AnonymBruker Skrevet 1. april 2019 #41 Skrevet 1. april 2019 56 minutter siden, Egenskap skrev: sett opp budsjett, gjør deg kjent med hva produkter koster, Dette er gode råd. Sitat dessuten bruk oppskrift som du kjenner til fra kokebøker. (ikke internett oppskrifter, men fra fysisk kokebok) Det gjør ingen forskjell om oppskriften kommer fra nettet eller en papir-kokebok. Men det er generelt en lur ide å ikke prøve for mange nye oppskrifter på en gang. Anonymkode: c20be...c7f
Khloe P.T Skrevet 1. april 2019 #42 Skrevet 1. april 2019 Ferdiglaget fiskegrateng servert med poteter og amerikansk blanding. Raspet ost på toppen og smeltet smør til. Det er en god og svært rimelig gjenganger her i huset. 1
Egenskap Skrevet 1. april 2019 #43 Skrevet 1. april 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er gode råd. Det gjør ingen forskjell om oppskriften kommer fra nettet eller en papir-kokebok. Men det er generelt en lur ide å ikke prøve for mange nye oppskrifter på en gang. Anonymkode: c20be...c7f en kokebok gjør du deg kjent med, det er en trygg start å forholde seg til. Internett blir et åpent farvann som påvirker i negativ retning. Det kommer for mange elementer som forstyrrer. Dvs. helt sikkert det som heller ikke handler om oppskrifter.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2019 #44 Skrevet 1. april 2019 3 timer siden, Egenskap skrev: en kokebok gjør du deg kjent med, det er en trygg start å forholde seg til. Internett blir et åpent farvann som påvirker i negativ retning. Det kommer for mange elementer som forstyrrer. Dvs. helt sikkert det som heller ikke handler om oppskrifter. Uff da. Det høres ut som du allerede er påvirket i negativ retning God bedring Anonymkode: c20be...c7f
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #45 Skrevet 2. april 2019 Det første du bør gjøre, er å redusere kjøttmengden. Å bruke kjøtt som fyll for å bli mett er verken bærekraftig for miljøet eller lommeboka. Tenk på hvordan folk levde for hundre år siden - kjøtt var luksusvare, ikke noe man spiste seg mett på hver dag. Nå sier jeg ikke at vi skal gå tilbake til sild, poteter og vassgraut, men det finnes en rekke gode og næringsrike middager hvor kjøtt ikke er hovedkomponenten. Bruk heller pengene på fisk, for det sunne fettet. Til hverdags er ulike gryter, gratenger og woker gull, fordi man alltid kan endre på oppskriften og bruke opp grønnsaker man har liggende i kjøleskapet. Eksempel på ukesmeny som både er rimelig, lett å lage til flere, med minimalt svinn, og temmelig næringsrik: Mandag: Spicy tomatsuppe med egg. Dette er en fin oppskrift. Jeg tilsetter litt chili. Tirsdag: Laksewok. Noe ala dette. Beregn én filet til hver, i biter og woket i panna sammen med grønnsaker; jeg bruker ofte ingefær, vårløk, brokkoli, chili, sjampinjong, tomater, squash og ellers det jeg måtte ha på lur. Som saus heller jeg bare over litt soyasaus og en spiseskje østerssaus. Onsdag: Risengrynsgrøt. Det er enkelt, det er billig, det krever lite planlegging. Torsdag: Pastagrateng. Mine unger har alltid elsket dette. Jeg steker squash, aubergine, hvitløk, løk og ellers det jeg måtte ha av grønnsaker i olivenolje. Heller over hakkede tomater, en dæsj tomatpure, diverse krydder og lager en fyldig tomatsaus. Blander det sammen med kokt penne i en ildfast form, river litt ost over, og steker i ovnen til osten er gylden. Serveres med en grønn salat. Fredag: Hjemmelaget pai, for eksempel denne. Man kan ha praktisk talt alt mulig oppi en pai, så det er virkelig lett å bli kvitt rester fra kjøleskapet. Serveres med grønn salat. Lørdag: Hjemmelaget pizza. Tynn italiensk bunn, Mutti ferdig pizzasaus (koster 12 kroner og dekker over tre pizzaer!), pepperoni og diverse grønnsaker. Revet ost. Søndag: Torsk. Med tilbehør som poteter, crispy bacon, sennepssaus og erter. Anonymkode: b1aae...68c 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #46 Skrevet 2. april 2019 Anbefaler deg å se denne: https://www.viafree.no/programmer/mat/hellstrom-rydder-opp-hjemme/sesong-1/episode-10 Helstrøm rydder opp. Er det det en mor med veldig anstrengt økonomi, men E:H gjør en god del grep som er nyttige og viser hvordan lager flotte billige middager. Anonymkode: 2e73e...013 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå