Gå til innhold

Svelger alltid tannkremen - farlig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har gjort det siden jeg var liten, så nå har jeg svelget istedet for å spytte ut i ca 30 år. Er det egentlig farlig? Hva kan skje? 

Anonymkode: c3398...864

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har gjort det siden jeg var liten, så nå har jeg svelget istedet for å spytte ut i ca 30 år. Er det egentlig farlig? Hva kan skje? 

Å svelge tannkrem er lite smart. Tannkremen inneholder en rekke stoffer du ikke skal ha i mage tarm kanalen. 

Eller kan jeg fortelle deg at jeg sølte tannpasta på en genser. Og la genseren bort til vask. Etter vask var all farge borte der tannpastaen hadde vært. I tillegg var det hull! der tannpastaen hadde blitt sølt. Stoffet var tykk 100 % bomull. Så hvodan dette kan påvirke innsiden av kroppen kan vi bare fantasere om.

Anonymkode: f88d3...155

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, tannkrem inneholder fluor. Det er definert som en miljøgift. Med andre ord svelger du fuor, som vil bli værende i kroppen din. Det er ikke noen god ide.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
23 minutter siden, Monica1968 skrev:

Tja, tannkrem inneholder fluor. Det er definert som en miljøgift. Med andre ord svelger du fuor, som vil bli værende i kroppen din. Det er ikke noen god ide.

Men det er forskjell på fluor og fluor. Organiske fluorforbindelser er ikke bra. Fluor i tannkrem er uorganisk og noe helt annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men det er forskjell på fluor og fluor. Organiske fluorforbindelser er ikke bra. Fluor i tannkrem er uorganisk og noe helt annet. 

Selvsagt. Likevel vil du absolutt kunne oppleve å få flouridforgiftning om du spiser en tube tannkrem. Jeg ser overhodet ikke poenget med å svelge tannkrem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Husker jeg svelget det med et uhell som barn. Fikk veldig vondt i magen og morfar sa man aldri skal det. Litt usikker på hva konsekvensene er, men det er ikke beregnet til å ha i magen

Anonymkode: 52857...5b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"

– Fluortannkrem er ikke farlig fordi mengden fluor er så liten, sier forskeren, som forteller at det bare er på folkemunne stoffet heter fluor. I virkeligheten inneholder tannkremen nemlig fluorid.

Det stoffet har lite å gjøre med den farlige gassen fluor eller hormonforstyrrende fluorstoffer."

https://forskning.no/spor-en-forsker-forebyggende-helse-barn-og-ungdom/spor-en-forsker-er-fluor-i-tannkrem-farlig/643063

"

Alan Richards forteller at man i England har gjennomført en omfattende undersøkelse av sammenhengen mellom fluorid i drikkevannet og kreft.

Undersøkelsen ble iverksatt fordi den britiske befolkningen la press på politikerne.

Den viste at det ikke var noen sammenheng. En lignende undersøkelse er gjennomført i USA, med samme resultat."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 minutter siden, Million skrev:

"

– Fluortannkrem er ikke farlig fordi mengden fluor er så liten, sier forskeren, som forteller at det bare er på folkemunne stoffet heter fluor. I virkeligheten inneholder tannkremen nemlig fluorid.

Det stoffet har lite å gjøre med den farlige gassen fluor eller hormonforstyrrende fluorstoffer."

https://forskning.no/spor-en-forsker-forebyggende-helse-barn-og-ungdom/spor-en-forsker-er-fluor-i-tannkrem-farlig/643063

"

Alan Richards forteller at man i England har gjennomført en omfattende undersøkelse av sammenhengen mellom fluorid i drikkevannet og kreft.

Undersøkelsen ble iverksatt fordi den britiske befolkningen la press på politikerne.

Den viste at det ikke var noen sammenheng. En lignende undersøkelse er gjennomført i USA, med samme resultat."

Mengden fluor man svelger ved etnuhell en gang i blant er betydelig mindre enn om man bevisst svelger fluor ved tannpuss to eller flere ganger for dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mengden fluor man svelger ved etnuhell en gang i blant er betydelig mindre enn om man bevisst svelger fluor ved tannpuss to eller flere ganger for dagen. 

Ja. Det står i artikkelen at man må spise flere tuber tannkrem for at det skal ha noe livsfarlig virkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Million skrev:

Ja. Det står i artikkelen at man må spise flere tuber tannkrem for at det skal ha noe livsfarlig virkning.

Jeg har lest det samme. Likevel: Hvorfor i al verden skal man svelge fluor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor skal man ikke det? Jeg liker ikke spytte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har gjort det i over 40år. Er meget lite tan krem jeg tar på børsten så får i meg mye mindre enn alle barn som daglig får fluortablett. 

PS: skal si i fra hvis jeg får en sykdom de mener kan være relevant.

Anonymkode: f7416...04b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenker det kan føre til mageproblemer, (IBS). Mulig at konsentrasjon og oppkvikkethet påvirkes for noen. Mulig man påvirker bakteriene i magen negativt, og et godt miljø i magen er nok med på å forhindre tarmkreft

Anonymkode: a21dc...b36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gjort det i over 40år. Er meget lite tan krem jeg tar på børsten så får i meg mye mindre enn alle barn som daglig får fluortablett. 

PS: skal si i fra hvis jeg får en sykdom de mener kan være relevant.

Anonymkode: f7416...04b

Men hvorfor i all verden svelger du tannkrem, som er ment å spyttes ut? Hvorfor? Det gir jo ingen mening. Ikke er det godt, og det har liksom ingen som helst hensikt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker det kan føre til mageproblemer, (IBS). Mulig at konsentrasjon og oppkvikkethet påvirkes for noen. Mulig man påvirker bakteriene i magen negativt, og et godt miljø i magen er nok med på å forhindre tarmkreft

Anonymkode: a21dc...b36

Takk professor 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg har faktisk ALDRI fått i meg noe tannkrem.  

Jeg har blitt så vant til å bare spytte den ut igjen...                        

Anonymkode: 38497...e44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du har gjort dette i 40 år ts og lever enda så går det nok sikkert greit med noen år til. 

Anonymkode: 91dc3...718

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...