I Grosny Skrevet 26. mars 2019 #41 Skrevet 26. mars 2019 På 24.3.2019 den 20.39, AnonymBruker skrev: Har begynt å som nattevakt på en dementavdeling på sykehjem. De siste dagene har jeg jobbet sammen med en eldre dame, og hun gjør ting som jeg føler er helt feil. Vi har en pasient som sjeldent vil sove, og hun er oppe flere ganger på nettene. Ca 10-20 ganger. Til slutt så fikk pleieren nok og tok opp sengehesten sånn at pasienten ikke kom seg ut av sengen. Pasienten ropte etter hjelp, men kollegaen min sa at vi bare skulle overse henne. Dette varte i flere timer, mens pasienten prøvde å komme seg ut av sengen. Er dette egentlig greit? Kjente jeg fikk en dårlig følelse og fikk lyst å si ifra til noen. Anonymkode: c2df5...96d Du har i det minste plikt til å skrive avviksmelding om bruk av tvang og beskrive hendelsen. 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #42 Skrevet 26. mars 2019 Godt å se det er så mange som faktisk bryr seg 💕💕💕 takk TS! Anonymkode: 2b82f...b72
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #43 Skrevet 26. mars 2019 ser du har fått svar på dette allerede egentlig. Men støtter opp mot de svarene som går på at dette ikke er lov, basert på hvordan du legger det frem i innlegget ditt. Det der kan helt og holdent defineres som bruk av tvang. Det skal ligge et vedtak bak tvangstiltak i alle tilfeller, og skal skje etter aktuelt regelverk/lover som regulerer dette. I tillegg skal slike tvangsvedtak være "siste utvei".Tillitskapende tiltak skal alltid forsøkes først, og tvangsvedtak brukes kun der det etter en grundig vurdering anses å være nødvendig for å unngå betydelig helseskade. I de tilfellene man bruker tvang, der det ikke allerede ligger et skriftlig vedtak i grunn, er dette kun lovlig om det er snakk om skadeavvergende tiltak i nødsituasjoner. For eksempel at du holder fast en pasient for at h*n ikke skal løpe rett ut i motorveien. Dette skal alltid dokumenteres/skrives melding om dette. Du burde ta opp dette med avdelingsleder der du jobber, og også etterspørre opplæring i dette temaet, og informasjon om rutiner ang. avvik osv. Anonymkode: 2db7a...406 1
Puselusk Skrevet 26. mars 2019 #44 Skrevet 26. mars 2019 On 3/24/2019 at 10:06 PM, AnonymBruker said: Takk for svar. Ser at jeg burde si ifra ja, selv om jeg er ny og "bare" en assistent. Liker ikke å ta opp sånne ting og er redd for at kollegaen min skjønner at det er jeg som har meldt ifra. Takk alle. Anonymkode: c2df5...96d Vel, kollegaen din kan isåfall bli så sur hun bare vil. Du på din side viser at du tar jobben din på alvor og bryr deg om pasientenes ve og vel. At du sier fra om dette er bare positivt ved at du viser en god vurderingsevne i slike situasjoner, og at man kan ha tillit til deg. Noe av det absolutt viktigste i en slik jobb er jo at man har en tillit til at personal kan kommunisere og samarbeide ang. helsehjelpen, eller mangelen på denne som gis. Du viser at du er til å stole på, og tar ditt ansvar alvorlig, det vil bli sett positivt på.
Luckiness Skrevet 26. mars 2019 #45 Skrevet 26. mars 2019 Det er kun ok å ta sengehest opp dersom pasienten selv ønsker det eller det er fattet tvangsvedtak om det. Pasienten bør selv være den som ytrer ønsket om å ha den oppe isåfall. Personer som lider av demens er ikke alltid i stand til å forstå konsekvensene av å ha en sengehest oppe og vet ikke alltid hva de sier ja til hvis man spør. Det er risiko for at pasienter klatrer over sengehest, da spesielt demente som kanskje våkner og ikke forstår hvor de er, for å forsøke å komme seg ut. Det kan føre til større skade ved fall forårsaket av klatring over sengehest, enn å f.eks. forsøke å gå ut av vanlig seng og så skli. Når dette er sagt så bør ikke eventuell sengehest være eneste tiltak. Dersom pasienten er mye urolig om natten må det vurderes og forsøkes tiltak for å unngå dette. Dette både for sikkerheten, tryggheten og nødvendigheten av nok søvn for pasienten. Dette bør være en tverrfaglig vurdering med nattevakt, personale som arbeider dag, avdelingsleder og lege. Det er forsåvidt slik at det kan være vanskelig å fotfølge en pasient et helt døgn dersom de er urolig. De må jo få lov å gå og bevege seg. Men da må man ha tiltak som sikrer hyppige tilsyn, tiltak som forebygger fallfare og lege kan vurdere om det er hensiktsmessig å medisinere for å lindre uroen. Medisineringen skal isåfall ikke være for at personalet skal få roligere vakter, men for at pasienten skal oppleve mindre uro og engstelse. Dette vil også kunne forebygges med menneskelig kontakt som prating, aktiviteter o.l. Du bør absolutt melde i fra om din kollega til din leder. Du bør også skrive avvik om dette. At det er utført tvang uten vedtak (dersom det stemmer). 1
Maleficenta Skrevet 26. mars 2019 #46 Skrevet 26. mars 2019 På 25.3.2019 den 9.14, AnonymBruker skrev: Norske sykehjem skal ikke være intergreringssentrum i samfunnet. Det har ikke de eldre valgt! Anonymkode: c106b...a86 Er mye ymse der kun nordmenn jobber og på sykehjem 1
I Grosny Skrevet 26. mars 2019 #47 Skrevet 26. mars 2019 En annen sak her er at alle dere som jobber et sted der det brukes tvang har krav på kapittel 9 kurs om bruk av tvang.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #48 Skrevet 26. mars 2019 2 timer siden, Maleficenta skrev: Er mye ymse der kun nordmenn jobber og på sykehjem Det finnes ikke sykehjem med bare nordmenn. Tenk på det du! 45 minutter siden, I Grosny skrev: En annen sak her er at alle dere som jobber et sted der det brukes tvang har krav på kapittel 9 kurs om bruk av tvang. Anonymkode: c106b...a86 1
Maleficenta Skrevet 26. mars 2019 #49 Skrevet 26. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det finnes ikke sykehjem med bare nordmenn. Tenk på det du! Anonymkode: c106b...a86 Jeg har jobbet på en avdeling som assistent hvor det var kun norske ansatte 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #50 Skrevet 26. mars 2019 Jobber på sykehjem selv. Blir fler og fler utlendinger som jobber her. Pasientene var triste på julaften når det ikke var en eneste norsk på jobb som kunne julesanger eller andre norske tradisjoner. Her er det også et prosjekt som heter fra flyktning til helsefagarbeider,med afrikanske menn,pasientene ønsker hvertfall ikke menn og de nikker og er enig i alt du sier men norsk kunnskapene er det heller dårlig med! Trist utvikling.. Anonymkode: db77e...45f 4
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #51 Skrevet 26. mars 2019 På 24.3.2019 den 22.06, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Ser at jeg burde si ifra ja, selv om jeg er ny og "bare" en assistent. Liker ikke å ta opp sånne ting og er redd for at kollegaen min skjønner at det er jeg som har meldt ifra. Takk alle. Anonymkode: c2df5...96d Du er pålagt å si ifra. Skjønner at det er ubehagelig, men det kan være lurt å si det til kollegaen din først for å slippe videre ubehageligheter. I utgangspunktet skal det også skrives en enkeltmelding om hendelsen. Anonymkode: 2d646...914
bazinga91 Skrevet 26. mars 2019 #52 Skrevet 26. mars 2019 1 time siden, I Grosny skrev: En annen sak her er at alle dere som jobber et sted der det brukes tvang har krav på kapittel 9 kurs om bruk av tvang. Nok en gang - kapittel 9 er ikke relevant for sykehjem. Den regulerer kun bruk av tvang og makt brukt ovenfor mennesker med utviklingshemning. Om det skal benyttes tvang i sykehjem er dette noe som må hjemles i Pasient- og brukerrettighetsloven kapittel 4A,paragraf 4A-5 som omhandler helsehjelp som pasienten motsetter seg. Bruk av bevegelseshindre som sengehest regnes som alvorlig inngripen og må derfor gjøres i samråd med annet helsepersonell - i dette tilfellet er sykehjemslege naturlig. Deretter må beslutningen nedtegnes i pasientens journal, og den beslutningen er kun gyldig for ett år. Dette er ikke kap.9, men det er fortsatt veldig strengt og mye annet skal være forsøkt før det iverksettes. Og det skal aldri iverksettes uten vedtak. Til TS: skriv avvik på din kollega. Det er din plikt! Kontakt avdelingssykepleier og konferer med vedkommende. Forsøk andre løsninger i samarbeid med personalgruppa. Og glem det som er sagt i tråden her om at kapittel 9 brukes i sykehjem. Demens er ikke en utviklingshemning. 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #53 Skrevet 26. mars 2019 Om det finnes tvangsvedtak så er det forsåvidt noe som "dekker" bruken av sengehest. Det at hun ropte etter hjelp og ikke ble møtt med medmenneskelighet eller omsorg er jo hva som er værst her. Og; det er faktisk forskning som viser at mange eldre er undermedisinert. Om noen ikke sover om natta men holder seg våken, er urolig og vandrer, så burde man virkelig få innført sovemedisin. Ja, jeg sa det: SOVEMEDISIN. Hva hadde du valgt selv? Være urolig, rastløs og redd? Eller fått medisin som gjorde at du SOV? Anonymkode: 76de4...b31 1
I Grosny Skrevet 27. mars 2019 #54 Skrevet 27. mars 2019 4 timer siden, bazinga91 skrev: Nok en gang - kapittel 9 er ikke relevant for sykehjem. Den regulerer kun bruk av tvang og makt brukt ovenfor mennesker med utviklingshemning. Om det skal benyttes tvang i sykehjem er dette noe som må hjemles i Pasient- og brukerrettighetsloven kapittel 4A,paragraf 4A-5 som omhandler helsehjelp som pasienten motsetter seg. Bruk av bevegelseshindre som sengehest regnes som alvorlig inngripen og må derfor gjøres i samråd med annet helsepersonell - i dette tilfellet er sykehjemslege naturlig. Deretter må beslutningen nedtegnes i pasientens journal, og den beslutningen er kun gyldig for ett år. Dette er ikke kap.9, men det er fortsatt veldig strengt og mye annet skal være forsøkt før det iverksettes. Og det skal aldri iverksettes uten vedtak. Til TS: skriv avvik på din kollega. Det er din plikt! Kontakt avdelingssykepleier og konferer med vedkommende. Forsøk andre løsninger i samarbeid med personalgruppa. Og glem det som er sagt i tråden her om at kapittel 9 brukes i sykehjem. Demens er ikke en utviklingshemning. Takk, jeg visste ikke at kapittel 9 bare var for psykisk utviklingshemmede. 2
Iben94 Skrevet 27. mars 2019 #55 Skrevet 27. mars 2019 Enig her! Det er absolutt ikke greit. Ta det opp med sjefen, selv om det kan være vanskelig!
Maleficenta Skrevet 30. mars 2019 #56 Skrevet 30. mars 2019 Jeg syns det burde vært lavere terskel for bruk av tvang da. Demente vet jo ikke sitt eget beste. Er jo ganske ille at dersom en dement har tisset ut hele senga og likevel nekter å bli stelt, så skal det ikke være lov å tvangsstelle pasienten f. Eks. Tror det blir brukt en del tvang som ikke er lov pga slike ting. Man kan jo ikke la et menneske ligge å bade i sin egen urin. Bare et eksempel.
Maleficenta Skrevet 30. mars 2019 #57 Skrevet 30. mars 2019 På 26.3.2019 den 23.58, AnonymBruker skrev: Om det finnes tvangsvedtak så er det forsåvidt noe som "dekker" bruken av sengehest. Det at hun ropte etter hjelp og ikke ble møtt med medmenneskelighet eller omsorg er jo hva som er værst her. Og; det er faktisk forskning som viser at mange eldre er undermedisinert. Om noen ikke sover om natta men holder seg våken, er urolig og vandrer, så burde man virkelig få innført sovemedisin. Ja, jeg sa det: SOVEMEDISIN. Hva hadde du valgt selv? Være urolig, rastløs og redd? Eller fått medisin som gjorde at du SOV? Anonymkode: 76de4...b31 Å? Jeg har derimot hørt det motsatte. At mange er overmedisinert. 1
Plastaroma Skrevet 30. mars 2019 #58 Skrevet 30. mars 2019 22 minutter siden, Maleficenta skrev: Å? Jeg har derimot hørt det motsatte. At mange er overmedisinert. Mange er absolutt overmedisinert, og er det som gjerne kommer opp i media med ujevne mellomrom. I stedet for å seponere legemidler som gir birvirkninger, så gis det nye legemidler for å døyve bivirkningene f.eks. Bruken av sovemidler og beroligende er stor, noe det også fokuseres negativt på. I dette tilfellet som TS beskriver må det tas videre, og pasienten bør få tilbud om beroligende eller sovemedisin. Helst bør beroligende prøves først, da sovemidler kan gi skikkelig hangover dagen etter, noe som kan føre til at man føler seg helt dopet og samtidig gir økt falltendens. Er enig i det de fleste andre av dere skriver. Her er det avvik, og det må settes inn tiltak på denne pasienten. Om pleieren du gikk med, TS, blir sur, så drit i det. Du kan gjøre en stor forskjell i livet til denne pasienten, og det trumfer en (dårlig) sur kollega. Kanskje kollegaen lærer noe av dette, slik at hun selv ser galskapen i det hun gjør neste gang en pasient er urolig om natten.
I Grosny Skrevet 30. mars 2019 #59 Skrevet 30. mars 2019 8 minutter siden, Plastaroma skrev: Mange er absolutt overmedisinert, og er det som gjerne kommer opp i media med ujevne mellomrom. I stedet for å seponere legemidler som gir birvirkninger, så gis det nye legemidler for å døyve bivirkningene f.eks. Bruken av sovemidler og beroligende er stor, noe det også fokuseres negativt på. I dette tilfellet som TS beskriver må det tas videre, og pasienten bør få tilbud om beroligende eller sovemedisin. Helst bør beroligende prøves først, da sovemidler kan gi skikkelig hangover dagen etter, noe som kan føre til at man føler seg helt dopet og samtidig gir økt falltendens. Er enig i det de fleste andre av dere skriver. Her er det avvik, og det må settes inn tiltak på denne pasienten. Om pleieren du gikk med, TS, blir sur, så drit i det. Du kan gjøre en stor forskjell i livet til denne pasienten, og det trumfer en (dårlig) sur kollega. Kanskje kollegaen lærer noe av dette, slik at hun selv ser galskapen i det hun gjør neste gang en pasient er urolig om natten. Sovemidler kan erstattes av livsstil og søvndyssende aktiviteter, men det er jo ikke enkelt å få til på sykehjem der folk ikke er friske nok til å leve normalt og heller ikke helt hjemme. Ute på tur i frisk luft er bra for søvnighet. Nett-Tv er litt av ett søvnverktøy. Man kan se på kurs eller foredrag som er veldig søvndyssende. Min favoritt er langrenn. Jeg har sett på verdenscupavslutningen minst fem ganger, men bare fått med meg noen få minutter Det er fint om datamaskina automatisk går i dvale så jeg ikke plutselig våkner av noe (målgang og jubel?). Youtubevideoer er dårligere enn NRK fordi jeg plutselig blir vekket av bråkete reklame når videoen slutter. Det aller beste er god sex, og sovne momentant. 1
ajarRun Skrevet 30. mars 2019 #60 Skrevet 30. mars 2019 Jeg skjønner ikke at rettssikkerheten er så elendig for pasienter. Denne personen burde jo bli anmeldt for frihetsberøvelse, miste autorisasjon og bli buret inne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå