Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

På min arbeidsplass har vi ikke uniformer men vi får mer og mer stell så jeg kunne tenk meg en overdel ihvertfall. Finnes det regler på dette i bofellesskap? Omsorgsboliger? Får klesgodtgjørelse av kommunen. Finnes det noen arbeids "uniform" overdel som lkke er sykehus preget? Vi har egne regler om hva vi ikke kan ha, kjole, singlett, generelt klær som viser mye hud. Ville hatt noe og bruke som er jobb klær, tåler slitasje og mye vask. Må se de klær på 60 grader etter vær vakt. Sliter en del på mitt privat tøy. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette ønsker jeg også å høre om! Jeg er bare ringevikar, så vet ikke hvordan dette blir over sikt. Men de klærne jeg begynner å slite ut (ikke at de bare er å kaste, men feks gensere som begynner å bli nuppete, bukser som mister litt farge, osv), bruker jeg på jobb. Jeg vasker de faktisk ikke etter hver vakt, men det er noe jeg kanskje burde begynne med 😅 Bruker de KUN til jobb og de har egen plass i skapet. Blir jeg skitten vasker jeg de selvfølgelig. 

Men ja, skulle ønske vi kunne bruke uniformer.

Anonymkode: 3279b...69f

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette ønsker jeg også å høre om! Jeg er bare ringevikar, så vet ikke hvordan dette blir over sikt. Men de klærne jeg begynner å slite ut (ikke at de bare er å kaste, men feks gensere som begynner å bli nuppete, bukser som mister litt farge, osv), bruker jeg på jobb. Jeg vasker de faktisk ikke etter hver vakt, men det er noe jeg kanskje burde begynne med 😅 Bruker de KUN til jobb og de har egen plass i skapet. Blir jeg skitten vasker jeg de selvfølgelig. 

Men ja, skulle ønske vi kunne bruke uniformer.

Anonymkode: 3279b...69f

Siden vi jobber i andres hjem så er det uhørt meg sykehus uniform. Men én mellomting som tåler vask sku vært greit tenker jeg 😊 

AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, Shinee skrev:

Siden vi jobber i andres hjem så er det uhørt meg sykehus uniform. Men én mellomting som tåler vask sku vært greit tenker jeg 😊 

Hvorfor det? Burde ikke hygieneprinsipper gå først? I en bolig har man fort et par stell i seng med bleieskift, sette klyv på toalettet, så inn på kjøkkenet å lage mat, hjelpe noen med å pusse tenner, skrifte sengetøy tilgriset av urin osv. Fordel med uniform er da at man fort kam bytte til rent, samt slipper å ta med møkkete arbeidstøy inn i privatbil, inn på matbutikken, hente i barnehagen osv.

og i eget hjem, det gjelder jo hjemmesykepleien også da? De bruker uniform. 

Anonymkode: d5870...b51

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det? Burde ikke hygieneprinsipper gå først? I en bolig har man fort et par stell i seng med bleieskift, sette klyv på toalettet, så inn på kjøkkenet å lage mat, hjelpe noen med å pusse tenner, skrifte sengetøy tilgriset av urin osv. Fordel med uniform er da at man fort kam bytte til rent, samt slipper å ta med møkkete arbeidstøy inn i privatbil, inn på matbutikken, hente i barnehagen osv.

Tenkte på hvit jeg da som er sykehus uniform. Om det finnes noe mellom ting. Ja helt enig, stell, wc, bleier, mat osv. 

AnonymBruker
Skrevet

Dere burde få uniformer, evt kan du kjøpe selv på color4care.no for eksempel, mange fine og fargerike. 

Anonymkode: 7b584...44c

• Liker 1
Skrevet

Du får klesgodtgjørelse og må nok derfor skaffe klær selv. Men det var kanskje ikke det som var dilemmaet? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Shinee skrev:

På min arbeidsplass har vi ikke uniformer men vi får mer og mer stell så jeg kunne tenk meg en overdel ihvertfall. Finnes det regler på dette i bofellesskap? Omsorgsboliger? Får klesgodtgjørelse av kommunen. Finnes det noen arbeids "uniform" overdel som lkke er sykehus preget? Vi har egne regler om hva vi ikke kan ha, kjole, singlett, generelt klær som viser mye hud. Ville hatt noe og bruke som er jobb klær, tåler slitasje og mye vask. Må se de klær på 60 grader etter vær vakt. Sliter en del på mitt privat tøy. 

Nei, du får ikke uniform i bofellesskap. Har selv jobbet i flere bofellesskap, og det er privat tøy som benyttes. Det er hjemmet til brukerne, du skal ikke gå der i arbeidstøy! Du får bruke noe du ikke er så redd for! Evt plastforkle i stell. Liker du ikke stell, er ikke dette rette jobben for deg. Det kommer du ikke utenom. 

Anonymkode: 726c9...7d3

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hjemmesykepleien bruker ikke uniform. Det er det dummeste jeg har hørt. 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du får ikke uniform i bofellesskap. Har selv jobbet i flere bofellesskap, og det er privat tøy som benyttes. Det er hjemmet til brukerne, du skal ikke gå der i arbeidstøy! Du får bruke noe du ikke er så redd for! Evt plastforkle i stell. Liker du ikke stell, er ikke dette rette jobben for deg. Det kommer du ikke utenom. 

😂😂😂 Eh var da voldsomt, hatt samme jobb i mange år og jeg trives.både stell og ikke stell, faktisk utdannet meg innefor dette så det var ikke spørsmålet en gang.. Saken er at beboerne stadig blir mer pleie trengene. Lure jo på om det finnes en mellom tint da, som tåler en del i vask osv. 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I hjemmesykepleie bruker dem uniform da 😂

AnonymBruker
Skrevet

Siden du får klesgodtgjørelse av kommunen er det jo meningen at du skal kjøpe inn til dette formålet og at klærne blir slitt. Ser egentlig ikke det store problemet. Det er jo bare å ha på seg sportsoverdel, genser eller t-skjorte. 

Anonymkode: 6036d...0f9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Shinee skrev:

Kommunene har fått mye kritikk fra arbeidstilsynet mht. arbeidstøy innen både pleie og omsorg og boliger. Bruk google og les også arbeidsmiljøloven og hovedtariffavtalen. 

Man skal heller ikke måtte vaske arbeidstøy ptivat innen helse, som boliger sorterer inn under. 

Anonymkode: 82a88...be0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så klart bruker vi i hjemmesykepleien uniform. Skulle vel bare mangle.

Anonymkode: ccace...2af

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...