Puff Skrevet 23. mars 2019 #1 Skrevet 23. mars 2019 Vår familie bruker så utrolig mye penger på mat i mnd. Ønsker å redusere utgiftene. Forsøker å handle 1-2 ganger i uken, men ønsker å redusere forbruket ytterligere, både med tanke på økonomi og miljø. Fint om vi kan poste rimelige, gode middager til inspirasjon for hverandre, da det også er vanskelig å komme på nye middagsretter. 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #2 Skrevet 23. mars 2019 Sliter med det samme. Hva er en rimelig middag for deg? Vi er 2 voksne og 2 ungdommer og hvis vi kommer under 100 kr er jeg fornøyd. Men det er vanskelig... 400 gr kjøttdeig er for lite til oss, dyrt å måtte doble opp hele tiden. (Storspist mann). Så jeg følger med på denne og håper på tips her.. Anonymkode: e7657...a0c 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #3 Skrevet 23. mars 2019 https://www.rema.no/temaer/middag-til-under-hundrelappen/ Jeg synes Rema har mange gode og varierte forslag. Anonymkode: 41e39...ef6 1
Fjaselina Skrevet 23. mars 2019 #4 Skrevet 23. mars 2019 Eg går for gryteretter med mykje grønsaker dersom slikt er rimeleg. Steiker mykje på steikepanna, med kjøt/kjøtdeig/bacon og ein god andel grønsaker i tillegg. Eg sjekkar alltid datotilbud og tek med kjøt og andre ting som kan frysast.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #5 Skrevet 23. mars 2019 Om motivasjonen er både økonomi og miljø, så er det mye å hente på å redusere kjøttforbruket. Anbefaler den svenske bloggen https://undertian.com/, der det fins både oppskrifter og ukemenyer (vegetariske) som kommer på under ti kroner porsjonen (om man bor og handler i Sverige, riktignok, men blir nok rimelig i Norge også). Anonymkode: 770a2...594 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #6 Skrevet 23. mars 2019 Ordinære middager laget med varer som er på tilbud Er mye å spare uten å nødvendigvis forandre så mye på type middag man spiser. Ofte holder det å velge rimeligere alternativer. Da tenker jeg ikke nødvendigvis bare på merket/innpakningen (butikkenes egne varer er ofte laget av samme leverandør som originalen, men emballasjen er simpel), men f. eks. å endre type ingrediens til en som er lik. Eksempel: Kyllinglår > kyllingfilet Laksekoteletter > laksefilet Sesonggrønnsaker > øvrige grønnsaker Sparer også mye med å kjøpe familiepakninger og fryse ned resten, og å strimle kjøtt selv/ raspe ost selv osv. Anonymkode: dc2a4...af4
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #7 Skrevet 23. mars 2019 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sliter med det samme. Hva er en rimelig middag for deg? Vi er 2 voksne og 2 ungdommer og hvis vi kommer under 100 kr er jeg fornøyd. Men det er vanskelig... 400 gr kjøttdeig er for lite til oss, dyrt å måtte doble opp hele tiden. (Storspist mann). Så jeg følger med på denne og håper på tips her.. Anonymkode: e7657...a0c Nei, 400 g kjøttdeig er ikke for lite, mange spiser seg mette hver dag helt uten kjøtt også Men her er noen billige middager: *Ertesuppe laget fra bunnen + pannekaker. *Spaghetti med grønnsakssaus (evnt + 400 g kjøttdeig). *Stekt ris med masse grønnsaker (f.eks amerikansk blanding + spinat fra frysedisk) og stekt laks i biter. *Pytt i panne av masse potet og løk + litt fargerike grønnsaker og speilegg på toppen. *Gulrot- og linsesuppe m/ grovt brød. Det er egentlig veldig enkelt å spise billig, det finnes massevis av god mat som er både rimelig og sunn Anonymkode: 59ab9...08a 5
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #8 Skrevet 23. mars 2019 Hvis dere tåler bønner, kan en gryte drøyes bra med det. Chili con carne er et eksempel. Bruk forholdsvis mer bønner og annet i stedet for å øke mengden kjøttdeig, så blir det billigere og omtrent like godt. Anonymkode: 6dd65...e4d 1
Puff Skrevet 23. mars 2019 Forfatter #9 Skrevet 23. mars 2019 Redusere kjøttforbruket er interessant! Skal undersøke vegetaroppskrifter. Takk for tips. Ellers handler vi allerede mye på tilbud, men kan nok bli enda bedre på det. Handler også inn slik at samme type ingredienser (eks salat, poteter og ris) slik at dette kan brukes i flere middager i løpet av uken. Tenker også på å dyrke friske urter selv. Dette blir fort dyrt i lengden. Rimelige middager vi ofte går for er spagetti boliger (kjapt og billig å lage tomatsaus selv) fiskeboller i hvit saus og poteter nudler tilsatt kylling, chili, gulrøtter, vårløk og minimais Wok med strimlet svinekjøtt Pannekaker og tomatsuppe Suppe generelt Kjøttboller laget av kyllingkjøttdeig med fersk basilikum, hvitløk og parmesan (denne er jo ganske dyr, men kan brukes i flere måltider) med pasta og pesto til, eller pasta og tomatsaus Kylling i strimler, squash, hvitløk og spinat til pasta med pesto Stekt fiskepudding med poteter og stekt løk
Puff Skrevet 23. mars 2019 Forfatter #10 Skrevet 23. mars 2019 Med rimelig tenker jeg under 150,- for 2 voksne og 2 barn, helst mindre
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #11 Skrevet 23. mars 2019 Hjemmelaget ertesuppe med mye gulrøtter, løk og kjøttpølse. Hjemmebakt brød til. Fiskegrateng laget av frossen seifilet, blir ganske billig. Anonymkode: cd19f...3c0
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #12 Skrevet 23. mars 2019 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis dere tåler bønner, kan en gryte drøyes bra med det. Chili con carne er et eksempel. Bruk forholdsvis mer bønner og annet i stedet for å øke mengden kjøttdeig, så blir det billigere og omtrent like godt. Anonymkode: 6dd65...e4d Hvor mye dere enn snur og vender på det: bønner i maten for å drøye/spare kjøtt er IKKE like godt. Biligere, ja. Men smaken kan IKKE sammenlignes. Anonymkode: 2e392...c6f 4
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #13 Skrevet 23. mars 2019 Hva skal dere med flere middagsretter? Se på hele kostholdet deres under ett, kanskje er det grep dere kan gjøre ifmb de andre måltidene også. Sørg først og fremst for at ingenting blir kastet, dernest tenk over om dere lar dere lure av snedig markedsføring. Og om det virkelig går mye penger. Feks er 2000 per voksen et nøkternt beløp per måned. Anonymkode: c20be...c7f 1
Puff Skrevet 23. mars 2019 Forfatter #14 Skrevet 23. mars 2019 Kaster veldig lite mat. Vil anta at vi som familie på 4 bruker rundt 9000 i mnd på mat o.l. dette er alt for mye og skjønner virkelig ikke hvor pengene går. Flere matretter fordi variasjon er greit og kanskje vi finner flere rimelige retter
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #15 Skrevet 23. mars 2019 1 minutt siden, Eldorado skrev: Kaster veldig lite mat. Vil anta at vi som familie på 4 bruker rundt 9000 i mnd på mat o.l. dette er alt for mye og skjønner virkelig ikke hvor pengene går. Flere matretter fordi variasjon er greit og kanskje vi finner flere rimelige retter 9000... 😱 Vi er to voksne og vi har et matbudsjett på 3500,- pr mnd ( inkluderer vaskemidler/ dopapir, matpapir o.l.) Tror du må begynne med å lage en meny og en handleliste ut fra den (da havner det ikke så mye annet oppi kurven, he,he). Anonymkode: 59ab9...08a 1
Puff Skrevet 23. mars 2019 Forfatter #16 Skrevet 23. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: 9000... 😱 Vi er to voksne og vi har et matbudsjett på 3500,- pr mnd ( inkluderer vaskemidler/ dopapir, matpapir o.l.) Tror du må begynne med å lage en meny og en handleliste ut fra den (da havner det ikke så mye annet oppi kurven, he,he). Anonymkode: 59ab9...08a Ja, det er nettopp det jeg ikke forstår. Lager ukesmeny og bruker mye tid på å finne gode men billige middager, men må alltid innom butikken for å kjøpe mer brød og frukt til barna. Frukt! Det går det nok endel. Skal kjøpe mer grønnsaker til matboksene fremfor frukt. I de 9000 ligger også såper og toalettartikler. Mannen snuser også, der går det litt. Men ellers har vi med matpakker til lunsj hver dag, kjøper sjeldent mat i kantina. Vil bruke mer penger på sparing fremfor mat
Puff Skrevet 23. mars 2019 Forfatter #17 Skrevet 23. mars 2019 Må bare legge til at vi har to barn som nærmer seg tenårene. Går myyye i brødmat til lunsj og kvelds
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #18 Skrevet 23. mars 2019 Begynn å ta vare på kvitteringene, og se over kontoutskriften. Der ser du hvor pengene går. Selv har jeg kuttet ned på kjøttforbruket, og er fornøyd med det. Merker at kroppen er lettere også. Jeg bruker kjøtt der man må ha kjøtt, dvs. rene kjøttretter som biff, fårikål osv. Men når jeg skal bruke gode kjøtt- og fiskevarer så finner jeg det som datovare, og kjøper aldri til full pris. Bearbeidet kjøtt (kjøttdeig m.m.) kjøper jeg aldri. Retter som består av gryter og sauser kan alltids endres. En crockpot er en god investering - langtidskokt kjøtt er godt, og da trenger du ikke kjøpe ypperste kvalitet. TIl pasta o.l. lager jeg saus med mye løk, bønner, tomat m.m. Det er en vanesak. Hvis jeg spiser kjøttdeig og pasta nå føler jeg meg litt uggen, da jeg er vant med lettere mat. Anonymkode: 07951...4f9
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #19 Skrevet 24. mars 2019 12 timer siden, Eldorado skrev: Kaster veldig lite mat. Vil anta at vi som familie på 4 bruker rundt 9000 i mnd på mat o.l. dette er alt for mye og skjønner virkelig ikke hvor pengene går. Sitat I de 9000 ligger også såper og toalettartikler. Mannen snuser også, der går det litt. Men da må dere jo finne ut hvor mye dere faktisk bruker på mat. "Mat ol". Først må dere bestemme hva som skal regnes i matbudsjettet. Overfør 9000 kroner til et bankkort som dere bruker bare på mat/dagligvarer, og så ser dere hvor mye penger som evt er igjen når det har gått en måned. Se på kiloprisen på alt, og hvor mye som går av de forskjellige tingene. Finnes det rimeligere alternativer? Kan noe byttes ut uten at det går ut over resultatet? Gjem på kvitteringer så dere ser hva som er gode priser og hvor dere finner dem, og så handler dere der. Sitat Flere matretter fordi variasjon er greit og kanskje vi finner flere rimelige retter Det finnes ikke rimelige retter, det er magisk tenkning. Du får ut det du putter inn. Kjøp rimelige råvarer og ikke kast noe, så spiser dere billig. Lista over middagene deres så utmerket variert ut, du kan variere enda mer med å bytte ut de enkelte komponentene - feks forskjellige typer kjøtt/fisk, grønnsaker, stivelse. Men det var lite detaljer i lista di. Så se på hva dere putter inn. Feks må nok friske urter ut til hverdags. 12 timer siden, Eldorado skrev: Ja, det er nettopp det jeg ikke forstår. Lager ukesmeny og bruker mye tid på å finne gode men billige middager, men må alltid innom butikken for å kjøpe mer brød og frukt til barna. Frukt! Det går det nok endel. Skal kjøpe mer grønnsaker til matboksene fremfor frukt. Men ellers har vi med matpakker til lunsj hver dag, kjøper sjeldent mat i kantina. Vil bruke mer penger på sparing fremfor mat 12 timer siden, Eldorado skrev: Må bare legge til at vi har to barn som nærmer seg tenårene. Går myyye i brødmat til lunsj og kvelds Derfor kan dere ikke bare fokusere på middagen. Dere må se hele matbudsjettet og alle måltidene under ett, og du må ha oversikt. HVOR mye frukt spiser dere (barna)? Det holder gjerne med to porsjoner frukt per barn per dag. Hva skal du erstatte frukten med? Se hvor mye grønnsakene koster, før du erstatter med grønnsaker. Og kommer barna til å spise dem? Hva slags frukt og brød kjøper du? Det finnes dyr frukt og rimelig frukt såvel som brød. Pålegg, melk? Drikker dere juice?? Anonymkode: c20be...c7f 2
Puff Skrevet 24. mars 2019 Forfatter #20 Skrevet 24. mars 2019 Er klar over alt dette og det er noe vi jobber med. Kaster lite mat og er porsjonsbevisste. Men nå ønsket jeg samtidig forslag til rimeligere middager. Det finnes det så absolutt. Er klar over at vi kan bytte ut enkelte komponenter, men det var ikke primært dette jeg var ute etter. Fint om folk kan legge ut flere forslag til rimelige middager, vi er sikkert flere som er interesserte i det samme
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå