Gå til innhold

Hjelp! Vet ikke hva jeg skal studere

Anbefalte innlegg

Gjest Army barbie
Skrevet (endret)

Da jeg var 20 år gammel startet jeg på en videregående utdanning for å bli ambulansearbeider. Etterpå ventet jeg i nesten 3 år på at det skulle bli utlyst lærlingplasser, og da jeg endelig fikk muligheten til å søke hadde jeg helt mistet interessen. Ikke fordi selve yrket var uinteressant, men fordi jeg fikk inntrykk av at det nesten var helt umulig å få seg jobb etter endt lærlingtid. De ukene jeg hospiterte drepte også motivasjonen min litt, da flertallet av de som jobbet der hele tiden var sure og grinete fordi de måtte ha en elev sammen med seg. Dette var noe de passet på å gjøre svært tydelig for meg, og det var rett og slett en skikkelig dårlig opplevelse fra start til slutt. 

Etter nyttår bestemte jeg meg for å ta generell studiekompetanse som privatist, og skal avlegge eksamen i de fagene jeg mangler nå til våren. Planen har hele tiden vært å søke høyere utdanning til høsten, men jeg klarer ikke å velge hva jeg skal studere. Dersom jeg kunne ha valgt hva som helst ville jeg enten ha valgt medisin eller veterinærstudiet, men jeg har dessverre ikke muligheten til å flytte til Oslo eller Tromsø akkurat nå - og måtte ha forbedret karakterer i noen fag. Universitetet i mitt fylke tilbyr 1 år av veterinærstudiet, men etter det må man studere videre i utlandet. 

Ved universitetet i nærheten av meg er det heller ikke så mange valgmuligheter, så for å kunne studere noe «liknende» måtte det enten ha blitt sykepleie eller dyrepleie. Sykepleie er et fint og nødvendig yrke, men med mindre det blir etterfulgt av en master i anestesi (i Oslo) er det ingenting for meg. Dyrepleie er også et veldig fint yrke, men med litt over 300.000 kr i årslønn har jeg inntrykket av at det er vanskelig å leve av. Jeg ønsker meg også et yrke hvor jeg kan utgjøre en litt større forskjell enn å kun gi omsorg og pleie (selv om det også er en utrolig viktig jobb). Jeg kan jo også nevne at jeg har et stort ønske om å drive med humanitært arbeid i utlandet i løpet av livet. 

Men pg.a min forkjærlighet for både dyr og miljø,  har jeg vurdert å ta en bachelor i dyrepleie og en master i biologi - men jeg er så usikker. Det virker kanskje litt rart, men jeg har et oppriktig ønske om å hjelpe alle på samme tid, og det går jo ikke... jeg er ung og naiv, og vet virkelig ikke hva jeg skal velge. Jeg er også interessert i klinisk ernæring, men fordi det studiet ikke tilbys i mitt fylke må jeg i så fall nøye meg med en bachelor fra NKI nettstudier...  

Jeg er fullt klar over at ingen her kan velge for meg, men gode råd og livserfaring tas i mot med en stor og takknemlig klem! Jeg har som sagt ikke mulighet til å flytte for å studere i løpet av de neste to årene, og jeg vet ikke hvor jeg havner etter det. Bør jeg vente og se? Jeg er så usikker :( Alle de 4 deltidsjobbene jeg har suger livet ut av meg, og jeg har så lyst til å føle at hverdagen gir mer mening.

Trådtittelen er endret. Perelandra, mod.

Endret av Army barbie
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ettersom du ikke kan flytte for å studere, så kanskje du skulle ha studert gjennom nettstudier? Bachelor i ernæring gjennom NKI kan være et godt alternativ det. Utdanningen er like mye NOKUT-godkjent som igjennom ordinære høyskoler, og innehar dermed god kvalitet! Tidsriktig yrke med mange muligheter. Ventelistene hos ernæringstjenestene på sykehusene er lange! Nettstudier funker ganske greit det, men kan fort bli kostbart. Men til sammenligning så koster det også mye å studere på fulltid langt hjemmefra også, så nettstudier kan i sum faktisk være billigere! Du kan jo til og med studere med høyere belastning en bachelor i ernæring på 2 år. Dermed er du ferdig med bachelorgraden til du faktisk er flyttbar. 

Følg magefølelsen din. 

Gjest Army barbie
Skrevet (endret)
9 minutter siden, Juks skrev:

Ettersom du ikke kan flytte for å studere, så kanskje du skulle ha studert gjennom nettstudier? Bachelor i ernæring gjennom NKI kan være et godt alternativ det. Utdanningen er like mye NOKUT-godkjent som igjennom ordinære høyskoler, og innehar dermed god kvalitet! Tidsriktig yrke med mange muligheter. Ventelistene hos ernæringstjenestene på sykehusene er lange! Nettstudier funker ganske greit det, men kan fort bli kostbart. Men til sammenligning så koster det også mye å studere på fulltid langt hjemmefra også, så nettstudier kan i sum faktisk være billigere! Du kan jo til og med studere med høyere belastning en bachelor i ernæring på 2 år. Dermed er du ferdig med bachelorgraden til du faktisk er flyttbar. 

Følg magefølelsen din. 

Tusen takk for svar! ❤️ Jeg har jo vurdert å ta en bachelor i ernæring på nett, men vet ikke om jeg vil ha råd til å ha en så høy studiegjeld... Jeg har allerede en del fra da jeg tok helse- og oppvekstfag og ambulansefag over nett. Utrolig unødvendig at jeg valgte å gjøre det slik, men gjort er gjort 😕 

Endret av Army barbie
Skrevet
10 minutter siden, Army barbie skrev:

Tusen takk for svar! ❤️ Jeg har jo vurdert å ta en bachelor i ernæring på nett, men vet ikke om jeg vil ha råd til å ha en så høy studiegjeld... Jeg har allerede en del fra da jeg tok helse- og oppvekstfag og ambulansefag over nett. Utrolig unødvendig at jeg valgte å gjøre det slik, men gjort er gjort 😕 

Du får jo ikke mindre studiegjeld ved å studere på høyskole kontra nett. Den blir jo lik. Hvis det er studiegjeld du er redd for så er jo alle studieplaner du nevner utelukket.. 😊 

Du må nesten se på det som en investering for framtiden, som andre gjør. 

Alternativet er å finne seg en rik mann 😂

Gjest Army barbie
Skrevet
Akkurat nå, Juks skrev:

Du får jo ikke mindre studiegjeld ved å studere på høyskole kontra nett. Den blir jo lik. Hvis det er studiegjeld du er redd for så er jo alle studieplaner du nevner utelukket.. 😊 

Du må nesten se på det som en investering for framtiden, som andre gjør. 

Alternativet er å finne seg en rik mann 😂

Ja, men på et universitet ville studielånet ha vært på rundt 250.000 kr for både skolemateriale og stipend, og ingenting for selve studieplassen. På nett var det rundt 240.000 kr kun for plassen, så om man regner med skolemateriale, stipend for 2-3 år, og eksamensavgift på 1200 kr per fag i tillegg, blir det plutselig veldig mye penger. Spesielt om man tar hensyn til at man etter hvert skal ta en master i klinisk ernæring, og dermed får enda høyere lån. 

Så med mindre jeg hadde jobbet nærmest 100% ved siden av vet jeg ikke helt hvordan jeg skulle ha klart meg :( Særlig med tanke på at jeg allerede har en del i studielån. Setter pris på svarene dine og mener ikke å være vanskelig, men det er en grunn til at jeg er så usikker på hva jeg skal gjøre :( 

Skrevet
3 minutter siden, Army barbie skrev:

Ja, men på et universitet ville studielånet ha vært på rundt 250.000 kr for både skolemateriale og stipend, og ingenting for selve studieplassen. På nett var det rundt 240.000 kr kun for plassen, så om man regner med skolemateriale, stipend for 2-3 år, og eksamensavgift på 1200 kr per fag i tillegg, blir det plutselig veldig mye penger. Spesielt om man tar hensyn til at man etter hvert skal ta en master i klinisk ernæring, og dermed får enda høyere lån. 

Så med mindre jeg hadde jobbet nærmest 100% ved siden av vet jeg ikke helt hvordan jeg skulle ha klart meg :( Særlig med tanke på at jeg allerede har en del i studielån. Setter pris på svarene dine og mener ikke å være vanskelig, men det er en grunn til at jeg er så usikker på hva jeg skal gjøre :( 

Ja, du har mye å tenke på ser jeg. Du bør imellomtiden gjøre noe med jobbsituasjonen nå, hvis ikke kan du ryke på en smell. Og det haster. Din egen helse står på spill. Kanskje er da ikke mer studiegjeld det verste likevel, ettersom det er en regning å betale i årene når du sitter med masterutdanning og en jobb du elsker. 

Ønsker deg iallefall lykke til. 😊 Regner med at alt ordner seg til slutt. Ta et valg og ikke se deg tilbake. Du virker som en oppegående person, det blir da alltid bra tilslutt 😊 

Gjest Army barbie
Skrevet
1 minutt siden, Juks skrev:

Ja, du har mye å tenke på ser jeg. Du bør imellomtiden gjøre noe med jobbsituasjonen nå, hvis ikke kan du ryke på en smell. Og det haster. Din egen helse står på spill. Kanskje er da ikke mer studiegjeld det verste likevel, ettersom det er en regning å betale i årene når du sitter med masterutdanning og en jobb du elsker. 

Ønsker deg iallefall lykke til. 😊 Regner med at alt ordner seg til slutt. Ta et valg og ikke se deg tilbake. Du virker som en oppegående person, det blir da alltid bra tilslutt 😊 

Tusen takk for hjelpen 😊 Du har mange gode poeng! Det er absolutt viktig å sette sin egen psyke og helse før penger - og jeg føler at jeg allerede har røket på en kraftig smell ved å holde på slik jeg har gjort de siste årene 😕 Har blitt veldig deprimert, og føler meg helt utbrent psykisk. Er vel ikke et veldig godt tegn at man gråter seg selv i søvne og gruer seg til å våkne, fordi man ikke har noen mål eller mening med livet. 

Skrevet (endret)

Ja det er ikke rart eller uvanlig at du føler og har det slikt. Trist å høre at du er kommet dit. Du må ta en helomvending i livet ditt, for det du holder på med nå fungerer tydeligvis ikke for deg. Og hele kroppen din roper til deg at du må ta grep. Fort gjort å overse det, fortsette og vente til det går over. Men fakta er at det sjeldent går over, men baller på seg. 

Husk på når du har det som verst: det er helt normalt å føle slik etter en smell og når man er utbrent, og det KOMMER TIL å gå seg til. Det blir bra, jeg lover det 😊 Men ta grep! Følg magefølelsen, ta valg som du ser fram til og som gleder deg og ikke se deg tilbake. 

Du burde også finne deg støttespillere som du kan rådføre deg med. Venner og/eller familie. Kanskje helst det siste er best. 

Endret av Juks
AnonymBruker
Skrevet

Tips: de kommer til å stenge tråden din, da overskriften din ikke beskriver problemet i teksten din godt nok. Du burde endre den til noe om temaet du trenger hjelp med.

Anonymkode: 17237...c49

• Liker 1
Gjest Army barbie
Skrevet
6 minutter siden, Juks skrev:

Ja det er ikke rart eller uvanlig at du føler og har det slikt. Trist å høre at du er kommet dit. Du må ta en helomvending i livet ditt, for det du holder på med nå fungerer tydeligvis ikke for deg. Og hele kroppen din roper til deg at du må ta grep. Fort gjort å overse det, fortsette og vente til det går over. Men fakta er at det sjeldent går over, men baller på seg. 

Husk på når du har det som verst: det er helt normalt å føle slik etter en smell og når man er utbrent, og det KOMMER TIL å gå seg til. Det blir bra, jeg lover det 😊 Men ta grep! Følg magefølelsen, ta valg som du ser fram til og som gleder deg og ikke se deg tilbake. 

Du burde også finne deg støttespillere som du kan rådføre deg med. Venner og/eller familie. Kanskje helst det siste er best. 

Jeg er ingen fasit, men har kjent noe lignende selv på kroppen min. 😊

Tusen takk ❤️ Det er fint å vite at det finnes så snille og gode mennesker som deg! 

Gjest Army barbie
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tips: de kommer til å stenge tråden din, da overskriften din ikke beskriver problemet i teksten din godt nok. Du burde endre den til noe om temaet du trenger hjelp med.

Anonymkode: 17237...c49

Da skal jeg fikse det med én gang :) Takk for at du gav meg beskjed! 

Skrevet (endret)

Slettet

Endret av Juks
AnonymBruker
Skrevet

Drit i å bli dyrepleier, vanskelig å få jobb og dårlig betalt, som andre nevner. 

Anonymkode: 3d2ec...db1

Skrevet

Trådtittel er endret, og tråden er gjenåpnet.

Perelandra, mod.

Gjest Army barbie
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Drit i å bli dyrepleier, vanskelig å få jobb og dårlig betalt, som andre nevner. 

Anonymkode: 3d2ec...db1

Men jeg kan f.eks videreutdanne meg som biolog etter endt bachelor.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kan du ikke flytte på deg? Det er ufattelig dumt å begrense mulighetene dine for utdanning så betraktelig som du gjør. Uten at jeg kjenner deg tror jeg også du hadde godt av å flytte til et nytt sted og få noen nye inntrykk. 

Anonymkode: 0733b...ff3

AnonymBruker
Skrevet

Vil absolutt ikke anbefale ernæringsstudier. Da burde du isåfall velge klinisk ernæringsfysiolog. Arbeidsmarkedet for folk med bachelor er svært lite, så da må du sannsynligvis skape din egen arbeidsplass.

Anonymkode: d2f8b...ca9

Gjest Army barbie
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vil absolutt ikke anbefale ernæringsstudier. Da burde du isåfall velge klinisk ernæringsfysiolog. Arbeidsmarkedet for folk med bachelor er svært lite, så da må du sannsynligvis skape din egen arbeidsplass.

Anonymkode: d2f8b...ca9

Dersom jeg hadde valgt en bachelor i ernæring ville jeg selvsagt ha studert videre for å bli klinisk ernæringsfysiolog :) 

Gjest Army barbie
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kan du ikke flytte på deg? Det er ufattelig dumt å begrense mulighetene dine for utdanning så betraktelig som du gjør. Uten at jeg kjenner deg tror jeg også du hadde godt av å flytte til et nytt sted og få noen nye inntrykk. 

Anonymkode: 0733b...ff3

Blant annet pg.a Forsvaret :) Dersom jeg tar en bachelor nå, har jeg kanskje muligheten til å ta en master og studere videre i Oslo eller Trondheim, eller i USA  om et par år. 

AnonymBruker
Skrevet

Av disse ville jeg garantert ha valgt sykepleie. Ernæring og dyrepleie er mindre anvendelig, og vanskeligere å få jobb.

Anonymkode: bb0c7...ba6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...