Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags arbeidsoppgaver har du som lærer med spes ped? Får du stort sett jobbet med fag, eller blir du satt «på» elever med adferdsproblemer?

Har lyst til å ta noen stp spes ped ved siden av lærerutdanningen, men er mest interessert i lærevansker, altså innen det faglige. Dysleksi, lesevansker, språk, gjerne norsk som andrespråk osv. Men så har jeg hørt at noen med spes ped blir satt til å «fotfølge» elever med adferdsvansker. Jeg vet at jeg møter elever med adferdsvansker i jobben, men å være «på» og liksom ha ansvaret for slike elever er ikke noe for meg. Jeg har vært «på» sånne elever før, og det gir meg ingenting. Jeg har også vært «på» elever med lese- og skrivevansker og andrespråkselever, og trivdes godt med dette. 

Anonymkode: ee5ae...f6b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må slutte å kalle det å være «på» elevene. Skjønner godt hva du mener men si heller du er med eleven, det høres så mye mer positivt ladet ut. Var noe av det første jeg lærte på spes.ped. 

Det som er om du tar spes.ped er at du ofte får kontaktlæreransvaret for de tyngste klassene. «For du har jo spes.ped», er en strofe du kan komme til å høre mye. Du kan lett få ansvaret for IOPer og oppfølging for barn med rett på spesialpedagogiske timer. Det er jo fint det, er jo noe man ser for seg om man tar utdannelsen, MEN du kan altså lett få ansvaret på toppen av kontaktlæreransvaret, og også for elever utenfor din klasse. 

Men det varierer jo selvsagt fra skole til skole. Store skoler har jo som regel høyt utdanna og veldig erfarne spesialpedagoger som styrer skolens spes.ped team. Da kan du få hjelp og råd fra dem. På en liten skole risikerer du at du blir spes.ped teamet om du tar videreutdanning. Kanskje greit for noen det, men kan være tøft om du er uerfaren. Da kan du jo selvsagt søke råd hos PPT og andre instanser, men det varier ofte noe voldsomt hva slags kompetanse de egentlig har.

Anonymkode: e7128...577

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lærer med spesped. Har vanlig undervisning og er kontaktlærer i en klasse på ungdomstrinnet, men har også rundt 4 timer nedslag for å følge opp elever på tvers av klasser og trinn. 

Min skole arrangerer spesialundervisningen slik at målet er at de fleste elever skal følge undervisningen i sin klasse. Når en elev får vedtak om spesialundervisning er jeg med på tverrfaglige møter og får en gjennomgang av den sakkyndige vurderingen med PPT.

Jeg observerer eleven i klasse og har en samtale med eleven. Når jeg har nok informasjon innkaller jeg til et samarbeidsmøte med elevens faglærere der vi sammen skriver en IOP, slik at det blir en «rød tråd» i metoder og arbeidsmåter på tvers av fag. Jeg kjører også opplæring og kurs for elever, assistenter og lærere i hjelpemidler og programvarer som kan brukes (for eksempel ved dysleksi). 

I den daglige undervisningen er det fortsatt hver lærer eller assistent som følger opp eleven, men med jevne mellomrom har vi oppfølgingsmøter hvor vi diskuterer elevens progresjon og om det er behov for endringer i elevens individuelle plan. Dette innebærer ofte nye runder med observasjon, samtaler med elev og hjem og eventuelt videre testing hvis det er områder vi er usikre på. 

Kort fortalt er det ikke jeg som har ansvar for å følge opp hver elev på det daglige plan, min rolle er å bistå som en rådgiver for de lærerne og assistentene med dette ansvaret. 

Når det gjelder typen elever så har mange elever med vedtak om spesialundervisning også tileggsvansker som påvirker atferd.  

Anonymkode: 95092...552

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok spesped da jeg var ung og dum og ikke visste hva læreryrket var. I ettertid har jeg lært meg at klasseromsundervisning er tingen for meg. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har fått høre den frasen «men du har jo spesped» og så har jeg blitt plassert på en til en-undervisning med en psykisk utviklingshemmet. Det er rett og slett ikke noe for meg. Det er ikke bare et årsstudium i spesped som gjelder, personlig egnethet er enda viktigere når man jobber med disse barna. Der kommer jeg til kort. 

Nå har jeg heldigvis en rektor som kjenner meg og ser meg, og som later som om jeg ikke har spesped. Noen bedre kvalifiserte tar seg av de psykisk utviklingshemmede, og jeg jobber i klasse. Jeg får ofte elever med atferdsvansker, og de takler jeg fint. Mer på grunn av personlighet og erfaring enn på grunn av spesped. 

Jeg har mye utdanning, og spesped er det mest unyttige studiet jeg noen sinne har tatt. 

Anonymkode: 2d540...461

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Takk for svar. Alle sier å være «på» en elev, har ikke hørt noe annet. Med er vel kanskje bedre.

Ja, enkelte elever med lærevansker kan også ha adferdsvansker, men jeg har hørt at noen lærere med spes ped blir satt på voldelige og ekstremt utagerende elever. Jeg måtte selv ha et par timer med en sånn en elev, og jeg klarte det ikke. Jeg takla ikke å bli slått og truet og skreket til og kalt hore og fitte og det som verre er. «Vi skulle egentlig hatt en spesialpedagog» snakket de andre lærerne om. «Hvorfor ansetter de ingen spesialpedagoger for å ta seg av disse elevene?». Så blant annet derfor er jeg ikke helt sikker på om jeg vil ta spes ped. Om det er sånn at man kan bli satt på slike elever. De trenger jo en vernepleier eller en psykolog.

Samtidig har jeg vært med elever med lese- og skrivevansker, og hatt undervisning en til en, i gruppe, eller styrket i klasserommet. Det er dette jeg trives med, men er det dette man hovedsakelig får?

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Takk for svar. Alle sier å være «på» en elev, har ikke hørt noe annet. Med er vel kanskje bedre.

Ja, enkelte elever med lærevansker kan også ha adferdsvansker, men jeg har hørt at noen lærere med spes ped blir satt på voldelige og ekstremt utagerende elever. Jeg måtte selv ha et par timer med en sånn en elev, og jeg klarte det ikke. Jeg takla ikke å bli slått og truet og skreket til og kalt hore og fitte og det som verre er. «Vi skulle egentlig hatt en spesialpedagog» snakket de andre lærerne om. «Hvorfor ansetter de ingen spesialpedagoger for å ta seg av disse elevene?». Så blant annet derfor er jeg ikke helt sikker på om jeg vil ta spes ped. Om det er sånn at man kan bli satt på slike elever. De trenger jo en vernepleier eller en psykolog.

Samtidig har jeg vært med elever med lese- og skrivevansker, og hatt undervisning en til en, i gruppe, eller styrket i klasserommet. Det er dette jeg trives med, men er det dette man hovedsakelig får?

Du kan selvsagt ønske å få kun de lette elevene med lese og skrivevansker. Men det blir litt som å si til rektor at du kun ønsker å være lærer for de lette klassene. Har man først utdannet seg til lærer så forventes det at man tar de klassene man får, og har man utdannet seg til spesialpedagog så tar man de elevene man får.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Du kan selvsagt ønske å få kun de lette elevene med lese og skrivevansker. Men det blir litt som å si til rektor at du kun ønsker å være lærer for de lette klassene. Har man først utdannet seg til lærer så forventes det at man tar de klassene man får, og har man utdannet seg til spesialpedagog så tar man de elevene man får.

Tror ikke du forstår hva jeg mener. La oss si det er en faglig sterk men veldig utagerende elev i en klasse. Slår, spytter, banner, følger ikke regler. På grunn av traumer eller andre vansker som er vanskelig for et lite barn å takle. Barnet trenger hjelp med å håndtere følelser, tanker, og hvordan forholde seg til regler og til andre mennesker. En voksen blir satt med den eleven, og kan ta eleven ut for pause, samtale e.l. Fotfølger eleven i friminutt osv. Altså, kun fokus på adferd, relasjoner osv. Null fokus på fag. Det er ikke det jeg vil, men har skjønt at noen spesialpedagoger blir satt til? 

Jeg tåler elever med utagerende adferd, men om jeg fks er kontaktlærer i en klasse og har en elev som utagerer pga traumer e.l, så vil jeg jo at hn skal få hjelp av fagfolk som veit hva de driver med. Det samme om jeg har en til en eller grupper. 

Jeg skal forresten bare ta 30stp spes ped, tenkte jeg. 

Nå kan det hende at det bare har vært sånn der jeg har jobbet, da. Der ble nyutdannede eller andre «intetanende» satt til å håndtere elever med utagerende adferd. Hadde man litt spes ped så: «ja da kan Lise være på Per (utagerende elev), hun har spes ped så det passer fint». 

AnonymBruker
Skrevet
På 23.3.2019 den 22.19, AnonymBruker skrev:

Tror ikke du forstår hva jeg mener. La oss si det er en faglig sterk men veldig utagerende elev i en klasse. Slår, spytter, banner, følger ikke regler. På grunn av traumer eller andre vansker som er vanskelig for et lite barn å takle. Barnet trenger hjelp med å håndtere følelser, tanker, og hvordan forholde seg til regler og til andre mennesker. En voksen blir satt med den eleven, og kan ta eleven ut for pause, samtale e.l. Fotfølger eleven i friminutt osv. Altså, kun fokus på adferd, relasjoner osv. Null fokus på fag. Det er ikke det jeg vil, men har skjønt at noen spesialpedagoger blir satt til? 

Jeg tåler elever med utagerende adferd, men om jeg fks er kontaktlærer i en klasse og har en elev som utagerer pga traumer e.l, så vil jeg jo at hn skal få hjelp av fagfolk som veit hva de driver med. Det samme om jeg har en til en eller grupper. 

Jeg skal forresten bare ta 30stp spes ped, tenkte jeg. 

Nå kan det hende at det bare har vært sånn der jeg har jobbet, da. Der ble nyutdannede eller andre «intetanende» satt til å håndtere elever med utagerende adferd. Hadde man litt spes ped så: «ja da kan Lise være på Per (utagerende elev), hun har spes ped så det passer fint». 

Jo jeg skjønte hva du mente og mener fortsatt at det blir litt «enkelt» å utdanne seg til spesialpedagog, men så be om å ikke måtte jobbe med de utagerende elevene. Elevene som utagerer er jo en sammensatt og stor gruppe som ofte strever på flere plan, både faglig, sosialt og emosjonelt. Selve utageringen er jo det mest synlige problemet, men de trenger likevel hjelp på mange områder, ofte også det faglige. 

Kanskje du heller burde ta 30 studiepoeng i begynneropplæringen? Da er du godt egnet til å jobbe spesialpedagogisk med de som henger litt etter? Du kan bli satt til å planlegge og gjennomføre intensive lesekurs på tvers av klasser. Veldig givende, og mye lettere en å jobbe med de utagerende. 

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jo jeg skjønte hva du mente og mener fortsatt at det blir litt «enkelt» å utdanne seg til spesialpedagog, men så be om å ikke måtte jobbe med de utagerende elevene. Elevene som utagerer er jo en sammensatt og stor gruppe som ofte strever på flere plan, både faglig, sosialt og emosjonelt. Selve utageringen er jo det mest synlige problemet, men de trenger likevel hjelp på mange områder, ofte også det faglige. 

Kanskje du heller burde ta 30 studiepoeng i begynneropplæringen? Da er du godt egnet til å jobbe spesialpedagogisk med de som henger litt etter? Du kan bli satt til å planlegge og gjennomføre intensive lesekurs på tvers av klasser. Veldig givende, og mye lettere en å jobbe med de utagerende. 

De tilbyr ikke noe slikt her jeg bor. (Kan jo se om det er noe studier på nett evt da) Jeg har en utdanning hvor jeg kan jobbe på barneskole, ungdomsskole og vgs: faglærer med tilleggsutdanning, så tenkte å ta et studie som passer til den bredden jeg har fra før. 

Jeg trivdes godt med å ha grupper med elever i fag, og joda, noen av de hadde utfordringer sosialt og adferdsmessig, men de hadde ikke «ekstrem» adferd. Jeg har også vært med noen barn med psykisk utviklingshemming, og syns det var fint. 

De med ekstrem adferd har jeg vært borti. Fikk et ordentlig slag i nesa en gang. Samme elev sørga for at en annen lærer havna på legevakta. Jeg sliter med å roe ned elever som er sterkere og kjappere enn meg. Du må liksom bare stå der og blokkere slagene. Men hvis det er sånt man blir satt til, så vet jeg ikke om jeg gidder. Det er ikke noe for meg. Jeg trives godt med «alt det andre», kan godt jobbe med barn som hyler og skriker og har adferdsproblemer, men når de bedriver såpass med vold at jeg blir redd eller skadet, da tåler jeg det ikke. 

• 6 måneder senere...
Skrevet

Lurer også på dette☺️ Noen flere som vil fortelle?

Anonymkode: 462af...d6c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...