Gå til innhold

Hva er det jeg ikke har skjønt..

Har du eller vil du ta mannens etternavn når du gifter deg?  

1. 1. Har du eller vil du ta mannens etternavn når du gifter deg?

• JA! selfølgelig
      35
    • NEI, helt uaktuelt.
      27
    • Det har jeg aldri tenkt over.
      4
    • Vel, det er vel kanskje mest praktisk!
      1

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor :klø: tar kvinner mannens etternavn når de gifter seg?

Det kan hende jeg er gammeldags, men jeg trodde den tiden var forbi. Jeg skjønner ikke dette, er det en romantisk tanke bak eller? :hjerter2:

Videoannonse
Annonse
Gjest Violetta
Skrevet

Jeg tror jeg ville tatt det i tillegg til mitt eget navn. Mest fordi felles barn da også ville hatt hans navn.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Det er vel mange grunner til det. Noen synes kanskje hans er finere, føler mer tilhørighet/tilknytning, romantikk, noen beholder sitt eget og tar hans fodi de passer sammen. Mange grunner.

Skrevet

Jeg ville ikke gjort det med mindre jeg hadde et etternavn som var veldig, veldig vanlig og han IKKE hadde det! Det er vel noen som syns det kan være praktisk at hele familien har samme etternavn. Ellers kan man jo beholde pikenavnet som mellomnavn, hvis det er litt spesielt.

Nå er det jo også sånn at mannen kan ta hennes etternavn, men det er vel et fåtall som gjør det. Samboere kan forresten også ta hverandres navn.

Skrevet

det kommer veldig an på.

skal vi ha barn, så synes jeg det er ok at vi alle har det samme etternavnet eller at barna har begge navnene, så da kommer det jo veldig an på etternavnene våre og hvordan de går an å kombinere enten for meg, ham eller barna.

Skrevet

Jeg fikk "byttet bort" et kjedelig -sen navn med et mye mer spesielt navn .. og synes det var greit.

Det var aldri tvil om at barna skulle ha hans navn - .. og jeg vil hete det samme som barna mine.

Synes det blir helt håpløst om alle bare henger navnene etter hverandre.. (misliker sterkt trenden med å ha dobbelt fornavn - og "alle" etternavn.. - har nok skrevet for mange adresselister - og det er ikke uvanlig at barn har 5-6 navn)

For hvordan blir det når

Per Fredrik Olsen-Hansen Nilsen får barn med Kari Elisabeth Fredriksen Andersen-Aas -

Skal barnet da hete feks. Anne-Kari Olsen-Hansen Nilsen Fredriksen Andersen-Aas...?

Skrevet

Har aldri skjønt poenget med å henge flere -sen-navn etter hverandre. De fleste -sen-navn er jo så upersonlige!

Skrevet
Har aldri skjønt poenget med å henge flere -sen-navn etter hverandre. De fleste -sen-navn er jo så upersonlige!

.. og det er jo grunnen til at en del av oss som var "oppsatt" med et -sen navn dyttet med begge hender da vi hadde muligheten til å bli kvitt det :ler:

Skrevet

.. og det er jo grunnen til at en del av oss som var "oppsatt" med et -sen navn dyttet med begge hender da vi hadde muligheten til å bli kvitt det :ler:

Det skjønner jeg godt!

Skrevet

Jeg byttet fordi jeg hadde lyst, regner med at ingen andre bryr seg så lenge jeg er fornøyd :wink: 8)

Gjest Madeline
Skrevet

Jeg tok min manns etternavn og beholdt mitt gamle etternavn som mellomnavn. Ungene har det samme som meg.

Skrevet

Skjønner selvsagt at det er praktisk for en familie å ha samme etternavn. Og at sen- navn blir byttet ut til fordel for noe annet ! Poenget er at det fortsatt (nesten) alltid er kvinnen som tar mannens navn, og hennes navn blir degradert til mellomnavn for henne og barna!!

Dette provoserer meg , hvorfor i all verden kan ikke mennene bytte navn da ? Vi kvinner har tatt mannens navn i flere hundre år, nå er det mannens tur.....

Jeg kunne aldri tenke meg å bytte bort navnet mitt. Det er jo min identitet !

Gjest Madam Felle
Skrevet

jeg skal ikke ta hans, men han kommer kanskje til å ta mitt. :wink:

Skrevet

hvis jeg føler at min kommende ektemann har et fint etternavn som jeg kan føle meg vel ved å bruke, så hadde jeg helt klart tatt etternavnet hans. og hadde det passet fint sammen med mitt nåværende etternavn, så hadde jo det også vært fint:)

Gjest Gulltopp
Skrevet

I utgangspunktet er jeg konservativ og mener det er riktig å ta mannens navn, men jeg kan ikke med sikkerhet si at jeg selv en gang kommer til å gjøre det, fordi jeg er ganske knyttet til mitt eget etternavn og det ligger en noe spesiell historie bak. Å bytte til et -sen-navn er iallfall ikke aktuelt, da ville jeg faktisk foreslå for mannen at han prøvde å finne et slektsnavn som han kunne bytte til selv, da ville jeg vurdere å ta det navnet jeg også. Men -sen-navn, nei takk.

Skrevet

Jeg vil ikke bytte etternavn. Jeg har et sjeldent etternavn som sier noe om hvor jeg kommer fra, og som jeg er stolt av.

Da vi skulle melde navnet til poden inn til Folkeregisteret, ble hun først registrert med mitt etternavn som mellomnavn og farens etternavn som etternavn ved en feil. Vi fikk det endret til at begge ble etternavn, med bindestrek mellom, jeg syntes det var galt at det fine etternavnet til slekten min skulle bli degradert til mellomnavn :)

Poden har jo dermed fått et ganske så langt navn, men vi har funnet ut at vi ikke skal protestere hvis hun vil velge bort et av etternavnene når hun blir 15 og selv kan melde inn navneendring til Folkeregisteret :)

Skrevet

Når den tid kommer skal jeg ta navnet hans. Gleder meg egentlig, for navnet mitt er slik at det ALLTID må staves når jeg f.eks skal leie film, reservere hotellrom osv osv.

Skal bli greit å slippe det :ler:

Og så synes jeg navnet hans er myyye finere! :)

Skrevet

Jeg vil beholde mitt eget etternavn. Det er navnet mitt, og det har jeg hatt i XX antall år. Kan ta hans navn i tillegg.

Gjest Embla s
Skrevet

Jeg vil aldri bytte bort navnet mitt! Men om noen vil bytte bort sitt navn til mitt er det selvfølgelig helt greit!

syns det er tullete at kvinner på død og liv skal ta mannens navn hvis de er fornøyd med navnet de allerede har!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...