AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #1 Skrevet 23. mars 2019 Jeg har to barn (ungdommer), der det ene barnet er allergisk. Den andre ungdommen vil selvsagt gjerne ha katt. Nå lurer hun på om hun i alle fall kan være fosterhjem for katt. Da skal jo katten stort sett bare være inne. Vil det gå at soverommet er kattens hovedrom? Og at den kan flyttes til vaskerom ved behov? Eller bør den ha tilgang til hele huset? Huset er uansett veldig åpent, så jeg ser for meg at det ville vært vanskelig å passe godt nok på den og være sikker på at den ikke forsvinner ut hvis den skulle hatt tilgang til hele huset. Eller,hva tenker dere? Anonymkode: 20e0b...e19
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #2 Skrevet 23. mars 2019 Hvis du har allergi i huset, så nytter det ikke å ha katten kun på et rom, det er ikke bra for katten, og det er ikke bra for allergikeren. Katten trenger mye boltreplass og aktivitet for å være lykkelig. Katten trenger plass til å løpe, gjemme seg, leke, klore, spise, gå på do og sove. Det er ikke uten grunn at de aller fleste katter trives best når de får være ute. Katteallergener, typisk funnet i kattens spytt, hår og avføring, setter seg på klær og folk rundt katten. Med allergi i hus, er det derfor like aktuelt, med mindre dere kan finne en allergivennlig rase, sibirkatt for eksempel. Anonymkode: 36b48...f51 10
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #3 Skrevet 23. mars 2019 *lite aktuelt skulle det stå, Anonymkode: 36b48...f51
Tibbie Skrevet 23. mars 2019 #4 Skrevet 23. mars 2019 Katter liker å være i aktivitet og å bli stimulert. Siden de ikke får lov til å være ute, trenger de å sosialiserer og så ha noe å gjøre inne. Er det andre folk på det rommet? Vil katten ha noe å gjøre på rommet? Jeg tenker at det ikke høres bra ut, men hvis DB i din by er helt presset, så er det sikkert bedre å være på et rom enn å dø ute. Snart starter kattunge- og dumpingsesongen, så da er man desperat etter fosterhjem. Men ta kontakt med din lokale DB og hør hva de tror om situasjonen din Jeg er på min sjette fosterhjemspus nå, og elsker det! Noen har vært svært vanskelige å ta vare på, men den jeg har nå er helt fantastisk. 3
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #5 Skrevet 23. mars 2019 Beklager for å være krass, men ser ikke hvordan du kan tenke å være fosterhjem for en katt, når det bor en allergiker der. Kjipt er det sikkert, men noe ting må man faktisk la passere. Katten skal da ikke ha det mindre komfortabelt fordi barnet ditt vil være fostermor for en katt... men du spør hvertfall så det er jo bra. Evt se om dere kanskje han finne en katt som er mer allergivennlig, eller er det andre kjæledyr som kunne funket feks. Anonymkode: 39749...bc7 6
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #6 Skrevet 23. mars 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Beklager for å være krass, men ser ikke hvordan du kan tenke å være fosterhjem for en katt, når det bor en allergiker der. Kjipt er det sikkert, men noe ting må man faktisk la passere. Katten skal da ikke ha det mindre komfortabelt fordi barnet ditt vil være fostermor for en katt... men du spør hvertfall så det er jo bra. Evt se om dere kanskje han finne en katt som er mer allergivennlig, eller er det andre kjæledyr som kunne funket feks. Anonymkode: 39749...bc7 Det er bare å være krass, jeg tåler det 😊 Jeg synes nemlig heller ikke det er en veldig god idè, men jeg tenkte jeg kunne høre likevel. Om flesteparten tenker som meg (at det neppe kunne fungert), eller om flesteparten faktisk tenker det kunne vært noe. Anonymkode: 20e0b...e19
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #7 Skrevet 23. mars 2019 Allergener spres som bare det, selv om katten er på eget rom. Dessuten har de behov for mer stimuli enn bare de fire veggene. Anonymkode: b1c9f...e3f 5
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #8 Skrevet 23. mars 2019 I avdelingen hvor jeg er frivillig så ville du ikke blitt godkjent som fosterhjem. Fosterkatter har behov for aktivisering og menneskelig kontakt for å bli trygg, og de fleste har ett krav da om at fosterkatten skal være en del av familien. Det å kun ha katten inne på ett rom, hvor det bor en ungdom som sover 8 timer, deretter er på skole 8 timer, så vil den katten ikke få spesielt mye sosialisering, med mindre ungdommen bruker all resten av sin tid på å sitte på rommet. Det å være innesperret på ett rom alene store deler av døgnet er ikke spesielt god sosialisering av ett dyr. Anonymkode: 6596e...3e9 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #9 Skrevet 23. mars 2019 17 minutter siden, AnonymBruker said: Det er bare å være krass, jeg tåler det 😊 Jeg synes nemlig heller ikke det er en veldig god idè, men jeg tenkte jeg kunne høre likevel. Om flesteparten tenker som meg (at det neppe kunne fungert), eller om flesteparten faktisk tenker det kunne vært noe. Anonymkode: 20e0b...e19 Kunne ikke tenkt seg noen andre dyr som kanskje er litt mer allergivennlig? Anonymkode: 39749...bc7 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #10 Skrevet 25. mars 2019 Man kan ikke ha en katt på ett rom. Den ville hatet det like mye som du ville like å bo på det rommet hele tiden. Skaff dere slange eller skilpadde eller noe. Anonymkode: cbe11...dc1 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #11 Skrevet 25. mars 2019 På 23.3.2019 den 18.15, AnonymBruker skrev: Jeg har to barn (ungdommer), der det ene barnet er allergisk. Den andre ungdommen vil selvsagt gjerne ha katt. Nå lurer hun på om hun i alle fall kan være fosterhjem for katt. Da skal jo katten stort sett bare være inne. Vil det gå at soverommet er kattens hovedrom? Og at den kan flyttes til vaskerom ved behov? Eller bør den ha tilgang til hele huset? Huset er uansett veldig åpent, så jeg ser for meg at det ville vært vanskelig å passe godt nok på den og være sikker på at den ikke forsvinner ut hvis den skulle hatt tilgang til hele huset. Eller,hva tenker dere? Anonymkode: 20e0b...e19 Du har et barn som er allergisk. Det betyr at ditt hjem er uegnet som fosterhjem. I fosterhjem skal ikke katten "stort sett" være inne, den skal være inne. Å være fosterhjem er ikke det samme som å ta imot en kattunge som er født og oppvokst i en familie hvor de bryr seg om dyr. Oppsummert: Beklager. Glem det. Anonymkode: 8603c...9ac 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå