AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #1 Skrevet 24. mars 2019 Skal nå flytte sammen med kjæresten og vi prøver å komme frem til en fin fordeling av utgifter. Vi vil dele rettferdig der han ikke føler han utnytter meg, og jeg vil ikke snylte på han. Begge redd for å bruke for lite egentlig. Han eier leilighet så jeg flytter inn og om vi er sammen om ett års tid så kjøper jeg meg inn eller vi kjøper noe litt større sammen. Vi tjener like mye. Men vi har veldig ulikt utgangspunkt ellers. Han er etablert med leilighet og bil. Jeg har spart en del til egenkapital men må kjøpe bil (dermed reduksjon i det jeg har spart til egenkapital) og bli pendler med utgifter på ca 120kr dagen bare i drivstoff og ferger (Der jeg bor nå går jeg til jobb på 5 min). Så greit med mat osv. Der deler vi likt. Husleie er egentlig greit å dele likt på fellesutgifter, renter, Internett osv delt på to. Men, siden han uansett vil spare på at jeg flytter inn og dermed betaler noe av hans utgifter mens jeg vil få ekstra utgifter er vi usikker på om det er rett å dele alt likt uansett? Jeg kommer også til å gå en del opp i lønn de neste årene mens han ikke vil gjøre det. Vi ønsker også at jeg skal kunne ha mulighet til å spare opp en del egenkapital dette året så vi kan stille litt mer likt om ett års tid når vi går inn for å eie sammen. Så, noen forslag på hva som er en fornuftig fordeling der vi ikke utnytter hverandre eller den ene blir veldig skadelidende? Anonymkode: 9bbb5...037
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #2 Skrevet 24. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Skal nå flytte sammen med kjæresten og vi prøver å komme frem til en fin fordeling av utgifter. Vi vil dele rettferdig der han ikke føler han utnytter meg, og jeg vil ikke snylte på han. Begge redd for å bruke for lite egentlig. Han eier leilighet så jeg flytter inn og om vi er sammen om ett års tid så kjøper jeg meg inn eller vi kjøper noe litt større sammen. Vi tjener like mye. Men vi har veldig ulikt utgangspunkt ellers. Han er etablert med leilighet og bil. Jeg har spart en del til egenkapital men må kjøpe bil (dermed reduksjon i det jeg har spart til egenkapital) og bli pendler med utgifter på ca 120kr dagen bare i drivstoff og ferger (Der jeg bor nå går jeg til jobb på 5 min). Så greit med mat osv. Der deler vi likt. Husleie er egentlig greit å dele likt på fellesutgifter, renter, Internett osv delt på to. Men, siden han uansett vil spare på at jeg flytter inn og dermed betaler noe av hans utgifter mens jeg vil få ekstra utgifter er vi usikker på om det er rett å dele alt likt uansett? Jeg kommer også til å gå en del opp i lønn de neste årene mens han ikke vil gjøre det. Vi ønsker også at jeg skal kunne ha mulighet til å spare opp en del egenkapital dette året så vi kan stille litt mer likt om ett års tid når vi går inn for å eie sammen. Så, noen forslag på hva som er en fornuftig fordeling der vi ikke utnytter hverandre eller den ene blir veldig skadelidende? Anonymkode: 9bbb5...037 Dette vil jo bli kjempedyrt for deg. Sannsynligvis snakker vi om over 100.000 kroner i økte transportutgifter.. Hvorfor må du flytte inn hos han? Kan dere ikke heller kjøpe noe sammen i nærheten av din jobb? Anonymkode: 874f4...b0f
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #3 Skrevet 24. mars 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette vil jo bli kjempedyrt for deg. Sannsynligvis snakker vi om over 100.000 kroner i økte transportutgifter.. Hvorfor må du flytte inn hos han? Kan dere ikke heller kjøpe noe sammen i nærheten av din jobb? Anonymkode: 874f4...b0f 120 kr ganger 220 arbeidsdager er 26.400. Anonymkode: 0432a...dd6 4
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #4 Skrevet 24. mars 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette vil jo bli kjempedyrt for deg. Sannsynligvis snakker vi om over 100.000 kroner i økte transportutgifter.. Hvorfor må du flytte inn hos han? Kan dere ikke heller kjøpe noe sammen i nærheten av din jobb? Anonymkode: 874f4...b0f Fordi han har leilighet og akkurat nå er det mest praktisk for meg å flytte til han. Vi ønsker også å bo i det området. Flytter vi nært min jobb må han pendle, samme utgiftene. Jeg har vikariat og kommer til å søke jobb nærmere hans jobb når jeg er ferdig med tilleggsutdanning. Han har en fast jobb og lite mulighet til å få en god jobb i nærheten av den jobben jeg har nå. Dermed er det mest naturlig for oss å finne en rettferdig fordeling av utgifter som tar hensyn til at jeg pendler Ts Anonymkode: 9bbb5...037
King in the North Skrevet 24. mars 2019 #5 Skrevet 24. mars 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi han har leilighet og akkurat nå er det mest praktisk for meg å flytte til han. Vi ønsker også å bo i det området. Flytter vi nært min jobb må han pendle, samme utgiftene. Jeg har vikariat og kommer til å søke jobb nærmere hans jobb når jeg er ferdig med tilleggsutdanning. Han har en fast jobb og lite mulighet til å få en god jobb i nærheten av den jobben jeg har nå. Dermed er det mest naturlig for oss å finne en rettferdig fordeling av utgifter som tar hensyn til at jeg pendler Ts Anonymkode: 9bbb5...037 Hvis dere hadde flyttet nærmere din jobb, hadde du delt på utgiftene til salg av hans leilighet? Del på løpende utgifter til boenheten 50/50
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #6 Skrevet 24. mars 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Skal nå flytte sammen med kjæresten og vi prøver å komme frem til en fin fordeling av utgifter. Vi vil dele rettferdig der han ikke føler han utnytter meg, og jeg vil ikke snylte på han. Begge redd for å bruke for lite egentlig. Han eier leilighet så jeg flytter inn og om vi er sammen om ett års tid så kjøper jeg meg inn eller vi kjøper noe litt større sammen. Vi tjener like mye. Men vi har veldig ulikt utgangspunkt ellers. Han er etablert med leilighet og bil. Jeg har spart en del til egenkapital men må kjøpe bil (dermed reduksjon i det jeg har spart til egenkapital) og bli pendler med utgifter på ca 120kr dagen bare i drivstoff og ferger (Der jeg bor nå går jeg til jobb på 5 min). Så greit med mat osv. Der deler vi likt. Husleie er egentlig greit å dele likt på fellesutgifter, renter, Internett osv delt på to. Men, siden han uansett vil spare på at jeg flytter inn og dermed betaler noe av hans utgifter mens jeg vil få ekstra utgifter er vi usikker på om det er rett å dele alt likt uansett? Jeg kommer også til å gå en del opp i lønn de neste årene mens han ikke vil gjøre det. Vi ønsker også at jeg skal kunne ha mulighet til å spare opp en del egenkapital dette året så vi kan stille litt mer likt om ett års tid når vi går inn for å eie sammen. Så, noen forslag på hva som er en fornuftig fordeling der vi ikke utnytter hverandre eller den ene blir veldig skadelidende? Anonymkode: 9bbb5...037 Er det rentene på boliglånet hans eller renter som er del av fellesutgiftene i et borettslag du tenker på når du snakker om renter? - da kan det være greit å ha ens samboeravtale som også presiserer den fordelingen av renteutgiftene, fordi renter skrives av på skatten. For hver rentekrone som betales så får man trekker fra 22 øre og betale de resterende 78 ørene selv. Dersom du skal betale 50% av gjeldsrentene hans, 50% av fellesutgifter (som kan ha en rentedel de også), betale en reisevei som er betraktelig mye lenger (kanskje med behov for å justere opp årlig kjørelengde i forsikringen og hyppigere serviceintervaller) mens han nyter godt av å også få trekke av på sin skatt de rentene du har betalt. Sånt er det greit å huske når man leker med rettferdighetsprinsippet målt i kroner og øre. Anonymkode: e0b41...41b 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #7 Skrevet 24. mars 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: 120 kr ganger 220 arbeidsdager er 26.400. Anonymkode: 0432a...dd6 Så har du årsavgift, forsikring, verditap, renter, vedlikehold osv. Penger du egentlig burde brukt på å komme deg inn i boligmarkedet. Dette er en fattigdomsfelle. Anonymkode: 874f4...b0f 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #8 Skrevet 25. mars 2019 Husk å dele pendleutgiftene mellom dere da. Det er ikke helt rettferdig at den ene må betale alle pendleutgiftene til jobben, bare fordi den bor lenger borte enn den andre. Dere er glad i hverandre, så dette går helt fint. Verre med dem som ikke er det, der blir det konflikter hver gang man prøver å gjøre ting likt. Anonymkode: 864a1...735
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå