AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #1 Skrevet 24. mars 2019 Hei! nå lurer jeg på en sak. hvordan stiller du deg til det å kreve at barn skal spise noe de ikke liker? her i huset trenger de ikke det, jeg har en sønn som er autist og er veldig vant til at mat kan være komplisert. her i huset tvinges ingen til å spise noe de ikke liker, de oppfordres til å smake men overhodet ikke ett krav. jeg tenker at jeg på ingen måte hadde akseptert at noen tvang meg til noe jeg ikke vil. mitt stebarn forteller at dets mor tvinger barnet til å spise mat det ikke liker, ironisk nok fortalte min andre stesønn (nå 17) at hans stemor (altså mitt andre stebarns mor) tvang han til å spise mat han ikke likte, samt spise opp all mat selv om han var mett da hun bodde med hans far flere år tilbake. dette er for meg uforståelig - hvordan er det i ditt hjem? Anonymkode: 4ef71...775 3
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #2 Skrevet 24. mars 2019 Jeg tvinger ingen, ikke til å smake heller. Jeg oppfordrer, men tvinger ikke. Jeg var selv veldig kresen som barn, og det å tvinge meg til å spise noe hadde det ikke kommet noe godt ut av. Etter som jeg ble større så smakte jeg på mer og mer, så hos de fleste så ordner dette seg på egenhånd. Anonymkode: c9edb...129 4
Lammelåret Skrevet 24. mars 2019 #3 Skrevet 24. mars 2019 Nei, ser ingen grunn til å gi ungene et vanskelig forhold til mat eller lære de å ignorere egne behov. 17
Sokkar Skrevet 24. mars 2019 #4 Skrevet 24. mars 2019 Krever ikkje at dei skal ete noko dei ikkje liker, men forventer at dei skal smake. Med mindre det er fiskepinner eller andre ting eg veit dei verkeleg ikkje lika. 4
Scoops Skrevet 24. mars 2019 #5 Skrevet 24. mars 2019 Her må ingen spise ting de ikke liker,men oppfordrer til å smake.. Og visst det er noe mat som var favoritten forrige uke men nå er det superekkelt,da kan det spises litt av det 3
TeamWP Skrevet 24. mars 2019 #6 Skrevet 24. mars 2019 Tvinger ikke barnet mitt til å spise noe det ikke liker,ikke tvinger jeg det til å spise mer når det er mett ,bare prøver å oppmuntre til å spise litt mer om det er lite mat som ble spist. Har tatt meg mange år å bli "normal" i matveien etter å ha blitt oppdratt med tvang ift.mat... 7
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 24. mars 2019 #7 Skrevet 24. mars 2019 Man tvinger ingen til å spise mat de ikke liker, jeg ble tvunget til å spise mat jeg ikke likte og holdt på å spy. Den dag i dag klarer jeg ikke spise de tingene.
Gjest Kritt Skrevet 24. mars 2019 #8 Skrevet 24. mars 2019 Mine barn blir STERKT oppfordret til å smake en liten bit, det grenser vel nesten mot tvang. Det kunne aldri falle meg inn å tvinge barna til å spise opp noe de ikke liker.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #9 Skrevet 24. mars 2019 Nei. Jeg fikk selv et dårlig forhold til mat gjennom at jeg ble tvunget til å spise i barndommen. Den gamle "tenk på barna i Afrika" var det som gjaldt da. Anonymkode: 2f742...c2e 3
Lammelåret Skrevet 24. mars 2019 #10 Skrevet 24. mars 2019 Hva er liker-ikke? Er det virkelig å ikke like, altså at man blir uvel, brekninger? Eller er det elsker ikke? Unger kan godt spise mat de ikke liker så godt, altså! 22
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #11 Skrevet 24. mars 2019 Nei. Tvinger aldri. Ble selv tvunget i barndommen og det endte med spisevegring til langt oppi tjueåra Anonymkode: 80c53...c73 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #12 Skrevet 24. mars 2019 Tvinger han ikke men han må smake. Spiser han ikke maten så får han ikke mat før til kvelds. Bhg er ikke enig at dette er rett måte å gjøre det på,de men at jeg skal vise han at så og så mye mat må han spise,å at han ikke får gå fra bordet før det er spist opp. Velger å ikke høre på barnehagen sitt råd her. Småen er ikke undervektig så han klarer seg fint uten mat frem til kvelds. Anonymkode: 7b8d2...10b 3
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #13 Skrevet 24. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tvinger han ikke men han må smake. Spiser han ikke maten så får han ikke mat før til kvelds. Bhg er ikke enig at dette er rett måte å gjøre det på,de men at jeg skal vise han at så og så mye mat må han spise,å at han ikke får gå fra bordet før det er spist opp. Velger å ikke høre på barnehagen sitt råd her. Småen er ikke undervektig så han klarer seg fint uten mat frem til kvelds. Anonymkode: 7b8d2...10b Så du velger å sulte barnet ditt ? Anonymkode: a4069...582 5
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #14 Skrevet 24. mars 2019 22 minutter siden, Lammelåret skrev: Hva er liker-ikke? Er det virkelig å ikke like, altså at man blir uvel, brekninger? Eller er det elsker ikke? Unger kan godt spise mat de ikke liker så godt, altså! Har det noe å si? Spiser han ikke middagen så har ikke tenkt å stå å fylle munnen hans med maten likevel. Vil han ikke ha middag så får han være sulten frem til kvelds. Anonymkode: 7b8d2...10b 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #15 Skrevet 24. mars 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så du velger å sulte barnet ditt ? Anonymkode: a4069...582 De sulter ikke med 2-3 timer uten mat. Får de alltid alternativer blir de kresen. Anonymkode: ab35c...0cf 15
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #16 Skrevet 24. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Så du velger å sulte barnet ditt ? Anonymkode: a4069...582 Herregud nå må du gi deg! Ett barn sulter ikke av å hoppe over ett måltid! Da spiser han mer til kvelds. Anonymkode: 7b8d2...10b 20
minister-mio Skrevet 24. mars 2019 #17 Skrevet 24. mars 2019 Tvinger ikke, bare oppfordrer til å smake. Jeg syntes også det er en god idé å forsøke å lære barna å takke nei til mat, uten å si at de ikke liker. 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #18 Skrevet 24. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: De sulter ikke med 2-3 timer uten mat. Får de alltid alternativer blir de kresen. Anonymkode: ab35c...0cf Det er min erfaring også,da spiser de ikke vanlig sunn mat,for de vet at mor lager noe han liker bedre om han bare nekter å spise opprinnlige middagen. Det er helt uaktuelt her i huset! Anonymkode: 7b8d2...10b 9
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #19 Skrevet 24. mars 2019 Har selv et dårlig forhold til «mat mas» på grunn av ei kjærring av ei stemor da jeg vokste opp. Der SKULLE absolutt alt på talerkenen spises opp (selv om det var hun som hadde på talerkenen min, å diiiger porsjon) og selv om jeg ikke likte det. Satt der å brøt meg mens tårene trillet og magesekken sprengte i en alder av 5..... Jeg kommer ALDRI til å tvinge noen til å spise mer enn de ønsker, å de skal hvertfall ikke tvinges til å spise noe de ikke liker. Samboer fikk så ørene flagret da han i en periode var litt sånn «jo ta litt mer nå da, kan vi ikke dele det som er igjen» etc selv om han visste at jeg hatet sånt og hva jeg hadde opplevd. Etter det har han bare spurt om jeg vil ha mer, sier jeg nei så er det godtatt. Anonymkode: 41191...27a 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #20 Skrevet 24. mars 2019 Jeg tvunger ikke. Oppfordrer, og snakker om mat og hvordan smaksløkene kan forandre seg oppigjennom. Men aldri tvang. Husker alt for godt åssen det var da jeg feks sluttet å like fisk. Tiden før de gav opp og jeg måtte smake, var ikke så gøy. Nå, som voksen, liker jeg noen sorter fisk. Anonymkode: add9c...73f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå