AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #1 Skrevet 23. mars 2019 Jeg er sykepleier, og jobber en plass hvor vi har en tydelig kompetansestige i forhold til rollene på arbeidsplassen. Forrige gang jeg var gravid ble jeg utelatt fra to kompetansehevende kurs, fordi jeg skulle ut i permisjon 3,5mnd senere. La gå, jeg sa pent ifra, men orket ikke lage mer styr. Nå skjer det samme igjen! Gjennomføring av disse kursene medfører jo at jeg også vil få høyere lønn, som jeg taper på for 2.gang nå. Tillitsvalgt var det lite hjelp i, er organisert i NSF. Jeg vil jo ikke krangle med sjefene og lage dårlig stemning da jeg ønsker å bli her. Nå har jeg sagt i fra at det ikke er greit å bli stående igjen når jeg har mange års erfaring, mens nesten nyutdannede rykker forbi meg i kursing og lønn. Arbeidsgiver begrunner det med at det er dyrt å ta meg ut av bemanning i tre-fire dager for å gi meg kurs, som jeg så må ha oppfriskning på når jeg kommer tilbake. Samtidig går jeg i en ufrivillig deltidsstilling, og når de skal prioritere folk til høyere stillinger så ser jo de på kompetansen deres. Skal det virkelig være slik? Anonymkode: 431ac...136
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #3 Skrevet 23. mars 2019 Sjefen kan fint bestemme hvem som skal få dette. Er du gravid, så vil det ikke hjelpe å heve kompetansen før du blir borte over 1 år, da må du jo gå det opp igjen. Slutt å klage, du valgte selv å bli gravid, da får du innse dette. Anonymkode: 81557...03b 1
Alvario Skrevet 23. mars 2019 #4 Skrevet 23. mars 2019 Dette er litt mer kompleks enn hva du legger frem? Ved kompetanseheving kreves jo ikke bare kursene, men også at en opparbeider seg erfaringen ved å utføre jobben ut fra dette etterpå. Praksis og så igjen nye kurs hvor man bygger kompetanse oppå der igjen vil på sikt innebære høyere lønn. Vanlige lønnstiger hvor man følger ansinitet vil på ingen måte skades av at du er hverken sykemeldt eller er i permisjon med baby. 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #5 Skrevet 23. mars 2019 Jeg har også jobbet mange år som sykepleier på et sted der det var krav om diverse kurs for å kunne gjøre enkelte av oppgavene eller rollene om du vil, og disse fulgte kompetansestige. Her ble heller ingen sendt på kurs kort tid før de skulle i permisjon, de ville jo rett og slett ikke opparbeide seg nok erfaring med det de var kurset i til å huske det til etter permisjonen. Da måtte de jo evt ha nytt kurs igjen, noe som ble både dyrt og lite hensiktsmessig for arbeidsplassen. Dessuten er det ofte begrenset antall plasser på kurs, og da er det jo viktig å utdanne de som faktisk trengs på arbeidsplassen. Du følger jo vanlig ansiennitetsstige for sykepleiere, det er kun evt tilleggskompetanse du ikke får økonomisk uttelling for. Ofte vil jo slik kursing også gis til folk når de er klar for neste steg, og det blir en individuell vurdering leder må ta. Hos oss har noen tatt alle kurs på et par år, mens andre har brukt 6-7 år og enda ikke er gjennom. Dette ligger under leders styringsrett. Ønsker du høyere stilling ville jeg heller søkt etter fortrinnsrett etter permisonen, eller dersom du jobber mye ekstra kan du be om reell stilling tilisvarende det du faktisk har jobbet de siste 12 mnd. Anonymkode: 173b1...686 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå