Gå til innhold

Er dette lov? Dement pasient på sykehjem.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har begynt å som nattevakt på en dementavdeling på sykehjem. De siste dagene har jeg jobbet sammen med en eldre dame, og hun gjør ting som jeg føler er helt feil.

Vi har en pasient som sjeldent vil sove, og hun er oppe flere ganger på nettene. Ca 10-20 ganger. Til slutt så fikk pleieren nok og tok opp sengehesten sånn at pasienten ikke kom seg ut av sengen.  Pasienten ropte etter hjelp, men kollegaen min sa at vi bare skulle overse henne.  Dette varte i flere timer, mens pasienten prøvde å komme seg ut av sengen.

Er dette egentlig greit? Kjente jeg fikk en dårlig følelse og fikk lyst å si ifra til noen.

Anonymkode: c2df5...96d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ta det opp med sjefen din. Det høres IKKE greit ut.

Anonymkode: e846f...d05

• Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kun hvis man har søkt om tvangsvedtak og fått det. Bruk av sengehest på denne måten regnes som tvang. Det er farlig for pasienten kan klatre over og falle på gulvet, da går gjerne hofta. 

Anonymkode: eb5d3...354

• Liker 45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke lov om det ikke ligger et tvangsvedtak bak.

Anonymkode: 7f1f1...7e7

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre sier. Sengehest er et tvangsvedtak og strengt forbudt å bruke uten vedtak evt hvis pasienten selv ønsker sengehesten oppe 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er forresten et grovt avvik og du har plikt til å melde fra om dette. 

• Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Å håper du jobber der min slektning bor!! Der er det x antall avvik hele tiden. Jeg får ikke ro i sjelen. 

Anonymkode: 2b82f...b72

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke greit, og dette må du rapportere før det skjer ei ulykke. 

Skjedde på den avd jeg hadde sykehjemspraksis på, en pleier ble lei av at en beboer hele tiden sto opp igjen og igjen og satte opp sengehesten for å holde beboeren på plass i sengen. Endte med fallulykke da beboeren klatret ut over sengehesten og fikk lårhalsbrudd. 

(mange bruker å ha sengehesten oppe, men da er det i samråd med beboeren for at beboeren føler seg tryggere hvis han er redd for å ramle ut av senga) 

Kjenner jeg koker litt, det er så utrolig mye uverdig eldreomsorg rundt omkring. Og jeg skylde egentlig ikke de ansatte, men kommunene som skal spare inn penger og reduserer bemanningen. Og de som jobber på f.eks sykehjem er underbemannet og løper beina av seg, konstant dårlig samvittighet over å ikke rekke å gi den omsorgen de eldre har krav på og behøver. I tillegg fjernes andre stillinger sånn at sykepleiere, hjelpepleiere og helsefagarbeidere får mange ekstra tilleggsoppgaver som egentlig ikke er deres fagfelt. 

Endret av skruf
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke lov. som de andre påpeker er det tvangsvedtak på på å ta opp senteret mot pasientens vilje. Og er det vedtak skal det gjøres forsvarlig. Altså i dette tilfelle burde noen vert til stede for å unngå at pasienten klatrer over sengehesten og faller. 

Meld fra til sjefen.

Anonymkode: 6c034...eda

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På min slektninger dement-avdeling er det mest ikke-norsk talende ansatte. Ja de har utdannelse snille hyggelige etc - men jeg når tom jeg har problemer m å forstå hva de sier kan jeg bare forestille meg hvor vanskelig kommunikasjonen må være for en dement. Det er forskjellige mennesker hver dag og de snakker ikke godt norsk og har ikke innsikt i norsk kultur og humor. Jeg er ikke rasist selv om jeg påpeker at dette må være utfordrende for en dement.....

beklager å kuppe tråden.  Jeg vet ikke lenger hva jeg skal gjøre. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har begynt å som nattevakt på en dementavdeling på sykehjem. De siste dagene har jeg jobbet sammen med en eldre dame, og hun gjør ting som jeg føler er helt feil.

Vi har en pasient som sjeldent vil sove, og hun er oppe flere ganger på nettene. Ca 10-20 ganger. Til slutt så fikk pleieren nok og tok opp sengehesten sånn at pasienten ikke kom seg ut av sengen.  Pasienten ropte etter hjelp, men kollegaen min sa at vi bare skulle overse henne.  Dette varte i flere timer, mens pasienten prøvde å komme seg ut av sengen.

Er dette egentlig greit? Kjente jeg fikk en dårlig følelse og fikk lyst å si ifra til noen.

Det er ulovlig bruk av tvang. Det skal være fattet tvangsvedtak ved bruk av sengehesten, mot pasientens samtykke. Det kan også være farlig ift at pasienten kan klatre over sengehesten og falle på gulvet. Det må du gi beskjed til avd lederen om. Jeg har selv jobbet med demente i en årrekke. De kan ikke gi beskjed selv. Fint at du bryr deg! Lykke til!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På min slektninger dement-avdeling er det mest ikke-norsk talende ansatte. Ja de har utdannelse snille hyggelige etc - men jeg når tom jeg har problemer m å forstå hva de sier kan jeg bare forestille meg hvor vanskelig kommunikasjonen må være for en dement. Det er forskjellige mennesker hver dag og de snakker ikke godt norsk og har ikke innsikt i norsk kultur og humor. Jeg er ikke rasist selv om jeg påpeker at dette må være utfordrende for en dement.....

Det er et stort problem at de setter utlendinger i eldreomsorgen. På min arb plass var det til slutt nesten ingen nordmenn. Det kan vi takke arbeiderpartiet for! De gamle og syke skal intergrere. Det er en forferdelig situasjon og et overgrep mot de eldre. De blir møtt av fremmede kulturer og forstår ofte ikke hva de sier. Mange får ikke hjelpen de skal ha, eller blir forstått.

Anonymkode: c106b...a86

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er et stort problem at de setter utlendinger i eldreomsorgen. På min arb plass var det til slutt nesten ingen nordmenn. Det kan vi takke arbeiderpartiet for! De gamle og syke skal intergrere. Det er en forferdelig situasjon og et overgrep mot de eldre. De blir møtt av fremmede kulturer og forstår ofte ikke hva de sier. Mange får ikke hjelpen de skal ha, eller blir forstått.

Anonymkode: c106b...a86

Tusen takk for støtten! Jeg tror vel også mange nordmenn avstår fra den type arbeid ? 

Jeg merker meg at de som snakker dårligst norsk havner oftes i situasjoner m «aggressive» pasienter.  De som prater godt norsk, og har god kulturforståelse når enkelt frem til min slektning og feks stell og måltider går veldig bra. 

Jeg vet ikke hvordan jeg Skal gå frem m dette uten å bli stemplet som en kald rasist. Men hvis jeg slet m ordene og glemme ord og i TILLEGG måtte tolke hva en intens masete høylytt fremmedspråklig prøver å si meg hadde jeg blitt utslitt og motløs! 

Flere her som opplever dette ! ? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette kan motarbeides med høyere lønn i kommunene. Da blir det mer attraktivt å jobbe der og man får dyktige folk. Sånn som det er i dag så er sykehjem nederst på ønskene til sykepleiere, dessverre. Mye fordi det ikke er nok action, men lønn og det at man ofte er alene som sykepleier veier også tungt. Det må også sies at det er ekstra tungt å jobbe med demente. Jeg har selv jobbet med demente i 5 år, det var fryktelig tungt, men også veldig givende når vi fikk til ting. Men man er så underbemannet at dagene blir en kamp. Fryktelig synd. 

Du kan be om et møte med teamlederen og lufte frustrasjonen din. Ikke at hun kan trylle frem noen med bedre norskkunnskaper, men de kan kanskje tilrettelegge bedre. 

Anonymkode: eb5d3...354

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar. Ser at jeg burde si ifra ja, selv om jeg er ny og "bare" en assistent. Liker ikke å ta opp sånne ting og er redd for at kollegaen min skjønner at det er jeg som har meldt ifra. Takk alle.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du klarer jo ikke skrive riktig norsk selv??? Gå et annet sted for å klage. Jobber selv på sykehjem og har jobbet med mange som ikke har norsk som sitt morsmål, og de er dyktige som bare pokker. Folk fra Syria, Sudan, Eritrea, Polen, Latvia, Romania, Spania, Russland... Noen ganger litt misforståelser når det kommer til kommunikasjon, men går fint likevel. Kan være misforståelser blant to norsktalende også. 

Anonymkode: b5478...ec6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Ser at jeg burde si ifra ja, selv om jeg er ny og "bare" en assistent. Liker ikke å ta opp sånne ting og er redd for at kollegaen min skjønner at det er jeg som har meldt ifra. Takk alle.

Du kan også spørre kollegaen din om hvorfor hun gjør det når hun vet det ikke er lov. Kanskje der er fattet tvangsvedtak, men at de prøver å unngå å ha sengehesten oppe så langt det lar seg gjøre. Jeg tviler sterkt på det, men man vet jo aldri.. Sengehesten har man kun lov til å benytte om der er fattet tvangsvedtak eller om pasienten selv er enig i at sengehesten skal brukes. Også er det jo selvsagt at sengeliggende pasienter som aldri er oppe av ulike grunner også skal ha sengehesten oppe for å unngå at de faller ut av sengen. Som oftest er der på forhånd fattet tvangsvedtak, men om ikke er det jo livsfarlig for pasienten om sengehesten ikke er oppe. 

Det kan også skape enda farligere situasjoner.. Hva om hun klatret over og falt i gulvet for eksempel? Er maaange måter man kan løse problemstillingen du legger frem på. 

Anonymkode: b5478...ec6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...