Gå til innhold

Til dere godt voksne: hva er den største løgnen vi forteller unge kvinner og menn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Hva er den største løgnen som unge kvinner og menn tror på? Når oppdaget du at det ikke stemte selv?

Anonymkode: dd27c...aff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den største løgnen til mine barn var at alle dører og muligheter sto åpne, bare de sto på nok. 

Vi oppdaget løgnen da de søkte på sommerjobb.  De fikk ikke sommerjobb, fordi vi var innflyttere og ikke hadde bekjentskaper og lokal familie.  Ok, så var det en urettferdighet som var til å leve med. 

I dag er ulikhetene mye større.  Tror ikke mine barn forteller sine barn den samme løgnen. 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

At de kan oppnå det de vil.
At det er de snille menneskene som alltid vinner til slutt.

Anonymkode: 9ff5c...65e

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Zienna skrev:

Den største løgnen til mine barn var at alle dører og muligheter sto åpne, bare de sto på nok. 

Alle muligheter har da aldri vært åpne. Men alle tar valg hver dag, og det er det viktigste.

At sommerjobben skal gi foreldre knekken virker usedvanlig naivt.

Anonymkode: 65ebc...37c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

At penger ikke gjør deg lykkelig.

Anonymkode: a0ae7...bf4

• Liker 16
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle muligheter har da aldri vært åpne. Men alle tar valg hver dag, og det er det viktigste.

At sommerjobben skal gi foreldre knekken virker usedvanlig naivt.

Anonymkode: 65ebc...37c

Dersom du i dag tror at alle muligheter står åpne for alle, så er du like naiv som jeg var for nesten 30 år siden ( sommerjobben, det er 30 år siden..).. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Troen på den eviglange kjærligheten/ekteskapet.

Endret av solmåneogstjerner
Og det skjønte jeg dessverre ganske kjapt, men likevel for sent
  • Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At penger ikke gjør deg lykkelig.

Hva er grunnen til at du har endret syn på dette? 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Zienna skrev:

Hva er grunnen til at du har endret syn på dette? 

Faren min tok patent på en oppfinnelse da jeg var i 30-årene, som ble til en milliardbedrift. Jeg gikk fra et begivenhetsløst liv, styrt av stress, angst og magesår, til å leve et liv hvor jeg kan gjøre alt jeg drømmer om. Jeg byttet yrke, fikk råd til å få barn, kjøpte leiligheter i flere land, har reist til samtlige plasser på ønskelisten - listen er lang, og jeg sitter igjen med opplevelser, minner og gleder jeg aldri hadde fått uten penger.

Både jeg og familien min har forandret oss til det bedre med penger. Jeg har blitt gladere, sunnere, friskere, slankere, mer takknemlig, stressfri, fått et rikere liv, mer gavmild, og jeg og familien har blitt mer fortrolige, og fått mer samhold og vennskap.

Jeg brukte se broren min kanskje 1 gang i året pga. dårlig økonomi, av og til ikke i det hele tatt. Nå besøker vi hverandre hyppig, har kjøpt hytte sammen, og er minst en uke på ferie  til utlandet sammen hvert år. Penger har gjort livet bedre og lykkeligere.

• Liker 10
Gjest Parkeringsvakt
Skrevet

At Norge er et godt land med bra helsetilbud, bra skole og nærmest null korrupsjon. At andre mennesker er intelligente, kompetente og vet hva de driver med

Skrevet (endret)
2 hours ago, Zienna said:

Dersom du i dag tror at alle muligheter står åpne for alle, så er du like naiv som jeg var for nesten 30 år siden ( sommerjobben, det er 30 år siden..).. 

Arbeidsmarkedet er ferskvare. erfaringer fra 30 år siden har ingen relevans for hva som gjelder i dag. I tillegg kommer jo mulighetene for sommerjobb litt an på hvor man bor. 

Endret av SVK
AnonymBruker
Skrevet

At man har god tid. 

Anonymkode: 1b2a1...c96

• Liker 7
Skrevet

Min erfaring er at man som ung bør stole mer på rådene man får fra de eldre. Men klart man må jo forstå konteksten i rådene man får. Man må også forstå at en halvsannhet ikke er det samme som en løgn og heller ikke den hele sannheten. 

Skrevet

At vold ikke løser noen problemer. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må visst være utrolig kynisk, for det er ikke et eneste punkt som er nevnt her som jeg noen gang har sett på som en sannhet eller har hevdet overfor barna mine som en sannhet og jeg er straks et halvt århundre gammel.

Anonymkode: 707ec...0b4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Veldig interessante tanker her. Slenger på den visdomsperla her: you can do anything, but not everything.

Anonymkode: dd27c...aff

• Liker 2
Skrevet
28 minutter siden, Husholdning1 skrev:

At vold ikke løser noen problemer. 

Det gjør det da heller ikke. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, OPIgirl skrev:

Det gjør det da heller ikke. 

Jo, det gjør det da absolutt. 

Skrevet
Akkurat nå, Husholdning1 skrev:

Jo, det gjør det da absolutt. 

Nei. Vold avler vold. Du trenger ikke kverulere mer på det. 

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, OPIgirl skrev:

Nei. Vold avler vold. Du trenger ikke kverulere mer på det. 

Vold kan avle vold. Det betyr ikke at vold ikke løser noen problemer. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...