AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #1 Skrevet 22. mars 2019 Kort sagt, jeg hater stefaren min. Han er rett og slett bare helt jævlig. Urettferdig, sint, overlegen, lat og håner på andres bekostning. Jeg er 16 år, han er snart 60. Fyren slo meg nettop på rumpa og jeg frøs helt til. Nå sitter jeg; dritsur, ubehagelig, provosert og nesten skamfull. Jeg vil bare rapportere han til politiet elns og få han ut av livet mitt. Hvordan? Anonymkode: 84c4c...210 2
pessimistisk Skrevet 22. mars 2019 #2 Skrevet 22. mars 2019 Litt usikker om politiet kan hjelpe så mye om han slo deg en gang på rumpa, men en ide kan være å kontakte barnevernet! Snakk med moren din, fortell hva du opplever og si at om det ikke bedrer seg så tar du kontakt med barnevernet. 5
Tran09 Skrevet 22. mars 2019 #3 Skrevet 22. mars 2019 Om du logger deg på politiets nettside politiet.no kan du varsle det gjennom en forenklet anmeldelse. Står steg for steg der. Jeg vil allikevel anbefale deg å snakke med mammaen din først, slik at dere kan gjøre det sammen. Det er bedre om dere går ned på nærmeste politistasjon og anmelder det der, så får dere bli ferdig med avhør og slikt med en gang. Om du anmelder på nett blir dere kaldt inn om lenge. Hva sier mamma til stefars oppførsel? Hvor lenge har de vært sammen/gift? Har du kontakt med din pappa? 5
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 22. mars 2019 #4 Skrevet 22. mars 2019 Har det skjedd flere ganger at han har slått deg?
Gjest BearMama Skrevet 22. mars 2019 #5 Skrevet 22. mars 2019 Har han oppført seg upassende før mot deg? Har du sagt det til din mor? Om hun ikke tar det alvorlig så ville jeg kontaktet barnevernet.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #6 Skrevet 22. mars 2019 Hei, Trist å høre at du ikke har det bra med stefaren din. Har det vært andre slike ting han har gjort/sagt? Ville gått til politiet dersom det er flere episoder. Ser noen over her foreslår en forenklet anmeldese på nett, det er dessverre ikke mulig i dette tilfellet. Slike anmeldelser går på simple ting som stjålet mobil, sykkel, mindre hærverk osv. Seksull adferd mot mindreårige er for alvorlig til å anmelde på nett. Er du i tvil om du skal anmelde så ring 02800 i morgen og be om råd Lykke til Anonymkode: b8ffe...00f 7
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #7 Skrevet 22. mars 2019 Å rise på rumpen går som mishandling og jeg tror du kan lese om det under vold på barnerettighetsloven. Anonymkode: 38f10...843 3
Gjest BearMama Skrevet 22. mars 2019 #8 Skrevet 22. mars 2019 (endret) 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Å rise på rumpen går som mishandling og jeg tror du kan lese om det under vold på barnerettighetsloven. Anonymkode: 38f10...843 Dette går går nok mer på seksuell trakassering. Endret 22. mars 2019 av BearMama
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #9 Skrevet 22. mars 2019 3 minutter siden, BearMama skrev: Dette går går nok mer på seksuell trakassering. "Ingen har lov å slå barn, heller ikkje foreldre Det er forbode å slå barn i Noreg. Det er heller ikkje lov å true, skrike eller seie slemme ting til born slik at dei blir redde eller lei seg. Foreldra dine har aldri lov til å slå eller gjere noko som kan skade deg. Det betyr at det ikkje er lov til å gi ris, slå deg på fingrane, lugge eller skade deg på andre måtar med vilje. Nokre foreldre seier at dei slår for å lære barnet å oppføre seg bra. Det er ikkje greitt. Uansett kva eit barn har gjort, så er det forbode å slå barn. Den som slår eller skadar eit barn med vilje, kan bli straffa for det. Likt med å slå barn, er å slå andre mens barn ser på eller høyrer kva som skjer."https://barneombudet.no/dine-rettigheter/til-a-ikke-bli-slatt/har-foreldre-lov-til-a-sla/ Anonymkode: 38f10...843 4
pessimistisk Skrevet 22. mars 2019 #10 Skrevet 22. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: "Ingen har lov å slå barn, heller ikkje foreldre Det er forbode å slå barn i Noreg. Det er heller ikkje lov å true, skrike eller seie slemme ting til born slik at dei blir redde eller lei seg. Foreldra dine har aldri lov til å slå eller gjere noko som kan skade deg. Det betyr at det ikkje er lov til å gi ris, slå deg på fingrane, lugge eller skade deg på andre måtar med vilje. Nokre foreldre seier at dei slår for å lære barnet å oppføre seg bra. Det er ikkje greitt. Uansett kva eit barn har gjort, så er det forbode å slå barn. Den som slår eller skadar eit barn med vilje, kan bli straffa for det. Likt med å slå barn, er å slå andre mens barn ser på eller høyrer kva som skjer."https://barneombudet.no/dine-rettigheter/til-a-ikke-bli-slatt/har-foreldre-lov-til-a-sla/ Anonymkode: 38f10...843 Du har helt rett i at det er helt ulovlig, men om dette bare har skjedd en gang kan man ikke kalle det mishandling helt enda. Men det blir jo et definisjonsspørsmål, og det betyr ikke at det blir mer greit for det om. Jeg håper TS får hjelp, og at stefaren blir straffet for det. 6
Gjest BearMama Skrevet 22. mars 2019 #11 Skrevet 22. mars 2019 (endret) 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: "Ingen har lov å slå barn, heller ikkje foreldre Det er forbode å slå barn i Noreg. Det er heller ikkje lov å true, skrike eller seie slemme ting til born slik at dei blir redde eller lei seg. Foreldra dine har aldri lov til å slå eller gjere noko som kan skade deg. Det betyr at det ikkje er lov til å gi ris, slå deg på fingrane, lugge eller skade deg på andre måtar med vilje. Nokre foreldre seier at dei slår for å lære barnet å oppføre seg bra. Det er ikkje greitt. Uansett kva eit barn har gjort, så er det forbode å slå barn. Den som slår eller skadar eit barn med vilje, kan bli straffa for det. Likt med å slå barn, er å slå andre mens barn ser på eller høyrer kva som skjer."https://barneombudet.no/dine-rettigheter/til-a-ikke-bli-slatt/har-foreldre-lov-til-a-sla/ Anonymkode: 38f10...843 Jaha, men jeg oppfatter dette som at stefar dasker henne på rumpa i det hun passerte han. Og for meg fremsto det som en seksuell handling noe som er totalt uakseptabelt for en voksen mann og stefar å gjøre. Hva om det er åpningen for andre ting om han gjør sånt nå? Det må tas alvorlig. Endret 22. mars 2019 av BearMama
Rotemor Skrevet 22. mars 2019 #12 Skrevet 22. mars 2019 Du må ta til ordet, Ts! Si høyt og tydelig at du ikke ønsker at han skal ta på deg. Dette er maktmisbruk! #metoo 6
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #13 Skrevet 23. mars 2019 Først og fremst vil jeg bare si tusen takk for alle svar og tilbakemeldinger. Visste ikke helt om jeg kom til å få noe svar, så dette settes stor pris på. Det har skjedd en gang før og da jeg var enda yngre, dette var ment som "kompis aktig" og jeg likte det ikke men visste ikke helt hvor feil det er. Mamma og han har vært kj i ca 5/6 år mener jeg. Aldri likt han. Det har alltid vært masse psykisk "vold" hvor jeg ofte blir svartefåret og får kjeft for hver minste ting. Mamma vet godt om alt som skjer og snakker med ham/sier ifra og gir klar beskjed når ting er ugreit men er ofte passiv og vil alltid at vi skal komme over det og fortsette å være en familie, men jeg trives ikke med dette. Hadde nettop en høylytt krangel etter mor konfronterte han om det men han ikke så problemet i det og mente at jeg var "syk i hodet" fordi jeg følte det så sykt ubehagelig mens han følte det var helt greit. Situasjonen eskalerte og mannfolket begynte å rope, dytte og si masse dritt. Følte seg vel truffet når noen endelig står opp for seg selv. Vet ikke helt hva jeg vil gjøre egentlig. Hører så masse skumle greier om barnevernet og er vel litt redd for å dra dem inn i det. Anmeldelse tviler jeg og på for det kan gjøre mer vondt en godt. En del av meg vil gjøre noe skikkelig med det men samtidig vil jeg bare la den gå. Så ja, jeg aner ikke. Anonymkode: 84c4c...210 2
solmåneogstjerner Skrevet 23. mars 2019 #14 Skrevet 23. mars 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Først og fremst vil jeg bare si tusen takk for alle svar og tilbakemeldinger. Visste ikke helt om jeg kom til å få noe svar, så dette settes stor pris på. Det har skjedd en gang før og da jeg var enda yngre, dette var ment som "kompis aktig" og jeg likte det ikke men visste ikke helt hvor feil det er. Mamma og han har vært kj i ca 5/6 år mener jeg. Aldri likt han. Det har alltid vært masse psykisk "vold" hvor jeg ofte blir svartefåret og får kjeft for hver minste ting. Mamma vet godt om alt som skjer og snakker med ham/sier ifra og gir klar beskjed når ting er ugreit men er ofte passiv og vil alltid at vi skal komme over det og fortsette å være en familie, men jeg trives ikke med dette. Hadde nettop en høylytt krangel etter mor konfronterte han om det men han ikke så problemet i det og mente at jeg var "syk i hodet" fordi jeg følte det så sykt ubehagelig mens han følte det var helt greit. Situasjonen eskalerte og mannfolket begynte å rope, dytte og si masse dritt. Følte seg vel truffet når noen endelig står opp for seg selv. Vet ikke helt hva jeg vil gjøre egentlig. Hører så masse skumle greier om barnevernet og er vel litt redd for å dra dem inn i det. Anmeldelse tviler jeg og på for det kan gjøre mer vondt en godt. En del av meg vil gjøre noe skikkelig med det men samtidig vil jeg bare la den gå. Så ja, jeg aner ikke. Anonymkode: 84c4c...210 Dette er nok til en anmeldelse. Har du mulighet til å bo hos din far? Eller å bo alene? 5
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #15 Skrevet 23. mars 2019 Hva er det med kvinner og dårlig valg av stefedre? Mamma valgte en, han begynte å legge an på meg når jeg voks opp. Et par av mammas venninner opplevde noe sv det samme. nå kan ikke jeg si at dette er en kvinnegreie da det sikkert er menn som finner onde stemødre og... Anonymkode: 2e80d...4bb 2
Gjest BearMama Skrevet 23. mars 2019 #16 Skrevet 23. mars 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Først og fremst vil jeg bare si tusen takk for alle svar og tilbakemeldinger. Visste ikke helt om jeg kom til å få noe svar, så dette settes stor pris på. Det har skjedd en gang før og da jeg var enda yngre, dette var ment som "kompis aktig" og jeg likte det ikke men visste ikke helt hvor feil det er. Mamma og han har vært kj i ca 5/6 år mener jeg. Aldri likt han. Det har alltid vært masse psykisk "vold" hvor jeg ofte blir svartefåret og får kjeft for hver minste ting. Mamma vet godt om alt som skjer og snakker med ham/sier ifra og gir klar beskjed når ting er ugreit men er ofte passiv og vil alltid at vi skal komme over det og fortsette å være en familie, men jeg trives ikke med dette. Hadde nettop en høylytt krangel etter mor konfronterte han om det men han ikke så problemet i det og mente at jeg var "syk i hodet" fordi jeg følte det så sykt ubehagelig mens han følte det var helt greit. Situasjonen eskalerte og mannfolket begynte å rope, dytte og si masse dritt. Følte seg vel truffet når noen endelig står opp for seg selv. Vet ikke helt hva jeg vil gjøre egentlig. Hører så masse skumle greier om barnevernet og er vel litt redd for å dra dem inn i det. Anmeldelse tviler jeg og på for det kan gjøre mer vondt en godt. En del av meg vil gjøre noe skikkelig med det men samtidig vil jeg bare la den gå. Så ja, jeg aner ikke. Anonymkode: 84c4c...210 Han klapset deg på rumpen. Det er IKKE greit! Om du ikke har det bra hjemme så ville jeg stilt et ultimatum til din mor. Enten flytter han ut eller så kontakter du barnevernet. Siden du er 16 får du hjelp til å finne deg en hybel/leilighet og vil få både stipend og bostøtte så du klarer deg økonomisk. Heller det enn å bo i det der helvete.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #17 Skrevet 23. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hva er det med kvinner og dårlig valg av stefedre? Mamma valgte en, han begynte å legge an på meg når jeg voks opp. Et par av mammas venninner opplevde noe sv det samme. nå kan ikke jeg si at dette er en kvinnegreie da det sikkert er menn som finner onde stemødre og... Anonymkode: 2e80d...4bb Det er ikke så mye en kvinnegreie, som en familiegreie... Hvordan er opphavsfamilien til moren din? Anonymkode: a171b...589
pessimistisk Skrevet 23. mars 2019 #18 Skrevet 23. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Først og fremst vil jeg bare si tusen takk for alle svar og tilbakemeldinger. Visste ikke helt om jeg kom til å få noe svar, så dette settes stor pris på. Det har skjedd en gang før og da jeg var enda yngre, dette var ment som "kompis aktig" og jeg likte det ikke men visste ikke helt hvor feil det er. Mamma og han har vært kj i ca 5/6 år mener jeg. Aldri likt han. Det har alltid vært masse psykisk "vold" hvor jeg ofte blir svartefåret og får kjeft for hver minste ting. Mamma vet godt om alt som skjer og snakker med ham/sier ifra og gir klar beskjed når ting er ugreit men er ofte passiv og vil alltid at vi skal komme over det og fortsette å være en familie, men jeg trives ikke med dette. Hadde nettop en høylytt krangel etter mor konfronterte han om det men han ikke så problemet i det og mente at jeg var "syk i hodet" fordi jeg følte det så sykt ubehagelig mens han følte det var helt greit. Situasjonen eskalerte og mannfolket begynte å rope, dytte og si masse dritt. Følte seg vel truffet når noen endelig står opp for seg selv. Vet ikke helt hva jeg vil gjøre egentlig. Hører så masse skumle greier om barnevernet og er vel litt redd for å dra dem inn i det. Anmeldelse tviler jeg og på for det kan gjøre mer vondt en godt. En del av meg vil gjøre noe skikkelig med det men samtidig vil jeg bare la den gå. Så ja, jeg aner ikke. Anonymkode: 84c4c...210 Psykisk vold kan være like alvorlig og ille som fysisk vold! Jeg synes du i første omgang kan ringe å snakke med barnevernet, med mindre du eventuelt har en far eller annen familie å bo med. Virker ikke som moren din tar det helt seriøst, når hun fortsatt ønsker at dere skal være en familie. 7
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #19 Skrevet 23. mars 2019 7 timer siden, BearMama skrev: Han klapset deg på rumpen. Det er IKKE greit! Om du ikke har det bra hjemme så ville jeg stilt et ultimatum til din mor. Enten flytter han ut eller så kontakter du barnevernet. Siden du er 16 får du hjelp til å finne deg en hybel/leilighet og vil få både stipend og bostøtte så du klarer deg økonomisk. Heller det enn å bo i det der helvete. Vet du hvordan jeg kan gå frem for å få denne hjelpen/støtten? En link jrg kan lese på kanskje? Har en far ja, men han er ikke alltid hjemme pga studier og andre ting, vil helst bo for meg selv. Anonymkode: 84c4c...210
Gjest BearMama Skrevet 23. mars 2019 #20 Skrevet 23. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vet du hvordan jeg kan gå frem for å få denne hjelpen/støtten? En link jrg kan lese på kanskje? Har en far ja, men han er ikke alltid hjemme pga studier og andre ting, vil helst bo for meg selv. Anonymkode: 84c4c...210 Ring barnevernet og be om et møte. Jeg var selv under barnevernet da jeg var 16. De betalte hybel, jeg fikk livsopphold og jeg fikk stipend så jeg klarte meg fint økonomisk inntil jeg var ferdig på skolen. Du kan søke om å fremdeles være under barnevernets omsorg etter du har fylt 18 til du er ferdig utdannet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå