Gå til innhold

Ikke invitert i barnedåp

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Østlendingen

Jeg ble ikke invitert i barnedåpen til min beste venninnes lille gutt. Det ble ikke tatt direkte opp med meg men "unnskyldningen" var at de skulle ha den langt unna hos hans familie. Men jeg var uansett i området den aktuelle datoen.. Nylig hadde de ekstra dåpsfest her i byen for andre familiemedlemmer lengre ut i slekten, og heller ikke da ble jeg invitert. Venninneforholdet vårt er som normalt, jeg arrangerte babyfest for henne før fødselen og jeg har overøst gutten med gaver etter at han kom til verden.. Er det rart jeg er skuffet over ikke å bli invitert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg trodde det var vanlig at det bare er slekta til barnet som ble invitert jeg.Jeg hadde i hvertfall ikke blitt skuffet om jeg ikke var invitert i dåp til ei vennines barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Østlendingen

(Trådstarter)

Vi er veldig nære venninner og jeg ville følt det veldig unaturlig å IKKE invitere henne og familien i en framtidig barnedåp for å si det sånn... Men kanskje hun tenker som flere her - at det bare er en familieting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest skindeep

Når jeg hadde barnedåp, bestemte vi oss for å ha nærmeste familie og faddere! Siden min bror og min kjære`s søster med mann var faddere, ble det kun nære famile i dåpen.

Vi hadde ikke plass til så veldig mange heller der hvor vi skulle ha selskapet, så vi kunne ikke be alle vi kjente.

men ho som er min aller beste vennine kommer jeg til å be i min neste barn`s dåp, fordi da skal hun være fadder.. Hadde ikke bedt henne viss ikke.

Kunne heller bedt mine nærmeste venner på "etterpålag" dager etterpå eller noe.

Hadde ikke blitt skuffet selv om jeg ikke ble bedt. ser på dåp som noe mer familiært!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har ikke invitert venner til noen av mine barns dåp. Ble heller ikke skuffet da jeg ikke ble bedt i dåp til mine venners barn.

Er vel igrunnen ikke så vanlig å be venner...med mindre de er faddere da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt unaturlig å be venner i dåp. Med mindre de er faddere. Det er kun familie som er tradisjon hos oss i allefall. Noe annet syns jeg hadde vært rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt venner i barndåpen til alle tre gutta. Både som faddere og ikke faddere.

Som jeg har svart i et annet innlegg ang dåp, så hadde jeg kanskje foretrukket venner fremfor familie til den siste barndåpen.

Men da må jeg også nevne at vi har en familie vi ikke har mye kontakt med. Så for oss er våre venner vår "familie".

Venner kan vi velge, men ikke familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde kun familie og faddere i vår dåp. Ingen venner var bedt, men vi fikk mange fine gaver fra vennene våre likevel - noe jeg ikke hadde regna med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er vant til kun familie + faddere i barnedåp.

Jeg også - vet ikke om noen som har invitert venner - som ikke er faddere heller jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da sønnen min ble døpt hadde vi en stor barnedåp med massevis av venner. I tillegg til familie naturligvis. Det var fordi vi hadde plass og mulighet til det uten at det kostet oss noe ekstra. Og fordi vi bor langt unna familie så i vennekretsen er vi på mange måter "utvidet familie" for hverandre.

Da dattera mi ble døpt (nå i mars) hadde vi ikke samme mulighetene plassmessig. Da ble det en mindre, og mer tradisjonell dåp, med familie og faddere. Men vi inviterte også de vennene som er faddere for sønnen vår. Ettersom de er "onkel og tante" og en veldig nær venninne av meg som har en spesiell posisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vant til at det kun er den nærmeste familie som blir bedt i barnedåp. (tanter/onkler/søskenbarn/besteforeldre og oldeforeldre)

Og evnt. de vennene som er faddere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

En ting å tenke på i slike selskaper er at man ofte må sette et skille selv om man ikke egentlig vil det; om man inviterer en venninne er det kanskje andre venninner som blir småsnurte for at de ikke er invitert - lettere å sette skille mellom famile og venner enn å måtte begynne å selektere venner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

For meg var det en SELVFØLGE at min beste venninne skulle være med i dåpen, hun kommer til å være en større del av min sønns liv, enn velig mange i familien. Og jeg ville nok blitt skuffet om ikke jeg ble innvitert hos de også(men jeg ble jo det) så forstår de godt jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marthepia

Jeg ville bare invitert den nærmeste slekta til barndåpen. Det er vel det som er det vanligste. Man inviterer bare venninner om de skal være fadder eller om det er noe annet spesielt de skal gjøre.

Jeg hadde ikke blitt fornærmet om jeg ikke hadde blitt bedt til dåpen til babyen til venninnen min.

Det er så forskjellig hva folk ber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...