Gå til innhold

Bo i blokk hele livet.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har bodd i blokk i mange år å trives med det? Savner du hage?

Anonymkode: 795fd...14c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hele livet :sjokkbla: jeg bor ikke et sekund lenger enn jeg må i blokk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Spør de som bor i en pappboks hele livet.

Anonymkode: 3c1f5...4ab

AnonymBruker
Skrevet

Vokst opp i blokk, bor nå i enebolig. Det kjipe med å bo i hus er at det ALLTID er arbeid ute, både sommer og vinter. Det kjipe med å bo i blokk er at man ikke har samme privatliv som i en enebolig. 

Anonymkode: d8b7c...06b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vokste opp i enebolig, men har bodd i blokk siden jeg flyttet hjemmefra for tyve år siden. Jeg trives godt i blokk, har stor altan med plass til både møbler, grill og rikelig med plantekrukker. Stor felles hage med bord og benker ulike steder i fellesarealet. Her er ikke videre lytt, så føler ikke privatlivet er truet på noen måte. Savner av og til hage, men jeg vet hvor mye jobb det er så savnet går fort over. Har landsted med hage, så eventuelle grønnr fingre som ikke kommer til uttrykk på min altan kan få kjørt seg der. Det eneste som irriterer med blokk er en styreleder i borettslaget som ikke er helt god, men galne naboer finnes jo over alt. 

Anonymkode: 79799...126

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bodd i blokk hele livet og ønsker å fortsette med det. Savner ikke hage, borettslaget har enorme grøntarealer mellom blokkene. Synes det er helt topp.

Anonymkode: 43bd2...a53

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

elske å bo i blokk. føles mye tryggere enn i enebolig. drømmen er terasseleilighet med enorm terrasse.

Anonymkode: 553f0...1ec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bodd i leilighet i 13år, liker det. Deilig å bare ha sitt lille å vaske innendørs. Slipper alt annet, har stor terrasse som øker gleden mye.

Vokst opp i enebolig, glad for det!

Anonymkode: 9fc8c...6a5

Skrevet

Bo i blokk kan for så vidt være helt greit, det, men problemet er jo at blokkene i Norge liksom på død og liv skal være så utrivelige. Kjipe, trange oppganger med rar lukt og dunkel akustikk som gjør at du har lyst til å dra igjen så fort du har satt et bein innafor, naboer som ikke hilser osv osv. Jeg har bedre erfaring med å bo i blokk i andre land, hvor det er tydelig at blokkene ofte både bygges og vedlikeholdes med tanke på trivsel og ikke bare rein, skjær økonomi. Det kan faktisk være ganske hyggelig å bo i en sånn blokk. De blokkene finnes selvfølgelig i Norge også, men det er foreløpig ikke så mange av dem, og de har som regel det til felles at de koster så mye å bo i at "vanlige folk" rett og slett ikke har råd. 

Jeg er også enig i at enebolig simpelthen tar for mye tid. Og sånt skal man ikke kimse av - tid er jo ikke bare noe vi faktisk har ganske lite av, men uten tid har vi jo ingenting annet heller.  Så for mange av oss gir det lite mening å bruke opp masse av tiden vår på noe så grunnleggende som å bo. Tingene som befinner seg langt nede på behovspyramiden bør man jo ikke kaste bort en masse tid på, spesielt når vi er så heldige at vi lever i et samfunn hvor disse behovene er så enkle å tilfredsstille. Jeg vil heller bruke tiden min på å virkelig leve, og jeg synes ikke jeg nødvendigvis gjør det når jeg bruker en hel kveld på noe så banalt og dritkjedelig som vedlikeholdsarbeid. 

Selv bor jeg for tiden i rekkehus. Det funker fint. Jeg kunne nok ønsket meg en større have (det lille vi har er ikke stort større enn et blomsterbed), men vi har noen parker osv i nærheten som egentlig dekker behovet for plen, synes jeg. Trives godt her. 

AnonymBruker
Skrevet

Vokste i hovedsak opp i enebolig, prøvde litt forskjellig når jeg flyttet ut, og har med årene funnet ut at jeg er et blokkmenneske :)  Føler meg tryggere i blokk, slipper alt mulig av vedlikehold, hagearbeid, snømåking osv. liker også anonymiteten jeg får i en blokk (ingen naboer som henger inn over verandaen min og vil prate), i rekkehus el. enebolig synes jeg ofte man får mer kontakt med naboen enn det som er ønskelig ;) 

Anonymkode: 4972a...f8f

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vokste i hovedsak opp i enebolig, prøvde litt forskjellig når jeg flyttet ut, og har med årene funnet ut at jeg er et blokkmenneske :)  Føler meg tryggere i blokk, slipper alt mulig av vedlikehold, hagearbeid, snømåking osv. liker også anonymiteten jeg får i en blokk (ingen naboer som henger inn over verandaen min og vil prate), i rekkehus el. enebolig synes jeg ofte man får mer kontakt med naboen enn det som er ønskelig ;) 

Trenger ikke være tilfelle. Spørs om hvor innpåslitne vedkommende er det... Noen er det og noen er det ikke. 

Anonymkode: 17233...54d

AnonymBruker
Skrevet

Savner ikke hage, nei. Det jeg savner er evt å være garantert nattesøvn og at ingen har planlagt fest akkurat idet jeg legger hodet på puten. 

Anonymkode: 333c0...e13

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det kommer veldig an på blokka. På lik måte som trivsel i en enebolig handler om hvordan eneboligens tilstand er. Å bo i en forfallende blokk med sjenerende naboer, et styre som ikke fungerer, mye innsyn fra alle sider eller lite privatliv på andre måter, vil jo åpenbart dra ned tilfredsstillelsen. I en enebolig har du kanskje mer privatliv, men hvis valget står mellom å bo i en ny leilighet der alt fungerer eller i en falleferdig enebolig der alt må oppusses hele tiden, der plenen stadig må klippes, der snø må måkes, der takrenner må rengjøres og bordkle må males, er det klart at mange foretrekker leiligheten.

Som mennesker er vi forskjellig, og jeg ser ingen grunn til å kunne tenke at ikke noen ville trivdes hele livet i en blokk. Blokk er kanskje et litt negativt belastet ord, har en litt dårlig klang over seg... men ryktet kan være ufortjent, mange nye boligblokker har fantastisk fine leiligheter som byr på en masse muligheter. Men da må man også betale for det, og noen steder i landet er det ikke mange hundretusenene man må opp i pris for å få et rekkehus i samme område, om man ønsker større plass da. Fordi det er jo ofte det folk som flytter til enebolig føler de trenger - større plass, og flere muligheter. 

Anonymkode: 1d1df...b24

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig med deg. Drømmen er leil. en oppusset bygård. Men så er nå jeg ikke helt A4 da, prioriterer ikke hus og hjem. Hater hage og planter som pesten.Må ha tak over hodet, strøm og nett, men legger tid og penger i helt andre ting.  Litt "sær og merkelig" type. Jobber ca. 2/3 av full stilling. Reiser veldig mye.  Har barndomshjemmet i hjembygda som jeg leier ut, og har i "backhand".  

Anonymkode: 3ab7c...634

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...