AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #1 Skrevet 24. mars 2019 Har en sønn på 4 år som er et glad og friskt barn. Han har mye energi og er veldig aktiv. Han spiser godt. En typisk dag kan se ut som dette: Frokost: 2 skiver med makrell i tomat. Lunsj: 2-3 skiver med kaviar og frukt. Fruktmåltid: 1 skive med leverpostei og frukt. Middag: 1.5 laksefilet, 2 poteter, saus og 1/3 tallerken grønnsaker. Kveldsmat: havregrøt av 1 dl havregryn. Eller 2-3 skiver med variert pålegg og egg. Han har likevel ikke gått opp i vekt det siste året. Har ikke for vane å ta han på vekten siden han spiser godt og ikke har noen symptomer, så sist gang var vel 1 år siden. Han veide da 17.5 kg, og i dag var han 17.4 kg. I følge skjemaer jeg har funnet på nett er det innenfor gjennomsnitt på 4 åringer. Men er det ikke rart at han ikke har gått opp i vekt på 1 år? Har 4 års kontroll til uka så tar det opp da, men lurer på om noen her inne har erfaringer med dette Anonymkode: c4426...292
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #2 Skrevet 24. mars 2019 Er det samme vekt, med/uten klær? Vektene kan variere, og hvis han veide seg sist på en annen vekt med klær på, og nå uten klær så kan jo det ha noe å si. Så kjekt at dere skal til helsestasjonen, da får dere fulgt det opp der hvis det er noe å følge opp. Det viktigste er at dere har en frisk, energisk gutt som spiser godt og virker å trives. 🙂 Anonymkode: 50ab6...f41
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #3 Skrevet 24. mars 2019 Han spiser jo normal kost. Kan ikke være underernært da. Har hørt om ekstremt kresne barn som nekter pålegg på brød og som aldri spiser middag, grønnsaker eller frukt. Da kan man begynne å bli alvorlig bekymret. I slike ekstreme tilfeller må man ta blodprøver hos legen for å sjekke vitamin og minerallagrene. Da trenger man hjelp så fort som mulig. Men i deres situasjon så spiser jo barnet variert og sunn mat. Anonymkode: 91e3b...5bc 1
minister-mio Skrevet 24. mars 2019 #4 Skrevet 24. mars 2019 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han spiser jo normal kost. Kan ikke være underernært da. Har hørt om ekstremt kresne barn som nekter pålegg på brød og som aldri spiser middag, grønnsaker eller frukt. Da kan man begynne å bli alvorlig bekymret. I slike ekstreme tilfeller må man ta blodprøver hos legen for å sjekke vitamin og minerallagrene. Da trenger man hjelp så fort som mulig. Men i deres situasjon så spiser jo barnet variert og sunn mat. Anonymkode: 91e3b...5bc Norske barn blir dyttet fulle av brødskiver. Man kan helt fint lege på middagsmat, grønnsaker og frukt. Hvilke vitaminer og mineraler er essensielt å få gjennom alle disse brødskivene? 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #5 Skrevet 24. mars 2019 Har han vokst noe særlig i høyden? Min fireåring stagnerte veldig en periode, og han spiser i tillegg mye mindre enn din. Så tok det seg opp fra 4-4,5år. Det går gjerne litt i rykk og napp. Anonymkode: 9abf9...cb7
Gjest BearMama Skrevet 24. mars 2019 #6 Skrevet 24. mars 2019 Min på 4 har også stagnert på 17 kg. Han har vært dr lenge, men spiser godt, har masse energi og på ingen måte mager. Men han strekker seg. Så han vokser i lengden mer enn i antall kg. Det er ganske vanlig. Han bruker str 5-6 år i mange plagg da han er såpass lang, atletisk og muskuløs kropp. Sterk som en okse, men slank og lang. Så vekten tenker jeg ikke på så lenge han spiser godt og har god energi.
Ulrikke Skrevet 24. mars 2019 #7 Skrevet 24. mars 2019 Hadde overhodet ikke bekymret meg dersom han spiser godt og variert, er aktiv og virker frisk. De vokser i rykk og napp. 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #8 Skrevet 24. mars 2019 6 timer siden, minister-mio skrev: Norske barn blir dyttet fulle av brødskiver. Man kan helt fint lege på middagsmat, grønnsaker og frukt. Hvilke vitaminer og mineraler er essensielt å få gjennom alle disse brødskivene? Spiser man ofte makrell og leverpostei på brød, så får man i seg viktige næringsstoffer. Anonymkode: 91e3b...5bc
minister-mio Skrevet 24. mars 2019 #9 Skrevet 24. mars 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spiser man ofte makrell og leverpostei på brød, så får man i seg viktige næringsstoffer. Anonymkode: 91e3b...5bc Man kan spise makrell og lever uten at det er på brød
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #10 Skrevet 24. mars 2019 Han har vel vokst i høyden da? Anonymkode: 51991...8a8
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #11 Skrevet 24. mars 2019 Takk for svar! Jeg tror han har vokst i høyden, men husker ikke akkurat hva han var på denne tiden i fjor. Men han må jo nesten ha gjort der siden han har vokst ut av klær. Ellers er jeg enig i det der med brød, men slik er det i barnehagen.. tilbyr han andre ting til kvelds men han vil ofte ha brød. Men som sagt spiser han bra pålegg på. TS Anonymkode: c4426...292
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #12 Skrevet 24. mars 2019 Har en sånn en jeg med - i dag er han 19, trener masse og er skikkelig atletisk. Han har dog et matkonsum som er 2-3 voksne menn verdig. Da han begynte på skolen spiste han 2-3 brødskiver til frokost, og hadde 6 med i matboksen - alt gikk med. Han var radmager og ellevill, men sunn og frisk. Noen bare er sånn... Anonymkode: 6b89b...fbd 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå