Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Baby på 4 uker. Urolig hver kveld. Klarer å holde henne i sjakk med bæresele, men hun krever konstant bevegelse for å sove. Jeg klarer ikke det fysisk. Puppen fungerer ikke, hun spiser kun når hun er sulten, og sovner ikke ved puppen. I kveld har jeg gått med bæresele i en time, prøvd puppen flere ganger, og prøvd å legge henne i sengen med meg, slik vi sover om natta. Ingenting fungerer. Nå ligger vi her, jeg med ørepropper og holder rundt en hylskrikende unge, hun så hysterisk som det er mulig å bli. :(Hva søren skal jeg gjøre? Er dette skrikekur selv om jeg ligger inntil henne og stryker på henne? Er det meningen at jeg skal ta dype knebøy i bæresele i 3 timer hver kveld? Merker at hun krever mer og mer bevegelse i selen for hver dag. Hun sovner ikke i bilstol eller vogn. Kun bæretøy som gjelder på dagtid. Og kun meg som får henne til å sovne da, funker ikke med pappaen.

Anonymkode: a9513...315

Skrevet

Høres ut som vår! Hu er nå 6 mnd og sover greit, sovner i vogna og bil, alt har blitt myyyyye bedre :) Hold ut noen uker til,så blir det bedre. Jeg hadde en stressless jeg gynga i hjel, var eneste måten å få hu rolig på. Hu grein fra 18 til 23 så og si hver eneste kveld den først mnd. Vi måtte gi morsmelkerstatning på kvelden, da sovna hu.

Men har hu kanskje kolikk? Kan det være vond nakke? Jeg føler sååå med deg. Men jeg kan nesten love deg at det vil gå bra. Nå kan jeg sette min unge ute i vogna og hu sover i 2 timer uten at jeg mååå gå. Og hu hata bil! Men nå sovner hu veldig fort eller bare sitter og leker. 

Lykke til ❤️

Skrevet

Jeg har ikke så mye jeg kan si for å hjelpe deg, men jeg vil bare si at det høres som om du gjør en helt utrolig god jobb. Dette kommer til å gå over, og det må være blytungt å stå i det nå, men jobben du legger ned er fantastisk.

Jeg har en gutt på 8 uker og lærte akkurat et triks om å holde han for øynene når jeg prøver å få han til å sove. Du kjenner kanskje til det allerede og selv om det hjalp oss hjelper det ikke nødvendigvis dere. 

Håper dere får hvile snart.

• Liker 3
Skrevet

Og fortsette og stryk og kos og gi nærhet😊 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Prøv å svøpe baby og vugg i søvn i armene dine? Helst på et mørkt rom, det fungerte for min baby. 

Du gjør alt riktig, og du gjør en god jobb. I begynnelsen satt jeg ofte oppe med baby som hylte til klokka seks om morgenen. Hun hadde ikke kolikk engang. Nå er hun syv måneder og legging er mye enklere. 

Anonymkode: fe8d7...995

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Prøv å svøpe baby og vugg i søvn i armene dine? Helst på et mørkt rom, det fungerte for min baby. 

Du gjør alt riktig, og du gjør en god jobb. I begynnelsen satt jeg ofte oppe med baby som hylte til klokka seks om morgenen. Hun hadde ikke kolikk engang. Nå er hun syv måneder og legging er mye enklere. 

Ja guriland! Det hadde jeg glemt, det gjorde jeg å, satt oppe og ungen hadde ikke kolikk ( meg som skreiv over her) mye jeg har glemt. Så vil egentlig tro det er helt normalt... Babyn er 4 uker TS, er vant til å ligge trangt og godt inni magen din, så kommer den ut i en stor og " kald" verden, så bare fortsett med det du gjør, den trenger nærhet og omsorg. Kan ikke få nok av det❤️

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sukkervann!! 

Hjalp som bare det her. 

Anonymkode: bdc6e...dbf

AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleide å sitte på sengekanten å vugge i mange timer. En venninne brukte yoga ball, det fungerte godt for de. Kanskje prøve Det?

Anonymkode: f48f7...ca0

AnonymBruker
Skrevet

Husk at kveldsuro ikke er noe som skal løses, det skal overleves! Det blir skriking og kaving, vær der for babyen din men ta vare på deg selv og. Ørepropper kan være fornuftig, og dette er ikke skrikekur.

Ikke tenk på rutiner, bare gjør akkurat det som funker for deg og baby, enten det er å trille tur eller se på TV. 

Ellers kan du tenke på om dere kanskje gjør litt mye på dagtid, har mye besøk eller lignende. Kan være lurt å minske inntrykk. Kan også hjelpe på trille i søvn noen ganger om dagen så babyen sover nok på dagtid.

Er babyen mett? Ellers er det lov å gi en flaske med erstatning altså. Noen ganger tar de ikke puppen hvis de er alt for sultne, blir irriterte fordi det ikke kommer melk fort nok..

Anonymkode: e488a...aa1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi kunne heldigvis dele på det og ta annenhver kveld. Men jeg stod i gangen med mini i bæresjal og tok knebøy. Kunne stå sånn at jeg så tvn, men gikk jeg inn i stuen klikket han. Så det stod jeg med en skål sjokolade på skoskapet og gynget i timesvis. Var jeg heldig sovnet han i 21-22 tiden og sov da i sjalet til vi la oss sammen. Det er en mager trøst, men det går over...

Anonymkode: 462a2...ccf

AnonymBruker
Skrevet

La meg inntil datteren min, panne mot panne. En lett hånd på brystet hennes eller en arm lett over henne. Når hun hørte den rolige pusten min i øret så roet hun seg. Var hun helt bajas hysjet jeg på henne, og da ble hun rolig. Vogn fungerte en og annen gang, bil fungerte ikke. Var kun meg som kunne legge henne. Men nå har hun blitt eldre, og roligere. Nå kan endelig pappaen få legge henne 😅

Anonymkode: 53038...959

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som kveldskolikk. Anbefaler å gå opp og ned trapper. Det lindret smertene/ubehaget/skrikingen til min baby som hadde kolikk hele døgnet. Ikke gå i trappene om du er veldig sliten pga. fare for å falle.

Det er ikke skrikekur om du ligger inntil og trøster. 

Anonymkode: 6486c...33d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Good times .. pappan strammet henne fast i bilstolen og veivet den frem og tilbake med god fart frem til hun sovnet. Eneste som nyttet en periode. Her skulle det kun soves i fart.. 

Dette går heldigvis over, klem til deg.

Anonymkode: ffe15...edb

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for gode svar dere :) I går prøvde jeg vogna kl 18, før det pleier å starte. Hun sleit litt med å sovne, men sovna etter 10 min, sov i 15, og deretter hylskreik hun i 20 min til vi kom oss hjem. Jeg stoppet mange ganger underveis og tok henne opp, da var hun stille. Men vi måtte jo hjem, og jeg klarte ikke å trille og bære henne samtidig. Så hun måtte ligge i vogna og hyle det høyeste hun kan :(hjemme igjen sovnet hun ca kl 20 uten noe gråt. Jeg kommer ikke til å prøve vogna igjen, for der ligger hun jo alene, må vel være bedre for henne å skrike inntil meg enn alene i vogna?

Jeg får mange gode tips om trapper og ball osv, og tusen takk for det :) Men det jeg egentlig lurer på er om det er ok å ikke prøve alt mulig hele tiden? Jeg merker at jeg blir gal av å hele tiden forsøke nye ting, og veksle mellom ting når noe slutter å virke. Jeg har nemlig hatt et barn med ekstrem kolikk før, type skrike i 10 timer daglig i 5 mnd, og vi ble fullstendig utslitte og fikk fødselsdepresjon både jeg og mannen. I ettertid har jeg tenkt at jeg brukte for mye energi på å prøve alt mulig. Jeg burde heller prøvd å hvile, i det minste fysisk. Men jeg blir ikke helt enig med meg selv om det er ok at baby skriker illsint i sengen inntil mor uten at man går i trapper, gynger på ball eller tar dype knebøy med bæresele. 

Jeg syns det virker som om hun sovner raskere hvis hun skriker. De kveldene jeg har holdt på med bæresele har det tatt ca to timer lenger tid å sovne. Men da har hun ikke skreket så mye. Baby har vært veldig ustabil i bæreselen, og mor har blitt utslitt både fysisk og mentalt.

Jeg skal prøve å tenke positivt. Hun er veldig rolig resten av døgnet. Og hun har i det minste kveldsuroen tidlig på kvelden. :)

Ts 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for gode svar dere :) I går prøvde jeg vogna kl 18, før det pleier å starte. Hun sleit litt med å sovne, men sovna etter 10 min, sov i 15, og deretter hylskreik hun i 20 min til vi kom oss hjem. Jeg stoppet mange ganger underveis og tok henne opp, da var hun stille. Men vi måtte jo hjem, og jeg klarte ikke å trille og bære henne samtidig. Så hun måtte ligge i vogna og hyle det høyeste hun kan :(hjemme igjen sovnet hun ca kl 20 uten noe gråt. Jeg kommer ikke til å prøve vogna igjen, for der ligger hun jo alene, må vel være bedre for henne å skrike inntil meg enn alene i vogna?

Jeg får mange gode tips om trapper og ball osv, og tusen takk for det :) Men det jeg egentlig lurer på er om det er ok å ikke prøve alt mulig hele tiden? Jeg merker at jeg blir gal av å hele tiden forsøke nye ting, og veksle mellom ting når noe slutter å virke. Jeg har nemlig hatt et barn med ekstrem kolikk før, type skrike i 10 timer daglig i 5 mnd, og vi ble fullstendig utslitte og fikk fødselsdepresjon både jeg og mannen. I ettertid har jeg tenkt at jeg brukte for mye energi på å prøve alt mulig. Jeg burde heller prøvd å hvile, i det minste fysisk. Men jeg blir ikke helt enig med meg selv om det er ok at baby skriker illsint i sengen inntil mor uten at man går i trapper, gynger på ball eller tar dype knebøy med bæresele. 

Jeg syns det virker som om hun sovner raskere hvis hun skriker. De kveldene jeg har holdt på med bæresele har det tatt ca to timer lenger tid å sovne. Men da har hun ikke skreket så mye. Baby har vært veldig ustabil i bæreselen, og mor har blitt utslitt både fysisk og mentalt.

Jeg skal prøve å tenke positivt. Hun er veldig rolig resten av døgnet. Og hun har i det minste kveldsuroen tidlig på kvelden. :)

Ts 

I følge helsesøsteren jeg bruker, tar ikke baby skade av å hylskrike, så lenge du er der og trøster så godt du kan. Det er å ignorere gråt baby tar skade av. Noen ganger fungerer ingenting. Bare fortsett med å trøste, være der for baby og gi masse kjærlighet og omsorg, så tar hun ikke skade av det.

Anonymkode: 85d7f...f99

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vippestol med vibreringen. Reddet vår hverdag.  Å det lå han i flere timer om dagen til han var åtte måneder.  Da ble han en rolig gutt over natten.  Jaja,  Ikke anbefalt å la de ligge lenge i vippestolen,  men han tok ingen skade av det og legen sa seg enig i det. 

Anonymkode: 40dbb...58f

Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts 

Ang vogn. De første 3 mnd så måtte hun vugges i søvn FØR jeg kunne legge hu i vogna. Og da måtte jeg passe på å rugge vogna idet jeg la hu i vogna. Hu kunne våkne etter hvert,å vi måtte også ta hu opp pga hu hylte/grein altså.... Men helt seriøst, det går over! Rundt 4 mnd snudde det helt, hu kan fortsatt bli utålmodig i vogna og sutrer,men da har hu kanskje liggi der i 1 time mens vi går. Og nå kan jeg til og med stoppe vogna og hu sover fortsatt, hu trives i vogna plutselig, over natta nesten :) så jeg har trua på at din også kommer til å like vogn. Bare prøv igjen om ikke så lenge.

Nå kan jeg legge hu våken i vogna, gjøre meg klar til å gå, og hu ligger der uten problem. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ts 

Ang gråt i vognen på tur så har jeg alltid et bæresjal i vognen så jeg kan bære hjem om baby blir helt vrang. I bæresjal sitter barnet stødigere enn i mange seler. Og ikke alle seler passer alle personer. Finn en sele som passer deg, ikke ta til takke med hvilken som helst. Bæresjal krever litt øvelse men er virkelig verdt det når man har fått teken på det. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ts 

Dette kjenner jeg meg igjen i. Baby nr to her i hus skrek i timesvis hver ettermiddag fra han var to uker. Prøvde alt mulig rart, og gikk og bysset og sang og vet ikke hva. 

Det viste seg at han ofte var overstimulert, så all styringa mi var med på å opprettholde gråten. Så du skal ikke tenke at du må prøve alt mulig hele tiden, det er jo stress for både deg og baby 💜 

Etterhvert fant jeg ut at han må legge seg tidlig, og at ikke jeg skal bysse i søvn. Legger ham mellom fem og seks, og ligger ved siden av ham, men gjør ikke annet enn å tilby pupp og være nære. Han gråter fortsatt, men ikke i nærheten av like mye som før. Noen ganger sovner han uten gråt. Så for vår del hjalp det å legge tidligere, og ikke prøve å bysse/bære i søvn. 

Uansett så blir det bedre etterhvert 💜

Anonymkode: 2fa1a...6a8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi har og justert leggetid, klokken 8 går hun i seng, og da har vi sluppet en del hysterisk gråt. Er hun overstimulert så tar det tid å roe ned. Så vi roer ting ned et par timer før leggetid, ligger på fanget mitt og leker med kosedyret sitt. 

Anonymkode: 53038...959

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...