Gå til innhold

Invitert i utdrikningslag, men ikke bryllupet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har to ganger nå blitt invitert i utdrikningslag, men ikke i bryllupet. Kunne skjønt det hvis brudeparet holdt et lite/intimt bryllup, men i begge tilfeller var de aller fleste andre damene i utdrikningslaget også invitert i bryllupet.

Hva synes dere om slikt? Er dette «normalt»?

Anonymkode: 7c071...218

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I de utdrikningslgene jeg har vært i har alle vært invitert i bryllup. Mennesker i utdrikningslag er jo gjerne de man har nær, ikke en random jente man har sagt hei til på jobben liksom. 

Anonymkode: b1cdc...6dd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke det er greit, virker bare som de trenger å ha med noen for å betale for utdrikningslaget. 

Anonymkode: 95e3a...fbc

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

De to henger sammen, jeg hadde ikke dratt om jeg ikke fikk komme i bryllupet. 

Anonymkode: 95e3a...fbc

• Liker 7
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har to ganger nå blitt invitert i utdrikningslag, men ikke i bryllupet. Kunne skjønt det hvis brudeparet holdt et lite/intimt bryllup, men i begge tilfeller var de aller fleste andre damene i utdrikningslaget også invitert i bryllupet.

Hva synes dere om slikt? Er dette «normalt»?

Liker ikke og tror man blir invitert med fordi de trenger flere til å bli med på å betale.

Skrevet

Det kommer litt an på. I alle de utdrikninglagene jeg har vært har det vært deltakere som ikke har vært invitert i bryllupet. Jeg har også vært en av de selv, og de gangene jeg har vært med har det vært helt fint. God stemning og jeg har ikke følt meg utenfor. Selv om det har vært store bryllup har det vært en mulighet til å samle gamle venninner som man ikke nødvendigvis har så mye kontakt med i dag.

Likevel: jeg har takket nei til et par slike invitasjoner selv om jeg egentlig hadde hatt tid og mulighet til å delta. De gangene jeg har takket nei er det fordi jeg har følt meg utestengt og vært litt lei meg over ha blitt veiet og funnet for lett til å være bryllupsgjest. Det har handlet om folk jeg ville sett på som helt selvsagte gjester hvis jeg selv skulle giftet meg på det tidspunktet. Det føles sårt når man tror man er nærmere venn med noen enn de selv mener at de er. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen. Veldig enig, føles som om jeg inviteres fordi de vil ha med noen til å betale regninga for utdrikningslaget. 

Har faktisk i det andre tilfellet sagt nei takk til å komme og løyet på meg en «gyldig fraværsgrunn». Burde kanskje vært ærlig, men gidder ikke ta diskusjonen 🙈

Skrevet

Jeg er faktisk vant med at utdrikningslag inneholder venninner som er litt perifere også, og ikke nødvendigvis er bedt i bryllupet. Men det kommer kanskje an på størrelsen på bryllupet, om det er mest nær familie der eller ikke.

• Liker 4
Skrevet

Dette er vel av de problemstillingene vi aldri kommer til å bli helt enige om på KG. Jeg mener det kommer an på både utrdrikningslaget og bryllupet. Enig med trådstarter om at det må være det naturlige om man inviterer bare de aller nærmeste i selve bryllupet.

Mener også det må være helt greit om det er et "alt og alle"-utdrikningslag, der både kollegaer, nabokjerringer, koret og alle slags nåværende og tidligere venninner blir invitert. Min erfaring er at slike utdrikningslag ofte er litt enklere og rimeligere enn "vanlige" utdrikningslag - typisk en ettermiddag med grilling eller en enkel hjemmefest...

Det viktigste er at det ikke må være et lite mindretall som ikke er invitert i bryllupet, for da mener jeg det virkelig ikke er greit. Som alltid er det jo også helt greit å takke høflig nei til invitasjonen, og det er kanskje spesielt greit om man ikke er invitert i bryllupet. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, Clefable skrev:

Jeg er faktisk vant med at utdrikningslag inneholder venninner som er litt perifere også, og ikke nødvendigvis er bedt i bryllupet. Men det kommer kanskje an på størrelsen på bryllupet, om det er mest nær familie der eller ikke.

Jeg også :)  Jeg har også hatt flere venninner som har giftet seg  og kun hatt nær familie i selskapet. Har aldri tenkt tanken på at jeg ikke ville være med i utdrikningslag.  Utdrikningslag har i mine kretser vært noe alle har hatt lyst til å delta i, men det kommer kanskje litt an på hvor man legger lista da. Det har ikke vært noen store utgifter forbundet med de lagene jeg har vært i :) 

Anonymkode: 0aee0...de2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Selv synes jeg hele utdrikningslagsopplegget er idioti da, men pleier det ikke være sånn at det er noen andre som arrangerer dette og at dermed bruden selv ikke er den som styrer hvem som inviteres? Da vil man jo naturlig nok ende opp med en annen gjesteliste enn til bryllupet hvor det er bruden /brudeparet som avgjør gjestelisten.

Anonymkode: 619c7...8b6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg også :)  Jeg har også hatt flere venninner som har giftet seg  og kun hatt nær familie i selskapet. Har aldri tenkt tanken på at jeg ikke ville være med i utdrikningslag.  Utdrikningslag har i mine kretser vært noe alle har hatt lyst til å delta i, men det kommer kanskje litt an på hvor man legger lista da. Det har ikke vært noen store utgifter forbundet med de lagene jeg har vært i :) 

Anonymkode: 0aee0...de2

Ville nok også tenkt det var greiere om ikke 90% av de andre i utdrikningslaget faktisk var invitert i bryllupet. Og her har selv «de billige» lagene fort kostet minst 1000 kr - minst 500 kr i «bidrag», kanskje 100 kr i en «morsom gave med historie», noen hundre på mat og noen hundre på drikke. Og kanskje taxi hjem. Og som regel kjenner man ikke da de andre SÅ godt heller når man ikke er invitert i bryllupet.

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selv synes jeg hele utdrikningslagsopplegget er idioti da, men pleier det ikke være sånn at det er noen andre som arrangerer dette og at dermed bruden selv ikke er den som styrer hvem som inviteres? Da vil man jo naturlig nok ende opp med en annen gjesteliste enn til bryllupet hvor det er bruden /brudeparet som avgjør gjestelisten.

Anonymkode: 619c7...8b6

I min krets er det vanlig at bruden gir forloveren en liste over hvem hun ønsker å invitere i et eventuelt utdrikningslag. Tror dette er ganske vanlig med mindre man kun har de samme vennene som man har hatt hele livet, hvor «alle kjenner alle». 

Skrevet

Jeg ha vært invitert i utdrikningslag uten å være invitert i bryllup flere ganger og har aldri sett problemet. Det har vært snakk om litt perifere venninner hvor jeg uansett ikke har forventet å bi invitert i bryllupet, så jeg har heller sett det som en bonus å bli inkludert. Hvorvidt de ande deltakerne ha vært invitert i bryllupet eller ikke har jeg ikke tenkt over, det ha uansett ikke vært det som har vært fokuset for kvelden.

Synes man det er for dyrt/for perifert/uinteressant å delta er det jo bare å takke nei. Jeg skjønner ikke hvorfor man skal bli fornærmet over å bli invitert.

• Liker 2
Skrevet

Kan det være at det er forloveren som har stått alene om å invitere til utdrikningslag uten å ha snakket med bruden om hvem hun har tenkt å invitere i selve bryllupet?

Skrevet

Jeg hadde iallefall ikke giddet å bli med om jeg ikke var invitert til bryllupet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...