Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter 20 år som yrkesaktiv har jeg opparbeidet meg en god og bred kompetanse innen noen områder, som jeg vet er attraktiv. Jeg er møkk lei jobben der jeg er, fordi jeg bruker alt for mye tid på folk (=personalarbeid). Jeg vil tilbake til faglig jobbing. Jeg ønsker også at de 50-60 timene jeg legger ned i jobb hver uke skal havne i min lomme, og ikke i arbeidsgivers. Derfor har jeg begynt tenke på å starte eget konsulentselskap.

Hvilke støtteordninger til oppstart kan jeg regne med til en slik type næring? Det er jo ikke slik at jeg har ambisjoner om å skape en bedrift med flere ansatte enn meg selv, og det er heller ikke noen stor grad av innovasjon i det jeg driver med.

Men det er jo en del kostnader knyttet til oppstart, og man må forvente noen måneder med litt laber oppdragsmengde før markedsarbeidet kaster av seg. 

Jeg kunne også tenke meg å sertifisere meg som styremedlem, da jeg er helt sikker på at min kompetanse kan komme til nytte for flere andre. Hvordan går jeg frem for å sertifisere meg og havne i et register som viser at jeg søker styrerepresentasjon?

Anonymkode: 9f137...ee0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Etter 20 år som yrkesaktiv har jeg opparbeidet meg en god og bred kompetanse innen noen områder, som jeg vet er attraktiv. Jeg er møkk lei jobben der jeg er, fordi jeg bruker alt for mye tid på folk (=personalarbeid). Jeg vil tilbake til faglig jobbing. Jeg ønsker også at de 50-60 timene jeg legger ned i jobb hver uke skal havne i min lomme, og ikke i arbeidsgivers. Derfor har jeg begynt tenke på å starte eget konsulentselskap.

Hvilke støtteordninger til oppstart kan jeg regne med til en slik type næring? Det er jo ikke slik at jeg har ambisjoner om å skape en bedrift med flere ansatte enn meg selv, og det er heller ikke noen stor grad av innovasjon i det jeg driver med.

Men det er jo en del kostnader knyttet til oppstart, og man må forvente noen måneder med litt laber oppdragsmengde før markedsarbeidet kaster av seg. 

Jeg kunne også tenke meg å sertifisere meg som styremedlem, da jeg er helt sikker på at min kompetanse kan komme til nytte for flere andre. Hvordan går jeg frem for å sertifisere meg og havne i et register som viser at jeg søker styrerepresentasjon?

BI har kurs i styrekompetanse, ta en tlf til de. starter du et enk koster det vel ikke noe(tror jeg), din største post blir kanskje regnskapsfører og evt leie av lokaler? skal du markedsføre deg, eller har du kunder «klar»? må vel gå et par mnd uten inntekt, men det går vel greit. enkleste drift er et enk uten ansatte. men kjøp deg ansvarsforsikring

Anonymkode: d8461...29a

AnonymBruker
Skrevet

Skal man ha eksterne midler, så må man jo få noen investorer på bordet. Såkornsselskap eller lignende kan evt. være villig til å investere, men som du skriver - hvis det ikke er noen stor grad av innovasjon eller nytenkning, kan det bli mer utfordrende å få kapital fra slike selskaper. Så da står man igjen med eventuelle kontakter man selv har. Eller kanskje dere kan gå flere sammen i et lite selskap dere dere tar ansvar for deres egne oppgaver? 

Anonymkode: 7c384...c5d

AnonymBruker
Skrevet

Ingen som har erfaring med HoppId, etablererstipend, næringsmidler i kommune etc.?

AnonymBruker
Skrevet

Ingen jeg kjenner har søkt om midler for å jobbe som freelancer. NAV har muligens noen ordninger (hadde før i alle fall, en slags dagpenger i startfasen). Men hva trenger du penger til? PC og programvare er jo bare noen titusen. 

Det virker litt på meg som du tror at man kan starte for seg selv uten å ta risiko selv, men at andre skal ta risikoen for deg. 

Anonymkode: d3582...a87

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...