visste også godt at nei kunne bli ja hvis jeg bare maste lenge nok... derfor gjorde jeg akkurat det.

Anonymkode: 742fb...430

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Helt vanlig oppførsel av tenåringer. Hva med å si at tingene kan hun spare til selv av ukepengene, og at en med York tur er noe hun kanskje kan få hvis hun får gode karakterer når hun er ferdig på ungdomsskolen eller videregående? 😊 evt hjelp henne og finn en liten jobb hun kan ta for å spare penger for å jobbe mot målet selv.

Anonymkode: 11aef...655

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er en gylden mulighet til å lære henne at hun må jobbe for ting hun ønsker seg, tenke langsiktig og spare penger. For en gjenstand til 4 - 5000 kr må hun jobbe mye! Kanskje tar hun en vurdering underveis om at hun ikke vil bruke så mye penger på én ting, og kjøper en billigere versjon, eller kanskje sparer alt. Det kan være mye lærdom i dette. 

Anonymkode: 743ad...b69

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå begynner jeg å bli litt lei... 

Stedatter på 14 år som har blitt stormannsgal. Hun fikk være med tanten og onkelen sin til Thailand for noen måneder siden. Kjempefin ferie på første klasse.  Men hun hadde ikke før kommet hjem, før hun begynte å mase konstant, altså det var kun det som ble snakket om, om å få reise til New York i April. Denne uken har hun maset nonstop om en gjenstand til 4-5000kr og hvert eneste ledige øyeblikk har hun brukt til å vise faren bilder og priser. Og hun har mast og mast.  Hun avbryter søsknene når de har ordet og sitter plutselig på pappas fang igjen..

Denne jenta har som sagt andre søsken, som ikke maser om noe som helst, utenom småting om vi er i byen og sånt, og som er fornøyd med tilværelsen slik den er.  Vi sliter med å få stoppet dette maset og det lager ekstremt dårlig stemning.... Hun har blitt ett stort gnagsår som jeg lettet sender avgårde til sin mor annenhver søndag. 

Hva gjør man for å endre på holdningene her? Jeg ønsker å glede meg til stedatter kommer igjen.

Kjære deg. Å ha tenåringer er aldri lett. Og når det er stebarn i tillegg, har man ikke mors/farskjærligheten i bunn.

ksnskje det letter situasjonen for deg å vite at dette er vanlig problematikk hos alle med ungdom. De er som 3 åringer i butikk som bare MÅ ha lørdagsgodt på tirsdag. 

Det handler ikke om å være bortskjemt, men heller å trenge grenser og få positiv oppmerksomhet. Kan du og faren være litt «på» henne en periode med oppmerksomhet og hyggelige aktiviteter? Trenger ikke være noe som koster, men å se en film, ha gode samtaler eller liknende? 

Gjør avtaler med henne på forhånd om det dere ønsker at hun SKAL gjøre (ikke hva hun ikke skal gjøre). Og ros henne masse når hun får det til. Eks. «I dag synes jeg du har mast veldig lite om å få dra til... Det synes vi er kjempefint». 

Bruk også tid sammen med pappaen til å snakke om hva som er hennes positive egenskaper. Si det til henne når dere ses. «du er så snill mot så søsken,» « vi savner deg når du ikke er her,» etc. 

Husk at hun bare er 14, og kan fort stille seg midt i bokseringen- men er IKKE moden for slaget...

masse lykke til med å endre situasjonen gjennom positiv feedback og tydeliggjøring av forventninger til henne❤️

Anonymkode: 3bfcc...795

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, O.G. skrev:

Jeg krevde aldri noe av mine foreldre. Betalte til og med mine egne briller som 16åring, jobbet hele sommeren for å få det til. Var helt naturlig for meg det. Det er ikke mer enn 15 år siden heller. 

Tror det handler mye om forventninger man har til livet, er man ikke vant til å få servert noe på sølvfat så forventer man heller ikke det.

Anonymkode: 634b1...127

• Liker 5
Skrevet

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg krevde aldri noe av mine foreldre. Betalte til og med mine egne briller som 16åring, jobbet hele sommeren for å få det til. Var helt naturlig for meg det. Det er ikke mer enn 15 år siden heller. 

Helt sjukt at foreldrene dine lot deg betale brillene dine selv siden det fremdeles var deres ansvar å holde deg med slike ting.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tror det handler mye om forventninger man har til livet, er man ikke vant til å få servert noe på sølvfat så forventer man heller ikke det.

Nei, la folk lære seg å ikke kreve for mye...

AnonymBruker
Skrevet

Sett nå ned foten da. Det kan ikke være så vanskelig å være litt streng.

Anonymkode: 06ecb...03d

AnonymBruker
Skrevet

Bare vær dønn ærlig.

Fortell henne at "Ja, det hadde sikkert være morsomt (da møter og forstår du at hun har lyst til dette. Du ser henne), - men det har vi ikke råd til, så det kommer ikke til å skje.Sånn er det bare." 

Anonymkode: 5dfd6...38a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er en gylden mulighet til å lære henne at hun må jobbe for ting hun ønsker seg, tenke langsiktig og spare penger. For en gjenstand til 4 - 5000 kr må hun jobbe mye! Kanskje tar hun en vurdering underveis om at hun ikke vil bruke så mye penger på én ting, og kjøper en billigere versjon, eller kanskje sparer alt. Det kan være mye lærdom i dette. 

Anonymkode: 743ad...b69

Enig i dette. Min søster har kjørt denne linja med sine barn og de er blitt veldig flinke til å spare opp til det de ønsker seg, også dyrere ting som laptop etc. Min nevø har solgt leker og ting han har vokst fra, på finn siden han var ca 9-10 år. Og dette smitter over på andre områder også, han er nå 14 år og tenker langsiktig også når det gjelder utdannelse og å kunne komme inn hvor han vil, så han jobber veldig fokusert. Han har lært seg å jobbe mot mål det tar tid å rekke. Jeg er superimponert! 

Anonymkode: 558b7...030

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...