Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Eldorado skrev:

Er klar over alt dette og det er noe vi jobber med. Kaster lite mat og er porsjonsbevisste. Men nå ønsket jeg samtidig forslag til rimeligere middager. Det finnes det så absolutt. Er klar over at vi kan bytte ut enkelte komponenter, men det var ikke primært dette jeg var ute etter.

Fint om folk kan legge ut flere forslag til rimelige middager,  vi er sikkert flere som er interesserte i det samme

Du er ikke interessert i å gjøre noe med problemet ("bruker altfor mye penger på mat, kanskje"), er det så?

Anonymkode: c20be...c7f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sett en makssum på en matkonto, og kjøp kun mat/husholdning fra den. Så sminkefjerner, alkohol og snus går ikke fra denne kontoen. Snus er svindyrt. Forundrer meg ikke om det kan trekkes fra en tusenlapp på budsjettet deres. 

Anonymkode: 0a6b5...b7f

Skrevet
16 timer siden, Eldorado skrev:

Vår familie bruker så utrolig mye penger på mat i mnd. Ønsker å redusere utgiftene. Forsøker å handle 1-2 ganger i uken, men ønsker å redusere forbruket ytterligere, både med tanke på økonomi og miljø.

Fint om vi kan poste rimelige, gode middager til inspirasjon for hverandre, da det også er vanskelig å komme på nye middagsretter.

Hvis du har mor, mormor, så er du i trygge hender. Nå er du på ville veier ved å invitere fremmede. Men et tips til deg, kokebok, handleliste, tid, rent og ryddig kjøkken. Frem med forkle.

Skrevet

Vet dere hva, jeg angrer på at jeg i det hele tatt opprettet en tråd på kvinneguiden. Jeg ønsket forslag til rimligere middager, både for økonomi, miljø og variasjon. Helt dust å tro at man kan få ok svar til og med på mat-forumet, bortsett fra fra noen få.

Bare se vekk i fra denne tråden heretter. Jeg tviler på at jeg gidder å gå innom igjen. Takk til dere som har svart på det jeg lurte på😊

Skrevet
3 minutter siden, Eldorado said:

Vet dere hva, jeg angrer på at jeg i det hele tatt opprettet en tråd på kvinneguiden. Jeg ønsket forslag til rimligere middager, både for økonomi, miljø og variasjon. Helt dust å tro at man kan få ok svar til og med på mat-forumet, bortsett fra fra noen få.

Bare se vekk i fra denne tråden heretter. Jeg tviler på at jeg gidder å gå innom igjen. Takk til dere som har svart på det jeg lurte på😊

Jeg er så enig med deg! Det er alltid sånn.  

Ellers hadde jeg tenkt å foreslå «minestronesuppe» ca en gang i uken.  Masse forskjellige grønnsaker, pastaskruer eller annen pasta, så har man i enten kjøttrester man har eller pølsebiter, evt.kjøttboller.  Innfør også en bakedag iblant, da baker dere brød og rundstykker, horn, pizzabunner o.l. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Pasta arrabiata

Tomatsuppe

Lapskaus

Grøt

Gulrot og ingefærsuppe

😊

Anonymkode: 29b06...d41

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer mye an på handevanene om man kan klare å  minske budsjettet og prisen på hver enkelt middag. Pasta med kjøttdeig kan bli både dyrt og billig, ut fra råvarene man velger.

Jeg anbefaler å bli flink til å se på hva som er på tilbud når man handler og ikke låse seg til en middagsliste. Det er dumt å handle  kyllingfilet når kotelettene er på tilbud! Ofte kan man fint erstatte en råvare med en annen, dvs den strimla kyllingfileten kan fint erstattes av strimlet kotelett. 

For all del, ukesmeny er fint, men det er enda bedre om man faktisk klarer å utnytte butikkenes tilbud når man handler. ;)

Anonymkode: eb7a5...913

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 23.3.2019 den 18.48, Eldorado skrev:

Vår familie bruker så utrolig mye penger på mat i mnd. Ønsker å redusere utgiftene. Forsøker å handle 1-2 ganger i uken, men ønsker å redusere forbruket ytterligere, både med tanke på økonomi og miljø.

Fint om vi kan poste rimelige, gode middager til inspirasjon for hverandre, da det også er vanskelig å komme på nye middagsretter.

Kanskje du finner noe her: https://diskusjon24.online/c/matlaging/billig-mat

Anonymkode: 2b76e...b6c

AnonymBruker
Skrevet

stikkord, planlegg innkjøpene ved å skrive handleliste. 

Til info så er det kjempe dyrt å bo i Norge. 

Anonymkode: 0d98c...674

AnonymBruker
Skrevet
On 3/23/2019 at 7:02 PM, AnonymBruker said:

Sliter med det samme. Hva er en rimelig middag for deg? Vi er 2 voksne og 2 ungdommer og hvis vi kommer under 100 kr er jeg fornøyd. Men det er vanskelig... 400 gr kjøttdeig er for lite til oss, dyrt å måtte doble opp hele tiden. (Storspist mann). Så jeg følger med på denne og håper på tips her..

Anonymkode: e7657...a0c

En pakke kjøttdeig + tilsvarende mengder linser = rimeligere variant.

Anonymkode: 422e2...00d

• Liker 1
Skrevet

Litt på sida her, men sørg for å bruke opp det dere har hjemme først. Det er dumt å ønske å kjøpe billige middager når skapene hjemme inneholder så mye at du egentlig kan lage tre middager basert på det du allerede har

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til info så er det kjempe dyrt å bo i Norge. 

Anonymkode: 0d98c...674

Det var en nyhet, gitt.....

Anonymkode: eb6ff...a2b

AnonymBruker
Skrevet

De fleste tenker slik når de planlegger middager: hva har jeg lyst på, og hva må jeg handle for å lage det? Så sjekker de hvilke ingredienser de allerede har, og hva de må handle.

Jeg har snudd på det og spør meg selv: hva har jeg, og hva kan jeg lage av det? Da ender jeg ofte opp med å bare sette 1-2 ting på handlelista. Har halvert matbudsjettet etter at jeg snudde tankegangen på den måten.

Anonymkode: aca38...bf4

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, MarianneE skrev:

Litt på sida her, men sørg for å bruke opp det dere har hjemme først. Det er dumt å ønske å kjøpe billige middager når skapene hjemme inneholder så mye at du egentlig kan lage tre middager basert på det du allerede har

helt sant, det er veldig viktig tankegang.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

De fleste tenker slik når de planlegger middager: hva har jeg lyst på, og hva må jeg handle for å lage det? Så sjekker de hvilke ingredienser de allerede har, og hva de må handle.

Jeg har snudd på det og spør meg selv: hva har jeg, og hva kan jeg lage av det? Da ender jeg ofte opp med å bare sette 1-2 ting på handlelista. Har halvert matbudsjettet etter at jeg snudde tankegangen på den måten.

kjempe smart tankegang. 

Skrevet

For det første kan jeg avkrefte at dere bruker ekstremt mye penger på mat. Hvis matbudsjettet inneholder noen elementer fra "andre dagligvarer", "husholdningsartikler" og "personlig pleie", slik det gjør hos de fleste andre vil jeg tro at det ligger omtrent på SIFO-forbruk for to voksne og to barn og det betraktes som nøkternt. På KG finnes det imidlertid tydeligvis mange som bruker minimalt med penger på mat, men de få som kan redegjøre for hvordan de klarer det viser seg som regel å ha tatt noe heller uvanlige grep for å få det til. (Dyrker mye selv, jakter og fisker, "dumpster diving" osv.). De andre mistenker jeg at rett og slett mangler oversikt. 

Jeg tror med andre ord ikke du/dere kan spare så voldsomt mye uten at det går ut over kvalitet og næringsinnhold. Noe som etter min mening ville være å skyte seg selv i foten når man har barn, og snart ungdom, som er i rask utvikling i kosten. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
På 30.3.2019 den 7.13, MarianneE skrev:

Det er ikke på sida i det hele tatt, såfremt du ikke ender opp med å bruke dyrere ingredienser enn du ville ha gjort om du supplerte. 

På 30.3.2019 den 7.51, AnonymBruker skrev:

Det høres ut for meg som to måter å si det samme på?

AnonymBruker
Skrevet
21 hours ago, AnonymBruker said:

Det høres ut for meg som to måter å si det samme på?

Ikke jeg som skrev den opprinnelige kommentaren, men forskjellen er noe sånt som dette. Scenario 1: titter i kjøleskapet, ser det ligger en halv paprika og et par sopp til overs i grønnsaksskuffen, tenker "hva kan jeg lage med dette? Hm, kan bli godt paifyll. Ser jeg også har egg, smør, og mel hjemme, men handler litt ost." Scenario 2: "Har lyst på pai. Min vanlige paioppskrift er med brokkoli og skinke, har egg, smør og mel hjemme, handler brokkoli, skinke og ost." Paprikaen og soppen i grønnsaksskuffen blir til slutt kastet, og handlelista/matbudsjettet blir større enn nødvendig. Poenget er å ta utgangspunkt i å bruke opp ting du allerede har hjemme - reduserer både matsvinn og matbudsjett. 

Anonymkode: 770a2...594

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke jeg som skrev den opprinnelige kommentaren, men forskjellen er noe sånt som dette. Scenario 1: titter i kjøleskapet, ser det ligger en halv paprika og et par sopp til overs i grønnsaksskuffen, tenker "hva kan jeg lage med dette? Hm, kan bli godt paifyll. Ser jeg også har egg, smør, og mel hjemme, men handler litt ost." Scenario 2: "Har lyst på pai. Min vanlige paioppskrift er med brokkoli og skinke, har egg, smør og mel hjemme, handler brokkoli, skinke og ost." Paprikaen og soppen i grønnsaksskuffen blir til slutt kastet, og handlelista/matbudsjettet blir større enn nødvendig. Poenget er å ta utgangspunkt i å bruke opp ting du allerede har hjemme - reduserer både matsvinn og matbudsjett. 

Anonymkode: 770a2...594

Takk! Jeg tenker mer "sirkulært", tror jeg. Jeg har alltid oversikt over hva jeg har, og jeg planlegger flere måltider under ett, og tilpasser planen etter hva som dukker opp. Jeg leser tilbudsavisene, og planlegger handleturer basert på hva jeg trenger og har lyst på, hva som er gode tilbud (lave priser og/eller sjelden mulighet). Jeg tenker over hva jeg har lyst til å lage, samtidig som jeg ser over hva jeg har, med spesiell oppmerksomhet på hva som haster mest å få brukt opp, og hvordan jeg best kan kombinere dette med påfyll fra butikken. Ved å bruke denne prosedyren (som har mange flere detaljer, men jeg kan legge bånd på meg, hah), er jeg veldig nær målsettningen om 0% svinn. 

Skrevet

sett opp budsjett, gjør deg kjent med hva produkter koster, dessuten bruk oppskrift som du kjenner til fra kokebøker. (ikke internett oppskrifter, men fra fysisk kokebok)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...