Gå til innhold

galleblærebetennelse?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest ii Eføy

Nok en gang må jeg be om litt hjelp her inne.

Hadde et over 6 timers langt gallestein"anfall" i natt. Denne gangen var det for det meste bare "gnaging" under ribbeina på høyre side, omtrent under puppen. Hadde ikke de vanlige krampene, stråling ut i siden, vondt i ryggen og sånn, kun den gnagingen/verkingen på høyre side.

Ringte legevakta etter 3,5 time, for Voltaren-stikkpillene som jeg har fått, gir meg diare. Fikk beskjed om å ta en paralgin og en Ibux. Smertene gav seg en del etter dette, men ble likevel ikke borte.

Har nå lest på nettet at de symptomene jeg hadde i natt, kan være et tegn på galleblærebetennelse.

Har derimot ikke fått gulsott osv, men er det uansett noe ekstra jeg kan følge med på? Vil det ta lang tid før jeg f.eks får gulsott?

Vet jeg sikkert burde ringe legevakta og spørre de, men jeg har ingen plager nå-bare slapp- og jeg vet at noen av dere her inne har vært borti dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Fortsetter under...

Gjest Gjest_line_*
Nok en gang må jeg be om litt hjelp her inne.

Hadde et over 6 timers langt gallestein"anfall" i natt. Denne gangen var det for det meste bare "gnaging" under ribbeina på høyre side, omtrent under puppen. Hadde ikke de vanlige krampene, stråling ut i siden, vondt i ryggen og sånn, kun den gnagingen/verkingen på høyre side.

Ringte legevakta etter 3,5 time, for Voltaren-stikkpillene som jeg har fått, gir meg diare. Fikk beskjed om å ta en paralgin og en Ibux. Smertene gav seg en del etter dette, men ble likevel ikke borte.

Har nå lest på nettet at de symptomene jeg hadde i natt, kan være et tegn på galleblærebetennelse.

Har derimot ikke fått gulsott osv, men er det uansett noe ekstra jeg kan følge med på? Vil det ta lang tid før jeg f.eks får gulsott?

Vet jeg sikkert burde ringe legevakta og spørre de, men jeg har ingen plager nå-bare slapp- og jeg vet at noen av dere her inne har vært borti dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg heller ville ringt fastlegen min og kommet meg ditt jeg... Høres absolutt ikke behagelig ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hei du som har galleblærebetennelse! Er selv sykemeldt for det, og går på medisiner. kom deg til legen fort som bare det. Jeg skal fjerne min til høsten.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot

Mulig jeg tar feil, men trodde paralgin forte ofte er en medvirkende årsak til at det oppstår problemer med galleblæra... En jeg kjenner har hatt problemer, dvs gallestein. Men hun ble rådet av sin lege til å holde seg unna paralgin forte som hun hadde brukt en tid pga. fibromyalgi. Hun brukte det ikke daglig, men ble altså frarådet videre bruk av legen sin.

Fra felleskatalogen:

Bivirkninger: Hyppige (>1/100): Gastrointestinale: Kvalme, forstoppelse. Øvrige: Tretthet. Mindre hyppige: Lever: Galleveisdyskinesi hos spesielt disponerte. Sjeldne (<1/1000): Blod: Trombocytopeni, leukopeni, hemolytisk anemi. Hud: Eksantem. Lever: Leverpåvirkning. Øvrige: Allergisk reaksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk også beskjed om å ikke bruke paralgin forte da jeg hadde gallesteinsbetennelse. Kom deg til legen og be han søke operasjon for deg, ikke noe å vente på. Jeg var heldig og ble operert etter 2mnd med hyppige anfall. Det var en befrielse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når smertene vedvarer i mer enn 6 timer kan det ofte dreie seg om galleblærebetennelse. Snakk med fastlegen din, galleblærebetennelse kan være alvorlig og bør behandles raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen min frarådet også Paralgin Forte. Jeg fikk beskjed om å ta kontakt hvis jeg fikk feber, da det var et symptom på betennelse.

Henger meg på de andre her og oppfordrer deg til å komme deg til lege for å få den fjernet.

De anfallene varierer jo i styrke, vet ikke hvordan det er med deg, men mine var myye vondere enn fødsel, og hvis du ikke har hatt slike enda kan du få det nesten når som helst. Jeg har ikke hatt noen som helst problemer etter at jeg fikk den fjernet.

Vil ellers anbefale deg å holde deg unna fet mat da dette ofte utløser anfallene, samt egg og hard fysisk aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 måneder senere...
Gjest plaget!!!

Jeg har også slitt med slike anfall etter mat. Har tatt blodprøver som ikke viser noe unormalt på lever og galle. Tok ultralyd, hvor legen "lurte" på om han så en bitteliten stein, hvertfall en hvit flekk på galleblæra. Kunne også bare være en hudfold. Har også tatt gastroskopi som var i orden. Er fryktelig irriterende for det blir liksom flere og flere ganger jeg får vondt/murring under høyre ribben med utstråling til siden og ut i ryggen etter måltider. Når det først har blitt sånn så varer det i flere timer. Jeg klarte å knekke det med pinex forte tidligere, men nå klarer ikke det å få det bort, bare dempe smertene litt. Har tatt oxycontin (morfin) som knekker smerten, men jeg blir så dårlig av dem at hele neste dag blir jeg bare liggende på sofanen. Er det noen som kan anbefale en effektiv medisin som tar disse smertene? Jeg må nok bare få henvisning til ny ultralyd for å se om de finner noen steiner slik at jeg kan få operert vekk dritten!!!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...