Gjest Juks Skrevet 22. mars 2019 #1 Skrevet 22. mars 2019 Hei! Jeg er passert 30 år og tenker på å øke min kunnskapsbase på CV'en. Da har jeg kommet fram til at fagskoleutdanning er mer praktisk og tidsriktig, i forhold til høyskoleutdanning som er mer teoretisk. Studiepoeng på fagskole og høyskole er i dag vektlagt likt, og målet mitt er uansett ikke en bachelor. Studieinstitusjonene mener selvfølgelig at deres studier gir fantastiske muligheter, selv om det ikke trenger å være tilfelle! Fagskoleutdanning frister altså mest, da innenfor økonomi og administrasjon. Likevel føler jeg en viss bekymring ovenfor at fagskoleutdanning ikke skal veie noe særlig på en CV, og er redd det kan være bortkastet tid og penger. Er det noen her som har fullført mindre fagskoleutdanninger som gir deg rett til å titulere deg med eksempelvis "økonomimedarbeider", "personalansvarlig" eller "regnskapsmedarbeider", som føler at disse mindre studiene har gitt bra utbytte? Er det noen her som har fullført som mener dette ikke har gitt dem noe som helst? Håper på god respons fra folk med erfaring rundt dette
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #2 Skrevet 22. mars 2019 34 minutter siden, Juks skrev: Hei! Jeg er passert 30 år og tenker på å øke min kunnskapsbase på CV'en. Da har jeg kommet fram til at fagskoleutdanning er mer praktisk og tidsriktig, i forhold til høyskoleutdanning som er mer teoretisk. Studiepoeng på fagskole og høyskole er i dag vektlagt likt, og målet mitt er uansett ikke en bachelor. Studieinstitusjonene mener selvfølgelig at deres studier gir fantastiske muligheter, selv om det ikke trenger å være tilfelle! Fagskoleutdanning frister altså mest, da innenfor økonomi og administrasjon. Likevel føler jeg en viss bekymring ovenfor at fagskoleutdanning ikke skal veie noe særlig på en CV, og er redd det kan være bortkastet tid og penger. Er det noen her som har fullført mindre fagskoleutdanninger som gir deg rett til å titulere deg med eksempelvis "økonomimedarbeider", "personalansvarlig" eller "regnskapsmedarbeider", som føler at disse mindre studiene har gitt bra utbytte? Er det noen her som har fullført som mener dette ikke har gitt dem noe som helst? Håper på god respons fra folk med erfaring rundt dette Problemet med den type fagskoler er jo ofte at de koster i bøtter og spann fremfor en høgskole. De kan ha gode, relevante studier men du må sjekke på stedet du bor om du vil kvalifisere for jobb med utdannelsen, for meg er det det som ville vært det viktigste - ikke hvor jeg tok den. Innen økonomi og admin er jobbene få og det er flust av folk (sjekk analysene fra nav om du ikke tror meg). Kanskje markedsfører digitalt eller noe i den retningen vært bedre å satse på om du har intr for det. Jeg ville nok uansett ikke valgt retningen du tenker på i dag. Anonymkode: 52efb...a71 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #3 Skrevet 22. mars 2019 48 minutter siden, Juks skrev: Hei! Jeg er passert 30 år og tenker på å øke min kunnskapsbase på CV'en. Da har jeg kommet fram til at fagskoleutdanning er mer praktisk og tidsriktig, i forhold til høyskoleutdanning som er mer teoretisk. Studiepoeng på fagskole og høyskole er i dag vektlagt likt, og målet mitt er uansett ikke en bachelor. Studieinstitusjonene mener selvfølgelig at deres studier gir fantastiske muligheter, selv om det ikke trenger å være tilfelle! Fagskoleutdanning frister altså mest, da innenfor økonomi og administrasjon. Likevel føler jeg en viss bekymring ovenfor at fagskoleutdanning ikke skal veie noe særlig på en CV, og er redd det kan være bortkastet tid og penger. Er det noen her som har fullført mindre fagskoleutdanninger som gir deg rett til å titulere deg med eksempelvis "økonomimedarbeider", "personalansvarlig" eller "regnskapsmedarbeider", som føler at disse mindre studiene har gitt bra utbytte? Er det noen her som har fullført som mener dette ikke har gitt dem noe som helst? Håper på god respons fra folk med erfaring rundt dette Titlene du nevner er ikke beskyttet, så hvem som helst kan kalle seg det. En fagskole gir deg ikke noen rett til det. Personlig ville jeg ikke brukt penger på en privat skole når man kan studere gratis på en offentlig skole. Anonymkode: 80f00...4d7 1
Gjest Juks Skrevet 22. mars 2019 #4 Skrevet 22. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Problemet med den type fagskoler er jo ofte at de koster i bøtter og spann fremfor en høgskole. De kan ha gode, relevante studier men du må sjekke på stedet du bor om du vil kvalifisere for jobb med utdannelsen, for meg er det det som ville vært det viktigste - ikke hvor jeg tok den. Innen økonomi og admin er jobbene få og det er flust av folk (sjekk analysene fra nav om du ikke tror meg). Kanskje markedsfører digitalt eller noe i den retningen vært bedre å satse på om du har intr for det. Jeg ville nok uansett ikke valgt retningen du tenker på i dag. Anonymkode: 52efb...a71 Prisen er uproblematisk, og valg av skole er foreløpig allerede kartlagt. Skal man drive med 100% nettbaserte studier så må man gjennom en privat aktør og prisen blir deretter. Her er det dessverre veldig lite utvalg blant studieinstitusjoner. Takk for innspill. Direkte jobber innenfor økonomi og admin er kanskje små, men utdanninger innenfor teamet er ganske bredt. Jeg tenker at en fagutdanning innenfor dette gir mer muligheter enn ingenting. Angående digital markedsfører så mener jeg at IT/teknologi-utdanninger er mer "ferskvare". Jobber du ikke/får du ikke jobb innenfor emnet i løpet av f.eks 10 år etter utdanningen, så går utdanningen "ut på dato" pga den teknologiske utviklingen som kontinuerlig skjer. Det er heller ikke et tema som jeg ønsker å satse på. Men ja, jeg har vært innom tanken.
Gjest Juks Skrevet 22. mars 2019 #5 Skrevet 22. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Titlene du nevner er ikke beskyttet, så hvem som helst kan kalle seg det. En fagskole gir deg ikke noen rett til det. Personlig ville jeg ikke brukt penger på en privat skole når man kan studere gratis på en offentlig skole. Anonymkode: 80f00...4d7 Joda, men du er iallefall kvalifisert innenfor titlene. En fagskole gir deg rettigheter til å kalle deg det på CV, jo. Hva er galt med privat skole kontra offentlig skole? Offentlig skole tilbyr ikke 100% nettbaserte studier, det må jeg ha. Og kostnadene er ikke problematisk for meg.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #6 Skrevet 23. mars 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Titlene du nevner er ikke beskyttet, så hvem som helst kan kalle seg det. En fagskole gir deg ikke noen rett til det. Personlig ville jeg ikke brukt penger på en privat skole når man kan studere gratis på en offentlig skole. Anonymkode: 80f00...4d7 Ja her har vi noen som ikke vet hva de prater om. Fagskoler koster ikke skjorta. Det trenger ikke gjøre det ihvertfall. Anonymkode: d423a...004 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #7 Skrevet 23. mars 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja her har vi noen som ikke vet hva de prater om. Fagskoler koster ikke skjorta. Det trenger ikke gjøre det ihvertfall. Anonymkode: d423a...004 Så du sier at fagskoler er gratis? Anonymkode: 80f00...4d7
Gjest Juks Skrevet 23. mars 2019 #8 Skrevet 23. mars 2019 Hvis dere lurer så koster private fagskoler med 30 stp mellom 27.000,- til 40.000,-. Om det betegnes som å "koste skjorta" eller om det "er gratis" må jo ses i sammenheng med hvilket utbytte man får i ettertid. Betaler man 30.000,- for å bli Regnskapskonsulent, og får jobb innenfor dette resten av livet så er det jo snakk om en svært liten pris for en svært verdigfull utdanning. Betaler man derimot 30.000,- for dette og jobber som kommunal brøytebilsjåfør resten av livet så har det jo vært en kostbar og bortkastet ting.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #9 Skrevet 23. mars 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Så du sier at fagskoler er gratis? Anonymkode: 80f00...4d7 De koste ikke skjorta som du/noen hevdet. Det er forskjell på å koste noe og at noe koster mye. Feks en cola koster 20 kr. Ja det koster en pris. En tesla koster 800.000kr, så den koster skjorta. Skjønner du nå? Anonymkode: d423a...004 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #10 Skrevet 23. mars 2019 Det koster jo ikke mer enn semesteravgift å gå på offentlige fagskoler, i likhet med annen høyere utdanning. Anonymkode: 00ffc...bc1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #11 Skrevet 23. mars 2019 Jeg tror dessverre du kommer til å slite med å få jobb med kun fagskoleutdanning innen økonomi. Det er ikke lett å få jobb med en bachelor innen dette, så fagskole er nok bortkastede penger da arbeidsplassene lett får søkere med bredere kompetanse. Anonymkode: b7213...7a1 1
Gjest Juks Skrevet 23. mars 2019 #12 Skrevet 23. mars 2019 (endret) Slettet Endret 12. januar 2020 av Juks
Gjest Juks Skrevet 23. mars 2019 #13 Skrevet 23. mars 2019 (endret) Slettet Endret 12. januar 2020 av Juks
Gjest Juks Skrevet 23. mars 2019 #14 Skrevet 23. mars 2019 (endret) Slettet Endret 12. januar 2020 av Juks
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå