Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

HVA HAR ALLE DISSE SÅPENE PÅ BILDET TIL FELLES? (Bortsett fra at de nå ligger i søpla og skal brennes, forhåpentlig forbrennes fullstendig)

JO, det står «acrylates copolymer» bakpå ingredienslisten: PLAST i flytende form!  

Det gjør at såpen blir mer tyktflytende. Og såpen er billig. Det faller utenfor begrepet mikroplast siden det er i flytende form, men er nok like skadelig for miljøet. Har på følelsen av at noen vil kalle meg hysterisk, men klarer ikke bruke dem nå som jeg oppdaget dette. Ville gått på samvittigheten løs å bruke dem. Hver dag har jeg miljødilemma, og som regel er det mellom tid/penger og miljø, men noen ganger er det heldigvis sånn at miljøvennlig også er økonomivennlig😃 Feks når jeg kan sykle og la bilen stå.

Ja, Nivea og Palmolive, nå blir dere boikotta! 

Alle såpene på bildet er for øvrig spekket med parfyme og er bare tvers igjennom ekle og miljøverstinger pga plastinnhold og parfymeinnhold. Den som heter Clean on me fra Soap&Glory kjøpt på Boots er den desidert verste: legger seg igjen på huden og er vanskelig å skylle vekk, samt inneholder et verstingstempelet stoff som nå er forbudt i konsentrasjoner over en viss grense( ble aldri brukt da var så fæl og stinkende av parfyme og satte seg fast på huden nærmest) Alle disse såpene er milevis fra å bli akkreditert med svanemerket ja.... 

Jovisst blir det me klimagass nå som de ligger i søpla, men bedre enn at det havner i vannet. Får heller bruke mindre såpe og kjøpe andre merker når først skal kjøpe, ikke falle for fristelsen med billig rask-såpe😤

499FC440-FB3F-4E68-A5A4-8AD7A1687114.jpeg

• Liker 25
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Byttet ut mye av håndsåpe, dusjsåpe, kremer osv. for et halvt år siden til mye tryggere produkter som er svanemerket, som anglemark og neutral. Kjedeligere lukter kanskje, men trygge. Det er så utrolig mye dritt i såper som vi kjøper, og som vi ikke tenker kan inneholde stoffer som kanskje ikke er så bra for oss. Det er jo en cocktail av stoffer vi får på oss daglig, og ingen ordentlig regulering av dette. Er egentlig ganske skremmende

• Liker 11
Skrevet

Trist at det lages så mye dritt. Dagligvarekjedene burde tatt inn et annet sortement, forbrukerne klarer ikke å passe på alt. - Og Elvestuen, du bør skjerpe deg, - alt for slapp miljøvernminister! Vi trenger en mer progressiv miljøpolitikk. 

Skal jeg si dere det, at om MDGs politikk på miljø hadde vært adoptert av andre parti, ja da ville oppslutningen økt tvert. Og motsatt (hadde innvandringspolitiske til FrP vært adoptert av andre, ditto). Skjønner ikke at partiene ikke skjønner dette. Meningsmålingsselskapene kan umulig ha fanget opp og formidlet dette til partiene. Snodige greier...

• Liker 9
Gjest Kjevla
Skrevet

Får det en betaler for. Bedre med en god sjampo, og en god håndsåpe på badet. Betaler litt mer for de, og dropper alt det andre dyre tullet.

Skrevet

De som syns «trygge» produkt har kjedelig lukt, tenk på hvor mye lukt dere omgir dere med om dere skulle brukt «vanlige» produkter. Parfyme i håndsåpe, parfyme i dusjsåpe, shampo og balsam, parfyme generelt, vaskemiddel og tøymykner. Salig blanding 😷

• Liker 5
Skrevet

Blir mer overasket at noen har hatt behov for å ha 10talls ulike dusjssåper... 

• Liker 30
Gjest #Rasshøl
Skrevet

Hvorfor i helvete sjekket du ikke innholdsfortegnelsen i butikken før du handla? Ble du akutt miljøbevisst i dag?

Skrevet

Jeg bruker aldri dusjsåpe i det hele tatt. Hva i alle dager skal man med så utrolig mye av disse tingene? 

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, #Rasshøl said:

Hvorfor i helvete sjekket du ikke innholdsfortegnelsen i butikken før du handla? Ble du akutt miljøbevisst i dag?

Ja, det kan du si...

Visste ikke om denne flytende plasten før inntil nylig... Sjekker heretter ja! 

• Liker 9
Gjest #Rasshøl
Skrevet
Akkurat nå, InaM skrev:

Ja, det kan du si...

Visste ikke om denne flytende plasten før inntil nylig... Sjekker heretter ja! 

Bra, ellers er det idiotisk å kaste alt det der. 

Skrevet
1 minutt siden, asterix said:

Jeg bruker aldri dusjsåpe i det hele tatt. Hva i alle dager skal man med så utrolig mye av disse tingene? 

Hvordan får du bort svettelukt under armer..? Har hørt om de som ikke bruker sjampo i håret (nopoo-regimet), hodebunnen kan venne seg til det.  Har forresten en 2 åring, som aldri har brukt såpe i håret... hmmm verdt å prøve..? Hehe tror jeg blir fæl på håret da... Litt mer talgproduksjon enn en 2åring

• Liker 1
Skrevet

Synes ikke at det er hysterisk. Jeg visste faktisk ikke om dette.

Når det kommer til miljø, så "drar alle monner". Vi alle (vel, ikke alle) gjør våre ting for å ta vare på miljøet. Jeg unngår kjøtt og kjører elektrisk, men jeg gjør nok også mye som ikke er bra. Kommer for eksempel neppe til å kaste håndsåpa mi som lukter blåbær, eller dusjsåpa som lukter bringebær :) 

• Liker 5
Skrevet
34 minutter siden, Jellybean said:

De som syns «trygge» produkt har kjedelig lukt, tenk på hvor mye lukt dere omgir dere med om dere skulle brukt «vanlige» produkter. Parfyme i håndsåpe, parfyme i dusjsåpe, shampo og balsam, parfyme generelt, vaskemiddel og tøymykner. Salig blanding 😷

Bruker ikke balsam og tøymykner, balsam gjør håret tungt og fett, tøymykner er bare tull og helt unødvendig

• Liker 7
Skrevet

Jeg bruker littegrann sjampo i håret og vasker kjapt under armer og nedentil med sjamposkum. Jeg sluttet med alt av deodorant og parfyme for veldig mange år siden så jeg lukter ikke svette.

• Liker 6
Skrevet

Har ingen problem med disse såpene jeg. Synes de er gode.

• Liker 2
Skrevet

Helvete heller, googlet acrylates copolymer nå og innser at jeg har mange produkter som skyller mikroplast rett i havet! :sukk: Det burde virkelig være forbudt, det forbrukes jo på en enorm skala verden over. Det kom opp alt mulig, ikke bare såper. Kosmetikk, solkremer, babyprodukter osv.

• Liker 13
Skrevet

Det er mikroplast i de fleste tannkremer også. 

• Liker 5
Skrevet

Takk for påminnelsen! *ut på badet* for å gå igjennom produkter.

• Liker 9
Skrevet

Er det noen som har gode eksempler på hva som er gode merker?

• Liker 4
Skrevet
23 minutter siden, Frøkensina skrev:

Helvete heller, googlet acrylates copolymer nå og innser at jeg har mange produkter som skyller mikroplast rett i havet! :sukk: Det burde virkelig være forbudt, det forbrukes jo på en enorm skala verden over. Det kom opp alt mulig, ikke bare såper. Kosmetikk, solkremer, babyprodukter osv.

Helt enig!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...