AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #1 Skrevet 24. mars 2019 Ang rusfrie arrangementer for barn/ungdom fra 13år til ca 18år/20år i regi av kommunen. Hva syns du som forelder, dersom det er fritt frem uansett alder, for å røyke sigaretter eller waping? Noen mindreårige får lov av sine foreldre, mens andre foreldre tillater det ikke. Noen vil mene at det er en vanskelig balansegang. Mens andre mener det bør være klare regler for slikt. Og dermed syns at det ikke er ok at mindreårige står og røyker/waper utenfor lokalet arrangementet der holdes. (Under oppsyn av ledere, så ingen reaksjoner/sanksjoner) Der dette tillates, vil det naturlig nok også bli enkelte som introduseres for røyk/wape på slike arrangementer. Vil tro det også er med på å ufarliggjøre skadevirkningene for de unge som allerede røyker/waper, da det tillates med ledere både tilstede og ikke. Interessant å høre hvilke meninger som finnes om akkurat dette! Anonymkode: 4149a...a1d
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #2 Skrevet 24. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ang rusfrie arrangementer for barn/ungdom fra 13år til ca 18år/20år i regi av kommunen. Hva syns du som forelder, dersom det er fritt frem uansett alder, for å røyke sigaretter eller waping? Noen mindreårige får lov av sine foreldre, mens andre foreldre tillater det ikke. Noen vil mene at det er en vanskelig balansegang. Mens andre mener det bør være klare regler for slikt. Og dermed syns at det ikke er ok at mindreårige står og røyker/waper utenfor lokalet arrangementet der holdes. (Under oppsyn av ledere, så ingen reaksjoner/sanksjoner) Der dette tillates, vil det naturlig nok også bli enkelte som introduseres for røyk/wape på slike arrangementer. Vil tro det også er med på å ufarliggjøre skadevirkningene for de unge som allerede røyker/waper, da det tillates med ledere både tilstede og ikke. Interessant å høre hvilke meninger som finnes om akkurat dette! Anonymkode: 4149a...a1d Jeg jobber i ungdomsklubb, og her er selvsagt all bruk av tobakk/wape forbudt innendørs. Når det gjelder bruk av tobakk/wape utenfor har vi ikke noe forbud mot dette. Vi kunne selvsagt hatt det, men det ville blitt vanskelig å håndheve et slikt forbud. Vi har også en tanke om at det skal være takhøyde hos oss. Altfor mange regler og forbud på en ungdomsklubb er rett og slett ikke ønskelig. Man må også huske på at det kun er salg av tobakk/wape til mindreårige som er forbudt, ikke bruk. Når det er sagt: bruk av wape og tobakk har ikke vært utbredt hos oss. De fleste som går hos oss bruker ikke slikt, og jeg kan nesten ikke huske sist jeg så det. Anonymkode: 191b3...136 5
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #3 Skrevet 24. mars 2019 Herregud hvor gammel jeg ble nå. wape.... aldri hørt om 😂 Anonymkode: 9cbc2...bdf 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #4 Skrevet 24. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Herregud hvor gammel jeg ble nå. wape.... aldri hørt om 😂 Anonymkode: 9cbc2...bdf Kanskje fordi det heter vape? Anonymkode: 32c44...2bf 4
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #5 Skrevet 24. mars 2019 Hva er wape elle vape? Anonymkode: 78c91...6a8 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #6 Skrevet 24. mars 2019 Jeg lurer på hva faen vape er, og jeg er 16 år Anonymkode: 52f8c...dca 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #7 Skrevet 24. mars 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber i ungdomsklubb, og her er selvsagt all bruk av tobakk/wape forbudt innendørs. Når det gjelder bruk av tobakk/wape utenfor har vi ikke noe forbud mot dette. Vi kunne selvsagt hatt det, men det ville blitt vanskelig å håndheve et slikt forbud. Vi har også en tanke om at det skal være takhøyde hos oss. Altfor mange regler og forbud på en ungdomsklubb er rett og slett ikke ønskelig. Man må også huske på at det kun er salg av tobakk/wape til mindreårige som er forbudt, ikke bruk. Når det er sagt: bruk av wape og tobakk har ikke vært utbredt hos oss. De fleste som går hos oss bruker ikke slikt, og jeg kan nesten ikke huske sist jeg så det. Anonymkode: 191b3...136 Er det så mye vanskeligere å håndheve et slikt forbud på utsiden enn på innsiden? Kreves en utevakt? Forstår utfordring for de med stort eller uoversiktlig uteareal. Ungdomsklubb er noe annerledes enn arrangementer jeg skrev om. Men ungdomsklubb er jo et stort forebyggende tiltak. Noen vil si det er litt urovekkende at mindreårig fritt får røyke åpenlyst på et slikt sted. (Tross det er på utsiden av bygget) Det er nok stor forskjell på steder i landet, mht takhøyden for røking. Du som jobber på ungdomsklubb, syns du reglene bør være like på andre arrangementer for ungdom? Anonymkode: 4149a...a1d
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #8 Skrevet 24. mars 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er wape elle vape? Anonymkode: 78c91...6a8 Wape er el sigaretter. Anonymkode: 4149a...a1d
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #9 Skrevet 24. mars 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg lurer på hva faen vape er, og jeg er 16 år Anonymkode: 52f8c...dca El sigarett. Anonymkode: 4149a...a1d
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #10 Skrevet 24. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Herregud hvor gammel jeg ble nå. wape.... aldri hørt om 😂 Anonymkode: 9cbc2...bdf Det er el sigarett. Anonymkode: 4149a...a1d 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #11 Skrevet 25. mars 2019 Det bør aldri være fritt frem for å røyke, verken sigaretter eller el-sigaretter, uansett alder. Bruk alderen som loven foreskriver! Uavhengig av hva foreldrene sier! Når de unge "lovende" er på arrangement, som andre er ansvarlige for, så skal loven brukes. Ikke foreldrenes meninger. Dette er ikke en vanskelig balansegang over hodet! Anonymkode: c3961...41b
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #12 Skrevet 25. mars 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber i ungdomsklubb, og her er selvsagt all bruk av tobakk/wape forbudt innendørs. Når det gjelder bruk av tobakk/wape utenfor har vi ikke noe forbud mot dette. Vi kunne selvsagt hatt det, men det ville blitt vanskelig å håndheve et slikt forbud. Vi har også en tanke om at det skal være takhøyde hos oss. Altfor mange regler og forbud på en ungdomsklubb er rett og slett ikke ønskelig. Man må også huske på at det kun er salg av tobakk/wape til mindreårige som er forbudt, ikke bruk. Når det er sagt: bruk av wape og tobakk har ikke vært utbredt hos oss. De fleste som går hos oss bruker ikke slikt, og jeg kan nesten ikke huske sist jeg så det. Anonymkode: 191b3...136 I tillegg er det ikke uvanlig at ungdommer som er av det utforskende/opponerende slaget oftere begynner å røyke, og disse har gjerne også mer bruk for ungdomsklubb/rusfrie arrangement/sunne fritidstilbud enn mange andre. Utforskende/opponerende ungdom som ikke har et sted å være, f.eks pga røykeforbud som de ikke ønsker å forholde seg til, kan lettere rote seg bort i verre ting. Det er bedre at de henger utenfor ungdomsklubben og røyker sammen med ålreite voksne, enn at de surrer seg borti et mer voksent festmiljø med alkohol, utnyttelse og evt narkotika. Anonymkode: 5bffb...e0b 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #13 Skrevet 25. mars 2019 Om de ikke får lov rett utenfor så kan de vel bare gå rundt hjørnet, så jeg ser ikke helt at det gjør så stor forskjell i praksis. Men det er jo greit å passe på at de ikke røyker rett utenfor døra, så de som ikke røyker slipper å gå gjennom røykskyer for å komme ut og inn. Anonymkode: 850e8...471
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #14 Skrevet 25. mars 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Ang rusfrie arrangementer for barn/ungdom fra 13år til ca 18år/20år i regi av kommunen. Hva syns du som forelder, dersom det er fritt frem uansett alder, for å røyke sigaretter eller waping? Noen mindreårige får lov av sine foreldre, mens andre foreldre tillater det ikke. Noen vil mene at det er en vanskelig balansegang. Mens andre mener det bør være klare regler for slikt. Og dermed syns at det ikke er ok at mindreårige står og røyker/waper utenfor lokalet arrangementet der holdes. (Under oppsyn av ledere, så ingen reaksjoner/sanksjoner) Der dette tillates, vil det naturlig nok også bli enkelte som introduseres for røyk/wape på slike arrangementer. Vil tro det også er med på å ufarliggjøre skadevirkningene for de unge som allerede røyker/waper, da det tillates med ledere både tilstede og ikke. Interessant å høre hvilke meninger som finnes om akkurat dette! Anonymkode: 4149a...a1d Hva enkelte foreldre måtte tillate her eller ikke tillate er totalt irrelevant. Røyk og alkohol har 18. års aldersgrense. Når noen over 18. år tillater eller deler røyk og alkohol med noen under 18. så er dette både straffbart og ulovlig. Følgelig skal denne typen problemstillinger taes opp med eier av lokalet, den som ansetter de som deler med mindreårige og politiet. Generelt, å ha undomsarrangement der man blander undommer over og under 18. år krever at man klarer å skille barn fra voksne på aktiviteter og alkohol/tobakk. Dette er så vanskelig å gjennomføre i praksis at man bør ha en aldersgrense på 18. år eller egne arrangement for dem mellom 18 og 20. Anonymkode: 54cc7...0d4
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #15 Skrevet 25. mars 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det bør aldri være fritt frem for å røyke, verken sigaretter eller el-sigaretter, uansett alder. Bruk alderen som loven foreskriver! Uavhengig av hva foreldrene sier! Når de unge "lovende" er på arrangement, som andre er ansvarlige for, så skal loven brukes. Ikke foreldrenes meninger. Dette er ikke en vanskelig balansegang over hodet! Anonymkode: c3961...41b 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva enkelte foreldre måtte tillate her eller ikke tillate er totalt irrelevant. Røyk og alkohol har 18. års aldersgrense. Når noen over 18. år tillater eller deler røyk og alkohol med noen under 18. så er dette både straffbart og ulovlig. Følgelig skal denne typen problemstillinger taes opp med eier av lokalet, den som ansetter de som deler med mindreårige og politiet. Generelt, å ha undomsarrangement der man blander undommer over og under 18. år krever at man klarer å skille barn fra voksne på aktiviteter og alkohol/tobakk. Dette er så vanskelig å gjennomføre i praksis at man bør ha en aldersgrense på 18. år eller egne arrangement for dem mellom 18 og 20. Anonymkode: 54cc7...0d4 Det er ikke ulovlig å bruke tobakk/wape når man er under 18 år. Det er kun aldersgrense på kjøp. Der er ulovlig å selge/gi tobakk/wape til mindreårige. Med denne lovgivningen tenker man jo at det skulle være en enkel sak å hindre bruk av tobakk/wape blant mindreårige, men så enkelt er det jo dessverre ikke. Anonymkode: 191b3...136 3
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #16 Skrevet 25. mars 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Når de unge "lovende" er på arrangement, som andre er ansvarlige for, så skal loven brukes. Ikke foreldrenes meninger. Anonymkode: c3961...41b Med andre ord er det bare å la dem røyke.Det er kun salg som er ulovlig til de under 18, ikke at de bruker det. Anonymkode: ba434...838 1
waco Skrevet 25. mars 2019 #17 Skrevet 25. mars 2019 (endret) 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det bør aldri være fritt frem for å røyke, verken sigaretter eller el-sigaretter, uansett alder. Bruk alderen som loven foreskriver! Uavhengig av hva foreldrene sier! Når de unge "lovende" er på arrangement, som andre er ansvarlige for, så skal loven brukes. Ikke foreldrenes meninger. Dette er ikke en vanskelig balansegang over hodet! Anonymkode: c3961...41b Det er ikke forbudt for barn å røyke i norge. Kan ikke du, - en ivrig tilhenger av formyndere og lovverk - beskrive det samfunnet hvor ingen gjør som man selv ønsker - er det noen frihet her? Hvorfor hater du andre menneskers frihet? Har du også forakt mot overvektige eller bare mennesker som røyker? Fortell? Hvor får du formynderiet fra? Endret 25. mars 2019 av waco 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå