AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #1 Skrevet 24. mars 2019 Har hageflekk første gang, og liker veldig godt tanken på en litt "vill" en, hvor grønnsaker og blomster og bær er litt hulter til bulter om hverandre i potter og bed. Er det noen spesielle sorter som passer godt til å stå sammen? Ønsker meg tomater, agurk, sukkererter, rukkola, reddiker, gulrøtter, poteter, jordbær, bringebær, bjørnebær... men får nok ikke plass til alt. 😅Er åpen for alle slags typer blomster ellers. Solsikker kan kanskje være spesielt moro for ungene. Er det noen kjennere her som vet om noen av disse passer spesielt godt sammen, og om det er noen som overhodet ikke bør være i nærheten av hverandre? På forhånd takk! Anonymkode: e8eba...768
catman Skrevet 24. mars 2019 #2 Skrevet 24. mars 2019 Sjekk ut Martin Crawford og prinsippet om "Forest Garden". Lagvis, flerårig, litt vill måte å dyrke mat på. Jeg kjenner ingen som har perfeksjonert dette med hvilke planter som går godt i lag bedre enn han.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #3 Skrevet 25. mars 2019 Det er vel å få ingen av de som ikke tåler å være i nærheten av hverandre, men de krever litt forskjellig dyrkingsforhold. Tomat og agurk trives best i drivhus eller på et solfylt og skjermet sted. De trengs å bindes opp. Sukkererter bør ha noe å kan klatre på, dvs. at du må sette opp stolper med netting eller tråd mellom. Bringebær og bjørnebær bør også ha noe å støtte seg til og krever litt plass. Blomster synes jeg det er unaturlig å blande innimellom grønnsaker etc. Synes de gjør seg best i egne bed, men hver sin smak. Anonymkode: 5b12e...149
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #4 Skrevet 25. mars 2019 Companion planting Det er en teori om hvilke planter som bør dyrkes sammen, siden noen kan ha en avskrekkende effekt på skadeinsekter. Anonymkode: 0b9c0...a8e
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #5 Skrevet 25. mars 2019 Takk for gode tips! Anonymkode: e8eba...768
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå