Gå til innhold

Fremmed seksåring tok meg i skrittet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I dag nøt jeg en tur i byen med kona datteren vår og et vennepar. Vi splittet opp, gutta for seg og jentene for seg. Da jeg og kompisen min gikk på torget kom det en liten gutt bort til han og spurte hva han het, han svarte også kom spørsmålet til meg. 

Barnet ble åpenlyst påvirket av de andre barna bak ham som også spurte. Han gjentok spørsmålet to ganger, jeg smilte og sa hva jeg het, har et utenlandsk navn som han rynket på nesen av. Jeg kjappet meg å spørre hva han het, og han fikk et lurt smil om munnen, før jeg viste ord av det gikk han forran oss og tok tak i skrittet mitt mens han lo og så på meg. 

Jeg tok resolutt tak i armen hand å sa med streng stemme "Det der gjør du ikke, det er IKKE greit" moren hans som satt på en benk i bakgrunnen brydde seg ikke og var helt nonchalant til hele hendelsen. 

Alle alarmene mine blinket og jeg tenkte at dette barnet er det noe alvorlig galt med, tenkte med en gang at det måtte ha blitt utsatt for overgrep. 

Vi gikk et lite stykke før jeg sa jeg ville gå tilbake å konfrontere moren. Kameraten min var så flau at han sto igjen.

Jeg "Unnskyld, men jeg vet ikke om du fikk med deg hva som skjedde?" 

Hun, utenlansk kvinne i tidlig 30 årene * kuet blikk, sier ikke noe*

Jeg "Feiler det sønnen din noe?" 

Hun "Nei.. ingen ting" *spak stemme*

Jeg "Bør jeg bli bekymret? For meg er noe alvorlig galt når en 6åring tar fremmede menn i skrittet"

Hun "Nei.. han ville bare hilse"

Jeg "Det er ikke en vanlig hilsemåte, bør jeg kontakte barnevernet? Har gutten din det bra med seg selv?"

Hun "Beklager.. beklager.. ser på meg helt blank i blikket" *spak stemme og tar med seg sønnen sin og går* 

Hva i HELVETE. 

Vi konkluderte alle med at det måtte være en form for autisme eller noe. Da gutten fortsatte å spørre om navnet til alle i en butikk litt lenger ned, (kona så dem).

Hva hadde andre tenkt å gjort i en slik situasjon? Overdrev jeg? Er dette vanlig oppførsel for barns nysgjerrige sinn? Eller er dette et barn som potensielt sett er utsatt for overgrep eller at det allerede har skjedd?

Anonymkode: 37f93...d60

Videoannonse
Annonse
Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet

Det er ikke normal oppførsel. Enten har ikke barnet lært om grenser hjemme, og mangler sosiale koder, ellers er ville jeg også tenkt at barnet hadde vært utsatt for overgrep. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke du overdrev. Nå er det ikke godt å si hva som ligger bak men det bør man finne ut av. 

Anonymkode: f57f1...bd6

• Liker 4
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Oy, dette er virkelig bekymringsverdig, her kan det ligge alvorlige ting bak. For dette er langt fra normal oppførsel.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Overdrev jeg?

Ja. Det var unødvendig å være så krass mot moren. Det går an å snakke på en mer vennlig måte.

Anonymkode: 2396a...931

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Kan være autisme ts som du var inne på. Har selv en sønn som har det og når han var liten kunne han få hang ups på ting og gjøre litt drøye ting. Men som sagt vi her inne kjenner jo ikke gutten, men bra det er folk som deg der ute som reagerer. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan vet du at han var seks år?

Anonymkode: 921ee...ac3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler jeg gjorde mitt ytterste for å forstå situasjonen etter beste evne. Det er veldig lite man får gjort sånn uten å kjenne disse. Tenker at mennesker som kjenner navnene deres og hvem de er, må ta ansvar. Jeg vet ikke hva mer jeg kunne gjort.. spurte andre rundt situasjonen hva de tenkte, alle ble bare pinlig stille og nervøse.. sa de ikke så hva som skjedde. 

Er oppdratt i en familie som reagerer og handler. Moren min har oppdratt meg slik, er det noen som trenger hjelp så er jeg den første som kommer løpende. Eldre damer som detter på glatta, bærehjelp inn bussen, følge eldre over veien. 

Men her kom hverdagshelten i meg til en bråstans..

TS

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du at han var seks år?

Anonymkode: 921ee...ac3

Det vet jeg ikke, jeg antar han var mellom 5-7 ett sted. Har selv passet barn i den alderen. Størrelse og utseendet gjør at jeg antok denne alderen.(Pleier å være god på slik gjettning).

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Det var unødvendig å være så krass mot moren. Det går an å snakke på en mer vennlig måte.

Jeg hadde aldri vært så krass om hun tok seg av situasjonen, kom bort og snakket med meg. Dessuten løy hun meg rett opp i ansiktet. Det er soleklart at det var noe galt med sønnen hennes. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde aldri vært så krass om hun tok seg av situasjonen, kom bort og snakket med meg. Dessuten løy hun meg rett opp i ansiktet. Det er soleklart at det var noe galt med sønnen hennes. 

Hva løy hun om?

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan være autisme ts som du var inne på. Har selv en sønn som har det og når han var liten kunne han få hang ups på ting og gjøre litt drøye ting. Men som sagt vi her inne kjenner jo ikke gutten, men bra det er folk som deg der ute som reagerer. 

Det var det vi konkluderte med. Men han et veldig utsatt om han fortsetter slik?? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva løy hun om?

At det ikke var noe i veien med sønnen hennes, han hadde akkurat grepet meg i skrittet.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Kan folk slutte å diagnostisere hver jævla person de ser...

Anonymkode: d46f0...7c8

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns du overdriver skikkelig...

Anonymkode: c8f54...574

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns du overdriver skikkelig...

Anonymkode: c8f54...574

Hvorfor det? Hvordan ville du reagert?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan folk slutte å diagnostisere hver jævla person de ser...

Anonymkode: d46f0...7c8

Et barn har dratt meg i kuken, hvorfor generaliserer du?

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Takk til alle reflekterte svar.. kjenner jeg blir litt oppgitt av eneklte på KG. Tar en pause og ser hva dere skriver senere..

• Liker 3
Skrevet

Bra du sier i fra synes jeg, men høres ut som du kanskje var litt vel krass mot moren. Er ikke så hyggelig å innlede en samtale med "feiler det sønnen din noe?". Det er vanskelig å vite om han er utsatt for noe, så jeg mener absolutt man skal bry seg. Men måten du snakka med moren på er ikke akkurat et godt utgangspunkt for en god og ærlig samtale.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Følte du deg som en kar da du skjelte ut moren?

Anonymkode: 3b5ff...842

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...