Gå til innhold

Fortelle om klamydia til ny date

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

For litt siden holdt jeg på med en fyr en periode, og selv om vi brukte kondom, har jeg klart å pådra meg klamydia (sannsynligvis pga hender nedentil.. Arg). Vi var begge rene da vi begynte å holde på, så han har altså hatt noen andre underveis (dette innrømte han).

Har nå begynt å date en ny fyr, og selv om vi ikke har ligget sammen enda, har det vært litt klåing nedentil involvert. Jeg er altså nødt til å fortelle han om at jeg har klamydia, og at han må teste seg. Nå er jeg livredd for at han kommer til å dumpe meg, og synes jeg er ekkel. Er løpet helt kjørt, eller finnes det en fin måte jeg kan fortelle han dette på? :( 

Anonymkode: 4730d...0b1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

??? kan du ikke gå til legen å få fjernet klamydiaen før du er intim med en ny.......???

Anonymkode: 85dd3...1e4

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Eh klamydia er ikke permanent.

Anonymkode: fafff...380

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

??? kan du ikke gå til legen å få fjernet klamydiaen før du er intim med en ny.......???

Jo, det var en av grunnene til at vi ikke har ligget sammen enda. Jeg var jo veldig sikker på at jeg ikke hadde noe, og jeg tenkte virkelig ikke på at det eventuelt kunne smitte på den måten..

Jeg fant altså ut at jeg har klamydia etter jeg og den nye daten hadde vært intime, og jeg har begynt på kuren nå.

Skrevet (endret)

Endrer svar etter at du skrev nytt innlegg:

da MÅ du fortelle nye daten din, så han kan ta kur også. Du må mulig ta ny kur igjen. Ta ny test.

Endret av Ardenus
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo, det var en av grunnene til at vi ikke har ligget sammen enda. Jeg var jo veldig sikker på at jeg ikke hadde noe, og jeg tenkte virkelig ikke på at det eventuelt kunne smitte på den måten..

Jeg fant altså ut at jeg har klamydia etter jeg og den nye daten hadde vært intime, og jeg har begynt på kuren nå.

Men da er det veldig trivelig om du holder hendene dine for deg selv for å unngå å smitte andre, fram til du har tatt en ny test som viser at du er ren.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å bare si til den du dater at du vil ta det litt roligere? 

Anonymkode: d0e95...0d7

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Ardenus skrev:

Ta kuren for klamydia, antibiotika eller noe sånt.. også holder du deg unna sex 100% i 2uker eller hva legen sier. Skulle du havne i en situasjon hvor sex ligger i lufta får du finne på en unnskyldning eller fortelle at du ikke kan pga klamydia.

De fleste får ikke symptomer på klamydia engang, du kan si at du fikk tlf om at du kanskje hadde det og du sjekka hos legen og må da ta kuren nå.

Trenger ikke fortelle at du ble smitta nettopp.

Ja, det skal jeg. Jeg ble jo smittet før jeg ble kjent med den nye daten heller, men han må jo teste seg han og.

Men da er det veldig trivelig om du holder hendene dine for deg selv for å unngå å smitte andre, fram til du har tatt en ny test som viser at du er ren.

Jeg kommer da virkelig til å holde hendene for meg selv! Jeg hadde jo aldri gjort det hadde jeg visst om at jeg hadde det i starten.

Hva med å bare si til den du dater at du vil ta det litt roligere? 

Anonymkode: d0e95...0d7

Ja, det óg, men det er vel en liten sjanse for at han er smittet? Og da burde han jo få vite om det og sjekke seg.

AnonymBruker
Skrevet

Nydelig start på et forhold å unnlate å fortelle at du er infisert av kjønnssykdommer. Din frykt for å bli dumpet fraskriver ikke deg plikten til å informere han at du er smittet, spesielt når du vet at det er en sjanse for at du allerede kan ha smittet han. Han skal ikke risikere å gå rundt som smittebærer av en sykdommer som du har gitt han fordi du er løsluppen.

Anonymkode: 8c079...d18

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig skal du si det. Det er straffbart å la være. Du skal også informere alle du har vært intime med seks måneder tilbake i tid. 

Anonymkode: 64360...ba6

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nydelig start på et forhold å unnlate å fortelle at du er infisert av kjønnssykdommer. Din frykt for å bli dumpet fraskriver ikke deg plikten til å informere han at du er smittet, spesielt når du vet at det er en sjanse for at du allerede kan ha smittet han. Han skal ikke risikere å gå rundt som smittebærer av en sykdommer som du har gitt han fordi du er løsluppen.

Anonymkode: 8c079...d18

Snakker du virkelig sånn til mennesker? Jeg har sagt jeg skal informere han, men jeg spør om HVORDAN jeg kan si det greiest mulig. Hvis det å ha ligget med tre personer i sitt liv er løssluppet, så værsågod. Jeg har aldri sagt jeg skal unnlate å si det!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må jo si det! Pinlig og sånn er det, men vær ærlig! Begge tar kuren og dere kan fortsette kosen. Ikke la han gå rundt i tilfelle han har fått det! Hvor grusomt er ikke det...

Anonymkode: e900f...6b5

AnonymBruker
Skrevet

Hvis noen tolker det slik at jeg ikke har tenkt å si ifra, så beklager jeg hvis jeg har ordlagt meg feil. Jeg spør etter hvordan jeg kan si det på en greiest mulig måte, ikke om jeg i det hele tatt burde si det.

AnonymBruker
Skrevet

Snakker du virkelig sånn til mennesker? Jeg har sagt jeg skal informere han, men jeg spør om HVORDAN jeg kan si det greiest mulig. Hvis det å ha ligget med tre personer i sitt liv er løssluppet, så værsågod. Jeg har aldri sagt jeg skal unnlate å si det!

Si du må snakke med han, at det er pinlig for deg, men du ikke visste det, men at du har klamydia ser det ut til og en tidligere partner av deg må ha smittet deg. Si han burde sjekke seg, at du har sjekket deg og går på kuren (viss du gjør det). Si du beklager igjen, virkelig, men du ante ikke at du hadde klamydia og håper det ikke ødelegger noe mellom dere og at det kan skje hvem som helst. 

AnonymBruker
Skrevet

Si du må snakke med han, at det er pinlig for deg, men du ikke visste det, men at du har klamydia ser det ut til og en tidligere partner av deg må ha smittet deg. Si han burde sjekke seg, at du har sjekket deg og går på kuren (viss du gjør det). Si du beklager igjen, virkelig, men du ante ikke at du hadde klamydia og håper det ikke ødelegger noe mellom dere og at det kan skje hvem som helst. 

Tusen takk for fint svar ❤️ Det er noe sånn som dette jeg har tenkt, håper virkelig det går bra, og viktigst av alt at han ikke er smittet.

• Liker 1
Skrevet

Som noen andre skrev over her: Du MÅ si fra. Begge må testes på nytt, og han må mest sannsynlig også på kur. Om dere har vært intime etter at du begynte på kur må du ha ny. Klamydia er heldigvis lett å fjerne, men det er veldig smittsomt, og kan være farlig for kvinnen om hun går med det over lang tid. Du er også pliktig til å opplyse alle partnere du har/har hatt om dette, enten om du sier det selv eller får helsepersonell til å kontakte dem for deg. 

God bedring! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...