AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #1 Del Skrevet 24. mars 2019 Jeg er veldig glad i koriander og kjøper dette ofte på butikken. Men denne typen urter, er det meningen at de skal gro ut igjen når man har plukket av alt? Jeg har en nå, som jeg vanner mye men det gror jo ikke ut noe ny koriander... Eller tar det tid? Anonymkode: 144d2...629 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #2 Del Skrevet 24. mars 2019 Du må plante dem om. Sette de over i en større potte med mer jord. Da holder de seg. Anonymkode: 5bdd9...afa 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #3 Del Skrevet 24. mars 2019 Pott den om er et godt råd. Det kan ta litt tid, men ofte vil det være sjanse for at de gror opp igjen. De urtene som selges i butikk er sterkt drevet, og kan trenge litt tid på seg for å komme seg igjen. Se også hvordan rota ser ut - lukter det råttent om du tar av potta? Er det hvite, nyte røtter? Noen ganger kan plantene ha vært overvanna, sånn at de 'råtner på rot' nesten, da er det verre å få de til å vokse på nytt. Men det er gøy å prøve Anonymkode: 3cb2a...f46 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #4 Del Skrevet 25. mars 2019 Koriander er av de plantene som ikke vokser ut igjen etter å ha blitt klippet ned, det samme gjelder persille, kjørvel og til en viss grad gressløk. Gressløk kan vokse videre om du bare klipper den halvt ned, eller litt mer. Noen (få) av de krydderplantene som egner seg til å potte om og ha mer permanent i vinduskarmen eller ute er: salvie, basilikum, rosmarin, timian. Anonymkode: 2947d...c58 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CoolSistah Skrevet 26. mars 2019 #5 Del Skrevet 26. mars 2019 On 3/25/2019 at 5:50 AM, AnonymBruker said: Koriander er av de plantene som ikke vokser ut igjen etter å ha blitt klippet ned, det samme gjelder persille, kjørvel og til en viss grad gressløk. Gressløk kan vokse videre om du bare klipper den halvt ned, eller litt mer. Noen (få) av de krydderplantene som egner seg til å potte om og ha mer permanent i vinduskarmen eller ute er: salvie, basilikum, rosmarin, timian. Anonymkode: 2947d...c58 Hva med oregano? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #6 Del Skrevet 26. mars 2019 Jeg kaster det meste etterpå, dessverre, men har plantet ut gressløk i plantekasse jeg har på plenen. De vokser kjempefint hele sommeren! Klipper det ned med jevne mellomrom, da vi ikke klarer å bruke alt etter hvert. Har liggende en lynlåspose i fryseren, som jeg putter den oppklipte gressløken i. Har gressløk hele vinteren ☺ I fjor plantet jeg også ut stilkene til en bunt vårløk, og det fungerte også kjempefint! Anonymkode: 3eb09...830 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #7 Del Skrevet 26. mars 2019 39 minutter siden, CoolSistah said: Hva med oregano? Oregano kan du fint ha i mange år. Vær oppmerksom på at den sprer seg noe voldsomt med frø, om du planter den i hagen. Anonymkode: 2947d...c58 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #8 Del Skrevet 26. mars 2019 De på butikken er ferskvare, selv om man kan lykkes med å plante om noen av de. Men smaken er ofte ikke så god som planer som er dyrket for å vare lengre. Butikkplantene er drevet frem med mye varme og lys for å få urtene i butikken så raskt som mulig. Kjøp på plantasjen eller tilsvarende i stedet om du ønsker urter som holder over tid, og smaker mye bedre. Eller aller best - dyrk selv. Anonymkode: 3f015...43c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #9 Del Skrevet 27. mars 2019 På 24.3.2019 den 22.40, AnonymBruker skrev: Jeg er veldig glad i koriander og kjøper dette ofte på butikken. Men denne typen urter, er det meningen at de skal gro ut igjen når man har plukket av alt? Jeg har en nå, som jeg vanner mye men det gror jo ikke ut noe ny koriander... Eller tar det tid? Anonymkode: 144d2...629 Urtepotter fra matbutikken er beregnet for bruk og kast. Skal ha varige og gjenbruksurter i potte, så drar du til hagesenteret og kjøper. Men da krever urtene at de får dagslys. Anonymkode: 15c54...978 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #10 Del Skrevet 27. mars 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Urtepotter fra matbutikken er beregnet for bruk og kast. Skal ha varige og gjenbruksurter i potte, så drar du til hagesenteret og kjøper. Men da krever urtene at de får dagslys. Anonymkode: 15c54...978 Jeg har pottet om slike urter i større potter og hatt dem på verandaen hele sommeren. De vokste flott. Til og med basilikum overlevde ute, selv om den ikke liker vind ble den diger og frodig. Anonymkode: 63c7f...cc3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #11 Del Skrevet 28. mars 2019 On 3/25/2019 at 5:50 AM, AnonymBruker said: Koriander er av de plantene som ikke vokser ut igjen etter å ha blitt klippet ned, det samme gjelder persille, kjørvel og til en viss grad gressløk. Gressløk kan vokse videre om du bare klipper den halvt ned, eller litt mer. Noen (få) av de krydderplantene som egner seg til å potte om og ha mer permanent i vinduskarmen eller ute er: salvie, basilikum, rosmarin, timian. Anonymkode: 2947d...c58 Persille vokser opp igjen fra rota, gressløk kan man også klippe helt ned. Som andre sier, ts, korianderen vokser nok ikke ut igjen, men jeg har nå flere potter med persille som er iferd med å vokse opp igjen. Har også plantet ut noen ifjor, men det var tydelig at den persillen jeg sådde selv var ekstremt mye kraftigere enn den man kjøper. Satte også ut noe rosmarin, men der har jeg ikke egensådd å sammenligne med. Syns den vokste veldig seint, men det gjør kanskje rosmarin. Begge var fra matbutikk, ikke gartneri. Anonymkode: 5f1b6...ce2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #12 Del Skrevet 28. mars 2019 De drittplantene fra butikken kommer alltid med småfluer. Alltid. Så hvis du har andre planter inne som du bryr deg om, ikke kjøp dritten, småfluene finner fort veien til dem også. Anonymkode: 2723f...c18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå