Gå til innhold

Oppkalling navn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mormor heter Bente og jeg vurderer navnet Betty. Hva synes dere? Flere andre navn som passer? Liker også Bea men det er så likt flere andre navn som Thea, Leah, Elea, Olea, Alea, Dea osv. Vanskelig dette med navn og oppkalling. Liker ikke Beate.

Anonymkode: 8cf50...bb5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen synspunkter?

Skrevet

Betty er ikke så fint, bare gå for Bente 

• Liker 8
Skrevet

Benedicte? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Bettina? Belinda? 

Anonymkode: de3ac...328

AnonymBruker
Skrevet

Bente er fint. Betty er en tegneseriefigur 

Anonymkode: 02205...f4c

• Liker 3
Skrevet

Bente er veldig fint :)

• Liker 2
Skrevet

Bente er fint, og så kommer hun til å være ganske så alene om navnet sitt i klassen og på skolen. Gå for Bente! 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Å kalle opp noen, men uten å bruke samme navn, er et minefelt. Personlig ville jeg unngått Betty av flere årsaker: 
1. Du kaller ikke opp noen etter Bente når du kaller henne Betty. Betty er en kortform av Elisabeth.
2. Av grunnen over skaper du bare forvirring. Se for deg følgende samtale: Du: «Hun heter Betty, hun er kalt opp etter bestemor» Den du snakker med: «Åh, heter bestemor Betty, eller heter hun Elisabeth?» Du: «Ingen av delene; hun heter Bente.» Den du snakker med: «:sprettoy: « 
3. Det er ikke noe tradisjon for å hete Betty i Norge.  Akkurat det trenger ikke være noen ulempe, altså. Det fungerer jo greit på norsk, for det er lett å uttale, og gir ikke så veldig mange rom for feilstavinger.
4. Det gir sterke tegneseriefigurassosiasjoner. Ikke spesielt positive assosiasjoner, heller, med mindre man synes «naiv kvinneskikkelse som spiller på sex og som det er ok å le av» er en god ting. 

Hvis det er viktig å kalle opp etter bestemor: velg Bente eller Benedikte (siden Bente er kortform av Benedikte). 

Anonymkode: e4906...ac2

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Takk men da må vi ha ett navn foran Bente siden ellers blir det veldig forvirring med to stykker som heter Bente. Benedikte ble litt for langt for meg. Hva passer som navn foran Bente? Gjerne ett kort navn før Bente.

Tenkte ikke noe på at Betty ikke passer inn i Norge.

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke Beatrice like utenlandsk som Betty? Passer Beatrice inn i Norge? Hva tenker dere om en Beatrice?

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å kalle opp noen, men uten å bruke samme navn, er et minefelt. Personlig ville jeg unngått Betty av flere årsaker: 
1. Du kaller ikke opp noen etter Bente når du kaller henne Betty. Betty er en kortform av Elisabeth.
2. Av grunnen over skaper du bare forvirring. Se for deg følgende samtale: Du: «Hun heter Betty, hun er kalt opp etter bestemor» Den du snakker med: «Åh, heter bestemor Betty, eller heter hun Elisabeth?» Du: «Ingen av delene; hun heter Bente.» Den du snakker med: «:sprettoy: « 
3. Det er ikke noe tradisjon for å hete Betty i Norge.  Akkurat det trenger ikke være noen ulempe, altså. Det fungerer jo greit på norsk, for det er lett å uttale, og gir ikke så veldig mange rom for feilstavinger.
4. Det gir sterke tegneseriefigurassosiasjoner. Ikke spesielt positive assosiasjoner, heller, med mindre man synes «naiv kvinneskikkelse som spiller på sex og som det er ok å le av» er en god ting. 

Hvis det er viktig å kalle opp etter bestemor: velg Bente eller Benedikte (siden Bente er kortform av Benedikte). 

Anonymkode: e4906...ac2

Enig i dette.

Oppkalling er å bruke det samme navnet, eller en annen form av det samme navnet. 

Anonymkode: a6c29...095

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hva med Bea?

Anonymkode: 401cf...97c

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk men da må vi ha ett navn foran Bente siden ellers blir det veldig forvirring med to stykker som heter Bente. Benedikte ble litt for langt for meg. Hva passer som navn foran Bente? Gjerne ett kort navn før Bente.

Tenkte ikke noe på at Betty ikke passer inn i Norge.

Det blir da ikke forvirring om mormor og nyfødt har samme navn???

Anonymkode: 92731...e1b

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke oppkalling bør være akkurat samme navn. En variant er helt fint. 

Men navnet Betty synes jeg virkelig ikke er fint i det hele tatt. Tenker på tegneseriefiguren Betty Boop. 

Bente eller Beate er komme finere.

Eller bruk Benedikte, evt som mellomnavn. Anna Benedikte, Sara Benedikte etc

Anonymkode: 39702...4ed

• Liker 1
Skrevet

Jeg er oppkalt etter min mormor, vi hadde nøyaktig samme fornavn.

Hun døde da jeg var 34, og i løpet av de årene var det ingen som ble forvirret av at vi het det samme!

Gå for Bente eller Benedikte! Et evt. navn foran Bente bør være kort.... Liv Bente, Linn Bente, Mai Bente, Ann Bente.

Synes definitivt Bente gjør seg best alene, evt. med et navn bak! Mye enklere å finne et navn som klinger fint som står bak!

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg kalle ungen for Bertha?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er helt uenig i at man må bruke samme navn som den man skal oppkalle. Bruker man samme forbokstav eller navnet har lik mening eller noe slikt, er det bra nok :) 

Liker ikke Betty så godt, men det er 100x bedre enn Bente. Bente er et stygt og kjedelig kjærringnavn.

Anonymkode: 5c881...3c3

• Liker 2
Skrevet

Billie

Bitten

Betsy

Bettina

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...