Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg valgt feil utdanning flere ganger. Jeg har startet på studie, og fått en følelse etter noen måneder at dette vil jeg ikke i lengden. Jeg er en ekstremt «vingle-petter» og veldig ubesluttsom. Jeg har mange interesser, men klarer ikke å vite hva jeg skal satse på. Jeg er glad for at jeg har fått feilet og testet, for det gjør at jeg vet hva jeg ikke vil. Men nå er jeg lei, og trenger hjelp (skal henvende meg til en rådgiver), men før den tid tar jeg gjerne i mot tips og råd. Her er noen av erfaringene mine hittil:

Helse er av noe interesse, men jeg trives ikke med medisinsk ansvar, kroppslig kontakt og liker ikke prosedyrer (så sykepleie/lege/ambulanse etc er utelukket). Jeg liker derimot å hjelpe mennesker, snakke, veilede, finne løsninger, planlegging, dokumentere osv. 

Salg/markedsføring/butikk har jeg funnet ut at ikke er for meg. Jeg drives ikke av budsjett og typisk konkurranse-yrker. Men det jeg derimot liker er å ha ansvar, er en litt «leder» type, bestemt, liker å jobbe både individuelt og i team, jobben bør ha et mål og jeg liker å ha noe fast å forholde meg til (jus, lover og regler er jeg interessert i). 

Lærer-yrket er er også utelukket. Har jobbet både i barnehage og på skole, det var ikke noe for meg. Men til tross for det, liker jeg fremdeles fag som pedagogikk, psykologi osv. 

Jeg er også interessert i politikk. Ikke en som har vært medlem i partier fra jeg var ung, men er over middels samfunnsengasjert. 

Så som en oppsummering kan vi vel si at jeg liker fag som jus, samfunn, pedagogikk, psykologi, samhandling, ledelse og både et sosialt og et mindre sosialt yrke. Eller en kombinasjon av disse. 

Noen der ute som har tips til utdanninger innen disse fagområdene?

Anonymkode: 52440...b6b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Slenger meg på her! Har det akkurat som deg!

Anonymkode: 7c2b9...d49

AnonymBruker
Skrevet

Advokat kanskje 🙂

Anonymkode: 49883...f61

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags utdanninger har du forsøkt deg på da og hva er det som gjør at du mister gnisten bare noen måneder inn i løpet? 

Anonymkode: 462d1...ec5

AnonymBruker
Skrevet

Barnevernspedagog?

Anonymkode: d7d8e...251

AnonymBruker
Skrevet

Det høres nesten litt ut som om du vil ha en type jobb som ofte kommer ETTER typiske førstegangsjobber. Du vil jobbe med fagene, men på en mer administrativ, veiledende og rådgivende/ledende/planleggende måte. Jeg ville da satset på en grunnutdanning du ser for deg at du kan trives med, og så arbeide hardt for å få en administrativ stilling innenfor den utdanningen. 

Eventuelt så kan vel sosionom fort høres litt ut som noe som passer? 

Anonymkode: 7e6bb...45f

AnonymBruker
Skrevet

Shit dette var som å lese om meg selv, så jeg følger denne! ☺️

Personlig har jeg også prøvd meg innen helse, for så å finne ut at dette ikke var noe for meg. I tillegg har jeg som deg vinglet litt, og kan da altså kjenne meg igjen. 

Jeg er også litt nysgjerrig på hvorfor du mister gnisten for et studie etter noen måneder. Selv har jeg slitt med at jeg aldri blir fornøyd, og at jeg overtenker valg jeg tar. Jeg har også, som deg, mange interesser som gjør at jeg vingler endel. Men jeg synes du skal undersøke hvorfor du hopper av så fort, hvorfor du ikke lettere kan slå deg til ro med et yrke. Dette har jeg vært gjennom selv, vet dóg ikke om det er like kritisk hos deg. Men jeg synes du nå skal vurdere å gjøre forarbeid _både_ på det å finne et yrke som kan være noe for deg, men også kanskje jobbe med det å kunne slå seg til ro med et yrke. Slik vil det i hvert fall være hos meg. 

Selv tenker jeg å peile meg inn på rettsvitenskap til høsten/ våren. Jeg søker også på sosionom. Jeg synes det virker som du kunne ha passet til det samme. 

Hmm for å prøve å reflektere litt rundt valgene her, så kan vi jo starte med å undersøke rettsvitenskap litt nærmere. Som jeg har forstått det, så bør du være glad i å skrive og å lese/ studere. Er dette noe for deg? Jeg vet ikke om dette trenger å bestemme valget, men jeg tror "ord" generelt blir en stor del av dette studiet. Ellers kan det jo se ut som du kan passe til studiet ettersom du virker å generelt være glad i mennesker på flere plan. Jeg synes ikke det ser ut som studiet innehar så mange fag som psykologi og den slags, men feltene innen juriststudiet er mange og dette er kanskje noe å undersøke nærmere? Vil fagene være aktuelle for deg? Hvilket felt kunne du sett for deg å jobbe innen? Familierett, bedrifter, bistand, menneskerettigheter, strafferett? 

Videre ser jeg at du ramser opp at du liker alt som har med psykologi, pedagogikk, sosiologi, ledelse osv. å gjøre.  En kan da kanskje spørre seg om du kunne tenkt deg et yrke innen sosionom eller organisasjon og ledelse, kanskje? Jeg ser også for meg at du hadde passet til noe administrativit innen flere yrker, som det nevnes over her. Men blant annet hos sosionom-yrket, så tror jeg studiet innehar endel flere psykologifag og den slags, da sammenlignet med blant annet rettsvitenskap. Er dette kanskje noe å tenke på? Ei nær venninne av meg er sosionom, og yrket virker veldig spennende. Jeg synes det virker å være ganske likt jus, men at en sosionom ofte jobber for å gi råd og veilede en klient ut av mer eller mindre særskilte situasjoner. Hmm jeg vet ikke så mye om dette egentlig, men jeg føler dette yrket er en god miks mellom barnepedagog og den slags yrker, jus, psykologi og sosiologi? 

Masse lykke til, jeg håper du blir fornøyd med valget du tar! Klem fra en som er i samme situasjon som deg ☺️

Anonymkode: 2c620...256

AnonymBruker
Skrevet

Jeg studerer by-og regionplanlegging her får jeg fag som er samfunnsvitenskapelige, politikk, jus, kartografi, geografi og arkitektur. Altså stor blanding, beste er at det er et yrke (arealplanlegger) og man får en jobb med variasjon. Men du hjelper ikke mennesker som feks en sosionom gjør i dette yrket. Så kommer an på om du vil jobbe mer helse rettet? 

Anonymkode: 82bb6...859

AnonymBruker
Skrevet

Psykolog?

Anonymkode: e5685...9d8

AnonymBruker
Skrevet

Jus, jus og administrasjon, organisasjon og ledelse, sosionom, psykologi...? ☺️

Anonymkode: 2c620...256

AnonymBruker
Skrevet
På 24.3.2019 den 13.15, AnonymBruker skrev:

Jeg er en ekstremt «vingle-petter» og veldig ubesluttsom

samtidig

På 24.3.2019 den 13.15, AnonymBruker skrev:

jeg derimot liker er å ha ansvar, er en litt «leder» type, bestemt,

Nei, du er ikke en ledertype. Heller ikke er du bestemt.

Du klarer ikke å bestemme deg for hva du skal skrive i innlegget, hvordan skal du da lede mennesker?!

sats på IT, du...og helst som freelancer.

Anonymkode: 0638f...e4f

• Liker 2
Skrevet

Det yrket/utdannelsen du beskriver i innlegget ditt som du mener du vil passe til, heter sosionom. 😉

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...