Gå til innhold

Farmor er sur over at hun ikke er invitert på reise hun uansett ville takket nei til. Har hun grunn til det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I forbindelse med at farfar fyller rundt år har han bedt pappa og brødrene hans med ektefeller og barna og barnebarna deres med på en utenlandsreise han har drømt om og snakket om i årevis. Han har god råd, svært god råd, og har bestemt seg for at denne opplevelsen vil han dele med familien sin. 

Farmor og farfar har vært skilt i snart 20 år og har lite eller ingen kontakt utenom familiesammenkomstene de ikke kan unngå å møtes i (bursdager, dåp, konfirmasjon osv.). Farmor hater å reise og har aldri vært utenfor Norge. Hun har flydd en gang, innenlands i Norge, og hadde en ubehagelig reise med mye turbulens og kraftig sidevind under landing. Hun tok toget hjem og sverget på at hun aldri skulle sette sine ben på et fly igjen.

I dag var jeg innom farmor og hun er kjempesur for at hun ikke er invitert med på "familiereisen". Jeg forstår ikke hvorfor hun mener hun skal være med på tur. Hun og farfar har jo vært skilt i årevis og har ikke kontakt utover at de møtes i familisammenkoster fra tid til annen. I tillegg hater hun å reise og nekter å fly. Reisen innebærer en flyreise på over 10 timer til et annet kontinent, noe jeg er helt sikker på at farmor ikke vil være med på. Dette tok jeg også opp med henne, men hun mener hun burde fått valget og muligheten til å si nei selv.

Er hun ikke helt på viddene her?

Anonymkode: a8641...925

Videoannonse
Annonse
Gjest Yng Plyng
Skrevet

Ja, hun er på viddene, men følelser er vanskelige greier. Ikke alltid de er så logiske.

Skrevet

Ja, hun er på viddene.  Når hennes ex skal feires, skal hun selvsagt ikke inviteres. 

Det er noe helt annet når deres felles barn og barnebarn skal feires. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hadde de hatt god kontakt disse 20 årene, så hadde jeg skjønt det. 

Men, nja, njo... Er jo litt sårt at alle skal på tur, alle utenom henne. Men hun hadde vel ikke invitert han på sin store bursdag heller? 

Anonymkode: c4ce3...11c

AnonymBruker
Skrevet

Du vet, en biltur til Hardangervidda og et enslig hytteopohold der hadde satt henne mer geografisk rett i forhold til hvor hun er ellers. 

Anonymkode: ea069...ea0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Litt rart å reagere på sånt når det er 20 år siden de var gift. Men på den annen side, sånn generelt, er det alltid hyggelig å bli invitert, og føle seg inkludert, selv om man ikke blir med på tur. Men tar har man selv tatt valget. 

Anonymkode: 316c5...ea6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hun er nok lei seg for å ikke være en del av opplevelsen, å ikke være der når alle hun er nær og glad i koser seg på denne måten.

Samtidig tenker hun ikke rasjonelt (at de er skilt, samt at hun uansett ikke vil reise). Det er ikke uvanlig når man blir eldre, man går litt i barndommen igjen. 

La henne snakke ut, og vis forståelse for følelsene hennes samtidig som du hjelper henne å sortere hvor irrasjonelt dette er. 

Anonymkode: 6c844...1a2

• Liker 7
Skrevet

Som fraskilt og bestefar kunne jeg aldri drømt om å invitere med ekskona mi på tur for å feire min neste runde fødselsdag.

Kutt ned ugresset så problemstillingen kommer frem.  Feirer man fødselsdager med ekser?

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hun er langt ute på viddene også. 

Anonymkode: a1149...1a6

• Liker 3
Skrevet

Det virker som om hun bare vil ha noe å sutre over. Jeg hadde fortalt henne hvor urimelig hun er, og ignorert videre klager. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner godt at hun er lei seg og føler seg utelatt når hele slekta drar på tur uten henne! Samtidig som det jo hadde vært veldig rart av henne å forvente at eksen hennes skulle invitere henne med på tur. Kan du ikke argumentere for at om hun ville ha blitt med, så hadde det jo fortsatt vært godt med tid for henne å bestille fly og hotell og blitt med? Hun har jo fått vite om det i god tid, det er ikke som om det har blitt holdt hemmelig for henne, det er ikke det at dere ikke ville ha henne med; bare at det ville vært rart om invitasjonen kom fra eksmannen.

Anonymkode: e616a...900

• Liker 1
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

.............. Kan du ikke argumentere for at om hun ville ha blitt med, så hadde det jo fortsatt vært godt med tid for henne å bestille fly og hotell og blitt med? Hun har jo fått vite om det i god tid, det er ikke som om det har blitt holdt hemmelig for henne, det er ikke det at dere ikke ville ha henne med; bare at det ville vært rart om invitasjonen kom fra eksmannen.

Anonymkode: e616a...900

Hvor tenker du at hun kunne sitte i selskapet?  Ved farfars side, eller ved farfars kones side?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Så klart hun er urimelig, men jeg kan forstå følelsen av å føle seg utelatt når hele flokken hennes reiser. Kanskje litt såre følelser over at familien er splittet pga skilsmissen, og at ikke alt er som det en gang var?

Kan du ikke foreslå en reise med alle i anledning hennes neste bursdag? En reise som passer mer for henne, innenfor landegrensene, og med bakketransport? Du kan jo også foreslå å invitere farfar med, og se hva reaksjonen blir.. ;)

Anonymkode: b7076...3a3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er kanskje litt sårt at eksmannen får denne fantastiske opplevelsen mens hun er igjen alene og ikke har fått et slikt tilbud på sin bursdag. Har hun venner eller annen familie som besøker henne regelmessig? Kanskje hun er ensom?

Anonymkode: c6e14...fd2

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er kanskje litt sårt at eksmannen får denne fantastiske opplevelsen mens hun er igjen alene og ikke har fått et slikt tilbud på sin bursdag. Har hun venner eller annen familie som besøker henne regelmessig? Kanskje hun er ensom?

Anonymkode: c6e14...fd2

Tror du må lese litt nøyere. Eksmannen hennes får ingen verdens ting, det er han som spanderer tur på hele gjengen. Hadde du spandert tur på en eks du knapt har snakket med på 20 år? 

Det er klart det er trist å sitte igjen hjemme mens familien er på tur, men dette er ærlig talt en tur farmor ikke hører hjemme på. Det er eksen hennes som feirer og han som betaler. Det er ikke naturlig at han inviterer henne når de knapt har hatt kontakt siden skilsmissen, og det er heller ikke naturlig at familien sier nei til å feire dagen hans slik han ønsker av hensyn til farmor. 

Anonymkode: 72c72...aab

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan forstå poenget hennes, selv om jeg selvsagt er enig med de som mener at det er farfars bursdag, og at det er hans valg hvordan den feires.

For høflighets skyld, burde det kanskje ha blitt sendt en invitasjon til henne også, så hadde hun heller ha kunnet takke nei. Å droppe invitasjonen hennes er jo ikke gjort i vond vilje; de har jo rett i at hun uansett ikke ville ha vært med. Din farfar og resten av familien tenker rasjonelt, mens din farmor tenker med følelsene.

Anonymkode: b41cd...087

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Verken farmor eller farfar har blitt ekskludert fra familiefeiringer.  Alle har bedt begge fra dag én etter bruddet og det har vært opp til dem om de vil komme eller ikke. Heldigvis har de hatt et sivilisert forhold hele veien og har møtt opp og oppført seg normalt og har ikke laget "scener" når de har møttes, men de har ikke bedt hverandre i sine egne feiringer.  

Det er farfar som inviterer og spanderer, og det er han som har tatt initiativet til turen. Ettersom han og farmor ikke har hatt omgang utenom familiesammenkomster og ikke har invitert hverandre til egne feiringer etter at de gikk fra hverandre synes ingen i familien det er naturlig å be henne. 

Hadde det vært f.eks. pappa og brødrene hans som stod bak og tok regningen hadde det vært noe annet, men dette er altså i farfars regi.

Anonymkode: a8641...925

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje farfar kan be farmor likevel? "Jeg trodde ikke du ville, men selvsagt er du velkommen. Vil du være med å feire dagen min?"

Funker selvsagt kun hvis dere VET at hun sier takk men nei takk 😂

Anonymkode: b215c...fba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...