Minny<3 Skrevet 24. mars 2019 #1 Skrevet 24. mars 2019 (endret) Hei. Jeg og samboer venter barn i midten av august. Dette er første barn hos begge. Selv er jeg student og har helgejobb. Tjener gjennomsnittlig rundt 7000 i måneden og går fulltidsstudier. Har jeg dermed krav på foreldre penger? Når bør jeg snakke med sjefen angående permisjon? Når det kommer til barnevogn har vi lite/ ingen kompetanse😅 Selv er jeg liten og ikke spesielt sterk så vil dermed ha en lett vogn. Tenker på å kjøpe brukt etter som pris på ny vogn er såpass høy. Tenker på å kjøpe en duo vogn, hva er fordelen/ulempen med disse i forhold til andre vogner? Bør vi har mer enn en vogn? Hva bør man tenke på når det kommer til kjøp av vogn? Er det andre ting vi bør være obs på når det kommer til innkjøp av bilsete, stellebord o.l? Lønner det seg å fortsette med studier (altså hovedsakelig via skypeundervisning)? Anbefaler dere heller å ta ett par fag til neste år eller ta ett år fri fra studiene? Hvilke fordeler kommer økonomiskt med å ta noen studiepoeng? Er det noe mer økonomiskstøtte jeg kan søke? Samboer er i full jobb. Endret 24. mars 2019 av Minny<3
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #2 Skrevet 24. mars 2019 Så lenge du har tjent mer enn 48400 kr i året og du har hatt inntekt i minst 6 av de siste 10mnd har hatt rett på foreldrepenger. Da legges hva du har tjent de 3 siste månedene før du går ut i permisjon til grunn. Anbefaler deg å lese på foreldrepenger på nav sine sider. Om du er midt i studiet har du også krav på støtte fra Lånekassen i permisjon- da blir alt gjort om til stipend! Jeg har termin i september (nr2) og er også student. Jeg kommer til å ta permisjon fra studiet i tillegg til jobb- da jeg ikke ønsker å ha det hengende over meg i en tid man tross alt bare får en gang men akkurat det er jo veldig individuelt- man vet aldri hvordan permisjonen blir- noen vil sikkert klare det kjempe fint, mens andre opplever den perioden som tyngre og med mindre plass til andre ting enn seg selv og barnet:) Anonymkode: 5be83...0f0
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #3 Skrevet 24. mars 2019 Og når det gjelder barnevogn anbefaler jeg dere å dra og prøve vi hadde duo vogn - veldig fornøyd med det. Aldri hatt behov for to vogner - men vet mange synes det er greit med en vogn som står fast i barnehagen! Men det er jo ikke noe dere trenger å tenke på med det første Anonymkode: 5be83...0f0
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #4 Skrevet 24. mars 2019 Hvis du studerer fulltid, og ikke har krav på foreldrepenger, kan faren ta hele fellesperioden + sin del. Og hvis det er gjennomførbart, kan han godt ta det gradert, eller utsette det. Tenk dere godt om hva som lønner seg på sikt. Anonymkode: 527d6...ad6
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #5 Skrevet 24. mars 2019 Ville begynt å snakke med sjefen om permisjon nå. Foreldrepenger fra NAV søker man om 6 uker før man går ut i permisjon. Når dere kjøper brukt vogn må dere se over alle tekstilene at det ikke er tegn til mugg, se etter rust og skader, skru av hjulene og se bak der etter rust. Trill den ute, test bremsene. Anonymkode: 95232...061 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #6 Skrevet 24. mars 2019 Og bilsete bør ikke kjøpes brukt med mindre du kjøper hos noen du stoler på. Sete må ikke ha vert i kollisjon og bør ikke kjøpes om det er mer enn 5-6 år gammelt. Anonymkode: 95232...061 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #7 Skrevet 24. mars 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Så lenge du har tjent mer enn 48400 kr i året og du har hatt inntekt i minst 6 av de siste 10mnd har hatt rett på foreldrepenger. Da legges hva du har tjent de 3 siste månedene før du går ut i permisjon til grunn. Anbefaler deg å lese på foreldrepenger på nav sine sider. Om du er midt i studiet har du også krav på støtte fra Lånekassen i permisjon- da blir alt gjort om til stipend! Jeg har termin i september (nr2) og er også student. Jeg kommer til å ta permisjon fra studiet i tillegg til jobb- da jeg ikke ønsker å ha det hengende over meg i en tid man tross alt bare får en gang men akkurat det er jo veldig individuelt- man vet aldri hvordan permisjonen blir- noen vil sikkert klare det kjempe fint, mens andre opplever den perioden som tyngre og med mindre plass til andre ting enn seg selv og barnet:) Anonymkode: 5be83...0f0 Husk at det ikke skal være mer enn 14 dager mellom vaktene også da. (Med mindre det er turnus) Anonymkode: a6dbf...f4d
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #8 Skrevet 24. mars 2019 11 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis du studerer fulltid, og ikke har krav på foreldrepenger, kan faren ta hele fellesperioden + sin del. Og hvis det er gjennomførbart, kan han godt ta det gradert, eller utsette det. Tenk dere godt om hva som lønner seg på sikt. Anonymkode: 527d6...ad6 Han kan ikke utsette den om hun ikke har rett. Da må den taes fortløpende Anonymkode: a6dbf...f4d
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #9 Skrevet 24. mars 2019 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Husk at det ikke skal være mer enn 14 dager mellom vaktene også da. (Med mindre det er turnus) Anonymkode: a6dbf...f4d Ja, turnus er et viktig unntak går man feks 3. Hver helg (som er veldig vanlig i helsevesenet) har man fortsatt rett på foreldrepenger Anonymkode: 9dc65...26d
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #10 Skrevet 25. mars 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Han kan ikke utsette den om hun ikke har rett. Da må den taes fortløpende Anonymkode: a6dbf...f4d Jo, det gjorde vi. Tok cirka 25 telefonsamtaler med nav for å få det rett, men når far har krav på foreldrepenger og mor er i full aktivitet (studier eller jobb), kan den utsettes inntil tre år. Det betyr det kan kombineres med kontantstøtte. Anonymkode: 527d6...ad6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå