Gå til innhold

Isotretinoin Orifarm

jennie1999

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har gått på Isotretinoin i knapt 2 måneder ca. Skal gå på det i totalt 5/6 måneder, litt usikker.

De første to ukene gikk jeg på en tablett daglig. Etter to uker gikk jeg opp til to tabletter daglig. Etter to uker til, begynte jeg på tre tabletter daglig. Altså etter en måned inn i kuren begynte jeg på tre. Så nå gått en måned på 3 tabletter daglig (veier 67kg og er 175cm høy).

Jeg er litt tørr i panna og på haka (der jeg har kviser), men ikke noe særlig ellers. Jeg har litt tørre lepper også, men ingen bivirkninger uten om det. Sånn sett er jeg veldig heldig! Men med tanke på at jeg ikke ser noe særlig forskjell og ikke merker noe til bivirkningene blir jeg veldig stressa for at kuren ikke skal funke. Har veldig lyst til å spørre hudlegen om jeg kan gå opp til fire tabletter daglig. Er det noen som har noe erfaring med Isotretinoin Orifarm og vet om dette er normalt? Har lest og hørt at forbedring skal skje etter rundt tre uker, men gått snart to måneder og ser jo ingen forskjell. Vil ha forbedring snart, føler meg så dritt og hater å bli tatt bilde av når jeg ser ut som jeg gjør.

Spørsmålene jeg lurer på er:

• Hvor lang tid tar det før alle kvisene er helt borte?
  • Er det stor sannsynlighet for tilbakefall?
  • Sykler til jobb hver morgen og kveld og er veldig fint vær ute, så får sol over hele kroppen både til og fra jobb. Tar 20 min en vei (totalt 40 min), vil dette påvirke tablettene eller huden min med tanke på at man er blitt fortalt at man skal holde seg unna solen?
Endret av jennie1999
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ser at ingen har svart og grunnen er muligens at det finnes en miiiiiiilelang tråd om dette allerede. Bla litt lengre ned i dette forumet, så finner du svar på alt du lurer på :) 

Anonymkode: 7344f...344

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker

Bare vent, du vil nok få resulat. 3 tabletter daglig er ganske mye, selv får jeg ekstrem hodepine av 2 tabletter og greier ikke å komme opp på den dosen, er 48 kg. 3 tabletter på 67 kg er nok. Tar du tablettene jevnt fordelt utover dagen eller alle på en gang? Du bør fordele dem til måltid, og huske på å få i deg fett, helst fra minst mulig mat med a vitaminer. 

Merker nå når solen begynner å ta at det får helt fint å være ute i 15 - 20 min uten at jeg blir brent og jeg får litt farge til og med. Er på min 6 måned med iso og har nå 0 kviser. Har litt arr så klart, men det ble mye finere og mindre sykelig etter å ha sotte i sola i 20 minutter i går.

Anbefaler å bruke solkrem uansett når du sykler 👍

Anonymkode: 612c7...61d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når på døgnet tar du tabelettene? De skal tas med det mest fettete måltidet, som regel er det middag. 

Skylder du ansiktet før du legger deg? Du kan også prøve å skifte putetrekk to ganger i uken å se om det hjelper på. 

Hvilken fuktighetskrem bruker du i ansiktet? Mange av de man får utenom apoteket gjør vondt verre. Det er en egen hudpleieserie som er laget for folk med sensitiv hud og for de som bruker iso. Den er dyr da, men verdt det! 

Kvisene mine ble borte nesten for godt i uke 22. Skal ta tabelettene i totalt 52 uker akurat. Veier 90 kg, og tar to tabeletter daglig. Jeg har en del bivirkninger da. 

Før du sykler til/fra jobb bør du smøre deg med solkrem. Huden liker ikke sol sålenge man går på tabelettene. Vet ikke om det gjør at du får kviser, men man blir solbrent og mye mye mer utsatt for hudkreft med iso, uansett bivirkninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...