Gå til innhold

Er dette feriepengebeløpet før eller etter skatt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jobber i staten, er ganske nyutdannet så jeg har ikke "vært med" på å få utbetalt feriepenger før. Jeg er i en fase akkurat nå hvor jeg sparer alt jeg kan spare, og ønsker å spare så mye av feriepengene som mulig (skal ikke på ferie). På lønnsslippen min fra desember står det at jeg har tilgode 55 000 i feriepenger. Hver måned får jeg normalt sett utbetalt 28 000, og jeg skatter vel ca. 32%. Tror dere jeg får 55 000 utbetalt i feriepenger, eller tror dere det beløpet er brutto? Dersom det er brutto får jeg jo ikke så mye mer i feriepenger enn det jeg allerede får i utbetat hver måned nå, og det stemmer vel ikke?

Er flaut hvor dårlig jeg er på dette. Jobber heldigvis ikke med økonomi...

Anonymkode: 0fde3...009

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du får feriepengene, men trekkes samtidig en hel månedslønn. Da du får litt mindre enn de 55 000 utbetalt, det trekkes ikke skatt av feriepengene.

Anonymkode: 1516e...468

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

du får hele beløpet. 55000kr. 

Anonymkode: 39f81...4e4

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke skatt på utbetaling av feriepengene. Vår lønnsslipp er slik i juli:

Månedslønn juli + feriepenger - feriedager.

Blir stort sett litt mindre enn feriepengene som er oppgitt, men betydelig mer enn en vanlig månedslønn.

Hvor mye har du jobbet i 2018? Når du har 55000 i feriepenger høres det ut som du har jobbet en stor del av året.

Anonymkode: 3c57c...73d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du får feriepenger istedet for lønn i juni mnd. Ingen skattetrekk. 

Men så blir det et lite trekk pga ferie (5 uker) er lengre enn antall arbeidsdager en måned. 

Anonymkode: 942d0...7d9

• Liker 5
Skrevet (endret)

12. Juni 2019 kommer du til å få det beløpet som er satt opp som feriepenger.  I tillegg får du en månedslønn.  Normalt trekkes det ikke skatt på regulativlønn denne måneden, men tillegg (overtid, ubekvem etc) trekkes det skatt av.  Så kommer trikset.  Du blir trukket lønn for fem uker, (25 feriedager) noe som utgjør sånn omtrent 1,25 månedslønner brutto.

Du får da

55k+45k-56k= omtrent 45 k.

Alle andre trekk du måtte ha utenom skatt som er reflektert på lønnslippen går som normalt. 

Endret av Whistler
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Du får feriepenger istedet for lønn i juni mnd. Ingen skattetrekk. 

Men så blir det et lite trekk pga ferie (5 uker) er lengre enn antall arbeidsdager en måned. 

Anonymkode: 942d0...7d9

Dette! 

Anonymkode: fddb2...67c

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette! 

Anonymkode: fddb2...67c

Som er feil!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Whistler skrev:

Som er feil!

Hva mener du er feil med dette?

Anonymkode: 602af...6ef

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skatten du betaler er fordelt over 10,5 mnd. Det betyr at du skatter av feriepengene, men de er fordelt ut over resten av året så du blir ikke trukket skatt av akkurat de 55.000 du får utbetalt i juni. I desember er det da halv skatt. 

Anonymkode: 75e21...4e3

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, Whistler skrev:

12. Juni 2019 kommer du til å få det beløpet som er satt opp som feriepenger.  I tillegg får du en månedslønn.  Normalt trekkes det ikke skatt på regulativlønn denne måneden, men tillegg (overtid, ubekvem etc) trekkes det skatt av.  Så kommer trikset.  Du blir trukket lønn for fem uker, (25 feriedager) noe som utgjør sånn omtrent 1,25 månedslønner brutto.

Du får da

55k+45k-56k= omtrent 45 k.

Alle andre trekk du måtte ha utenom skatt som er reflektert på lønnslippen går som normalt. 

Du får ikke lønn i tillegg til feriepenger i juni. Du får lønn i stedet for feriepenger. Og så får man da også full lønn i juli selv om de fleste tar ferie i juli og ikke i juni. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du er feil med dette?

Anonymkode: 602af...6ef

I staten får man både feriepenger og månedslønn. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du får ikke lønn i tillegg til feriepenger i juni. Du får lønn i stedet for feriepenger. Og så får man da også full lønn i juli selv om de fleste tar ferie i juli og ikke i juni. 

TS jobber i staten.  Det er ikke lønn i stedet for feriepenger, eller feriepenger i stedet for lønn.  det er lønn og feriepenger fratrukket lønn for tjuefem feriedager.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Altså.. Jeg jobber i kommunen da. Og får mindre lønn måneden før feriepengene kommer siden jeg blir trukket for ei ferieuke. Dvs, får full pott på når det kommer feriepenger(som ikke trekkes skatt av), men 5 dager mindre lønn måneden før 

Anonymkode: c27b1...641

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså.. Jeg jobber i kommunen da. Og får mindre lønn måneden før feriepengene kommer siden jeg blir trukket for ei ferieuke. Dvs, får full pott på når det kommer feriepenger(som ikke trekkes skatt av), men 5 dager mindre lønn måneden før 

Anonymkode: c27b1...641

Jeg har jobbet i staten i 32 år og ni måneder.  Sjansen er vel tilstede for at jeg vet hvordan det fungerer i staten minst like godt som deg, men for all del så kan jo jeg ta feil.

AnonymBruker
Skrevet

Det heter forøvrig feriepengeTILLEGG, ikke feriepenger. Du har fast lønn, så får du tillegg på dette fratrukket antall feriedager (enkelt forklart). 

Anonymkode: 30801...51e

AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, Whistler skrev:

TS jobber i staten.  Det er ikke lønn i stedet for feriepenger, eller feriepenger i stedet for lønn.  det er lønn og feriepenger fratrukket lønn for tjuefem feriedager.

Jeg jobber også i staten og får ikke lønn i juni. Jeg får feriepenger i juni. Da får jeg også lønn alle resterende måneder selv om jeg f.eks har ferie i juli. Man får ikke lønn i tillegg til feriepenger da man ikke får lønn for å ikke være på jobb i 5 uker. 

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jobber i staten, er ganske nyutdannet så jeg har ikke "vært med" på å få utbetalt feriepenger før. Jeg er i en fase akkurat nå hvor jeg sparer alt jeg kan spare, og ønsker å spare så mye av feriepengene som mulig (skal ikke på ferie). På lønnsslippen min fra desember står det at jeg har tilgode 55 000 i feriepenger. Hver måned får jeg normalt sett utbetalt 28 000, og jeg skatter vel ca. 32%. Tror dere jeg får 55 000 utbetalt i feriepenger, eller tror dere det beløpet er brutto? Dersom det er brutto får jeg jo ikke så mye mer i feriepenger enn det jeg allerede får i utbetat hver måned nå, og det stemmer vel ikke?

Er flaut hvor dårlig jeg er på dette. Jobber heldigvis ikke med økonomi...

Anonymkode: 0fde3...009

Hvor mye tjente du på arbeidsåret i fjor?

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber også i staten og får ikke lønn i juni. Jeg får feriepenger i juni. Da får jeg også lønn alle resterende måneder selv om jeg f.eks har ferie i juli. Man får ikke lønn i tillegg til feriepenger da man ikke får lønn for å ikke være på jobb i 5 uker. 

Det er relataivt få arbeidstakere som har ferie med lønn i tariffen sin. Du får lønn i juni du også, sammen med feriepengene, men du blir trukket lønn for fem uker på samme lønnsdato som feriegodtgjøringen tikker inn slik at du kan få lønn hver måned uavhengig av når ferieuttaket skjer.

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, Whistler skrev:

I staten får man både feriepenger og månedslønn. 

Har du røyka sokkene dine? Ingen, ikke heller ansatte i statsadminstrasjonen får utbetalt både normal månedslønn og feriepenger i juni.

Anonymkode: dcf89...383

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...