AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #1 Del Skrevet 24. mars 2019 Jeg og samboeren (med felles barn) har felles sparekonto og en brukskonto. Hva skjer med de pengene om en av oss dør? Overtar den andre disse, skal barna arve halvparten? Vi setter ikke inn like mye hver av oss. Anonymkode: 4d0ea...06e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 24. mars 2019 #2 Del Skrevet 24. mars 2019 Felles sparekonto når man bare er samboer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #3 Del Skrevet 24. mars 2019 4 minutter siden, O.G. skrev: Felles sparekonto når man bare er samboer? Stemmer. Anonymkode: 4d0ea...06e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 24. mars 2019 #4 Del Skrevet 24. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Stemmer. Anonymkode: 4d0ea...06e Ok, jeg er ikke sikker, men jeg tror folk mister adgang til felles konti helt til det er klart hvordan arveoppgjør skal gjøres. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #5 Del Skrevet 24. mars 2019 1 minutt siden, O.G. skrev: Ok, jeg er ikke sikker, men jeg tror folk mister adgang til felles konti helt til det er klart hvordan arveoppgjør skal gjøres. Men hvordan blir arveoppgjøret gjort da? Anonymkode: 4d0ea...06e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #6 Del Skrevet 24. mars 2019 Felleskonto er vanligvis opprettet i den enes navn, også har den andre fått fullmakt. Dersom kontoeier dør, slettes fullmakt og konto inngår i dødsbo på lik linje med andre konti tilhørende den avdøde. Dør fullmaktshaver, sitter kontoeier igjen med kontoen. Anonymkode: 9cf42...325 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #7 Del Skrevet 24. mars 2019 Dersom kontoen står på den som dør blir den sperret. Den andre må kunne bevise at dette er felles konto og da få ut sin del før arveoppgjøret. Barna til avdøde arver alt. Samboer ingenting. Anonymkode: bd321...292 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 24. mars 2019 #8 Del Skrevet 24. mars 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom kontoen står på den som dør blir den sperret. Den andre må kunne bevise at dette er felles konto og da få ut sin del før arveoppgjøret. Barna til avdøde arver alt. Samboer ingenting. Anonymkode: bd321...292 Derfor så håper jeg folk har egne sparekonti når de er samboere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #9 Del Skrevet 24. mars 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom kontoen står på den som dør blir den sperret. Den andre må kunne bevise at dette er felles konto og da få ut sin del før arveoppgjøret. Barna til avdøde arver alt. Samboer ingenting. Anonymkode: bd321...292 Men samboere arver 4G? Anonymkode: 4d0ea...06e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #10 Del Skrevet 24. mars 2019 2 minutter siden, O.G. skrev: Derfor så håper jeg folk har egne sparekonti når de er samboere. Og hvilken del? Sitter det noen og regner ut hvor mye han og hvor mye jeg har spyttet inn da? Anonymkode: 4d0ea...06e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #11 Del Skrevet 24. mars 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom kontoen står på den som dør blir den sperret. Den andre må kunne bevise at dette er felles konto og da få ut sin del før arveoppgjøret. Barna til avdøde arver alt. Samboer ingenting. Anonymkode: bd321...292 Og hvilken del? Sitter det noen og regner ut hvor mye han og hvor mye jeg har spyttet inn da? Anonymkode: 4d0ea...06e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 24. mars 2019 #12 Del Skrevet 24. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Og hvilken del? Sitter det noen og regner ut hvor mye han og hvor mye jeg har spyttet inn da? Anonymkode: 4d0ea...06e ?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #13 Del Skrevet 24. mars 2019 3 minutter siden, O.G. skrev: ?? Siterte feil innlegg ☺️ Anonymkode: 4d0ea...06e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #14 Del Skrevet 24. mars 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men samboere arver 4G? Anonymkode: 4d0ea...06e Barna arver først 2/3 av boet, så det må være en god del verdi i boet om samboeren skal få så mye. Anonymkode: bd321...292 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 24. mars 2019 #15 Del Skrevet 24. mars 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Siterte feil innlegg ☺️ Anonymkode: 4d0ea...06e Ok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #16 Del Skrevet 24. mars 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og hvilken del? Sitter det noen og regner ut hvor mye han og hvor mye jeg har spyttet inn da? Anonymkode: 4d0ea...06e Nei, står kontoen på din samboer og du betaler inn, så blir det ingenting til deg. Trøsten er at barna får det. Anonymkode: 1889a...2d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_popcorn_ Skrevet 24. mars 2019 #17 Del Skrevet 24. mars 2019 Hva har dere skrevet i samboerkontrakten da? Som samboere med felles barn har samboer rett til å sitte i uskiftet bo etter partner sin død, med mindre annet er spesifisert i kontrakt eller testamente. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Testosteron Skrevet 24. mars 2019 #18 Del Skrevet 24. mars 2019 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barna til avdøde arver alt. Samboer ingenting. Anonymkode: bd321...292 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barna arver først 2/3 av boet, så det må være en god del verdi i boet om samboeren skal få så mye. Anonymkode: bd321...292 Du tar feil x 2 Arveloven § 28 b: "Den som var sambuar med den avdøde ved dødsfallet og har, har hatt eller ventar barn med den avdøde, har rett til arv svarande til 4 gonger grunnbeløpet i folketrygda ved dødsfallet, jamvel om det er livsarvingar etter arvelataren." 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Testosteron Skrevet 24. mars 2019 #19 Del Skrevet 24. mars 2019 10 minutter siden, _popcorn_ skrev: Som samboere med felles barn har samboer rett til å sitte i uskiftet bo etter partner sin død, med mindre annet er spesifisert i kontrakt eller testamente. Man kan ikke frata samboeren sin retten til å sitte i uskiftet bo hvis man har barn med ham/henne, for denne retten følger av loven og er ufravikelig, men retten til uskifte gjelder ikke likvide midler med mindre man har skrevet et testament som gir samboeren en slik rett eller arvingene samtykker. Arveloven § 28 😄 "Den som var sambuar med den avdøde ved dødsfallet, og som har, har hatt eller ventar barn med den avdøde, har rett til å ta over følgjande eigedelar som den avdøde åtte, uskift med den avdøde sine andre arvingar etter lova a) felles bustad og innbu, b) bil og fritidseigedom med innbu som tente til felles bruk for sambuarane. Den attlevande kan på same vis ta over også andre eigedelar uskift enn dei som er nemnde i første punktum, dersom det er fastsett i testament eller arvingane samtykkjer." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #20 Del Skrevet 24. mars 2019 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg og samboeren (med felles barn) har felles sparekonto og en brukskonto. Hva skjer med de pengene om en av oss dør? Overtar den andre disse, skal barna arve halvparten? Vi setter ikke inn like mye hver av oss. Anonymkode: 4d0ea...06e Samboere bør skrive samboerkontrakt og testament. Gjør de ikke det, så er ekteskap eneste alternativ. I tillegg, ts, anbefales du å lese hrle kontrakten dere har signert med banken for å få lov til å åpne hver eneste en konto dere har. Der står nemlig svaret på spørsmålet ditt. Å signere bankpspirer og andre dokumenter i blinde er for dumt. Anonymkode: d748e...cb5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå