Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har du opplevd at noen helt utav det blå spør deg om penger?

Anonymkode: 4596c...664

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min storebror da vi var yngre. "Har du 2000 kr du kan låne meg uten å si det til mamma? Du skal få tilbake når jeg har bursdag". 

Men det var kanskje ikke sånne eksempler du ville ha? I voksenlivet har jeg aldri blitt spurt om å låne ut penger til noen, annet enn "kan ikke du betale så ordner jeg opp på vipps" type situasjoner. 

Anonymkode: 5288f...80a

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Har det..noen som sleit med psyken.

Anonymkode: 7600c...757

AnonymBruker
Skrevet

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Har det..noen som sleit med psyken.

Anonymkode: 7600c...757

Jepp, folk med psykiatriske diagnoser har bedt oss om penger fra tid til annen. 

Anonymkode: 4d822...91f

Skrevet

Jeg hjalp venner med penger før, men jeg lærte på den harde måten at det er en grunn til at folk må ut og låne penger, så pr i dag så sier jeg alltid nei når noen spør. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja! Fersk kollega som jeg ikke møter privat som plutselig spurte om å låne 100,-

Godt jeg ikke hadde penger og kunne skylde på det. Hater å låne, hater å låne bort.

Anonymkode: 1a7f8...41b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en søster som stadig vekk spør om å få "låne" ett par tusen kroner her, eller ett par tusen kroner der. 

Og ja, jeg skriver selvfølgelig "låne" på denne måten. For alle i familien skjønner jo selvfølgelig at man ALDRI får se disse pengene igjen noensinne. Det er heller ingen som gidder å gi henne mer penger. Har man gått på denne smellen mange nok ganger, så lærer man av dette.                                                                                     

Anonymkode: fe2ab...f84

AnonymBruker
Skrevet

Sjeldent noen spør direkte om penger. Men har truffet på en del parasitter: sånne folk som bommer småting hver eneste gang man treffer dem. 

Anonymkode: aa1e1...643

AnonymBruker
Skrevet

En kamerat jeg ikke hadde snakket med på noen mnd sendte plutselig meld på insta og spurte om å låne penger, jeg tok screenshot av saldoen min😁ble ikke mer mas da....

Anonymkode: 33197...dfa

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kan jo være en grunn til at de plutselig spør, at de har fått en økonomisk krise eller utgift. Måtte selv ut med 12000 på en uventet regning en dag, og hadde heldigvis buffer. 

Anonymkode: 2f0ea...427

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lånte bort 5000 til noen jeg ble uvenner med, fikk dem aldri igjen. Og de presterte å sende sms etter vi hadde blitt uvenner og bad om mer penger :P 

Anonymkode: ed254...c31

• Liker 3
Skrevet

Ja, jeg ble spurt om å få låne høy pengesum. Jeg sa nei dessverre passet ikke det.

Skrevet

Jeg har for det meste dårlige erfaringer med å låne bort penger, med mindre det er snakk om å legge ut for noen og at de sender penger på Vipps med en gang. Det kan bli glemt eller det kan gå for lang tid og det oppstår uenigheter om den utlånte summen.

Hvis man låner bort penger til noen, er man selv ansvarlig, og må ta høyde for at pengene ikke betales tilbake. Det er ofte best å la være.

AnonymBruker
Skrevet

Det finns et ordtak som sier: hvis man vil miste en venn da låner ham penger.

Anonymkode: 6f3d0...19f

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det finns et ordtak som sier: hvis man vil miste en venn da låner ham penger.

Anonymkode: 6f3d0...19f

Jeg har brukt dem på ei kjerring nu og da.

AnonymBruker
Skrevet

Bare når folk har glemt kort, eller har problemer med kortet, i forbindelse med lunsj på jobb eller når vi er ute og tar et-par glass. 

Opplever da alltid at de Vipser meg pengene med en gang jeg har lagt ut. 

Ut i fra alt jeg har hørt og sett ville jeg aldri lånt bort en sum til venner/familie. Men man vet jo aldi før man står i situasjonen når det kommer til de aller nærmeste. 

Anonymkode: 05da8...267

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det har jeg faktisk aldri opplevd personlig! Annet enn folk som har glemt/mistet lommeboka og sånt da. Hadde jeg blitt spurt hadde jeg nok sagt nei, fordi jeg har hørt så mange dårlige historier. Eller, jeg hadde sikkert sagt ja til nære venner og slik - men da hadde jeg jo visst at det var en helt spesiell situasjon, siden de aldri har spurt før

Men samboeren har et familiemedlem som sliter litt økonomisk. Han låner bort penger til ham gjevnlig, men dette familiemedlemmet betaler ALLTID tilbake når han har får lønn. Så det er ikke slik at alle som låner penger ikke betaler tilbake, heldigvis. 

Anonymkode: bae8e...450

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Kom på en historie. 

Var på jobbreise, og på samme fly var det en kollega fra en annen avdeling. Vi hadde vel aldri snakket sammen før, og jeg klarte såvidt å koble navn og ansikt. Da vi landet tok han kontakt, han hadde glemt lommeboka. Så endte med at jeg tok ut 2 000 slik at han kom seg gjennom dagen med flytog, mat og taxi. 

Både pengene og en flaske vin som takk for hjelpen ble levert så snart han var tilbake på kontoret. 

Anonymkode: 05da8...267

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Nei, jeg kan ikke huske noen har spurt meg om å få låne penger ut av det blå. Sannsynligvis hadde jeg svart nei om noen spurte. Det er en aldri en god ide å låne ut penger til venner, med mindre det er en liten sum man får igjen på Vipps med det samme.

Eller jo, en gang på slutten av 90-tallet spurte faren min (av alle mennesker) om å få låne noen tusenlapper. Jeg bodde hos han midlertidig på det tidspunktet, aldeles gratis og uten å betale strøm eller husleie, og vaskemaskinen hans røyk. Han trengte derfor en ny fort, og akkurat da hadde han tilfeldigvis ikke penger. Så jeg lånte han pengene til ny vaskemaskin. Som jeg også brukte etterpå 🙂 Fikk tilbake pengene noe senere, og da hadde jeg faktisk glemt at han lånte dem, ha-ha! Dette er eneste gangen faren min har spurt om å låne penger av meg. Tidligere var det jo JEG som lånte en femhundring av han nå og da, når jeg nettopp hadde flyttet hjemmefra og ikke helt lært meg budsjettstyring ennå.

Ellers var det en tidligere kamerat som jeg ikke hadde snakket med eller hørt fra på et par år eller så. En dag ringte han plutselig, og spurte om jeg kunne stille som kausjonist på et banklån han skulle ta på en motorsykkel (!) Skulle JEG stå som ansvarlig hvis han ikke betalte det da liksom? Ikke snakk om. Jeg sa nei. Hadde nettopp begynt å jobbe og hadde en liten inntekt, men jeg hadde ingen interesse av å stå som ansvarlig for lånet om han senere ga blaffen i å betale for motorsykkelen sin. Det var frekt å spørre om! Selv om vi HADDE VÆRT veldig gode venner, hadde jeg ikke møtt han på et par år da han ringte og spurte.

Uansett hadde jeg aldri stilt som kausjonist for noen. Det skal man heller ikke gjøre, dersom man ikke 100% sikkert hadde klart det økonomisk å ta et likt lån selv.

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet

Har vært flere ganger opp igjennom årene hvor venner/kolleger har spurt om å få låne penger til noe, hvor spørsmålet har kommet overraskende på, men at det har vært god begrunnelse. 
Men har for såvidt også alltid vært "mindre" summer, en tusenlapp på det meste. 
Aldri vært noe problem det, har lånt dem penger, og alltid fått tilbake som avtalt. 

Anonymkode: 19439...58f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...