Gå til innhold

Kom for sent på jobb pga trafikkulykke, det står fravær pga "skoft" i tidregistreringssytemet. Hjelp!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er fortvilet nå. Da jeg hadde en tidligvakt i forrige uke kom jeg omtrent en halvtime for sent på jobb pga omstendigheter som lå utenfor min kontroll (trafikkulykke og stengt vei). Jeg ringte og meldte fra at jeg var forsinket og ikke visste når jeg kom pga ulykken så snart jeg kunne og fikk ingen negativ tilbakemelding fra skiftleder verken på telefon eller da jeg kom på jobb en snau halvtime senere enn jeg skulle vært der, og avdelingssjefen sa heller ingenting da hun kom noen timer senere. 

Så i kveld at det står i tidregistrerringssystemet at jeg har fravær pga "skoft" den dagen og det synes jeg er urettferdig. Jeg kom jo ikke for sent pga at jeg hadde forsovet meg eller noe annet som var min skyld. Jeg satt fast pga en ulykke og hadde ingen annen mulighet enn å vente på at veien åpnet før jeg kjørte videre. "Skoft" er jo ganske alvorlige greier som faktisk kan resultere i avskjedigelse. 

Jeg forstår at jeg ikke får lønn for den halvtimen, men jeg synes det er urettferdig at fraværet er registrert som "skoft" siden det var omstendigheter utenfor min kontroll som gjorde at jeg kom for sent.

Overreagerer jeg eller burde jeg snakke med sjefen?

Anonymkode: 95888...cf9

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde tatt det opp. Greit at man skal være ute i god tid, men en trafikkulykke og stengte veier kan du ikke forutse. Du får spørre hvor tidlig de mener du skal være på jobb for å forhindre at noe lignende skjer igjen.

• Liker 29
AnonymBruker
Skrevet

Fra Oppsigelse.no

"Hvis arbeidstakeren uteblir fra arbeid pga. forhold han ikke er herre over, vil oppsigelse være usaklig.  Dette er f.eks. tilfelle dersom vær- og føreforhold gjør det umulig for arbeidstakeren å komme seg til arbeidsstedet.  Arbeidsgiveren har imidlertid rett til å trekke arbeidstakeren i lønn for den tiden arbeidstakeren er forhindret fra å komme på arbeid." 

Jeg hadde nok sørget for å få denne korrigert. Snakk med skiftleder/timeansvarlig/sjef/tillitsvalgt, alt etter som hvem som blir den riktige personen i ditt tilfelle :)

Anonymkode: eab08...e21

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Jeg beregner alltid en halvtime å gå på siden jeg har ganske lang vei til jobben og kjører en tett trafikkert strekning med mange "hendelser" og vet at jeg kan bli forsinket av vær/føre, ulykker osv. Vanligvis har jeg god tid til et par kopper kaffe i kantina, men denne gangen hadde jeg altså maks uflaks og endte opp med å komme for sent. 

Hadde jeg stadig forsovet meg eller kommet for sent hadde jeg forstått det, men det er ikke tilfellet. En kompis av meg mener det bare er en "kode" i systemet som heter "skoft" som betyr at jeg ikke skal ha lønn og at det ikke er noe å bry seg om, men jeg er ikke sikker på om jeg kan slå meg til ro med den forklaringen.

TS

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsgiver har full rett til å trekke deg i tid for dette. Ergo er nok "skoft" ikke feil. Siden du sa ifra kunne det kanskje stått "permisjon uten lønn". 

Anonymkode: e05b1...626

• Liker 1
Skrevet

Send ihvertfall en epost hvor du forklarer hva som skjedde. Så har du dokumentasjon i tilfelle det skulle bli tatt opp senere. Men ellers tror jeg ikke du trenger å bekymre deg så veldig hvis du sjelden kommer for sent 😊

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Arbeidsgiver har full rett til å trekke deg i tid for dette. Ergo er nok "skoft" ikke feil. Siden du sa ifra kunne det kanskje stått "permisjon uten lønn". 

Det er noe med assosiasjonene ordene fører med seg. "Skoft" er temmelig stigmatiserende, og burde etter min mening ikke brukes i situasjoner der fraværet er uforskyldt. Om det ikke er mulig å skille på forskjellige typer fravær uten lønn får man heller finne en litt mindre stigmatiserende betegnelse på det. 

Anonymkode: 4091c...c55

• Liker 19
Skrevet (endret)

Det er mest sannsynlig kun en kode i systemet ja.

Men du kan jo ta opp på generelt grunnlag at koden kan oppleves ubehagelig i de tilfellene hvor man har ugyldig men uforskyldt fravær, og spørre om det er mulig å legge til en ekstra kode.

Jeg vil jo si at å ha en kode som heter 'skoft' virker litt uprofesjonelt. Den kunne hett 'ugyldig fravær'.

Endret av Kalevala
  • Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Kalevala skrev:

Det er mest sannsynlig kun en kode i systemet ja.

Men du kan jo ta opp på generelt grunnlag at koden kan oppleves ubehagelig i de tilfellene hvor man har ugyldig men uforskyldt fravær, og spørre om det er mulig å legge til en ekstra kode.

Jeg vil jo si at å ha en kode som heter 'skoft' virker litt uprofesjonelt. Den kunne hett 'ugyldig fravær'.

Den er litt bedre, men lukter egentlig fremdeles av bebreidelser mot arbeidstaker synes jeg. Hos oss har vi "annet fravær uten lønn" i timesystemet, og den dekker alt som ikke fanges opp av andre kategorier helt uten å stigmatisere. Om fraværet er av en type som bør følges opp på annet vis regner jeg med leder holder oversikt over dette på annen måte. 

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville sendt inn et skriv der jeg redegjorde for forrsinkelsen og hvorfor den oppstod, slik at man har alt dokumentert til ettertid. Ville også spurt om arbeidsgiver kunne endret dette, eller hvordan de stiller seg til denne registreringen. Det kan hende det bare er en kode som brukes i mangel på andre muligheter til å legge inn fravær, men om arbeidsgiver faktisk hadde hatt et valg og kunne satt inn en annen type fravær, så hadde jeg blitt litt grim. 

Anonymkode: 4dbce...5e2

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Den er litt bedre, men lukter egentlig fremdeles av bebreidelser mot arbeidstaker synes jeg. Hos oss har vi "annet fravær uten lønn" i timesystemet, og den dekker alt som ikke fanges opp av andre kategorier helt uten å stigmatisere. Om fraværet er av en type som bør følges opp på annet vis regner jeg med leder holder oversikt over dette på annen måte.

Jeg er enig. Tror den heter det hos oss også. 

AnonymBruker
Skrevet

Takker for svar :) 

Jeg er som regel ute i god tid og har generelt lite fravær fra jobb. Jeg har et godt forhold til både skiftledere og avdelingssjefen og har fått generelt positive tilbakemeldinger på jobben jeg gjør, både måten jobben utføres på og innsatsen min. Har flere ganger fått høre at jeg er effektiv og ryddig. Det er nok derfor dette føles ekstra ille.

Jeg skal snakke med sjefene neste gang jeg skal jobbe. Jeg har full forståelse for at jeg ikke får betalt for den halvtimen og det er nok sannsynligvis bare en kode i systemet for å registrere ugyldig og ulønnet fravær, men det høres så dramatisk ut med "skoft". 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Ville tatt en prat med leder, fått forklaring på registreringen, om så at dette bare er en normal kode å bruke. 

Om "skoft" kun er lagt inn av praktiske hensyn, og egentlig ikke har noen betydning, ville jeg bare spurt om det var greit at du sendte en e-mail som forklarte årsaken til forsinkelsen. Slik at du har dokumentasjon på dette dersom det (mot all formodning) skal bli brukt mot deg i fremtiden. En ok leder vil forstå det. 

Anonymkode: 41e5b...1df

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ringte du å ga beskjed, om at du ville komme for sent og grunnen?

Anonymkode: 31be3...c32

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ringte og meldte fra at jeg var forsinket og ikke visste når jeg kom pga ulykken så snart jeg kunne og fikk ingen negativ tilbakemelding fra skiftleder verken på telefon eller da jeg kom på jobb en snau halvtime senere enn jeg skulle vært der, og avdelingssjefen sa heller ingenting da hun kom noen timer senere. 

Anonymkode: b825e...7b4

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er fortvilet nå. Da jeg hadde en tidligvakt i forrige uke kom jeg omtrent en halvtime for sent på jobb pga omstendigheter som lå utenfor min kontroll (trafikkulykke og stengt vei). Jeg ringte og meldte fra at jeg var forsinket og ikke visste når jeg kom pga ulykken så snart jeg kunne og fikk ingen negativ tilbakemelding fra skiftleder verken på telefon eller da jeg kom på jobb en snau halvtime senere enn jeg skulle vært der, og avdelingssjefen sa heller ingenting da hun kom noen timer senere. 

Så i kveld at det står i tidregistrerringssystemet at jeg har fravær pga "skoft" den dagen og det synes jeg er urettferdig. Jeg kom jo ikke for sent pga at jeg hadde forsovet meg eller noe annet som var min skyld. Jeg satt fast pga en ulykke og hadde ingen annen mulighet enn å vente på at veien åpnet før jeg kjørte videre. "Skoft" er jo ganske alvorlige greier som faktisk kan resultere i avskjedigelse. 

Jeg forstår at jeg ikke får lønn for den halvtimen, men jeg synes det er urettferdig at fraværet er registrert som "skoft" siden det var omstendigheter utenfor min kontroll som gjorde at jeg kom for sent.

Overreagerer jeg eller burde jeg snakke med sjefen?

Anonymkode: af9bb...2e1

AnonymBruker
Skrevet

Skoft høres jo ut som slurv og latskap liksom. Hva med fravær pga. Uforutsett hendelse? 

Anonymkode: e5673...fdb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, så snart jeg forstod at jeg sannsynligvis ville bli forsinket og forstod at det var en ulykke på ferde siden flere utrykningskjøretøyer hadde presset seg gjennom køen ringte jeg og ga beskjed til skiftleder. Ingen sure miner derfra, bare "jaja, sånt skjer, ikke noe å gjøre med det, vi sees etterhvert" til svar og da jeg kom ble jeg møtt med "hei, så bra at det ikke tok lenger tid".  Da jeg snakket med avdelingssjefen om noe annet senere på dagen nevnte hun ikke forsinkelsen med et ord, så jeg har ikke trodd det var problematisk i det hele tatt. Derfor ble jeg veldig overrasket da jeg så at fraværet var merket med "skoft" etter at sjefen har vært inne og godkjent stemplingene for uka som gikk.

TS

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når det står registrert som "skoft", signaliserer jo det at arbeidstakeren er upålitelig og har lav arbeidsmoral. Dette er jo ikke tilfellet her. Dette er ting som kan skje alle, samme hvor samvittighetsfull man er. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg vil tro det bare er en kode, men det høres jo fryktelig dramatisk ut. Jeg ville absolutt tatt det opp. Dette kunne du jo ingenting for.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...