AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #1 Skrevet 24. mars 2019 Etter alvorlig sykdom og varig funksjonstap i ettertid er jeg erklært 50% varig ufør. Startet i 50% stilling og vurderer nå å prøve meg i 60% etter å har tatt noen ekstravakter siste par årene som tilsier at dette bør kunne fungere. Jeg har ingen muligheter for å jobbe type 70-100% og er redd for at Nav kan ta fra meg uføretrygd i 50% dersom jeg over tid fungerer i 60% stilling? Inntekten vil bli meldt inn og jeg vil reduserer uføretrygden tilsvarende lønnsinntekten. Men dersom jeg ved å jobbe disse usle 10% ekstra risikerer å miste rettigheter som 50% varig ufør for fremtiden er jeg usikker på om jeg våger å ta sjangsen. Hvis jeg ser muligheter for å kunne jobbe fullt ønsker jeg absolutt det og vil ikke kalkulere i å motta mest mulig trygd. Det jeg er redd for er heller å risikere å bli friskmeldt og miste alt av rettigheter hvis jeg over tid fungerer i 50-60% stilling som er såvidt over inntekstgrensen som 50% ufør, men likevel langt under det jeg ville tjent som 100 arbeidsfør. Med en arbeidsinntekt på 50-60% uten uføretrygd vil jeg ha mye mindre utbetalt enn med 50% jobb og 50% uføretrygd som jeg har i dag. Hvis jeg risikerer å miste rettigheter er det jo idioti av meg å skulle jobbe noen få % mer bare fordi jeg kanskje kan klare det over tid. Hva skjer hvis jeg får økt fast ansettelse til 60% fra 50% som jeg har i dag? Anonymkode: 2da5e...1b4
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #2 Skrevet 24. mars 2019 Du må tjene mer enn 80% av inntekt før ufør i 5 år + 5 år sammenhengende før trygden KAN bli revurdert. Inntekt over fribeløpet blir motregnet trygd og trygd redusert etter din kompensasjonsgrad. Det skal lønne seg å jobbe og du kan senke skuldrene. Du mister ikke trygden så lett. Anonymkode: fa1fd...645 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #3 Skrevet 24. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du må tjene mer enn 80% av inntekt før ufør i 5 år + 5 år sammenhengende før trygden KAN bli revurdert. Inntekt over fribeløpet blir motregnet trygd og trygd redusert etter din kompensasjonsgrad. Det skal lønne seg å jobbe og du kan senke skuldrene. Du mister ikke trygden så lett. Anonymkode: fa1fd...645 Men er det forskjell på å jobbe ekstravakter utover fast 50% stilling og melde inn overskytende inntekt versus det å signere en kontrakt på fast 60% stilling (og melde inn arbeidsinntekt deretter)? Dersom jeg jobber 60% fast tilsier det jo at jeg har funksjonsevne over 50% som er grunnlaget for tidligere innvilgelse av 50% varig ufør. Eller ser Nav bare på reell lønnsinntekt uten å bry seg om hva som er oppført som fast stillingsprosent i ansettelsesforholdet? Anonymkode: 2da5e...1b4
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #4 Skrevet 24. mars 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men er det forskjell på å jobbe ekstravakter utover fast 50% stilling og melde inn overskytende inntekt versus det å signere en kontrakt på fast 60% stilling (og melde inn arbeidsinntekt deretter)? Dersom jeg jobber 60% fast tilsier det jo at jeg har funksjonsevne over 50% som er grunnlaget for tidligere innvilgelse av 50% varig ufør. Eller ser Nav bare på reell lønnsinntekt uten å bry seg om hva som er oppført som fast stillingsprosent i ansettelsesforholdet? Anonymkode: 2da5e...1b4 Spiller ingen rolle. Du kan ansettes fast 100% om så. 5+5 og over 80% er det de går etter. Anonymkode: fa1fd...645
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #5 Skrevet 24. mars 2019 Jeg er 50% ufør, ansatt 100% og jobber 50%. Anonymkode: fa1fd...645
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #6 Skrevet 24. mars 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er 50% ufør, ansatt 100% og jobber 50%. Anonymkode: fa1fd...645 Da er du blitt ufør etter at du ble ansatt i 100% stilling? Her er jeg redd for evt konsekvens av å signere 60% fast ansettelse og klare å jobbe hele stillingsprosenten. Gir det noen konsekvens ift uføretrygden hvis man klarer å fungere 60% i jobb over tid? Forstår at uføretrygden reduseres, men hvis man risikerer å miste 50% uføretrygd pga 60% funksjonseve over tid bør det vurderes om man bør risikere helsa for noe man uansett taper på på sikt. Min lønn på uføretidspunktet var mye lavere enn 80% av inntekten min ville vært i 100% stilling i dag. Usikker på om det også har betydning? Anonymkode: 2da5e...1b4
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #7 Skrevet 24. mars 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spiller ingen rolle. Du kan ansettes fast 100% om så. 5+5 og over 80% er det de går etter. Anonymkode: fa1fd...645 Tusen takk for svært nyttig info! Vet du om de kun ser på inntekt på uføretidspunktet? Det er over ti år siden jeg ble syk og 80% av datidens inntekt er milelangt unna hva jeg ville tjent i 80% stilling med dagens lønn i nåværende yrke 😕 Anonymkode: 2da5e...1b4
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #8 Skrevet 24. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svært nyttig info! Vet du om de kun ser på inntekt på uføretidspunktet? Det er over ti år siden jeg ble syk og 80% av datidens inntekt er milelangt unna hva jeg ville tjent i 80% stilling med dagens lønn i nåværende yrke 😕 Anonymkode: 2da5e...1b4 Du må tjene mer enn 80% av det du tjente før du ble ufør, oppjustert til dagens nivå, fra den tid du nå, f.eks imorgen, begynner å jobbe. Dette må du da tjene i først 5 hele år, og 5 hele til. Først da vil de kunne, merk kunne, revurdere ufør. Skal se om jeg finner lovverket til deg Anonymkode: fa1fd...645
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #9 Skrevet 24. mars 2019 § 3-4: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2014-12-05-1602#KAPITTEL_3 Anonymkode: fa1fd...645
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #10 Skrevet 24. mars 2019 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må tjene mer enn 80% av det du tjente før du ble ufør, oppjustert til dagens nivå, fra den tid du nå, f.eks imorgen, begynner å jobbe. Dette må du da tjene i først 5 hele år, og 5 hele til. Først da vil de kunne, merk kunne, revurdere ufør. Skal se om jeg finner lovverket til deg Anonymkode: fa1fd...645 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: § 3-4: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2014-12-05-1602#KAPITTEL_3 Anonymkode: fa1fd...645 Tusen, tusen takk 🙌 Anonymkode: 2da5e...1b4
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #11 Skrevet 24. mars 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Spiller ingen rolle. Du kan ansettes fast 100% om så. 5+5 og over 80% er det de går etter. Anonymkode: fa1fd...645 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Du må tjene mer enn 80% av det du tjente før du ble ufør, oppjustert til dagens nivå, fra den tid du nå, f.eks imorgen, begynner å jobbe. Dette må du da tjene i først 5 hele år, og 5 hele til. Først da vil de kunne, merk kunne, revurdere ufør. Skal se om jeg finner lovverket til deg Anonymkode: fa1fd...645 Det er nye lover på gang ang dette. I fremtiden skal uføregrad vurderes om en tjener over fribeløpet eller utfører frivillig arbeid som ufør. Smart av regjeringen å finne på dette etter at mange har jobbet som ufør. Da er det lett å skille ut de som har restarbeidsevne. Anonymkode: ed6a1...eee 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #12 Skrevet 25. mars 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er nye lover på gang ang dette. I fremtiden skal uføregrad vurderes om en tjener over fribeløpet eller utfører frivillig arbeid som ufør. Smart av regjeringen å finne på dette etter at mange har jobbet som ufør. Da er det lett å skille ut de som har restarbeidsevne. Anonymkode: ed6a1...eee Dette gjelder i hovedsak de som er selvstendig og tar ut utbytte/overskudd som ikke blir regnet som inntekt og dermed ikke påvirker trygden. Og godt er det. Uansett. Det gjelder ikke nå og hvordan det vil bli utført, om det blir, kan vi ikke spekulerer i nå. Anonymkode: fa1fd...645
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #13 Skrevet 25. mars 2019 Hvis du har mulighet ville jeg ventet til man vet hva som vil skje med Regjeringens forslag om innstramminger. Anonymkode: 34fe9...234
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #14 Skrevet 25. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis du har mulighet ville jeg ventet til man vet hva som vil skje med Regjeringens forslag om innstramminger. Anonymkode: 34fe9...234 Da er det bedre å heller si opp om det viser seg at uføre skal straffes ytterligere. Det er absolutt ikke enkelt å få seg jobb i disse dager, og da å vente på om atte hvis og kanskje ikke, kan fort bli tyngre. Anonymkode: fa1fd...645
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #15 Skrevet 25. mars 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er nye lover på gang ang dette. I fremtiden skal uføregrad vurderes om en tjener over fribeløpet eller utfører frivillig arbeid som ufør. Smart av regjeringen å finne på dette etter at mange har jobbet som ufør. Da er det lett å skille ut de som har restarbeidsevne. Anonymkode: ed6a1...eee Og det må bli annerledes for gradert ufør og 100% ufør. Anonymkode: fa1fd...645
AnonymBruker Skrevet 28. april 2019 #16 Skrevet 28. april 2019 Det er kommet 41 høringssvar fra forskjellige aktører ang innstrammingen som er varslet: https://www.abcnyheter.no/penger/privatokonomi/2019/04/28/195573087/regjeringens-forslag-skaper-usikkerhet-for-ufore Skal bli spennende å se hva de lander på her til slutt. Anonymkode: ed6a1...eee
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #17 Skrevet 10. mai 2019 Ser foreløpig bra ut for frivillig innsats: https://www.abcnyheter.no/penger/privatokonomi/2019/05/03/195574745/ulonnet-frivillig-arbeid-har-normalt-ingen-konsekvens-for-uforetrygden Anonymkode: ed6a1...eee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå