Rosamuffins Skrevet 24. mars 2019 #1 Skrevet 24. mars 2019 Hei! Skal starte prøvingen snart, men vil være best mulig forberedt. Vurderer å gå ned litt i vekt på forhånd, har en BMI på 27,2 nå. Er det noen grunn til å stresse med vekta? Bør man begynne å ta vitaminer/tran på forhånd? Er 30 år. Går på p-piller, men har hatt en pillefri periode hvor mensen kom innen normal tid. Hva er ditt beste tips? Annet enn å komme igang!
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #2 Skrevet 24. mars 2019 - slutt på p-piller og bruk kondom til dere vil begynne å prøve. - det er ingen stress med den BMI'en. Spis synst og beveg deg du - start med folsyre. Usikker på om de anbefaler jod før svangerskapet også... Det står nok på helsenorge.no Anonymkode: 83899...316 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #3 Skrevet 24. mars 2019 Begyn med jod og folat før du blir gravid. Anonymkode: 4aed1...a10
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #4 Skrevet 24. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Begyn med jod og folat før du blir gravid. Anonymkode: 4aed1...a10 Og omega3 om en ikke er spesielt glad i fisk Anonymkode: b408a...8c1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #5 Skrevet 24. mars 2019 Med den bmi-en er du nærmest garantert å få påvist svangerskapsdiabetes, så du bør forberede deg på et strengt kosthold😐 Lykke til med prøving! Anonymkode: 4283f...930
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #6 Skrevet 24. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Med den bmi-en er du nærmest garantert å få påvist svangerskapsdiabetes, så du bør forberede deg på et strengt kosthold😐 Lykke til med prøving! Anonymkode: 4283f...930 Hvem som helst kan få svangerskapsdiabetes, til og med den slankeste sylfiden. Selv om man har en høyere bmi, er ikke det ensbetydende med svangerskapsdiabetes. Nå skal ALLE som er førstegangs over 25 år testes, uansett BMI. Anonymkode: b408a...8c1 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #7 Skrevet 24. mars 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Med den bmi-en er du nærmest garantert å få påvist svangerskapsdiabetes, så du bør forberede deg på et strengt kosthold😐 Lykke til med prøving! Anonymkode: 4283f...930 Tull! Anonymkode: 3f98b...d21 6
GjestSiden2006 Skrevet 24. mars 2019 #8 Skrevet 24. mars 2019 Glem kjefting på KG. Snakk med jordmor på helsestasjonen din. Ring dem å hør.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #9 Skrevet 24. mars 2019 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Med den bmi-en er du nærmest garantert å få påvist svangerskapsdiabetes, så du bør forberede deg på et strengt kosthold😐 Lykke til med prøving! Anonymkode: 4283f...930 Eh, nei. Anonymkode: b42c1...4f2 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #10 Skrevet 24. mars 2019 - Ikke ta graviditetstest i dagene før forventet mens. Det angrer ihvertfall jeg på at jeg gjorde. Syntes det var verre med gjentatte negative tester enn å få mensen - Ikke forvent å bli gravid i løpet av få måneder. Det kan ta tid.. Anonymkode: 1d581...e25 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #11 Skrevet 24. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Med den bmi-en er du nærmest garantert å få påvist svangerskapsdiabetes, så du bør forberede deg på et strengt kosthold😐 Lykke til med prøving! Anonymkode: 4283f...930 Dette stemmer ikke 😂 Anonymkode: 83899...316 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #12 Skrevet 25. mars 2019 - Start med folsyre 1 mnd før prøving - Tran - Anbefaler deg å endre kosthold. Spis sunnere og gå noen turer. Fertilitet synker med høy/lav BMI, men nå syns jeg ikke 27 var noe krise så ikke stress Bare prøv å tenke at du skal spise sunt for en fremtidig spire og klargjøre kroppen best mulig for den lille å bo i - Er «mange» som treffer på første forsøk, men se bort fra dette da det faktisk er mye mer uvanlig enn man skulle tro. Men de som treffer på første er også de som skriker høyest. - 1 år prøving er helt normalt! Stress er også en myte at skal påvirke evt. Prøving. - Jeg gjorde den feilen at jeg testet i hytt å pine de første mnd. Ikke gjør det. Du blir bare skuffet og masse penger flyr ut av vindu. Jeg oppdaget også en kjemisk noe jeg gjerne skulle hvert foruten. - 50% av eggene fester seg ikke og kroppen avstøter dette noe som kan gjøre at man får positive tester før IKM (ikke kommet mens). Dette er ofte en kjemisk graviditet. Derfor anbefaler jeg å vente med testing på IKM. - Billig tester har som navnet tilsier billige tester om du ønsker å teste ofte evt. Ha billige eggløsningstester og graviditetstester. - Anbefaler temping. - Jeg lastet ned noen apper før prøving hvor jeg noterer alt av symptomer og prøving etc. Jeg personlig syns dette er veldig nyttig ! For går tilbake å ser om det stemmer overens med tidligere mnd og får en bedre oversikt over syklus og meg selv. - Håper noe av dette kom til nytte Lykke til! Anonymkode: b930f...bca 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #13 Skrevet 25. mars 2019 Jeg har BMI på 32 - utifra hva som står her så er jeg nesten garantert å ikke lykkes med vårt prøverørsforsøk i april da? Burde jeg bare avlyse? Nei, vet du meg hva! Legen sier ifra om det er noe som kommer iveien for å lykkes. Masse lykke til ♡ Anonymkode: e9761...bfd 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #14 Skrevet 25. mars 2019 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Med den bmi-en er du nærmest garantert å få påvist svangerskapsdiabetes, så du bør forberede deg på et strengt kosthold😐 Lykke til med prøving! Anonymkode: 4283f...930 Jeg har høyere BMI enn dette, og har gjennomført to svangerskap og er gravid for tredje gang. Jeg har aldri hatt trøbbel med å bli gravid, og har aldri vært i nærheten av å ha svangerskapsdiabetes. Høy BMI gjør at man kan være i risikosonen for å få svangerskapsdiabetes, men det er på ingen måte "garantert" som her sies. Hvis man er gravid med høyere BMI bør man være ekstra påpasselig med kosthold, og sikte på minst mulig vektoppgang. Hvis man får til kan man sikte inn på å bare holde vekten man har gjennom svangerskapet. Lykke til, TS! Ikke hør på skremsler, men tar gjerne i mot hjelp og veiledning fra fagfolk. Anonymkode: 96f8d...c77 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #15 Skrevet 25. mars 2019 Man bør begynne med folsyre 3 måneder før man blir gravid. Det kan ta opp til et år etter pilleslutt før systemet stabiliserer seg. Så slutt tidlig på pillen, og bruk alternativ prevansjon frem til dere er klare. Fysisk aktivitet og sterk kjernemuskelatur er det beste utgangpsunktet for et godt svangerskap. Er BMI er så høy at man per definisjon er overvektig er fruktbarheten redusert, og man utsetter også barnet for unødvendig risiko. Men med BMI 27 er viktigste effektene at en sunn og sterk kropp bedre takler de fysiske utfordringene et svangerskap fører med seg. Anonymkode: 1f4b9...845
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #16 Skrevet 25. mars 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Man bør begynne med folsyre 3 måneder før man blir gravid. Det kan ta opp til et år etter pilleslutt før systemet stabiliserer seg. Så slutt tidlig på pillen, og bruk alternativ prevansjon frem til dere er klare. Fysisk aktivitet og sterk kjernemuskelatur er det beste utgangpsunktet for et godt svangerskap. Er BMI er så høy at man per definisjon er overvektig er fruktbarheten redusert, og man utsetter også barnet for unødvendig risiko. Men med BMI 27 er viktigste effektene at en sunn og sterk kropp bedre takler de fysiske utfordringene et svangerskap fører med seg. Anonymkode: 1f4b9...845 Alle som planlegger å bli gravide anbefales å ta ekstra tilskudd med 400 mikrogram folsyre fra minst 1 måned før planlagt befruktning og de første 3 månedene i svangerskapet. Lest dette de fleste steder på nett. Er ikke gravid ennå, men begynte selv for 6 uker siden. Men om det er 3 mnd før er jeg sent ute hvis jeg blir gravid nå 😛 Anonymkode: b930f...bca 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #17 Skrevet 25. mars 2019 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvem som helst kan få svangerskapsdiabetes, til og med den slankeste sylfiden. Selv om man har en høyere bmi, er ikke det ensbetydende med svangerskapsdiabetes. Nå skal ALLE som er førstegangs over 25 år testes, uansett BMI. Anonymkode: b408a...8c1 Det er jo frivillig. Anonymkode: 090bf...8d9
Rosamuffins Skrevet 25. mars 2019 Forfatter #18 Skrevet 25. mars 2019 Takk for mange gode tips og råd! Jeg skjønner at det er et minefelt å nevne BMI... Var hos legen og da jeg nevnte mulig graviditet i fremtiden og min helse, så hadde hun ingen negative bemerkninger å komme med. Lever sunt og går minst 10000 skritt hver dag. Anser ikke meg selv for å være tjukk, men vil at kroppen skal være best mulig forberedt. Takk for tips om kjernemuskulatur, den bør også styrkes mtp at jeg har kontorjobb!
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #19 Skrevet 25. mars 2019 Jeg hadde ca samme BMI som deg, som forsåvidt er den samme vekta jeg har hatt de siste ti årene eller så - spiser sunt og lever rimelig aktivt. Ble gravid på første forsøk som 33-åring og har hatt et ukomplisert svangerskap. Det er først når BMI tipper over i fedme-kategorien og fører til hormonforstyrrelser at det har påvist effekt på fruktbarhet. Så ville ikke stressa med vekta, men heller fokusert på å fortsette å leve sunt og aktivt. Ellers: støtter forslag om å bruke en app for å bli kjent med syklusen din når du slutter på p-piller (selv var vi ikke helt sikre på når vi ville begynne å prøve, så brukte kondomer i en overgangsperiode). Øker sjansen for å treffe eggløsning, og gjør det lettere å vite når du faktisk venter mens, osv. Samt ta folattilskudd. Og ikke stresse alt for mye, teste mange dager før forventet mens, og la det bli helt altoppslukende i starten. Det er helt normalt at det tar opp til et år! Lykke til 😊 Anonymkode: 7e7e9...823
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #20 Skrevet 26. mars 2019 Du bør også ta et daglig kosttilskudd med 150 mikrogram jod dersom du: har et lavere daglig inntak enn 6 dl melk/yoghurt (men spiser hvit saltvannsfisk regelmessig), eller spiser lite/ingen hvit saltvannsfisk og samtidig får i deg mindre enn 8 dl melk/yoghurt per dag. På samme måte som for folat, bør jod tas så tidlig som mulig i svangerskapet, og aller helst før du blir gravid. https://helsenorge.no/gravid/vil-bli-gravid Anonymkode: 4aed1...a10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå