Gå til innhold

Hvordan bruke BSU som egenkapital?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg skjønner ikke helt det med å bruke bsu som egenkapital... hvis jeg f.eks. har 300 000 på bsu, og 300 000 på sparekonto. jeg skal kjøpe bolig til f.eks. 2,6 mill. jeg betaler inn 300 000 fra sparekonto til banken, men lar 300 000 på bsu bli stående og får da lån på 2 millioner i banken? blir det riktig?

Anonymkode: 4c22e...f42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det spørs hvor mye banken krever av deg i egenkapital. De fleste banker krever vel 15% i egenkapital i dag? Altså 390.000 hvis du skal kjøpe en leilighet til 2,6?

Anonymkode: 52912...2ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, hvis du avtaler å bruke BSU må du overføre pengene til banken. Men dersom du har nok egenkapital utenom BSU anbefales det å la BSU stå urørt. Pga den gode renteavkastningen BSU gir. Har du først brukt BSU kan du ikke opprette ny BSU-sparing. 

Anonymkode: bd1e7...8cc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, hvis du avtaler å bruke BSU må du overføre pengene til banken. Men dersom du har nok egenkapital utenom BSU anbefales det å la BSU stå urørt. Pga den gode renteavkastningen BSU gir. Har du først brukt BSU kan du ikke opprette ny BSU-sparing. 

Men ble ikke det endret nå i sommer? https://bank.obos.no/om-obos-banken/aktuelt/ny-boliglansforskrift/

lurer på hvordan det blir etter disse endringene som var i sommer. noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men ble ikke det endret nå i sommer? https://bank.obos.no/om-obos-banken/aktuelt/ny-boliglansforskrift/

I linken står det: "Penger du har spart i BSU telles som egenkapital uten at du trenger å avslutte sparingen. Det betyr at du som er under 34 år kan fortsette å spare på BSU-konto med skattefordel helt til du har fylt opp maksimalt sparebeløp"

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker said:

I linken står det: "Penger du har spart i BSU telles som egenkapital uten at du trenger å avslutte sparingen. Det betyr at du som er under 34 år kan fortsette å spare på BSU-konto med skattefordel helt til du har fylt opp maksimalt sparebeløp"

Da er det vel det at banken lar deg låne et høyere beløp med sikkerhet i BSU-en din, slik at du kan fortsette å spare i BSU. 

Anonymkode: 54efa...5dc

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Var ikke klar over at det var nye regler. Men hva skjer etter du har fylt 34 år? Da må du bruke den? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var ikke klar over at det var nye regler. Men hva skjer etter du har fylt 34 år? Da må du bruke den? 

Nei de kan stå, men du får ikke spare mer. Noen banker tilbyr god rente, opp mot 4 % på bsu. Så hvis du har 300 000 oppspart og trenger ikke bruke bsu der og da, kan det lønne seg å beholde den og få god rente. 

Anonymkode: 25553...82a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må ikke, men du kan ikke sette inn mer fra og med 1.januar det året du fyller 35. Det betyr også at du ikke får skattelette etter dette, men rentene får du allikevel så lenge du velger å beholde kontoen. Du kan i teorien la kontoen stå til du har like mye igjen på boliglånet som summen du har på BSU.

Anonymkode: 75a92...f82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må ikke, men du kan ikke sette inn mer fra og med 1.januar det året du fyller 35. Det betyr også at du ikke får skattelette etter dette, men rentene får du allikevel så lenge du velger å beholde kontoen. Du kan i teorien la kontoen stå til du har like mye igjen på boliglånet som summen du har på BSU.

Anonymkode: 75a92...f82

34, ifølge skatteetaten.no

Anonymkode: b5680...e56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men kan man bruke bsu som egenkapital hvis man egentlig har nok egenkapital utenom bsu?

Hvis jeg tar et annet eksempel da (finner bare på tall). 450 000 på bsu og 450 000 på sparekonto. Leilighet som koster 3 mill (krav til egenkapital: 450 000). kan man bruke 450 000 fra bsu som egenkapital, men samtidig også betale inn 450 000 til banken slik at lånet blir på 2,1? man sparer jo litt renter på boliglånet hvis man kan det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men kan man bruke bsu som egenkapital hvis man egentlig har nok egenkapital utenom bsu?

Hvis jeg tar et annet eksempel da (finner bare på tall). 450 000 på bsu og 450 000 på sparekonto. Leilighet som koster 3 mill (krav til egenkapital: 450 000). kan man bruke 450 000 fra bsu som egenkapital, men samtidig også betale inn 450 000 til banken slik at lånet blir på 2,1? man sparer jo litt renter på boliglånet hvis man kan det

Ja det kan du, men som sakt mange velger å spare bsu pga rente og skattavdrag. 

Anonymkode: 9ca7c...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du bestemmer vel selv hvor mye du vil låne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja det kan du, men som sakt mange velger å spare bsu pga rente og skattavdrag. 

Anonymkode: 9ca7c...71c

Men man kan vel fortsette å spare i bsu uansett? Så da er vel ikke det noe problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men man kan vel fortsette å spare i bsu uansett? Så da er vel ikke det noe problem?

Nei, tar du ut av bsu får du ikke opprettet ny. Derfor er det også omstridt hvis en ung mann ikke får boliglån som student, og ikke kan røre bsu-kontoen besteforeldrene har opprettet. Det betyr at samme person ikke får samme mulighet som de aller fleste unge har i dag. Hvis han eller hun må oppsøke sosialkontoret for en kort tid vil han ikke få noe. 

Mange i dag velger å beholde pengene på bsu når de kjøper og heller ta opp litt mer lån, men det regnestykket har jeg ikke full innsikt i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, Jytte skrev:

Nei, tar du ut av bsu får du ikke opprettet ny. Derfor er det også omstridt hvis en ung mann ikke får boliglån som student, og ikke kan røre bsu-kontoen besteforeldrene har opprettet. Det betyr at samme person ikke får samme mulighet som de aller fleste unge har i dag. Hvis han eller hun må oppsøke sosialkontoret for en kort tid vil han ikke få noe. 

Mange i dag velger å beholde pengene på bsu når de kjøper og heller ta opp litt mer lån, men det regnestykket har jeg ikke full innsikt i. 

men hvis du leser på linken ovenfor, så har dette blitt endret i boliglånsforskriften i sommer. eller er det jeg som misforstår de nye reglene?

Her står det også: https://sgsparebank.no/2018/08/09/na-regnes-bsu-som-en-del-av-egenkapitalen/

- Du trenger ikke å avslutte BSU-kontoen. Innestående kan brukes som en del av egenkapitalkravet når du skal kjøpe bolig

- Du kan fortsette sparingen dersom du er under 34 år

- Du får beholde den høye renten på BSU kontoen din

Slik jeg forstår det: jeg kan bruke 450 000 fra bsu som egenkapital, skyte inn 450 000 fra sparekonto og dermed kjøpe bolig for 3 mill og få et boliglån på 2,1 mill. jeg kan også fortsette sparing på bsu til jeg fyller 34. korrekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

men hvis du leser på linken ovenfor, så har dette blitt endret i boliglånsforskriften i sommer. eller er det jeg som misforstår de nye reglene?

Her står det også: https://sgsparebank.no/2018/08/09/na-regnes-bsu-som-en-del-av-egenkapitalen/

- Du trenger ikke å avslutte BSU-kontoen. Innestående kan brukes som en del av egenkapitalkravet når du skal kjøpe bolig

Slik jeg forstår det: jeg kan bruke 450 000 fra bsu som egenkapital, skyte inn 450 000 fra sparekonto og dermed kjøpe bolig for 3 mill og få et boliglån på 2,1 mill. jeg kan også fortsette sparing på bsu til jeg fyller 34. korrekt?

Jeg håper du har rett, og tror jeg kjenner noen som har gjort det på samme måte. Er nesten sikker på det. Kan spørre de hvis jeg husker det i morgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

34, ifølge skatteetaten.no

1. Januar året du fyller 35 stod det i teksten du refererte til. Mao tom året du fyller 34 ;)

Anonymkode: 68d52...b4b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fortsette å legge inn penger på BSU frem til du er 34 år. Etter 34 år kan du fortsette å ha pengene i kontoen, men du kan ikke sette inn mer penger. I utgangspunktet så kan man fortsette med den samme gode renten, men veldig mange banker (og flere kommer garantert til å følge med) opererer nå med å gjøre om BSU-kontoen til en vanlig sparekonto (med elendig rente altså) etter fylte 34 år. Hvis banken din er en av de som ikke lar deg beholde den gode renten, er det bedre å bruke pengene til å kjøpe ny bolig eller nedbetale lånet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan fortsette sparingen dersom du ikke avslutter den.. Du kan bare åpne BSU en gang.

Anonymkode: cf33a...b0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...