Gå til innhold

Hvorfor i alledager seilte cruiseskipet på Hustadvika i full storm ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her har jeg en del av dagen fulgt med på dramaet på Hustadvika, der cruiseskipet Viking Sky har store problemer. Og passasjerene er i gang med å bli evakuert via en vinsj opp til et helikopter.

Hustadvika er kjent som et av de farligste havområder i Norge, og det er ofte mye vind der. Da kan en virkelig begynne å lure på hvorfor kapteinen vurderte det som trygt å seile der i dag. Sett i forhold til at de droppet å stoppe i Bodø på grunn av for dårlig vær. De kunne sikkert fått ligge til kai i Kristiansund en natt.

Nå er redningshelikopter i gang med redning, det er full alarm på sykehus her og sivilforsvaret er kalt ut til å bistå i redningsaksjonen. Det er ennå uvær og vind der ute.

Og alle hotell i byen og nabobyer, er åpne for de evakuerte heldigvis. Stakkars folk.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De har motor trøbbel at det skjedd akkurat der er bere uflaks, og cruise skip er ofte god i sjø og er bygget for tåle litt.. 

• Liker 14
Skrevet

Men med en værmelding som meldte full storm ,stormflo og høye bølger, burde de tenkt seg om før de tok sjansen på å seile  akkurat der.

• Liker 9
Skrevet
23 minutter siden, sommermor skrev:

Men med en værmelding som meldte full storm ,stormflo og høye bølger, burde de tenkt seg om før de tok sjansen på å seile  akkurat der.

Enig! 

Jeg har vært med Hurtigruta over der i mye bedre vær enn i dag. Det var ingen behagelig tur 🤮

• Liker 3
Skrevet

Det lurer søren meg jeg på også! Hustadvika kan være vannvittig lunefull, selv på gode dager.. Grøsser når jeg tenker på hvor nærme de var land en periode der. Så på nyhetskanalen at med havdybden der de var nærmest land og antall meter kjølen stikker under havoverflaten kan skipet ha vært bare et par meter fra å gå på grunn.. 😳 

• Liker 4
Skrevet

De hadde flaks tross alt.  Hadde de drevet opp i brenningene der kunne det blitt en megastor ulykke.

Skrevet
9 timer siden, sommermor skrev:

Enig.

Skrevet

Hadde ikke skipet fått motortrøbbel hadde turen gått helt fint, kapteinen har nok lang erfaring med å vurdere vær og seilingsforhold for denne typen skip. Hadde de fått motorstans et annet sted i landet med laver bølger kunne det vært like farlig. Og til dere som sammenligner med hurtigruten så er altså alle hurtigrutens skip mindre enn dette cruiceskipet. 

• Liker 10
Skrevet

Et sånt skip skal ikke kunne få så alvorlig motorhavari. Punktum. Jeg er spent på hvordan de vil forklare dette.

• Liker 3
Skrevet

Jeg så en film på facebook tidligere i dag og det var jo ikke LITT dårlig vær heller 😱 Møblene seilte i full fart gjennom rommet og på passasjerer og takplater (tror det var en takplate, mulig jeg så feil) falt ned blant annet. Det så jo helt vilt ut! Stakkars folk. Noen som vet hvordan det går nå?

• Liker 4
Skrevet (endret)
9 minutter siden, Sirah said:

Jeg så en film på facebook tidligere i dag og det var jo ikke LITT dårlig vær heller 😱 Møblene seilte i full fart gjennom rommet og på passasjerer og takplater (tror det var en takplate, mulig jeg så feil) falt ned blant annet. Det så jo helt vilt ut! Stakkars folk. Noen som vet hvordan det går nå?

Det er visst ikke verre enn kuling akkurat nå, men kan selvsagt ha vært verre da filmen ble tatt. Når skipet blir liggende å drive, vil det rulle i sjøen på en helt annen måte enn om det har motorkraft.

Jeg tenker at når du har passasjerer hovedsaklig i aldersgruppen 60-90+, bør det tas litt ekstra sikkerhetshensyn. En 90-åring ligger nå på sykehus med alvorlige bruddskader, etter havariet. Det tar sannsynligvis vedkommende sin død av. Du er ikke helt "Kjetil Jansrud" i den alderen; det er ikke lett å komme tilbake etter en skade.

Endret av T-Rex
  • Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, T-Rex skrev:

Det er visst ikke verre enn kuling akkurat nå, men kan selvsagt ha vært verre da filmen ble tatt. Når skipet blir liggende å drive, vil det rulle i sjøen på en helt annen måte enn om det har motorkraft.

Jeg tenker at når du har passasjerer hovedsaklig i aldersgruppen 60-90+, bør det tas litt ekstra sikkerhetshensyn. En 90-åring ligger på sykehus med alvorlige bruddskader. Det tar sannsynligvis vedkommende sin død av. Du er ikke helt "Kjetil Jansrud" i den alderen; det er ikke lett å komme tilbake etter en skade.

Søker du opp ABC Brisbane på facebook så får du opp filmen jeg snakket om 😱 Godt at det er bedre uti der nå. Helt enig med deg...

Skrevet
46 minutter siden, Sirah skrev:

Du skjønner at det er forskjell på stabiliteten til et fartøy med motorkraft som kan styres og ett som er prisgitt været? Nei, det gjør du tydeligvis ikke. Skipet hadde altså ikke beveget seg like mye om det gikk for full maskin. 

39 minutter siden, T-Rex skrev:

Jeg tenker at når du har passasjerer hovedsaklig i aldersgruppen 60-90+, bør det tas litt ekstra sikkerhetshensyn. En 90-åring ligger nå på sykehus med alvorlige bruddskader, etter havariet. Det tar sannsynligvis vedkommende sin død av. Du er ikke helt "Kjetil Jansrud" i den alderen; det er ikke lett å komme tilbake etter en skade.

Det der er kun spekulasjon. En 90 åring som er frisk nok til å farte på cruice trenger på ingen måte å ta sin død av å få et brudd. 

• Liker 9
Skrevet

Ett cruiseskip av denne størrelsen har normalt ingen problemer med de rådende forholdene som var i går kveld. 

De har stabilisatorer på skroget som motvirker rulling, og er rimelig stødige uansett vær. 

Problemet var at de mistet all motorkraft. De blir liggende å drive, og stabiliseringen har ingen effekt. Alle videoene som har kommet ut fra hendelsen er fra når skipet driver og ikke har stabilisering. 

Hver eneste dag går det skip under adskillig værre forhold enn dette, og det er såvidt at det er bevegelse i kaffekoppen, og allt føles helt stødig for de om bord. 

De la ikke til havn i Bodø, på grunn av at det er trangt der, og skipet har ett enormt vindfang. Under de rådende forhold var det tryggere å holde seg til havs. 

Skipperen gjorde nok en helt riktig avgjørelse med å gå videre. 

Så kan en da spekulere i hvorfor motorene stoppet, men det er en annen diskusjon sjansen for at alle 4 stoppet samtidig er nok mindre enn en promille. 

• Liker 7
Gjest Sitronmelisse
Skrevet

Ser at cruiceskipet er fra 2017. Har de tenkt at ikke noe kan gå galt med motorene på et såpass nytt skip, selv under en storm?

Det var heldig at de fikk festet ankeret og at de fikk èn motor i gang.

Skrevet (endret)

Jeg ser at noen i kommentarfeltene (og andre steder) spekulerer i både mulig oppristing av bunnslam fra dieseltankene, som kan ha tettet dieselfilterne, og mulig luft i kjølesystemet. Vi får vel vite hva det var, etterhvert.

Endret av T-Rex
Gjest middagshøyden
Skrevet (endret)

...

Endret av middagshøyden
Skrevet
4 hours ago, RunM said:

De har stabilisatorer på skroget som motvirker rulling, og er rimelig stødige uansett vær.

Noen av passasjerene har beskrevet rulling hele natta før motorhavariet, så helt patent er nok ikke den mekanismen.

• Liker 1
Skrevet
20 timer siden, Peggy-Lovise skrev:

Enig! 

Jeg har vært med Hurtigruta over der i mye bedre vær enn i dag. Det var ingen behagelig tur 🤮

Hurtigruta er bare en liten jolle i forhold til disse cruiseskipene. Det er ikke rart de er mindre stabile. Hadde det ikke vært for at motorne streika på cruiseskipet så hadde det nok gått helt fint. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...